Gå til innhold

Ny katt med diaré

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

vi har adoptert en katt fra dyrebeskyttelsen, og ser at han nå har fått diaré.. Jeg vil tro det er fordi vi har et annet fôr enn på dyrebeskyttelsen. Vil det beste være å bytte tilbake til fôret de hadde på dyrebeskyttelsen, eller vil magen hans venne seg til fôret han får nå? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo blande det gamle i det nye..... Ikke bytte rett over. 

Anonymkode: 7d291...63d

• Liker 1
Skrevet

Det kan også være stress på grunn av flytting, eller at han spiser for fort eller for mye. 

Som AB sier, prøv å blandet nytt og gammelt for. Og om det ikke gir seg, prøv å gi Zoolac og mild mat, feks kylling og ris, til magen får roet seg. Kattungen her var dårlig i magen en stund i sommer, og måtte på en hestekur med Zoolac og kokt kyllingfilet og ris. Etter noen dager var hun skikkelig matlei, men bra i magen. 🙂

• Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, Vampen skrev:

Det kan også være stress på grunn av flytting, eller at han spiser for fort eller for mye. 

Som AB sier, prøv å blandet nytt og gammelt for. Og om det ikke gir seg, prøv å gi Zoolac og mild mat, feks kylling og ris, til magen får roet seg. Kattungen her var dårlig i magen en stund i sommer, og måtte på en hestekur med Zoolac og kokt kyllingfilet og ris. Etter noen dager var hun skikkelig matlei, men bra i magen. 🙂

Takk for fint svar! Kjente at jeg var litt etterpåklok ang det med fôret, for var ikke før han ble dårlig i magen jeg googlet meg fram til at overgangen fra det ene til det andre kunne gi dårlig mage... Er også første gang jeg har katt, så tanken streifet meg dessverre ikke :( Han er heldigvis fin i formen ellers, så da tar jeg i bruk rådene dine og satser på at han straks er bra igjen 😄 

Skrevet

Fort gjort å ikke tenke over at man må få med seg hva mat katten er vandt med. «Shit happens», og nå får du takle et par dobesøk med diare. Men det går seg til :) 

Jeg har to katter. Han ene kan jeg gi ny type mat hver dag og ingenting, tåler det helt fint. Han andre... 😬 for å si det slik, han har jeg dysjet masse, jeg har vasket bæsj fra gulv og vegger (hyper katt med diare i hele baken som kresjer i veggen 😹😹)😬 han må jeg ta det med museskritt om jeg skal introdusere ny mat (som jeg prøver sjeldent å gjøre). 

Skrevet
10 minutter siden, Anzii skrev:

Takk for fint svar! Kjente at jeg var litt etterpåklok ang det med fôret, for var ikke før han ble dårlig i magen jeg googlet meg fram til at overgangen fra det ene til det andre kunne gi dårlig mage... Er også første gang jeg har katt, så tanken streifet meg dessverre ikke :( Han er heldigvis fin i formen ellers, så da tar jeg i bruk rådene dine og satser på at han straks er bra igjen 😄 

Bare hyggelig.😊 Og som @Ariana807 skriver, sånt skjer og katter er forskjellig. Jeg har «alltid» hatt katt og er vant til å kunne gi de nær sagt hva som helst. Den gamle hannkatten jeg har nå blir matlei på null komma svisj, så med ham må jeg bytte mat hyppig. Han er frisk som en fisk, og de eneste gangene han har magetrøbbel er når han hoster opp en hårball eller sluker våtmaten så fort at det kommer i retur. Kattungen derimot, ser ut til å ha sensitiv mage. Om hun klarer å stjele en ostebit, spiser våtmat i gelé eller så mye som kikker for lenge på rømmen vi har på tacoen, er det flere dager med diaré. Hun er fin i formen forøvrig, men må altså ha en liten periode med mild mat og Zoolac, for å få magen i balanse igjen. Man må bare bli kjent med sin katt. 🙂

Så lenge allmenntilstanden er god, og det gir seg i løpet av en dag eller to, så går det helt fint. 😊 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, Vampen skrev:

Bare hyggelig.😊 Og som @Ariana807 skriver, sånt skjer og katter er forskjellig. Jeg har «alltid» hatt katt og er vant til å kunne gi de nær sagt hva som helst. Den gamle hannkatten jeg har nå blir matlei på null komma svisj, så med ham må jeg bytte mat hyppig. Han er frisk som en fisk, og de eneste gangene han har magetrøbbel er når han hoster opp en hårball eller sluker våtmaten så fort at det kommer i retur. Kattungen derimot, ser ut til å ha sensitiv mage. Om hun klarer å stjele en ostebit, spiser våtmat i gelé eller så mye som kikker for lenge på rømmen vi har på tacoen, er det flere dager med diaré. Hun er fin i formen forøvrig, men må altså ha en liten periode med mild mat og Zoolac, for å få magen i balanse igjen. Man må bare bli kjent med sin katt. 🙂

Så lenge allmenntilstanden er god, og det gir seg i løpet av en dag eller to, så går det helt fint. 😊 

Diaréen er alt over, så det var heldigvis veldig kortvarig. Tenker jeg prøver på litt skånsom fôr framover, med tilvenning til det nye fôret, så ikke det blir tilbakevennende. Høres det lurt ut syns dere?

Skrevet

Vil bare gi deg et klapp på skuldra for at du adopterte fra dyrebeskyttelsen og ikke skaffet deg en privat kattunge:blomst:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...