Gå til innhold

23/5-regelen - litt forvirret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Skal ta opp litt fag etter 23/5-regelen. Har allerede studiekompetanse og høyere utdanning, men må forbedre fag for å omskolere meg. Lurer dermed litt på noen ting. 

- Siden jeg har R1, da er det vel kun 1P jeg trenger å ta opp? Ikke 2P? 

- Jeg var fritatt fra norsk sidemål på grunnskolen og vgs, kan jeg fortsatt slippe det ved 23/5-regelen hvis jeg kan dokumentere fritaket? Hvem kan jeg evt henvende meg til for å spørre om dette?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Anonymkode: 35a1c...89c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du bruke 23/5 regelen hvis du allerede har studiekompetanse? Du skal bare forbedre de fagene du ønsker. 

Du kan be om råd på alle videregående skoler og de høyskoler/universiteter som du ønsker å gå på. 

Skrevet

Det eneste du trenger å gjøre er å ta opp de fagene du ønsker som privatist, siden du allerede har studiekompetanse.  

Anonymkode: 780b2...aab

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, solmåneogstjerner said:

Hvorfor skal du bruke 23/5 regelen hvis du allerede har studiekompetanse? Du skal bare forbedre de fagene du ønsker. 

Du kan be om råd på alle videregående skoler og de høyskoler/universiteter som du ønsker å gå på. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det eneste du trenger å gjøre er å ta opp de fagene du ønsker som privatist, siden du allerede har studiekompetanse.  

Anonymkode: 780b2...aab

Fordi jeg gikk yrkesfag på vg1 og vg2 og har en del dårlige karakterer derfra som det ikke går an å forbedre (f.eks. prosjekt til fordypning fra Vg1). Det går fint an å bruke 23/5 regelen selv om man har studiekompetanse, da slipper man å ta opp så sykt mange fag for å få de poengene man trenger! 

Anonymkode: 35a1c...89c

Gjest Klodrian
Skrevet

Nei, du trenger ikke 2P når du har hatt R1. Det med fritak er jeg litt usikker på. Du får sikkert svar på det om du sender en mail til Samordna opptak. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...