Gå til innhold

Vanlig melk

Gjest skindeep

Anbefalte innlegg

Gjest skindeep

Når begynte dere å gi vanlig "ku"melk til barnet?

Og var det lett eller hel?

Bare lurer liksom....

:sjenert:

Og når mener dere at man kan begynne å gi barnet litago yoghurt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan begynne og gi kumelk når barnet er fylt 1 år.

Da min eldste gikk over til kumelk gav vi henne lettmelk.

Litagoprodukter anbefalles fra 1 år har jeg hørt.

Koldbruna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Et lite tips for å slippe allt sukkeret som er i Litago`n er å bruke naturell yoguhrt og blande i frukt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Et lite tips for å slippe allt sukkeret som er i Litago`n er å bruke naturell yoguhrt og blande i frukt..

God ide.

for litago bør ikke anbefales gis til barn i det hele tatt, med alt det sukkeret i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev til Tine for å spørre om sukkerinnholdet i Litago i fjor. Da fikk jeg et utfyllende og fint svar med bla skjemaer og diagrammer. Det er ikke mere sukker i Litagoen enn i andre fruktyougurter!

Skulle gjerne klipt inn, men har dessverre mistet all mail... :-(

Ellers fikk vi beskjed om å starte rett på lettmelk da poden var 1 år av helsestasjonen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Jeg skrev til Tine for å spørre om sukkerinnholdet i Litago i fjor. Da fikk jeg et utfyllende og fint svar med bla skjemaer og diagrammer. Det er ikke mere sukker i Litagoen enn i andre fruktyougurter!

Stemmer nok det, men så er det også forferdelig mye sukker i ALLE fruktyoghurter. Derfor bør man bruke naturell yoghurt og blande i frukt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på dennet tråden jeg, siden den handler om melk. Datteren min er nå 13 måneder og jeg har ennå ikke fått henne til å like vanlig melk. Hun smaker på litt lettmelk og så skyver hun det bort og sier høyt og tydelig "æsj!" Synes dette er litt synd for jeg er veldig glad i melk selv og begynner å bli lei av å blande mme (det er hun kjempeglad i). Dere som gir barna ku-melk, har dere noen tips om hvordan? Jeg har forsøkt å blande ku-melk med mme, men det er heller ikke så vellykket. Det går bare hvis jeg tar mindre enn 1/5 kumelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Får ikke barnet ditt mme, vil det glemme det.

Gi melk du. Dersom barnet ikke vil ha det: Gi vann.

Ikke dille med det for da utvilker det seg videre og du får et kresent barn som vet akkurat hvordan det dreier deg rundt lillefingeren... :wink:

Næringsstoffene i melken kan du erstatte ved å gi ost på skiven og bruke melk i matlagingen.

Et vanlig barn får nok fett i maten.

Jeg vil gå ned enda et hakk og anbefale ekstra lett melk tilsatt vitamin D.

Dessuten finnes lavkalloriyoughurt som alternativ til naturell.

Barnet spiser det det blir vandt med.

Det er det vi som er foreldre som legger opp til...

Mayamor - ikke innlogget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg har ikke barn selv, men vil også slå et slag for den ekstra lette melken. Den er tilsatt vitamin D, og har 0.7% fett. Fettet i melk er ikke sunt hverken for voksne eller barn, og du kan lett supplere med sunnere fett fra fete fiskeslag eller planteoljer, i stedet for det usunne melkefettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi ga lillemann h-melk når han begynte på melk. Og det kommer vi nok til å gjøre nå når babyen begynner med melk om et par mnd når han fyller ett år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi ga lillemann h-melk når han begynte på melk. Og det kommer vi nok til å gjøre nå når babyen begynner med melk om et par mnd når han fyller ett år.

Hvorfor?

Barn blir fetere og fetere.

Selv et tynnt barn har IKKE godt av dette mettede fettet!

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Barn blir fetere og fetere.

Selv et tynnt barn har IKKE godt av dette mettede fettet!

Mayamor

Det er vel avhengig av resten av kostholdet!

Man skal jo ikke holde babyer/barn på en omtrent fettfri kost heller. Det er absolutt ikke sunt. Tror det er bedre med fokuse på reduksjon av sukkerinntak enn fettinntak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Tom helsesøstrene anbefaler lettmelk og ekstra lettmelk framfor helmelk!

Litt Ole Brumm: Ja takk begge deler...

Mindre fett og sukker. :wink:

Mayamor ikke innlogget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vil si meg enig i at det ikke er vits å gi H-melk, vonde vaner er harde å vend, og det er ikke bra at de drikker H-melk resten av livet, selvom det kanskje ikke er så farlige når de er helt små.

Når det gjelder youghert så har Q melk et alternativ med redusert sukkerinnhold som mine barn (1,5 og 3) synes er veldig god, hvis du er like lat som meg og ikke gidder å blande youghurt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Tom helsesøstrene anbefaler lettmelk og ekstra lettmelk framfor helmelk!

Litt Ole Brumm: Ja takk begge deler...

Mindre fett og sukker. :wink:

Mayamor ikke innlogget

Ble faktisk anbefalt helmelk av helsesøster. Barna lider ikke akkurat av overvekt, tror de bare har godt av litt å ta av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mayamor

Kanskje du har en helsesøster av den gamle skolen?

En som lærte noe for x antall år siden og siden da har det vært en sannhet...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på. Vi bruker også h-melk til minstemann.

Youghert vil han nesten ikke ha og hvis han vil ha, så er det når far spiser Go`morgen youghert.

Og legen vår er 35 år og ganske oppdatert. De to eldste har også vokst opp på h-melk, eldstemann (på ti år) er 154 høy og 40 kilo.

Nummer to (åtte år)er nesten 140 høy og ca 29-30 kilo.

De har ikke mye fett på kroppen og i dag drikker de kun ekstra lett melk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Kan du fortelle meg hvorfor dere velger

alt fettet som det er mengder av i helmelk framfor lettmelk?

For nå når barna er blitt større og er flotte på

vekt i forhold til lengde har dere sluttet med helmelk... :wink:

Hvorfor får de ikke fortsette da?

Hvorfor "trenger" små barn helmelk?

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle meg hvorfor dere velger

alt fettet som det er mengder av i helmelk framfor lettmelk?

For nå når barna er blitt større og er flotte på

vekt i forhold til lengde har dere sluttet med helmelk... :wink:

Hvorfor får de ikke fortsette da?

Hvorfor "trenger" små barn helmelk?

Mayamor

Selv drikker jeg ikke melk. Og det i seg selv er vel en grunn til og spørre hvorfor jeg gir mine barn melk.

Men gutta drikker det de finner i kjøleskapet, og det er melk, isvann, iste og blåbærjuice, så det tar jeg å min kappe.

Gubben liker best h-melk og når jeg drakk melk, drakk jeg ekstra lett eller skummet.

Men det er jo til ettertanke det med fettet.

Men iogmed at de tydligvis ikke er blitt "fete" av og drikke h-melk, så stresser jeg ikke med hva de drikker, så lenge de får i seg melk.

De sier jo at melk ikke er så sunt som man skal ha det ti, så hvorfor drikker man i det hele tatt melk?

Hva små barn trenger er det vel mange forskjellige svar på, kommer vel an på hvem du spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...