AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #1 Del Skrevet 3. september 2018 Hei! Først og fremst vil jeg understreke at jeg VET at her er det ikke leger som svarer. Så, til problemet.. Jeg har en sønn på 7 år som lenge har vært mye utilpass, gråter og sutrer lett og blir fort sint. For meg virker det som han ikke modnes sosialt, selv om jeg ikke får tilbakemeldinger fra skolen om at dette er et problem der, så er det det på hjemmebane, når vi er borte hos folk sammen og ved arrangementer som fotballtrening, kamp osv.. Et eksempel er at han spør om å få is etter kampen, får han et nei så trasser han villt, skriker og griner og det ender med at jeg må bære han i bilen. Jeg strever sånn med dette for tiden at jeg vet ikke mine arme råd, føler jeg har prøvd alt. Kan nevne at han går på veksthormoner pga lav vekst, dette fungerer fint, han vokser bra nå. Men siden han begynte med dette har han blitt så tynn, han er nesten alltid blek og sliten, og mørk under øynene. Han har også vanskeligheter for å sovne om kvelden, kan ligge fra 8 til 9-halv 10 før han sovner. Han er til kontroll ang veksten og hormonene tre ganger i året, og jeg nevner det såvidt der, men de gir ikke inntrykk av at de tror det har noen forbindelse. Jeg ønsker bare å høre deres synspunkter. Anonymkode: de9cb...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #2 Del Skrevet 3. september 2018 Dette med trassen og umodenhet sosialt kjenner jeg igjen fra mitt eget barn. Barnet mitt har blant annet autisme og adhd. Men jeg ser også jevnaldrende trasse voldsomt ved f.eks nei til is. Noen slår til og med foreldrene sine i raserianfallet, og jeg tror ikke disse barna "feiler" noe. Så det jeg prøver å si er at det kan både være normalt og det kan være utenfor normalen, spørs hvor gjennomgripende disse vanskene er i hverdagen. Kjenn på magefølelsen og oppsøk evt. hjelp. Det kan være lavterskel (helsesøster etc.) eller ta en tur til lege og forklar problemene. Legen kan evt. henvise til bup Anonymkode: 90a14...e68 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #3 Del Skrevet 3. september 2018 Mørke ringer og tynn, høres ut som om han ikke får i seg nok næring. Det igjen vil gi humørsvingninger siden man tåler lite når kroppen er helt utslitt. Anonymkode: 30f63...37b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #4 Del Skrevet 3. september 2018 Har han blitt testet for cøliaki? Anonymkode: bbff0...0b2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #5 Del Skrevet 3. september 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Et eksempel er at han spør om å få is etter kampen, får han et nei så trasser han villt, skriker og griner og det ender med at jeg må bære han i bilen. 1 hour ago, AnonymBruker said: han er nesten alltid blek og sliten, og mørk under øynene. Kanskje du skal la ham spise den isen, han høres sulten ut. Anonymkode: 03de4...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #6 Del Skrevet 3. september 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje du skal la ham spise den isen, han høres sulten ut. Anonymkode: 03de4...e96 Ditt forsøk på humor rundt dette får deg til å virke mindre begavet og teit. Anonymkode: d1a75...542 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #7 Del Skrevet 3. september 2018 Ville bestilt time hos fastlegen og tatt opp dette. Det høres jo ut som barnet er utilpass - sover dårlig, mørke ringer under øynene, blitt veldig tynn. I så fall, så nytter det lite å ta tak i oppførsel, om problemet egentlig er at kroppen verker f.eks. Barn kan ha vansker med å uttrykke hva som egentlig plager dem - spesielt når det er tilstander de er født med, eller er kroniske plager. Da har de liksom "alltid hatt det sånn", fordi de heller tilpasser seg. En annen ting, hva er årsaken til at barnet trenger veksthormoner? Trenger ikke svare på det, men tenkte om noe av forklaringa kan ligge i selve grunntilstanden, eller bivirkninger av medisinen barnet går på? Ville nok uansett snakka med legen først og fremst, og feks fått sjekka barnets ernæringsstatus, evt. vitaminmangler el.? Og kanskje fått hjelp med innsovning, om det er mulig å prøve f.eks melatonin (søvnhormon, skal ikke være bivirkninger/avhengighet). Og bare det å vokse i seg selv - kan jo gi smerter, verk og ubehag. Som igjen kan gi problemer med søvn, og oppførsel. Sånn er jeg selv, har jeg verkevondt, så blir jeg lett survete og sutrete, ikke helt rasjonell - og sover dårlig. Kan den gode voksten være skyld i problemet....? Er det evt. en mulighet å prøve smertestillende en periode? Kanskje aller helst en depot-tablett, så barnet får jevn lindring - om det er problemet da. Men vi her kan ikke annet enn å gjette uansett, ring legen du - det ville jeg gjort. Anonymkode: b172d...366 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #8 Del Skrevet 3. september 2018 Åja - en ting til, som jeg glemte Det er jo også helt vanlig at barn tar seg sammen "ute blant folk", som skolen f.eks - og ikke viser hvordan de egentlig føler det, før de er hjemme og rundt folk de er trygge på. Så ikke så rart at dere ser en annen side av barnet enn skolen gjør. Familien er den trygge basen hvor de kan slippe masken og ta ut frustrasjonen på. ❤️ Anonymkode: b172d...366 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #9 Del Skrevet 3. september 2018 Må bare tilføye i forhold til søvn at vår 7 åringen heller ikke sovner før i 21 tiden. Opplever at etter en dag på skolen, på Sfo og kanskje fotball eller besøk hos venner så trenger han tid på å roe ned og slappe av før han klarer å sove. Ikke noe med han ellers så ville bare fram til at det i seg selv trenger å bety at det er noe galt. I forhold til vekt, mørke ringer og slappet ville jeg som andre nevner tatt en sjekk hos fastlegen Anonymkode: 022b8...53a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #10 Del Skrevet 3. september 2018 Mye av det du beskriver her er jo bivirkninger på hormonene dere har valgt å gi barnet. Håper du har tatt dette opp med legen. Anonymkode: be54c...a00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #11 Del Skrevet 4. september 2018 Drittunge, kalles det! Anonymkode: 97996...2ab 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #12 Del Skrevet 4. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Drittunge, kalles det! Anonymkode: 97996...2ab Voksent. Anonymkode: de9cb...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #13 Del Skrevet 4. september 2018 For å få det på det rene da, vi "valgte" å gi han veksthormoner fordi det produseres ikke nok veksthormon naturlig i hypofysen hans.Helt fra 1 års alder begynte han å ligge under snittet, og da han startet opp for et år siden lå han under underste strek på vekstkurven. Det var nødvendig for normalt vekst. Dette ble NØYE undersøkt gjennom blodprøver og veksthormom-stimuleringstest på sykehuset. Han har i forkant av dette blitt testet for cøliaki, laktoseintoleranse, glutenallergi osv, for jeg tenkte den lave veksten kanskje kunne skyldes noe av dette. Men de testene var da negative (ca 2 år siden). Har også tatt opp gjentagende ganger at jeg synes han spiser lite, spesielt på skolen, men den siste tiden har han spist bra, og jeg sørger for å ha et balansert kosthold slik at jeg vet at han får i seg nok næring. Men jeg er selvfølgelig enig, et legebesøk er på sin plass. Takk for mange gode svar forresten Anonymkode: de9cb...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #14 Del Skrevet 4. september 2018 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Mye av det du beskriver her er jo bivirkninger på hormonene dere har valgt å gi barnet. Håper du har tatt dette opp med legen. Anonymkode: be54c...a00 Vi valgte å gi det fordi det var nødvendig for normal vekst. Har selvfølgelig tatt opp dette med legen som behandler han, men han mener ikke det har noen sammenheng, TS Anonymkode: de9cb...b04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #15 Del Skrevet 4. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å få det på det rene da, vi "valgte" å gi han veksthormoner fordi det produseres ikke nok veksthormon naturlig i hypofysen hans.Helt fra 1 års alder begynte han å ligge under snittet, og da han startet opp for et år siden lå han under underste strek på vekstkurven. Det var nødvendig for normalt vekst. Dette ble NØYE undersøkt gjennom blodprøver og veksthormom-stimuleringstest på sykehuset. Han har i forkant av dette blitt testet for cøliaki, laktoseintoleranse, glutenallergi osv, for jeg tenkte den lave veksten kanskje kunne skyldes noe av dette. Men de testene var da negative (ca 2 år siden). Har også tatt opp gjentagende ganger at jeg synes han spiser lite, spesielt på skolen, men den siste tiden har han spist bra, og jeg sørger for å ha et balansert kosthold slik at jeg vet at han får i seg nok næring. Men jeg er selvfølgelig enig, et legebesøk er på sin plass. Takk for mange gode svar forresten Anonymkode: de9cb...b04 Bare en tanke som slo meg; får han i seg nok næring mtp at han skyter i været? Jeg ser på min relativt gjennomsnittlige sjuåring at hun vokser ikke i høyden og bredden samtidig - plutselig skyter hun til værs og blir smalere, så stagnerer hun i høyden og fyller ut bredden før syklusen gjentar seg. Det er ikke umulig at han får i seg litt knapt mtp den gode veksten, selv om han spiser mer nå enn før. Kanskje han bør ha mer kaloritett mat for å ha overskudd til å være trivelig etter at veksten har 'fått sitt' av næringen? Kan være verdt å ta opp med legen. Anonymkode: eabc4...ef7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #16 Del Skrevet 4. september 2018 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare en tanke som slo meg; får han i seg nok næring mtp at han skyter i været? Jeg ser på min relativt gjennomsnittlige sjuåring at hun vokser ikke i høyden og bredden samtidig - plutselig skyter hun til værs og blir smalere, så stagnerer hun i høyden og fyller ut bredden før syklusen gjentar seg. Det er ikke umulig at han får i seg litt knapt mtp den gode veksten, selv om han spiser mer nå enn før. Kanskje han bør ha mer kaloritett mat for å ha overskudd til å være trivelig etter at veksten har 'fått sitt' av næringen? Kan være verdt å ta opp med legen. Anonymkode: eabc4...ef7 Det du sier gir veldig mening, jeg har bestilt legetime nå for å få sjekket opp dette, da skal jeg ta det opp. Takk for fint svar TS Anonymkode: de9cb...b04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #17 Del Skrevet 4. september 2018 Chrons? Anonymkode: 30f63...37b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #18 Del Skrevet 5. september 2018 du kan be om å få næringsdrikk til han på blå resept. Det finnes masse gode varianter som kan drikkes i tillegg til måltid. Da er du i hvert fall sikker på at han får nok næring. Anonymkode: 90a14...e68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå