AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #1 Del Skrevet 3. september 2018 Hei alle sammen! Jeg er på jakt etter min første leilighet, og kan få 1,9 mill i boliglån. Jeg har funnet en leilighet som har prisantydning på 1,7 mill (men den har ligget til salgs en stund, så er kanskje mulig å få den til under prisantydning også?). Problemet med leiligheten er at jeg ikke liker gulvet og kjøkkenet. Leiligheten er bygget i 2008, så det er jo ikke veldig gammelt/ubrukelig.. men det er absolutt ikke min stil i mørke, brune farger.. ellers er leiligheten veldig fin, trengs bare å male vegger osv for å få den stilen jeg vil ha. Jeg har heller ingen møbler/hvitevarer.. Har bodd hos foreldrene mine under studie, men har nå fått en 100% stilling og ønsker å kjøpe meg eget. Er det mulig å få lån i tillegg til leiligheten for å kjøpe møbler/hvitevarer + nytt kjøkken/gulv? Tenker egentlig bare et IKEA kjøkken og laminatgulv til ca. 80 kvadratmeter. Så tenker rundt 150 000 ekstra i tillegg til selve leiligheten? Har egentlig ikke regnet akkurat hvor mye jeg trenger, men tipper rundt 60-70 000 til kjøkken, 20 000 til gulv og 50- 60 000 på møbler og hvitevarer? (Trenger alt fra tv, seng, vaskemaskin, sofa, spisebord etc..) Anonymkode: 04310...c07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #2 Del Skrevet 3. september 2018 Blir forbrukslån til det du skal bruke til oppussing/møbler. Anonymkode: b7ab9...b45 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest missmarthe Skrevet 3. september 2018 #3 Del Skrevet 3. september 2018 Hvor mye egenkapital har du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #4 Del Skrevet 3. september 2018 Når ei kjøpt rundet banken opp boliglånet mitt, sånn at ei fikk penger til kjøpe møbler. Du må nesten berre spøre banken, men enn så høy sum må muligens i eget lån 😊 Anonymkode: 85194...c28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #5 Del Skrevet 3. september 2018 Du kan maks låne opp til 85% av biligens verdi. Ved kjøpt til kr 1.700.000 vil maks lån være 1.445.000,- du må da stille med kr 255.000 i egenkaptial, og har du mer enn dette i egenkapital, kan du bruke det til oppussing Anonymkode: cf38b...353 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest missmarthe Skrevet 3. september 2018 #6 Del Skrevet 3. september 2018 (endret) Alternativt kan du låne 100% med tilleggssikkerhet, for eksempel om dine foreldre kan kausjonere for 15% av lånet, med sikkerhet i sin bolig. Da kan du låne det leiligheten faktisk selges for (prisantydning er irrelevant her). Si det selges for 1,7, får du lån på 1,7. Du kan da bruke eventuell egenkapital du har fra før på møbler og oppussing. Får du pusset opp en del, kan du refinansiere boliglånet, hvis verdien på leiligheten øker. Øker den 15% i verdi etter oppussingen kan du løse ut foreldrene dine som kausjonister Endret 3. september 2018 av missmarthe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #7 Del Skrevet 3. september 2018 Det kan godt være mulig ja, vi fikk det. Snakk med banken Anonymkode: 91c8a...253 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #8 Del Skrevet 3. september 2018 Under normale omstendigheter vil du ikke få lån utover de 85% (uten kausjonist osv). Men dersom du gjør en oppussing som fører til økt verdi, og da får en ny verdivurdering, så vil det da være mulig å refinansiere og ta ut opptil 85% belåningsgrad på det som den nye verdien er satt til. Men verdiøkningen bør jo være av et visst omfang (som i over 150.000kr) for at det er verdt det, ikke noe man gjør bare for å frigjøre noe slikt som <20.000kr Ellers finnes det "byggelån" og slikt som fungerer slik at etterhvert som man kan dokumentere fremdrift i bygge/renoveringsprosjekt, så blir mer penger tilgjengelig, uten at man trenger en fullstendig verdivurdering + refinansiering. Det er mer fleksibelt. Kan være et alternativ dersom du ikke sitter igjen med så mye. Men husk at det å flytte, koster! Det er ikke bare sofa, bord, stoler og TV-benk man trenger, men alt annet av