AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #1 Skrevet 3. september 2018 Vi står litt fast på hva vi skal kjøpe. Har to barn, en baby, og en på snart 4 år. Alternativ 1: - Eldre hus, byggeår fra 1960- 2010 ca. - Store tomter på et mål +, nydelig utsikt. Mulighet til å bygge nytt hus i hagen på enkelte av tomtene ved å dele av.. - Ca 4-5 km til sentrum -Ikke avskrekkende pris (Er i Kristiansand, her er husene billige). -Skoler og barnehager i nærheten. Dette alternativet heller vi mot, men ulempen er kanskje at det ikke er så mange barn i gatene som i et nytt boligfelt. Alternativ 2: -Nye, flotte hus - Knøttsmå tomter, husene er gjerne bygget i 3 etg, med tomt på 300 kvm, med kun et par meter i mellom. Tett mellom husene. - Mye innsyn, ikke så fin utsikt/ingen utsikt -Husene er dyrere, siden de er nye -Lenger vekk fra sentrum (8-12 km) -Omtrent samme nærhet til skole og barnehage Fordelen med disse, slik vi ser det er nettopp det med at det er nytt boligfelt, og dermed mange barn i gatene. Det gjør det kanskje mer lettvint? Hva ville dere ha valgt? Anonymkode: bf3fd...73d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #3 Skrevet 3. september 2018 2 timer siden, Ginny skrev: Alternativ 1, uten tvil. Ja, det er det vi tenker også. Er generelt litt glad i privatliv. Men ønsker jo å kunne slippe barna ut i gaten også. Anonymkode: bf3fd...73d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #4 Skrevet 3. september 2018 Alternativ nr. 2! Det er gull med nytt hus og liten tomt i småbarnstiden. Da slipper du å bruke masse verdifull fritid på hus og hage. Nytt boligfelt med masse barn gjør hverdagen mye enklere. Anonymkode: d0bf2...884 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #5 Skrevet 3. september 2018 2010 er ikke akkurat et gammelt hus, da. Hadde valgt alternativ 1. Hadde ikke vært en problemstilling en gang. Anonymkode: 80528...036 7
atropos Skrevet 3. september 2018 #6 Skrevet 3. september 2018 Alternativ to. Vi valgte alternativ en for to pr siden og angrer som hunder. Ingen innsyn og stor tomt trumfer ikke venner i gata. 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #7 Skrevet 3. september 2018 Nr 1, har valgt det selv og det er nydelig å bo i ett etablert område fremfor nybygg. Anonymkode: 21bc6...7a6 4
moho Skrevet 3. september 2018 #8 Skrevet 3. september 2018 Alternativ 2 for min del. Med små barn er det evig nok å gjøre inne i et hus, om huset er fra 1960 og har stor hage får du endel arbeid ute i tillegg. 1
Pearl2.0 Skrevet 3. september 2018 #9 Skrevet 3. september 2018 Spørs om huset i alt 1 er fra 1960 eller 2010. Hadde lett valgt nytt hus som man ikke trenger å gjøre så mye med på en lang stund når man har små barn. Vi har liten tomt, og det er veldig greit, sparer tid når man har nok å gjøre likevel. Neste huset vi kjøper skal være nytt og uten grunn for oppussing annet enn det estetiske😉 1
Lyco Skrevet 3. september 2018 #10 Skrevet 3. september 2018 Nr 2 med småbarn og fasen dere er i nå. Når barna har vokset til og dere har mer tid hadde jeg gått for nr 1. Nytt, stressfritt og lite vedlikehold er gull med små barn + absolutt beste alternativ for barnas del. Jeg hadde ingen å leke med i gata når jeg var liten, og det var mitt største ønske (jeg bodde typ nr 1 plass), og det gjør ting lettere for dere foreldre også at barna har samhold og venner i gata, spesielt når de begynner på skolen og fritidsaktiviteter. Så nr 2, selv om nr 1 er mer fristende for kun voksne 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #11 Skrevet 3. september 2018 Nr 2, uten tvil! Vi har akkurat flyttet inn i det du beskriver. Det er helt fantastisk! Masse lekekamerater, ungen min er mye mer ute nå enn før. Jeg vokste selv opp på er slikt sted, og har så mye gode minner av lek ute med nabounger. Før måtte vi avtale + kjøre/følge. Nå kan jeg bare sende han ut døra. Jeg har fått meg gode venninner som er naboer. Vi passer hverandres unger i en halvtime, går turer på kveldene, og låner både det ene og det andre av hverandre. Dette hadde ikke skjedd med større avstand, da ville terskelen for sånne småting vært mye høyere. Jeg er så uendelig glad for at vi ikke flyttet til et eldre område med folk i alle aldersgrupper og livssituasjoner. Anonymkode: cc58d...ce0 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #12 Skrevet 3. september 2018 Vi valgte alternativ 1. Men det var et valg vi tok før første barn ble født. Og jeg skal innrømme at jeg noen ganger har vært misunnelig på de som bor i nye byggefelt med mange unger når ungene var yngre. I forhold til det sosiale med å møte andre småbarnsforeldre og god tilgang på venner til mindre barn med mindre radius på hvor man får gå alene. Nå som ungene er store og sykler dit de vil er jeg fornøyd med huset vi bor i og at vi har god plass rundt oss. Anonymkode: b28ce...f86 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #13 Skrevet 3. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi står litt fast på hva vi skal kjøpe. Har to barn, en baby, og en på snart 4 år. Alternativ 1: - Eldre hus, byggeår fra 1960- 2010 ca. - Store tomter på et mål +, nydelig utsikt. Mulighet til å bygge nytt hus i hagen på enkelte av tomtene ved å dele av.. - Ca 4-5 km til sentrum -Ikke avskrekkende pris (Er i Kristiansand, her er husene billige). -Skoler og barnehager i nærheten. Dette alternativet heller vi mot, men ulempen er kanskje at det ikke er så mange barn i gatene som i et nytt boligfelt. Alternativ 2: -Nye, flotte hus - Knøttsmå tomter, husene er gjerne bygget i 3 etg, med tomt på 300 kvm, med kun et par meter i mellom. Tett mellom husene. - Mye innsyn, ikke så fin utsikt/ingen utsikt -Husene er dyrere, siden de er nye -Lenger vekk fra sentrum (8-12 km) -Omtrent samme nærhet til skole og barnehage Fordelen med disse, slik vi ser det er nettopp det med at det er nytt boligfelt, og dermed mange barn i gatene. Det gjør det kanskje mer lettvint? Hva ville dere ha valgt? Anonymkode: bf3fd...73d Kom til Lauvåsen, det er sykt koselig her! 😊 Som du sier: masse unger i gata, lett å få kontakt med folk, mindre vedlikehold på nye hus og helt fantastiske lekeplasser! Og barnehagene (ihvertfall Solkollen og Timenes natur- og gårdsbarnehage) har veldig godt rykte 😊🎉 Hinderløypa er hyggelig, sørlandsparken er kun en god spasertur unna og de har lagd til så vi kan gå til stranda 😊 Anonymkode: c98ef...dfc
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #14 Skrevet 3. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kom til Lauvåsen, det er sykt koselig her! 😊 Som du sier: masse unger i gata, lett å få kontakt med folk, mindre vedlikehold på nye hus og helt fantastiske lekeplasser! Og barnehagene (ihvertfall Solkollen og Timenes natur- og gårdsbarnehage) har veldig godt rykte 😊🎉 Hinderløypa er hyggelig, sørlandsparken er kun en god spasertur unna og de har lagd til så vi kan gå til stranda 😊 Anonymkode: c98ef...dfc Ts her. Lauvåsen er faktisk et område vi ikke har sett på. Vi har sett på Dvergsnes og Justneshalvøya, men kanskje vi skal kikke der også. Her er et eksempel på et typisk hus i område 1: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=121950740 Det er jo ikke slik at det ikke finnes barn i gatene her, men det er litt mer luft mellom husene. Her er et eksempel på hus i område 2: https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=97892919&q=dvergsnes https://www.finn.no/realestate/newbuildings/ad.html?finnkode=128148185 Flere synspunkter? Anonymkode: bf3fd...73d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #15 Skrevet 3. september 2018 Nytt hus og lettstelt hage med masse nabobarn. Uten tvil, altså, hvis man har små barn. Personlig så synes jeg hverdagen er mer enn stressende nok, og kunne aldri tenkt meg å ha stor eiendom og et halvgammel hus som må fikses på. Det er også fordi jeg interesserer meg null og niks for blomster og hagestell, men det er jo individuelt. Men den største forskjellen må jo være mange nabobarn som ungene lett kan leke med uten at dere må kjøre og hente. Anonymkode: e8185...d5b 3
moho Skrevet 3. september 2018 #16 Skrevet 3. september 2018 Heder er jo område 1 også et relativt nytt område, så ikke helt slik du beskrev i første innlegg. Vil tro det er endel barn i det området der. 1
Arkana Skrevet 3. september 2018 #17 Skrevet 3. september 2018 Alternativ 1, helt klart. Det er slik vi selv bor. Jeg orker ikke boligfelt, det er som oftest altfor tett mellom husene og altfor tett på altfor mange mennesker. Sikkert fint og praktisk at barna kan stikke hodet ut døra og finne ørten venner (men det er jo ikke som om man ikke har venner i et villastrøk heller), men til gjengjeld er det mer støy fordi det bor flere mennesker tettere sammen, rett og slett mindre fred fra naboene. 5
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #18 Skrevet 3. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi står litt fast på hva vi skal kjøpe. Har to barn, en baby, og en på snart 4 år. Alternativ 1: - Eldre hus, byggeår fra 1960- 2010 ca. - Store tomter på et mål +, nydelig utsikt. Mulighet til å bygge nytt hus i hagen på enkelte av tomtene ved å dele av.. - Ca 4-5 km til sentrum -Ikke avskrekkende pris (Er i Kristiansand, her er husene billige). -Skoler og barnehager i nærheten. Dette alternativet heller vi mot, men ulempen er kanskje at det ikke er så mange barn i gatene som i et nytt boligfelt. Alternativ 2: -Nye, flotte hus - Knøttsmå tomter, husene er gjerne bygget i 3 etg, med tomt på 300 kvm, med kun et par meter i mellom. Tett mellom husene. - Mye innsyn, ikke så fin utsikt/ingen utsikt -Husene er dyrere, siden de er nye -Lenger vekk fra sentrum (8-12 km) -Omtrent samme nærhet til skole og barnehage Fordelen med disse, slik vi ser det er nettopp det med at det er nytt boligfelt, og dermed mange barn i gatene. Det gjør det kanskje mer lettvint? Hva ville dere ha valgt? Anonymkode: bf3fd...73d Nye store boligfelt er koselige når barna er helt små , så blir det gjenger og utestengelse i barneskolealder, enda større gjenger og rus i ungdomsskole alder, og narkotika og kriminalitet i gymnasalder. Kjør på ! Anonymkode: f818a...fbc
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #19 Skrevet 3. september 2018 Ts igjen.. Her er et eksempel på et eldre hus i område 1, som ikke ligger like tett som det første. Og større tomt.. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=126638852. Anonymkode: bf3fd...73d
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #20 Skrevet 3. september 2018 Det er mye større sikkerhet i det å kjøpe nytt hus, og et eldre hus er ikke så billig hvis du må pusset opp masse innen de neste fem årene. Det er masse forsikringen ikke dekker også, så "brukte" hus er alltid en risiko. Anonymkode: ac75c...b40 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå