Gå til innhold

Malerutstyr - billig eller dyrt ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal i gang og male, og har kikket på nettet på ulike steder å kjøpe malerutstyr. Prisene varierer veldig, men har dette nødvendigvis sammenheng med kvalitet ? Jordan sine produkter koster 3 - 4 ganger så mye som tilsvarende på Biltema. Noen som har prøvd Biltema sitt malerutstyr ? Og vasker dere med salmiakk eller spesial vask ( f eks Jotun sin interiørvask) før maling ?

Anonymkode: a1fe6...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det heter vel at god redskap er halve jobben. Mitt inntrykk er at Biltema sine pensler funker fint til grovarbeid, men Jordan sine beste pensler er i særstiling om du vil ha enkelt arbeid og godt resultat. 

Anonymkode: 164b2...236

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at alle malerfirmaer kjøper dette fra feks Jotun og ikke Biltema. Det er pga sluttresultatet. Og når de proffe velger det, da ville jeg som amatør valgt det samme for å forbedre mitt resultat. 

Men skulle jeg malt en dukkestue ute, da hadde jeg fått for billigere løsning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mala en del de siste årene pga mye oppussing, og er helt enig i at godt verktøy er halve jobben.
Jeg kjøper alle mine pensler og ruller hos Fargerike, i all hovedsak Jordan sine.
Får du tak i dem andre steder til en billigere penge, er det helt greit, men jeg ville ikke brukt billigpenslene til annet enn grovarbeider. De slipper ofte mye mer bust, er vanskeligere å jobbe med pga bustfestet, og er også ofte veldig mye vondere å holde i.
En god pensel ligger godt i hånden, på samme måte som en god kjøkkenkniv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse "basic" pakkene er elendige. De andre er veldig gode, like god som jordan sine. Hilsen maler. 

Anonymkode: d3cd7...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De billige malekostene har lett for å legge igjen bust, med jevne mellomrom under bruk. Det skjer ikke med Jordan sine, er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bred, en smal, og en skråpensel av god kvalitet. Disse har jeg brukt til veldig mange malejobber og de er like fine. (Billige pensler funker som helt fint til en malejobb, men deretter er det stort sett bare å kaste dem!)

Maleruller kjøper jeg alltid billig, rett og slett fordi jeg ikke orker jobben med å rengjøre dem... (Samme der, de funker helt fint til èn malejobb).

Anonymkode: 730ab...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De billige jeg har brukt (ikke Biltema, husker ikke merkene) har vært ekle å jobbe med fordi de ikke absorberer malingen like godt. Det blir mye søl. Det, samt bust som ligger igjen, blir for irriterende for meg. Med godt utstyr er det jo ganske moro å male. 

Når du først har kjøpt pensler kan du ha dem ganske lenge. 

Anonymkode: 49698...2ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man skal male har litt å si også. 
Som andre sier, billige pensler kan slippe mye bust. 
Skal man male flere ting, hvor man da må rense penslene så opplever jeg at billige slipper mer bust, ruster, og blir mye kjappere ødelagt. 
Jeg har malt kontrastvegg på stue med kalkmaling. Da rullet jeg grunnmaling først med billig rull, deretter malte med kalkmaling og kvalitetspensel. Jeg synes spesielt hjørner/kanter er enklere og blir finere med en kvalitetspensel, de billige blir ofte mer bustete, og vanskeligere få fine linjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har maler hos meg nå som sa at han kunne det var brukt dårlig malingsrulle på dørene sist gang. De billige loer mer. Så han måtte pusse de litt for og kunne male og de se bedre ut. Han sier alt det svarer seg med skikkelig malingsutstyr selv om man gjør det selv. 

Anonymkode: e2543...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nettopp ferdig med første malerprosjekt, og kjøpte malerutstyr fra litt forskjellige steder. Rullene kjøpte jeg hos Flugger, og var veldig fornøyd. Men den blå maskeringstapen var dyr og av dårlig kvalitet. Lite heft, men tok allikevel med seg maling fra listene da tapen ble fjernet. Biltema sin fungerte bedre. Prøvde også å bruke en malerrull fra Rusta som jeg hadde liggende, men den gikk rett i bosset. Jeg spanderte på meg Jotun sin vask, og opplevde at den fungerte som lovet. Jeg valgte å prøve et litt rimeligere merke innen maling, kjøpt hos Monter, Opus, og var veldig fornøyd. Så konklusjonen min er at alt ikke nødvendigvis trenger å være dyrere for å være bedre, men at selve utstyret (malerruller og pensler) nok bør koste litt mer enn 20 - 30 kr.

Anonymkode: a1fe6...0d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster og ruller - kjøp kvalitet. Ellers blir det bust som henger igjen, flere striper, mer ujevn maling, og mer søl/sprut. 

Dekkplast, plast til rulle, maskeringtape, skrape mm - der er Clahs Ohlson eller Biltema akkurat like bra. 

Anonymkode: f34d7...4f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...