bestikk, kjøkkenredskaper og småplukk som skal fylle opp kåken. Hundrelappene blir fort til tusenlapper, og tusenlappene blir mange av de små tingene, så tenk gjerne på det. Anonymkode: 818b6...53d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #9 Del Skrevet 4. september 2018 Ikke rart at ungdommen i dag sliter med å komme inn på boligmarkedet når alt skal være perfekt og ferdig møblert med nye møbler fra den dagen de flytter inn. Kjøp leiligheten og så sparer du til du får råd til å pusse opp. Møbler etc kan du få billig/gratis på finn.no og loppemarked etc. Anonymkode: b128a...0f0 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #10 Del Skrevet 4. september 2018 27 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke rart at ungdommen i dag sliter med å komme inn på boligmarkedet når alt skal være perfekt og ferdig møblert med nye møbler fra den dagen de flytter inn. Kjøp leiligheten og så sparer du til du får råd til å pusse opp. Møbler etc kan du få billig/gratis på finn.no og loppemarked etc. Anonymkode: b128a...0f0 Dette!!! Hvorfor kan du ikke flytte inn og ta disse tingene litt etterhvert? Du kommer til å tape mye penger på det hvis ikke. Anonymkode: abd2d...b42 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #11 Del Skrevet 4. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette!!! Hvorfor kan du ikke flytte inn og ta disse tingene litt etterhvert? Du kommer til å tape mye penger på det hvis ikke. Anonymkode: abd2d...b42 Denne "etterhvert"-strategien er det ikke alltid at fungerer så bra. Man tenker gjerne at det å ta litt og litt når man har anledning kan fungere, men når man har kjøpt og har fulle levekostnader samt lån å håndtere, så er det ofte ikke mange tusenlappene man klarer å spare ved siden av. Setter man av 3000kr/mnd, så er det bare 36000kr/året og det blir ikke veldig mye oppussing for det. Samt at man alltid føler seg blakk og bakpå. Det er bedre å spare seg opp en sum mens man f.eks. fortsatt bor hjemme med foreldrene dersom man har mulighet til det. Anonymkode: 818b6...53d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #12 Del Skrevet 4. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne "etterhvert"-strategien er det ikke alltid at fungerer så bra. Man tenker gjerne at det å ta litt og litt når man har anledning kan fungere, men når man har kjøpt og har fulle levekostnader samt lån å håndtere, så er det ofte ikke mange tusenlappene man klarer å spare ved siden av. Setter man av 3000kr/mnd, så er det bare 36000kr/året og det blir ikke veldig mye oppussing for det. Samt at man alltid føler seg blakk og bakpå. Det er bedre å spare seg opp en sum mens man f.eks. fortsatt bor hjemme med foreldrene dersom man har mulighet til det. Anonymkode: 818b6...53d Et nytt gulv koster virkelig ikke så mye! Møbler kan man skaffe etterhvert. Har man litt tålmodighet og is i magen er det helt utrolig hva man kan få på finn rimelig. Dersom kjøkkenet er fra 2008 er det ikke så gammelt, og trenger sikkert ikke skiftes ut. Kanskje kan man male eller bytte fronter, og slippe billig unna. Sier meg enig med dem som reagerer på at det ikke er rart at folk sliter med å komme seg inn på boligmarkedet, når alt skal være perfekt. Det viktigste er å komme seg inn på boligmarkedet, og så har man mulighet til å gjøre ting på sikt. Alt MÅ ikke være perfekt med en gang! Selv har jeg bodd og pusset meg oppover i boligmarkedet i 21 år. Ikke en eneste bolig var perfekt i utgangspunktet, og det var min mulighet. Fordi mange rygger når ting ikke er perfekt får man gjerne bolig urimelig billig i forhold til om det var perfekt. Så har jeg med tiden pusset opp, og solgt med god fortjeneste. Dermed har jeg kjøpt ny og større "ikke perfekt" bolig, og jobbet meg oppover. Nå sitter jeg med hus nær sentrum av Bergen, med utleieleilighet og stor hage. Et hus flere par i omgangskrets ville hatt problemer med å kjøpe, selv om de er to. Dette eier jeg alene. Jeg har aldri hatt god lønn, men helt ordinær, og jeg var alene med barn flere år. Min boligformue er KUN opparbeidet ved at jeg kjøpte ikke perfekt, og pusset opp, solgte med fortjeneste, og fortsatte slik. Jeg er forøvrig kvinne, og kunne ingenting om oppussing da jeg startet denne "boligreisen". Jeg lærte! Anonymkode: c827e...16c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #13 Del Skrevet 4. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et nytt gulv koster virkelig ikke så mye! Møbler kan man skaffe etterhvert. Har man litt tålmodighet og is i magen er det helt utrolig hva man kan få på finn rimelig. Dersom kjøkkenet er fra 2008 er det ikke så gammelt, og trenger sikkert ikke skiftes ut. Kanskje kan man male eller bytte fronter, og slippe billig unna. Sier meg enig med dem som reagerer på at det ikke er rart at folk sliter med å komme seg inn på boligmarkedet, når alt skal være perfekt. Det viktigste er å komme seg inn på boligmarkedet, og så har man mulighet til å gjøre ting på sikt. Alt MÅ ikke være perfekt med en gang! Selv har jeg bodd og pusset meg oppover i boligmarkedet i 21 år. Ikke en eneste bolig var perfekt i utgangspunktet, og det var min mulighet. Fordi mange rygger når ting ikke er perfekt får man gjerne bolig urimelig billig i forhold til om det var perfekt. Så har jeg med tiden pusset opp, og solgt med god fortjeneste. Dermed har jeg kjøpt ny og større "ikke perfekt" bolig, og jobbet meg oppover. Nå sitter jeg med hus nær sentrum av Bergen, med utleieleilighet og stor hage. Et hus flere par i omgangskrets ville hatt problemer med å kjøpe, selv om de er to. Dette eier jeg alene. Jeg har aldri hatt god lønn, men helt ordinær, og jeg var alene med barn flere år. Min boligformue er KUN opparbeidet ved at jeg kjøpte ikke perfekt, og pusset opp, solgte med fortjeneste, og fortsatte slik. Jeg er forøvrig kvinne, og kunne ingenting om oppussing da jeg startet denne "boligreisen". Jeg lærte! Anonymkode: c827e...16c Jeg er også enig i at man bør ta litt til takke med det man får, og ikke være så kresen. Å bytte et kjøkken fra 2008 er nok neppe en god investering, men har man tenkt å bo der en stund så er det kanskje verdt det for egen trivsel. Er man interessert i en ny stil kan man se litt på knotter og håndtak. Bad er også en investering man sjelden får igjen alle pengene for. Men TS prøver å gjøre det samme som deg, kjøpe noe som ikke er perfekt, for så å fikse litt selv. Men kapitalen må være til stedet slik at man får gjennomført det man vil før man setter i gang. Og skal man gjøre en fornuftig oppgradering, bør endringen øke verdien minst like mye som materialene man kjøper. Ikke erstatte noe som er "greit" med noe råflott og dyrt. Overflateoppussing av oppholdsrom derimot kan lønne seg. Det er gjerne ikke bare gulvet som koster, men ofte må man kanskje ha nytt listverk, kanskje demontere dørkarmer som bør skiftes i samme slengen, det er plastduk, samt man trenger litt verktøy. Det blir ofte mye mer utav en jobb enn man ser for seg først. Ved maling er det ikke alltid selve malingen som koster så mye, men alle redskapene og tildekning. Jeg har min første leilighet nå. Den var brukbar, men litt slitt. Hadde tilhørt en småbarnsfamilie. Har gjort en del overflateoppussing med egne oppsparte penger som var til overs etter kjøpet. Badet er litt eldre med billige enkle fliser, men fungerer. Har kun montert et nytt speilskap for å "fornye" det litt på overflaten. Kjøkkenet er et veldig billig IKEA-kjøkken, med billig gulv og MDF som er litt slurvete montert. Men jeg har ingen planer om å oppgradere det enda, siden det er et dyrt rom og tross alt fungerer helt fint. Anonymkode: 818b6...53d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #14 Del Skrevet 5. september 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også enig i at man bør ta litt til takke med det man får, og ikke være så kresen. Å bytte et kjøkken fra 2008 er nok neppe en god investering, men har man tenkt å bo der en stund så er det kanskje verdt det for egen trivsel. Er man interessert i en ny stil kan man se litt på knotter og håndtak. Bad er også en investering man sjelden får igjen alle pengene for. Men TS prøver å gjøre det samme som deg, kjøpe noe som ikke er perfekt, for så å fikse litt selv. Men kapitalen må være til stedet slik at man får gjennomført det man vil før man setter i gang. Og skal man gjøre en fornuftig oppgradering, bør endringen øke verdien minst like mye som materialene man kjøper. Ikke erstatte noe som er "greit" med noe råflott og dyrt. Overflateoppussing av oppholdsrom derimot kan lønne seg. Det er gjerne ikke bare gulvet som koster, men ofte må man kanskje ha nytt listverk, kanskje demontere dørkarmer som bør skiftes i samme slengen, det er plastduk, samt man trenger litt verktøy. Det blir ofte mye mer utav en jobb enn man ser for seg først. Ved maling er det ikke alltid selve malingen som koster så mye, men alle redskapene og tildekning. Jeg har min første leilighet nå. Den var brukbar, men litt slitt. Hadde tilhørt en småbarnsfamilie. Har gjort en del overflateoppussing med egne oppsparte penger som var til overs etter kjøpet. Badet er litt eldre med billige enkle fliser, men fungerer. Har kun montert et nytt speilskap for å "fornye" det litt på overflaten. Kjøkkenet er et veldig billig IKEA-kjøkken, med billig gulv og MDF som er litt slurvete montert. Men jeg har ingen planer om å oppgradere det enda, siden det er et dyrt rom og tross alt fungerer helt fint. Anonymkode: 818b6...53d Før dette siste boligkjøpet, hvor jeg solgte dyrere enn jeg kjøpte, har jeg aldri hatt kapital tilgjengelig for oppussing på kjøpstidspunktet. Tvert imot har jeg presset tålegrense for hvor høyt opp jeg kunne kjøpe meg maksimalt, slik at jeg hver gang har tenkt "Å herregud, hvordan i alle dager skal jeg klare dette?", for så bare slå fast "Jeg SKAL klare dette!". Og det har jeg klart. Ikke alt med en gang nei! Jeg har satt opp lister over det som skulle gjøres, og jobbet meg nedover på dem. Forrige bolig brukte jeg 7 år på å pusse opp, men da var også et grusomt utiltalende hus, med forferdelig upraktiske løsninger, og en forferdelig hage, forvandlet til en stolthet som jeg kunne selge dyrt. Det var et hus. På en leilighet trenger man selvsagt ikke et så langt tidsperspektiv, men poenget er at når man først eier kan man ha en overordnet plan i hodet, og ta en ting av gangen. Til man er fornøyd. Alt må ikke skje med en gang! Anonymkode: c827e...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #15 Del Skrevet 5. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var et hus. På en leilighet trenger man selvsagt ikke et så langt tidsperspektiv, men poenget er at når man først eier kan man ha en overordnet plan i hodet, og ta en ting av gangen. Til man er fornøyd. Alt må ikke skje med en gang! Anonymkode: c827e...16c Jeg er enig og synes det er fornuftig, men det kommer også litt an på hvilken type mentalitet man har. Noen tar den fornuftige veien og ser langsiktige mål, slik som deg og meg. Andre, (som jeg kanskje oppfatter TS), er mer slik at de tenker at "hver dag i livet teller", og vil sørge for at de trives fra første stund/der og da, istedenfor å se for seg hvordan det kan være om 7 år. Altså de ser hva de kan ha NÅ for å øke livskvaliteten, fremfor hvordan det kan bli i fremtiden. Begge deler er fornuftig på hver sin måte. Det er jo trivselen i livet for hver dag som går som egentlig teller, ikke det man har klart å opparbeide seg den dagen man går i graven. Det vil ofte være slik at dess lengre man venter, dess større blir gevinsten. Man må bare velge hvilken retning man følger. Anonymkode: 818b6...53d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #16 Del Skrevet 5. september 2018 Snakk for all del med banken, men det kan hende at det blir enklere for deg å få lån (refinansiering) dersom du venter en stund (la oss si 1-2 år). I mellomtiden har du jo sannsynligvis nedbetalt en del av boliglånet i tillegg til at boligen (muligens) har steget i verdi. I tillegg kan du jo spare i mellomtiden også + ordne de billigste oppgraderingene som lar seg gjøre før en evt. større oppussing. Jeg gjorde noe lignende med min første leilighet: lånte 300k (rentefritt) fra foreldrene mine og ventet et år før jeg refinansierte (da i en annen bank), noe som gjorde at jeg fikk et høyere lån og mulighet til å betale tilbake de 300k. Jeg følte også at det var enklere å forhandle med ulike banker da jeg allerede hadde bolig + lån og kunne vise til god betalingsevne. Anonymkode: 7edf2...be8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #17 Del Skrevet 5. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig og synes det er fornuftig, men det kommer også litt an på hvilken type mentalitet man har. Noen tar den fornuftige veien og ser langsiktige mål, slik som deg og meg. Andre, (som jeg kanskje oppfatter TS), er mer slik at de tenker at "hver dag i livet teller", og vil sørge for at de trives fra første stund/der og da, istedenfor å se for seg hvordan det kan være om 7 år. Altså de ser hva de kan ha NÅ for å øke livskvaliteten, fremfor hvordan det kan bli i fremtiden. Begge deler er fornuftig på hver sin måte. Det er jo trivselen i livet for hver dag som går som egentlig teller, ikke det man har klart å opparbeide seg den dagen man går i graven. Det vil ofte være slik at dess lengre man venter, dess større blir gevinsten. Man må bare velge hvilken retning man følger. Anonymkode: 818b6...53d Vel, det spørs vel litt om man baserer sin livskvalitet på riktige ting, dersom den er avhengig av et nytt gulv og kjøkken. Jeg er selv en slik som vil ha det perfekt. Når jeg lager meg en plan i hodet nøyer jeg meg aldri med mindre. Jeg er (som sikkert allerede forstått) mer enn gjennomsnittet opptatt av oppussing. For meg er ikke min bolig bare en bolig, men også mitt prosjekt og min hobby. Jeg er likevel veldig bevisst på å ikke basere min livskvalitet på at alt er perfekt, med en gang. Det ville være en falsk livskvalitet! Man kan såre vel sitte i den perfekte boligen og være dypt ulykkelig! Det er andre ting man burde basere sin livskvalitet på. Å ha det perfekte hjemmet er kun en bonus, dersom man også ellers har det bra. Å ha en drøm om den perfekte bolig, og vite at man jobber mot det, er kanskje til og med større lykke enn å ha den perfekte boligen allerede. Anonymkode: c827e...16c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kritt Skrevet 5. september 2018 #18 Del Skrevet 5. september 2018 På 3.9.2018 den 17.20, AnonymBruker skrev: Hei alle sammen! Jeg er på jakt etter min første leilighet, og kan få 1,9 mill i boliglån. Jeg har funnet en leilighet som har prisantydning på 1,7 mill (men den har ligget til salgs en stund, så er kanskje mulig å få den til under prisantydning også?). Problemet med leiligheten er at jeg ikke liker gulvet og kjøkkenet. Leiligheten er bygget i 2008, så det er jo ikke veldig gammelt/ubrukelig.. men det er absolutt ikke min stil i mørke, brune farger.. ellers er leiligheten veldig fin, trengs bare å male vegger osv for å få den stilen jeg vil ha. Jeg har heller ingen møbler/hvitevarer.. Har bodd hos foreldrene mine under studie, men har nå fått en 100% stilling og ønsker å kjøpe meg eget. Er det mulig å få lån i tillegg til leiligheten for å kjøpe møbler/hvitevarer + nytt kjøkken/gulv? Tenker egentlig bare et IKEA kjøkken og laminatgulv til ca. 80 kvadratmeter. Så tenker rundt 150 000 ekstra i tillegg til selve leiligheten? Har egentlig ikke regnet akkurat hvor mye jeg trenger, men tipper rundt 60-70 000 til kjøkken, 20 000 til gulv og 50- 60 000 på møbler og hvitevarer? (Trenger alt fra tv, seng, vaskemaskin, sofa, spisebord etc..) Anonymkode: 04310...c07 Høres VELDIG optimistisk ut å få alt det du skisserer for 150.000 kroner. Og trenger du egentlig perfekt kjøkken og nye møbler? Hva med bare å male kjøkkenet som er der og kjøpe møbler brukt på Finn? Finnes mye fint og rimelig der. Og et gulv fra 2008 kan jeg virkelig ikke forstå at man behøver å bytte, med mindre det er rosemalt og slitt. Hvor får man en nesten ny 80 kvm leilighet til 1,7 mill.? Sikker på at det ikke er fellesgjeld i tillegg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå