AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #1 Skrevet 3. september 2018 Jeg liker familien min, men de misliker meg. I alle fall oppfører de seg slik, og jeg har nå erkjent at det er usunt for meg å omgås dem fordi jeg føler meg dårlig etter hver gang jeg møter dem. Har to eldre søsken og to foreldre som fortsatt bor sammen. Vi treffes sjelden, men feirer jul sammen. Etter over 30 år har jeg nå bestemt meg for å heller feire jul sammen med venner som får meg til å føle meg bra. Hvordan skal jeg "slå opp" og fortelle at jeg ikke orker møte dem mer? Skal jeg være ærlig og si det som det er, for så å møte null forståelse og bli mislikt enda mer? Anonymkode: 09591...bdf
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #2 Skrevet 5. september 2018 Vil tro det finnes en juridisk metode for å ''melde deg ut'' av familien som juridisk enhet? Anonymkode: ae6f7...667
Gjest Rocka69 Skrevet 10. september 2018 #3 Skrevet 10. september 2018 I Norge så har man ikke noen juridisk bestemmelse som sier at du vil juridisk skille deg fra familie, altså foreldre og søsken. Og de kan heller ikke juridisk skille seg fra deg. På etter annet tidspunkt så vil foreldrene dine dø, og du vil bli innblandet i et arveoppgjør(pga Folkeregisteret). Men da har du rett til å fraskrive deg arv, dvs etter at begge foreldre er døde. Sosial og mentalt, så sender du et brev til de om at du ikke lengre ønsker noen form for kontakt med de. Få gjerne en advokat til å sende et slik brev for deg - da har du faktisk en liten juridisk mulighet ved at advokaten skriver noe som sier slikt som: Om noen av dere, eller avkom av dere tar kontakt med deg - så vil du gå til politiet eller rettsvesenet for å en rettslig ordre om kontaktsforbud. Bryter de en slik rettslig ordre om kontaktsforbud, så er det bare å ta kontakt med nærmest politistasjon og de vil ordne opp. Ved gjentatte brudd på en rettslig ordre så kan vedkommende straffes bøter eller fengsel pga at han/hun/de trosser en rettslig kjennelse og viser forakt for rettens avgjørelse. Du kan også søke om å få hemmelig adresse, men vanskelig - da skal familien din har truet deg på livet. Du kan skifte telefonnr. Du kan også skifte navn, for å ikke assosieres med familien. Og det blir faktisk vanskeligere for de å søke deg opp. Skifter du navn, får hemmelig adresse og telefonnr - og eller kanskje flytter utenlands, så vil den kontakten du vil ha med din familie være et brev fra en advokat som forteller deg at dine foreldre er døde og at du har en andel i arven etter disse. Advokaten vil få opplysninger fra folkeregistere rundt om. Dine søsken får ikke vite hvor du er eller hva du heter nå. Advokaten vil eventuelt sørge for din andel av arven blir utbetalt eller fordelt til deg. Men som sagt før, du kan også på dette tidspunktet fraskrive deg arveretten. Men rent juridisk, så vil Folkeregistere alltid vite at foreldrene, søskene dine og du er en familie rent juridisk om ikke sosialt. Dine juridiske foreldre er kjent og juridisk bindende. Dvs at relasjoner mellom de og dine søsken alltid vil være i Folkeregisteret, det gjelder også om foreldre er adoptivforeldre. Er du foreldreløs derimot, dvs at man ikke vet som er dine juridiske/biologiske foreldre eller adoptivforeldre - så står det foreldreløs i Folkeregisteret - da har du en offentlig oppnevnt verge frem til du er 18år. Det samme gjelder om to mennesker skiller seg fra hverandre. Hvis de ikke har barn sammen, så blir de fysisk skilt også i Folkeregisteret - har de barn sammen så vil de for all fremtid ha en relasjon til hverandre i Folkeregisteret.
AnonymBruker Skrevet 10. september 2018 #4 Skrevet 10. september 2018 Si: «Beklager familie, men jeg har mistet følelsene. Det er ikke dere det er noe galt med, det er jeg. Jeg må derfor dessverre slå opp.» Anonymkode: f0af3...275 3
ViljaH Skrevet 11. september 2018 #5 Skrevet 11. september 2018 Du kan også ta den enkle løsningen, bare si at i år har du bestemt deg for å prøve noe nytt i julen, og vil feire med venner. Ikke gå inn i noen diskusjon, hvorfor/hva/hvem, bare hold det enkelt og si du har lyst til å prøve noe nytt. Neste år kan du da si at du vil gjenta suksessen fra ifjor. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå