Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde ulik egenkapital da vi ble gift, og jeg lurer på hvordan man regner.

Alternativ 1) Han tar ut sin EK, jeg tar ut min EK, resten fordeles 50/50

Alternativ 2) Vi regner ut hva EK utgjorde i prosent, og fordeler nåværende verdi etter denne brøken

Anonymkode: a0650...a11

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skilsmisse? Da er alternativ en riktig juridisk. Gitt at dere tar utgangspunkt i status ved ekteskapsinngåelsen. 

Anonymkode: 84791...c68

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skilsmisse? Da er alternativ en riktig juridisk. Gitt at dere tar utgangspunkt i status ved ekteskapsinngåelsen. 

Anonymkode: 84791...c68

Men er ikke det urettferdig hvis man hadde ulik EK? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men er ikke det urettferdig hvis man hadde ulik EK? 

Hvis dere klarer å regne ut hva som tilhører hvem kan dere gjøre det, men det gjelder bare de midler som klart kan skrives tilbake til det dere hadde før ekteskapet ble inngått. Det blir fort vanskelig hvis dere har gjort ulike oppgraderinger ol etter ekteskapet. 

Anonymkode: 2e8d2...50f

Skrevet

Anta at en hadde egenkapitai på 500 000 og den andre 1,5 mill, og at dere lånte 2 mill i fellesskap, 

Da "eier" en ene 1,5 mill (37,5%) og den andre 2, 5 mill (62,5%) i boligen, og jeg ville benyttet dette ved fordeling av oppgjøret.

Da burde vel begge bli fornøyd?

Skrevet
Akkurat nå, nojac skrev:

Anta at en hadde egenkapitai på 500 000 og den andre 1,5 mill, og at dere lånte 2 mill i fellesskap, 

Da "eier" en ene 1,5 mill (37,5%) og den andre 2, 5 mill (62,5%) i boligen, og jeg ville benyttet dette ved fordeling av oppgjøret.

Da burde vel begge bli fornøyd?

Det kommer jo an på om det er tilført midler/arbeid i ettertid, eller om det er akkurat slik det var på kjøpetidspunktet. 

Anonymkode: 2e8d2...50f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...