AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #1 Skrevet 3. september 2018 Jeg og mannen kjøpte hus sammen, som vi senere pusset opp. En del av oppussingsmidlene stammet fra hans arv. Dette er penger som han skal ha tilbake. Men hvordan gjør man egentlig det? Det dreide seg om 600 000 kroner. Skal han da ha 600 000 ut igjen, før vi fordeler etter eierbrøk? På den annen side kan man si at det ville vært mer rettferdig om han fikk verdistigning på denne andelen, men da må vi vite hva boligen var verdt på det tidspunktet de 600 000 ble brukt, og det vet vi ikke. Anonymkode: c9399...4df
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #2 Skrevet 3. september 2018 Ikke at jeg har ordentlig peiling, men det eneste som hadde funket i så fall, hadde vært om dere visste hva boligen var verdt da dere begynte å pusse opp, og så hva den var verdt rett etterpå som følge av oppussingen. Boliger øker jo uansett i verdi over tid, og akkurat den økningen skal jo du ha din del av. Jeg ville uansett tatt kontakt med advokat, slik at du er sikker på at ting går riktig for seg. Anonymkode: b7479...e54
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #3 Skrevet 3. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke at jeg har ordentlig peiling, men det eneste som hadde funket i så fall, hadde vært om dere visste hva boligen var verdt da dere begynte å pusse opp, og så hva den var verdt rett etterpå som følge av oppussingen. Boliger øker jo uansett i verdi over tid, og akkurat den økningen skal jo du ha din del av. Jeg ville uansett tatt kontakt med advokat, slik at du er sikker på at ting går riktig for seg. Anonymkode: b7479...e54 Problemet er at det har vært en veldig stor generell prisøkning i samme periode, så det er vanskelig å si hva boligen var verdt både da vi begynte å pusse opp og da vi var ferdige. Nå er det fem år siden vi var ferdige, og økningen har fortsatt. Skulle gjerne hørt med advokat, men det har jeg ikke råd til. Anonymkode: c9399...4df
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #4 Skrevet 3. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at det har vært en veldig stor generell prisøkning i samme periode, så det er vanskelig å si hva boligen var verdt både da vi begynte å pusse opp og da vi var ferdige. Nå er det fem år siden vi var ferdige, og økningen har fortsatt. Skulle gjerne hørt med advokat, men det har jeg ikke råd til. Anonymkode: c9399...4df Du kan kanskje ha krav på fri rettshjelp? Det har ingenting å si hva mannen din tjener, da de kun ser på din økonomi når det gjelder delegasjon eller skilsmisse. Men han skal selvsagt ikke ha all fortjenesten fra den verdiøkningen som har vært, markedet har jo ikke stopper opp siden dere pusset opp. Anonymkode: b7479...e54
Illuminatum Skrevet 3. september 2018 #5 Skrevet 3. september 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Problemet er at det har vært en veldig stor generell prisøkning i samme periode, så det er vanskelig å si hva boligen var verdt både da vi begynte å pusse opp og da vi var ferdige. Nå er det fem år siden vi var ferdige, og økningen har fortsatt. Skulle gjerne hørt med advokat, men det har jeg ikke råd til. Anonymkode: c9399...4df Veldig relevant hva som er pusset opp. Mye oppussing vil ikke øke verdien på huset i stor grad.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #6 Skrevet 4. september 2018 9 timer siden, Illuminatum skrev: Veldig relevant hva som er pusset opp. Mye oppussing vil ikke øke verdien på huset i stor grad. Gjennom årene er huset totalrenovert. Alt måtte gjøres da vi kjøpte, og nå er alt i tipp-topp-stand. Huset har doblet verdi. Men det skyldes som sagt også at området her har økt i verdi generelt. Jeg er derfor i stuss om hva vi skal si de 600 000 er verdt i dag. Anonymkode: c9399...4df
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #7 Skrevet 4. september 2018 Jeg tror han skal ha 600 000,- først, så deler dere resten. Det er verdiene han hadde med seg inn. Verdistigningen har dere begge vært med på, som gifte, og den delen som kun gjelder hans 600 000 kan ikke klart spores. Anonymkode: f80bb...057 2
Skiftenøkkel Skrevet 4. september 2018 #8 Skrevet 4. september 2018 Dette kan jeg lite om, men det er noe som heter skjevdelingsregler. Prøv å google litt om det. Uansett er vel dette advokatmat, dere begge vil vel sove bedre om natten hvis oppgjøret er ryddig gjort. Som sagt er det vanskelig å si hva de 600.000 er verdt i dag, og hvor mye den investeringen utgjør for verdistigningen. Dette blir jo synsing og antagelser. Min erfaring fra (innvendig) oppussing før boligsalg er at det var fullstendig bortkastet, ny eier rev det meste fordi de ville ha de annerledes. 1
Gjest tranedatter Skrevet 4. september 2018 #9 Skrevet 4. september 2018 Han skal ha 600 000, resten fordeles likt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå