Vera Vinge Skrevet 4. september 2018 #21 Del Skrevet 4. september 2018 Nå ville jeg ikke lagt veldig vekt på det i forbindelse med planlegging, men må bare si det var mye bra med å føde i april. Noe upraktisk å være gravid på glatta, så klart, men det man må forholde seg til i mange fødemnd. Ellers deilig å slippe å trille vogn i snø, og kanskje den største fordelen: at man ikke hadde andre barn og besøk som dro med alt for mye virus hjem fra bhg. Den største ulempen er at en veldig varm sommer er mer slitsom for en liten baby enn en større baby og også mer slitsom for en fullammede mor (må jo passe enormt godt på væskeinntaket, hvertfall). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #22 Del Skrevet 4. september 2018 Jeg har født i April og Juni, foretrakk April, jeg får så stor mage, og selvfølgelig var det så varmt i juni det året, og jeg fødte ikke før slutten av måneden. Men var fornøyd med begge deler, koste meg med mange trilleturer, og var mye ute. Anonymkode: cf4db...319 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catnip Skrevet 4. september 2018 #23 Del Skrevet 4. september 2018 Noen som har født i oktober her? Jeg har termin om nøyaktig en måned i dag (!) og har egentlig tenkt at det er ganske ålreit. Noen som gjorde seg noen tanker rundt å føde i starten/midten av oktober? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zoey Skrevet 4. september 2018 #24 Del Skrevet 4. september 2018 Både høst og vår funket for meg. Men, om jeg fikk velge, så februar-mai, dersom vi hadde garantert løsning til å klare oss til august før barnehage. Nå klarte vi det med yngste som var vinterbaby, og det var temmelig perfekt. Høygravid i juli/august er ikke så gøy. Men det fungerte fint det også. Har ikke fått barn sent på året, men egentlig tror jeg at alt kan fungere helt fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. september 2018 #25 Del Skrevet 4. september 2018 Det er jo fordeler og ulemper med alt. November til februar er ganske nært jul så barnet kan oppleve at det blir lenge mellom de større gaveanledningene. Barn født sent på året kan være, men trenger ikke å være, mer umodne ved skolestart. De er sistemann som får lappen og sist til å fylle 18, men samtidig er de også sist til å fylle 40, de går ett år mindre i barnehagen og er ferdig utdannet ett år tidligere enn januarbarn. Barn født midt på sommeren har alltid bursdag midt i ferien. Det er tungt å gå høygravid i sommervarmen, men heller ikke særlig kult på glattisen om vinteren. Barn født sent på høsten kan få problemer med å få barnehageplass når man ønsker, men samtidig kan det være en ulempe å få barn første halvdel av året også siden det er vanskelig å få barnehageplass midt i barnehageåret og man må da kanskje ta ekstra (ubetalt) permisjon for å være hjemme til august. Barn født tidlig på året kan ha, men trenger ikke å ha, en aldersfordel på skolen, men på den annen side er det veldig mange fritidsaktiviteter som man kan starte på "det året man fyller x år" og januarbarn må da vente ett år lenger for å begynne på disse aktivitetene i forhold til desemberbarn. Våren/sommeren kan være praktisk fordi babyen trenger lite klær på seg og man kan trille ute i finværet og året etter, når barnet såvidt har lært seg å gå, er det fint å kunne gjøre det barbeint ute i hagen og ikke bare inne. Selv var dette aldri i våre tanker da vi prøvde å lage barn, fødselsmåned er virkelig totalt uvesentlig. Barna våre er født i januar, mars og desember og jeg synes alle tre var like bra. Bare tanken på å skulle hoppe over prøvemåneder fordi man tror måneden man er født i har vesentlig betydning for et menneskes liv er helt absurd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #26 Del Skrevet 4. september 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det så mange fødsler i april da? Hva er logikken med det liksom? 🙈 Hvis man tenker bare på dette med kapasitet på føden, når er det best da? Jeg venter selv i slutten av februar og aner ikke hvordan det er på føden da... Anonymkode: 70d2e...0fe Det har nok sammenheng med sommerferie. Folk er vel mer avslappet og har oftere sex. Anonymkode: 09753...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. september 2018 #27 Del Skrevet 4. september 2018 Juli og juni er faktisk månedene det fødes flest barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #28 Del Skrevet 4. september 2018 8 minutter siden, Arkana skrev: Det er jo fordeler og ulemper med alt. November til februar er ganske nært jul så barnet kan oppleve at det blir lenge mellom de større gaveanledningene. Barn født sent på året kan være, men trenger ikke å være, mer umodne ved skolestart. De er sistemann som får lappen og sist til å fylle 18, men samtidig er de også sist til å fylle 40, de går ett år mindre i barnehagen og er ferdig utdannet ett år tidligere enn januarbarn. Barn født midt på sommeren har alltid bursdag midt i ferien. Det er tungt å gå høygravid i sommervarmen, men heller ikke særlig kult på glattisen om vinteren. Barn født sent på høsten kan få problemer med å få barnehageplass når man ønsker, men samtidig kan det være en ulempe å få barn første halvdel av året også siden det er vanskelig å få barnehageplass midt i barnehageåret og man må da kanskje ta ekstra (ubetalt) permisjon for å være hjemme til august. Barn født tidlig på året kan ha, men trenger ikke å ha, en aldersfordel på skolen, men på den annen side er det veldig mange fritidsaktiviteter som man kan starte på "det året man fyller x år" og januarbarn må da vente ett år lenger for å begynne på disse aktivitetene i forhold til desemberbarn. Våren/sommeren kan være praktisk fordi babyen trenger lite klær på seg og man kan trille ute i finværet og året etter, når barnet såvidt har lært seg å gå, er det fint å kunne gjøre det barbeint ute i hagen og ikke bare inne. Selv var dette aldri i våre tanker da vi prøvde å lage barn, fødselsmåned er virkelig totalt uvesentlig. Barna våre er født i januar, mars og desember og jeg synes alle tre var like bra. Bare tanken på å skulle hoppe over prøvemåneder fordi man tror måneden man er født i har vesentlig betydning for et menneskes liv er helt absurd. Det er ingen ulempe å ha bursdag nærme jul! 🙂 da er det så koselig stemning, og verden er litt magisk. Syns det var kjempegøy med bursdag hvor alle var forventningsfulle, og hvor vi spiste julekaker og gikk rundt juletre. Ah, det er gode minner! Det var ikke noe problem å alltid være den yngste i klassen heller. Jeg lå ikke etter på noen måte. Anonymkode: 09753...72b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #29 Del Skrevet 4. september 2018 15 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor det så mange fødsler i april da? Hva er logikken med det liksom? 🙈 Hvis man tenker bare på dette med kapasitet på føden, når er det best da? Jeg venter selv i slutten av februar og aner ikke hvordan det er på føden da... Anonymkode: 70d2e...0fe Som flere over her har sagt: unnfanget i sommerferien. Mvh, termin 18. april 2019 (og allerede bekymra for kombinasjonen dårlig kapasitet + påskeferie 🙈). Anonymkode: 0964e...115 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #30 Del Skrevet 4. september 2018 Husker jeg tenkte mye på dette før jeg ble gravid, og kom til at forsommeren var best, både med tanke på å ha liten baby som kan være ute på sommeren og med tanke på barnehageplass. Så var jeg heldig og fikk begge mine i juni :). Når det er sagt tror jeg det er ulike fordeler ved alle måneder, og at det egentlig ikke er så nøye, bortsett far det med barnehageplass, da. Anonymkode: 5cfc2...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 4. september 2018 #31 Del Skrevet 4. september 2018 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet man ikke kan planlegge fødsel,men hvis man så langt det går kan prøve; hvilken måned vil du aller helst føde i? Og hvorfor? Fordeler og ulemper? Jeg tenker april er best så man kan gå gravid når det er behagelig temperatur, barnet slipper bli 18 sent på året,man kan ha barnebursdag i utendørs, og det er mindre press på fødeavdelingen. Anonymkode: 4119b...19f Mtp barnehageplass er det best på sommeren. Ulempen er at det er underbemanning pga ferie og stor pågang på fødeavd da og det er varmt. Om man ikke tenker barnehage er januar perfekt. Lite pågang og travelhet på fødeavd og det er ikke kokvsrmt ute Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #32 Del Skrevet 4. september 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor det så mange fødsler i april da? Hva er logikken med det liksom? 🙈 Hvis man tenker bare på dette med kapasitet på føden, når er det best da? Jeg venter selv i slutten av februar og aner ikke hvordan det er på føden da... Anonymkode: 70d2e...0fe Jeg har kjent mange som har forsøkt å få barn vår/forsommer, og er ikke overrasket over at det er flest fødsler på denne tiden. Det er det med å ha spedbarn ute når det er varmt i været og ikke minst at det for mange passer med oppstart i barnehage august året etter. Anonymkode: 5cfc2...d34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. september 2018 #33 Del Skrevet 4. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er ingen ulempe å ha bursdag nærme jul! 🙂 da er det så koselig stemning, og verden er litt magisk. Syns det var kjempegøy med bursdag hvor alle var forventningsfulle, og hvor vi spiste julekaker og gikk rundt juletre. Ah, det er gode minner! Det var ikke noe problem å alltid være den yngste i klassen heller. Jeg lå ikke etter på noen måte. Anonymkode: 09753...72b Jeg er enig med deg altså. Jeg bare kom med eksempler på argumenter jeg har hørt andre komme med angående ulike fødselsmåneder. Jeg har selv et desemberbarn og han er den som er klart lengst framme faglig. Jeg tror han hadde vært fra seg av kjedsomhet om han var født en måned senere og dermed i annet år og med ett år senere skolestart. For ham var det positivt å begynne på skolen 5½ år gammel fordi han var så klar på alle måter for å bruke kunnskapen sin og få nye utfordringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandie Skrevet 4. september 2018 #34 Del Skrevet 4. september 2018 Jeg fødte i slutten av februar,og synes det var en fin tid å få barn på. Det var godt å ha våren og sommeren foran seg. Vi har kost oss masse med trilleturer og har kunnet være mye ute nå i sommer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #35 Del Skrevet 4. september 2018 Baby i mai er jo upraktisk med tanke på alle helligdagene, sikkert lite folk på jobb på fødeavdelingene... Jeg fødte i februar og er veldig fornøyd med det på alle måter! Litt kjipt å gå glipp av julefesten bare, for da var jeg så sliten... Anonymkode: 4119b...19f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #36 Del Skrevet 4. september 2018 På 3.9.2018 den 22.25, AnonymBruker skrev: Vet man ikke kan planlegge fødsel,men hvis man så langt det går kan prøve; hvilken måned vil du aller helst føde i? Og hvorfor? Fordeler og ulemper? Jeg tenker april er best så man kan gå gravid når det er behagelig temperatur, barnet slipper bli 18 sent på året,man kan ha barnebursdag i utendørs, og det er mindre press på fødeavdelingen. Anonymkode: 4119b...19f Har aldri tenkt på at jeg var heldig som ble 18 tidlig på året.... Anonymkode: 61544...510 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #37 Del Skrevet 5. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Har aldri tenkt på at jeg var heldig som ble 18 tidlig på året.... Anonymkode: 61544...510 Men er kjipt for de som fyller i desember mtp. Det. Anonymkode: 38caa...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pia_1991 Skrevet 5. september 2018 #38 Del Skrevet 5. september 2018 19 timer siden, Catnip skrev: Noen som har født i oktober her? Jeg har termin om nøyaktig en måned i dag (!) og har egentlig tenkt at det er ganske ålreit. Noen som gjorde seg noen tanker rundt å føde i starten/midten av oktober? Jeg fødte 5.oktober for noen år siden.. egentlig helt greit.. Men på de kaldeste vinterdagene før baby var 6mnd gikk vi ikke ut.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. september 2018 #39 Del Skrevet 5. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men er kjipt for de som fyller i desember mtp. Det. Anonymkode: 38caa...9cf Det er ganske begrenset hvor kjipt det er egentlig. Det er ikke sånn at alle andre i klassen/vennegjengen har bursdag i januar og så må den ene vente nesten hele året helt til desember på å følge etter. Bursdagene er stort sett jevnt fordelt utover året slik at den som må vente lengst sannsynligvis bare trenger vente noen få dager eller uker etter den som var nest sist. Den som fyller 18 i januar får jo ikke så mye glede av å ha blitt 18 først, det er jo ikke gøy å gjøre ting alene, så han/hun må uansett vente på andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #40 Del Skrevet 8. september 2018 Den beste måneden å føde i? Etter ca 9 måneder gravid Anonymkode: c1376...8fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå