Gå til innhold

For mye pensum? Aldri tid til alt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

100 % student uten jobb her.

Utenom forelesninger 4 x 3 timer i uka + 1 seminar i uken, brukes tiden utenfor studier til trening.

Selv å bare f.eks. gå fra skolen og hjem tar tid fra døgnet, og å dra på kjøpesentre og kjøpe helt elementære behov (type mat), tar tid.

Jeg er blant de som leser tregt, og bryr meg mer om å forstå hva jeg leser vs. å bare lese, men ikke forstå noe, så leser ekstra sakte.

Bruker gjerne 2 timer pr. kapittel (ish 30-40 sider). Og pr. forelesningsplan, tilsier pensum å lese dag-til-dag for å holde seg ajour med de løpende fagene å lese 2 kapitler og 1 artikkel (grovt sett gj. verdien).

Ikke bare med 4 fag som går samtidig og tar 4 av 5 arbeidsdager i uka, så har vi også fortløpende hjemmeeksamener i fagene som går i alt fra 2 uker til 5 uker til 10 uker, samt den berømte eksamensperioden (måneden) hvor du har å pugge pensum på 1 uke. Er du uheldig som meg har du enkelte fag du har 2 uker på deg til, mens det i andre eksamener er 2-3 dager i mellom.

Jeg ser på mine medstudenter hver dag, og de ser så avslappet ut: de prater om festen de var på, at de skal på familiemiddag etterpå, eller på jobb. Jeg sliter med dårlig samvittighet for å ikke få lest hvert ord pensum. Hvert ord pensum kan være eksamenspørsmålet.

Hvis du skulle delt opp pensum dag-for-dag og hvor mye du har å lese (+ estimert tid det tar), vil du også si at høyere utdanning i Norge gir studenter for mye pensum enn det er tid i døgnet? Jeg arbeider ikke, og selv jeg syns f.eks. at å skrive dette innlegget er et kompromiss på tiden.

Anonymkode: 44792...c3f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

går andreåret nå, og gjennom hele førsteåret leste jeg ikke ALT pensum ord for ord til eksamen. leste heller ikke hver dag. pleier å bruke forelesninger som utgangspunkt for videre lesning og utfyller disse med mer informasjon fra pensum. lager forsåvidt også egne notater hvor jeg leser pensum (men ikke nødvendig alt pensum). har også engelsk pensum og dette pleier jeg å bruke litt ekstra tid på mtp. oversettelse osv.. jobber heller ikke, men føler jeg har god nok tid i døgnet til å lese over pensum. har også bare undervisning 3-4 dager i uka. men pensummengden kommer vel også muligens an på hvilken studieretning man går, antar jeg.

Anonymkode: d102d...685

Skrevet

Jeg har fått høre av forelesere som sier at det forventes å jobbe med fagene 40 timer i uken (10 av disse går til undervisning), men jeg kjenner meg selv såpass at jeg ikke har slik selvdisiplin til å jobbe med pensum på egenhånd 30 timer I uken. Tipper jeg er oppe på 20 maks. Og da er det samtidig learning by doing med oppgaver. Jeg er også motivert for å fullføre bachelorgraden, fremfor å bare gi opp på grunn av ok karakterer.

Ta en titt på gamle eksamensoppgaver og læreplanmålene, da kan du se standarden de setter. For A besvarelse må man vel forklare seg I en større sammenheng.

Anonymkode: beef7...026

Skrevet

"Hvert ord pensum kan være eksamenspørsmålet."

Det er litt skummelt å være bombastisk på dette, for det kommer an på hvilken studieretning dine studier er i, men det er svært sjeldent at hvert ord faktisk kan være eksamensspørsmålet (det finnes noen unntak, selvfølgelig). På samme måte som man har læreplanmål i vgs, finnes det mål for studiene som peker ut noen retninger. Kombinerer man det med hva foreleserne tar opp og hovedtemaene i pensum, kommer man veldig langt i å prioritere hva man bør bruke tid på. Når vi ikke vet noe om hva du studerer, skal jeg ikke påstå at det gjelder deg, men en tabbe studenter ofte gjør er å se på pensum som en bunke som må pløyes gjennom, fremfor et verktøy for å nå målene i emnet. Derfor begynner man å lese bøkene og de oppgitte sidene uten å legge en plan for å hva som er viktig og mindre viktig. Det er selvfølgelig fint å få med flere detaljer om en del ting om man har tid og kapasitet til det, men om man leser alt såpass grundig som du gjør, risikerer du å bli grundig utslitt før du blir ferdig. Hvor i studieløpet er du? Kanskje studenter som er lenger frem i løpet eller gamle eksamensoppgaver kan gi deg noen hint om hvordan du bør legge opp lesingen. Som sagt, du kan være blant de få der alt virkelig teller, men hvis ikke så håper jeg du kan få nytte av tipsene her, det kan være hardt å finne en "studiestil" som funker :) 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er en av de som ikke leser hele pensum. Derimot løser jeg mange oppgaver hele tiden. Ser på både oppgaver i boken og gamle eksamensoppgaver, også leser jeg i boka når jeg står fast eller trenger å bygge på litt. Ellers er jeg i alle forelesninger, seminarer og samlinger.

Jeg vet ikke med deg. Men jeg er også veldig treg når jeg leser for å forstå noe, og lærer mye mer/raskere av å gjøre oppgaver og å diskutere med andre medstudenter eller foreleser :)

Skrevet

Syns du leser ganske fort jeg! Jeg må lese mye av teksten flere gangen fordi jeg faller ut og blir ukonsentrert, leser Ca 10 sider i timen.. 

Anonymkode: 65e55...2e9

• Liker 3
Skrevet

De færreste leser hele pensum. Avhengig av hvilket studium du tar, så er det oversikt og sammehenger som er viktig, samt å forstå hvor du kan finne hjelp dersom du trenger det. Sorter ut hva som er nøkkelpensum og hva som er støttelitteratur. Les nøkkelpensum, jobb med spørsmål og oppgaver, bli med i en kollokvie og snakk om fag. Støttelitteratur kan du skumme raskt gjennom, lese sammendrag, se på bilder og tabeller, les eksempler. Les mest på det som vektlegges i forelesninger, det er gjerne det som er sentralt i faget, se på tidliger eksamensoppgaver hva som er vektlagt. Jeg har aldri lest alt pensum, og har gått ut med gode karakterer likevel. 

Anonymkode: 762d1...a73

• Liker 1
Gjest tranedatter
Skrevet

Heltidsstudie er tenkt ca 40 timer inkl undervisning, oppgaver og lesing av pensum.

TS: Hvor mange timer sitter du? Du hadde jo ikke så mange  undervisningtimer. Lunsj, fritid har ikke noe med dette og gjøre.

Skrevet

Du jobber for ineffektivt. Jeg har 30 timer organisert undervisning i uken. Undervisningen dekker heller ikke alt vi skal kunne. Vi har heller ikke pensumlitteratur, og man må egentlig finne ut selv av hva man skal lese på. 

Hvor raskt man leser avhenger av mye, både hva slags bok det er, hvilket språk den er skrevet på, hvor mange fagtermer som brukes og hvor mye du må slå opp mens du leser. Jeg kan ofte bruke flere dager på ett kapittel i en type bok, mens jeg bruker en halvtime på et kapittel i en annen bok. Hvis du skal lese et par kapitler i uken kommer du jo deg raskt gjennom pensum, men hvis du skal lese 10-15 kapitler i hvert emne jobber du altfor sakte. Hvordan er det du egentlig bruker tiden din, og hva er egentlig problemet her? Uansett må alle studenter prioritere, og man kan ikke henge seg opp i hver enkelt ord i litteraturen man leser. 

Anonymkode: 70a6d...737

• Liker 1
Skrevet

Her er pensumslisten satt. Vi har forelesningsplaner som sier hva som skal leses uke-til-uke. Der skilles vi?

Jeg bruker 4 x 3 på undervisning = 12 timer.

1 seminar i uken på 3 timer gir = 12 + 3 = 15 timer.

Dag-til-dag er pensum som sagt ish å lese et sted mellom 2 kapitler til 2 kapitler og 1 artikkel.

Samtidig har vi 2 løpende eksamensoppgaver som går ''as we speak'' med frist i slutten av oktober.

Igjen, jeg prøver å prate med medstudenter om hvordan de prioriterer, for jeg forstår ikke sammenhengen her:

1. De har deltidsjobb + får lest ALT pensum. Ord for ord.

2. De har et sosialt liv på fritiden

3. De får bedre enn C i snitt.

Meg:

1. Jeg har ikke deltidsjobb, og føler timene i et døgn såvidt strekker til for å lese alt pensum.

2. Jeg har tid til trening (som blir en prioritering/kompromiss opp mot tiden i et døgn). Skal jeg ha tid til et sosialt liv i tillegg samme dag, så går ikke det, da må jeg igjen kompromisse med treningen. Treningen tar 1 time, de med deltidsjobb jobber over 5 timer, flere dager i uka enn jeg trener.

3. Jeg får også C og bedre i karakterer.

Jepp. Det er alltid gøy å høre om folk som har vært i bursdag, på kino, i familiemiddag, på fotballkamp, på trening, på deltidsjobb +++ andre ting, i løpet av EN HELG, og LIKEVEL fått til å lese alt pensum. Det er... utrolig imponerende. Faktisk.

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Jepp. Det er alltid gøy å høre om folk som har vært i bursdag, på kino, i familiemiddag, på fotballkamp, på trening, på deltidsjobb +++ andre ting, i løpet av EN HELG, og LIKEVEL fått til å lese alt pensum. Det er... utrolig imponerende. Faktisk.

De gjør antageligvis som studenter flest og "skumleser" det meste. For å overleve utdanningen må man prøve seg fram oh finne sin rette studieteknikk. Eksempel: Skumles, møt opp på undervisning og få med deg det som er essensielt, les litt nøyere på de viktigste tingene og det du ikke forstod. Bøker inneholder veldig mye urelevant "støy" som forelesere ikke gidder å gi beskjed om.

• Liker 2
Skrevet

Hva studerer du ts? Jeg hadde også et sosialt liv, jobbet og tok masse fri under studiene, men fikk som sagt gode karakterer likevel. Ett eller annet sted her så er det jo noe med hvordan du leser og legger opp dagen som blir tungvindt for deg. 

Skrevet

Lurer også på hva du studerer. Jeg har begynt på mitt 2.år av en bachelor, tar mer studieprogresjon enn normalt - men klarer likevel å både lese og være sosial. Har ikke deltidsjobb da, så har mye fri. 

Jeg liker å fordype meg i emnene jeg tar, derfor jeg leser alt for hver uke. Bruker 2 timer pr emne i uka (uten helgene - da har jeg fri). F.eks mandag leser jeg 2 timer i emne X og tirsdag leser jeg 2 timer i emne Y osv. Jeg bruker vel ikke 2 timer på bare lesing, det er selvsagt inkludert det å skrive ned stikkord til det jeg har lest.

Anonymkode: be952...1bf

Skrevet

Er du ny som student? 

Det høres ut som at du fremdeles leser pensum som en vgs-student, dvs "hvis du kan alt med alle detaljer så går det deg vel i livet". Høyere utdanning fungerer ikke slik. Jeg har studert mye forskjellig oppover årene, alt fra samfunnsvitenskapelige fag til realfag. Det er veldig stor forskjell i hva man bør prioritere når, og hvordan man bør lese. Det er også gjerne en mismatch mellom hva/hvordan du bør lese for å gjøre det bra på eksamen, vs hva du trenger i arbeidslivet (som gjerne har sammenheng med eksamensformen - er det muntlig eller langsvar kommer du unna med andre ting enn på multiple choice).

Under følger to eksempler, hopp over det hvis du ikke er interessert:

Ta et samfunnsfaglig, helt oppkonstruert, eksempel: Pensumlisten sier at du skal lese to artikler, Jensen et al og McDonald et al, om aboriginerenes bruk av farge, dekorasjon og fasong på sine boomeranger. Poenget er ikke nødvendigvis at du skal huske at de var gule i Jensen sine artikler, og blå i McD sine, eller at de var et visst antall grader i kurvaturen. Poenget er at du skal huske at de levde i en ulik kontekst.Jensen jaktet fugl, McDonald kanin, dvs forskjell på fasong. Jensen levde i ørkenlandskap med tilgang på gule pigmenter, McD i fjell med tilgang på røde. De trodde på ulike guder, derfor ulike mønstre. Pensum er altså ikke laget for at du skal bli rågod på aboriginerenes boomeranger, poenget er at du skal forstå at det ble slik pga en kontekst, og lære deg å se etter en slik kontekst.Dette kan du flette inn i eksamensoppgaver og oppgaver. Så, når du kommer ut i arbeidslivet, kan du bruke de mønstrene du har lært til å skjønne hvorfor sjøvikingenes økser var annerledes enn tundrabefolkningens. 

For realfaglige studier blir det litt annerledes. De som lager dårlige eksamensoppgaver kan godt finne på å spørre om den spesifikke formen til et protein. Så da må du nesten lese på det. Poenget er derimot at du skal skjønne at et protein har en fasong fordi det skal fylle en gitt funksjon, og at en mutasjon vil kunne gjøre at formen endrer seg, slik at funksjonen endrer seg. Typisk eksempel er også at man gjerne pugger alle stegene i feks sitronsyresyklus og får multiple choice spørsmål om det. I jobbhverdagen kan det være mer eller mindre relevant, poenget er at man skal skjønne at alle prosesser følger en gitt sekvens, og at endringer i den sekvensen ikke er bra, og kunne tolke prøvesvar utfra det og utfra en skjematisk oversikt man leter opp i læreverkene når man trenger det. Du må altså ha et kritisk blikk på hva du leser og hvorfor du leser det.

Tilbake til poenget: Du har fått anbefalt pensum i løpet av en uke. Skum over det før/etter forelesning, sett det inn i en kontekst, slik at du vet hvor du finner informasjonen du trenger. Gjerne les det med et øye for å løse arbeidskravene du har fått. JOBB med stoffet, ikke pugg det. 

Jeg vil tippe at de andre studentene A. Ikke tar det så seriøst. B. Har bedre (bevisst eller ubevisst) lesemønster/lesevaner enn det du har C. Er flinkere til å prioritere pensum.

På de studiene jeg har gått har "pensum" gjerne vært så stort at det ikke er sjangs for å lese alt fra perm til perm. Da må man prioritere etter antatt viktighet/interesse/hvor lett det er å lese vs hvilket utbytte det har for deg. Du må rett og slettt være litt mer kynisk :)

Anonymkode: 937f0...9a0

• Liker 7
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

De gjør antageligvis som studenter flest og "skumleser" det meste. For å overleve utdanningen må man prøve seg fram oh finne sin rette studieteknikk. Eksempel: Skumles, møt opp på undervisning og få med deg det som er essensielt, les litt nøyere på de viktigste tingene og det du ikke forstod. Bøker inneholder veldig mye urelevant "støy" som forelesere ikke gidder å gi beskjed om.

Skumlesing er jo ikke lesing og kan ikke sies som at du har lest alt.

Hva studerer du ts? Jeg hadde også et sosialt liv, jobbet og tok masse fri under studiene, men fikk som sagt gode karakterer likevel. Ett eller annet sted her så er det jo noe med hvordan du leser og legger opp dagen som blir tungvindt for deg. 

Jeg kan dessverre ikke si meg helt enig.

Mandag:

08:00 - 11:00 - Forelesning

11:00 - 12:00 - Lunch

12:00 - 17:00 - Egenstudie/lesing/eksamensarbeid

17:00 - utover - Mat > Trening > Mat > Lese/TV/PC/Venner > Sove ---> Repeat.

Ja, nei fy. Jeg leser jo altfor lite. Ser det nå. Må høre med de som jobber fra 11 til 21 hvordan de får gjort like mye som meg på 1 time før natta, som jeg har 5 timer midt på dagen, ja.

Er du ny som student?

Anonymkode: 937f0...9a0

Hvis du definerer ''ny'' som 3. året.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mandag:

Ja, nei fy. Jeg leser jo altfor lite. Ser det nå. Må høre med de som jobber fra 11 til 21 hvordan de får gjort like mye som meg på 1 time før natta, som jeg har 5 timer midt på dagen, ja.

En times lunsj er jo luksus. Her er det som regel 15 minutter. Hva med å kombinere denne lunsjen med et hyggelig kafébesøk, litt vandring i byen/på senteret eller annet hyggelig med vennene dine? 

Jeg synes uansett at det er rart at du må lese på kvelden når du leser 5 timer på dagen. Enda mer merkelig er det nå om du må lese i helgene i tillegg. Men jeg ser nå uansett at du skriver venner på kvelden, så hva er det egentlig som er problemet? Det høres nå ut som du også har fritid? 

Anonymkode: 70a6d...737

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mandag:

Dette er jo en helt vanlig arbeidsdag, og ikke spesielt travelt/mye. På den andre siden burde det være nok, med mindre du går et svært arbeidskrevende studium. Men - hvis du bruker tiden riktig, skal det på de aller fleste studier i Norge holde lenge med et slikt opplegg. Jeg mistenker, som mange andre også har skrevet, at du ikke leser effektivt. At du leser ALT, uten å klare å sile ut det som er viktigst. 

Anonymkode: 81336...f14

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her er pensumslisten satt. Vi har forelesningsplaner som sier hva som skal leses uke-til-uke. Der skilles vi?

Sånn har jeg hatt det alle studieårene mine også (7 totalt), men det jeg skriver over gjelder likefullt. Hvert eneste ord er ikke like viktig, det er sammenhenger og forståelse av hvorfor ting er som de er som er viktig, ref. det jeg sier om emneplan og det det blir sagt over her med aboriginere som eksempel. Da kan man, om ikke velge bort noe, så i alle fall finne noe som bare trenger å skumleses. Bruk gjerne postitlapper og fargekoder, eller annen studieteknikk, for å kunne finne tilbake til stoff som glipper for deg i etterkant, det vil du eventuelt merke i forelesning, og da vil det hjelpe deg til å kunne lese mer på rett sted. 

Med det sagt, når du allerede er på tredje året og har funnet en måte å lese på som sikrer deg C eller mer, så kan det kanskje være like greit å holde deg til det også den siste tiden, dersom du føler at det å legge om måten å gjøre det på er en risiko. 

• Liker 1
Skrevet

TS, jeg føler deg, og på mange måter minner du meg litt om meg selv. Jeg vil si jeg i utgangspunktet er blant de som har det best blant mine medstudenter, men allikevel føler meg mest "presset" på tid og ressurser. Tiden bare løper forbi, og jeg må stadig inngå kompromisser for at ting skal gå rundt. Akkurat i min situasjon er det nok et forbedringspotensiale når det gjelder effektivitet, men jeg føler allikevel at universitetet gjør sitt for at studentene skal komme i tidsklemma. Oppgaver som legges ut sent, kolliderende undervisning etc. Min løsning har rett og slett blitt å droppe en del forelesninger for å heller gjøre selvstudier. Jeg anser det som mer strategisk lurt, siden forelesninger ofter overlapper mye med pensumlitteraturen. Sjansen for at man får med seg noe "snacks" som kan være mer nyttig enn selve pensum mener jeg er liten. 

Anonymkode: 730e0...3d4

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mandag:

I startinnlegget gir du inntrykk av å kun sitte med bøkene hele dagen, uten noen som helst fritid. Det du har listet opp i dette innlegget er jo en helt normal dag, ganske lik en arbeidsdag, med unntak av veldig lang lunsj. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...