Gå til innhold

NAV gir meg ikke sykepengene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en 38 år gammel mann som for første gang har vært sykemeldt. Jeg har jobbet siden jeg var 16 og aldri tidligere vært sykemeldt. For 1 år siden begynte jeg i ny jobb på vestlandet, i en privat bedrift. Jeg ble stadig pålagt mer og mer jobb, og jobbet mellom 120-140% hver uke. Jeg tok dette opp med arbeidsgiver flere ganger uten noen form for forståelse, og arbeidsoppgavene fortsatte å komme. Når ikke noe var gjort i tide ble stemningen ganske dårlig, og respekten mellom meg og arb.giver forsvant gradvis.

I vår fikk jeg en veldig rar reaksjon. Jeg fikk angst og gikk konstant rundt med høy puls. Fikk ikke sove på nettene, ble paranoid og direkte deprimert. Etter intet annet valg fra samboer dro jeg til legen. Legen tok det veldig alvorlig og sykemeldte meg i 14 dager. Da jeg ringte arb.giver for å fortelle at jeg var sykemeldt ble det ikke tatt godt i mot, og jeg fant ut at dette ikke var jobben for meg så jeg sa opp. Da var virkelig helvete løs, og trusler og ufine meldinger rant inn. I mellomtiden ble jeg sykemeldt ut oppsigelsestiden, da alt dette oppstyret gjorde meg verre. Det gikk 2 mnd før jeg fikk svar fra NAV, de vurderte at jeg ikke var "syk nok" og at en konflikt på arbeidsplassen ikke er grunnlag for sykepenger. Selv om jeg har forklart at konflikten oppstod etter at jeg ble sykemeldt. Før det var jeg utbrent. 

Det har vært en veldig belastning for både meg og min familie, det som skjedde i vår. Min samboer måtte nesten søke om permisjon for å være hjemme å ta vare på meg og barna. Jeg var helt ubrukelig. Nå føler jeg meg mye bedre, og ser tilbake på hendelsen med klump i magen. Jeg skjønte ikke selv hvor dårlig jeg egentlig var, og hvor ille det kunne gått hvis jeg ikke hadde lyttet til kroppen og sluttet i jobben. Men jeg forstår ikke hvorfor jeg får avslag på sykepenger. Er det noen som kan fortelle meg dette?

Anonymkode: d2b18...ea2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som om du har fått avslag fordi NAV har tolket det dot at det var konflikten med arbeidsgiver som var problemet og ikke utbrenthet. Dersom legen har satt en Z-diagnose på sykemeldingsblanketten så utløser ikke dette rett til sykepenger.

Jeg ville sjekket sykemeldingen for å se om det sto en Z-diagnose, dersom det ikke gjør det og NAV bare har tolket ting dit på egenhånd ville jeg dratt til fastlegen og fått en attest/bekreftelse på at hen har vurdert det til at det er utbrentheten eller evt. en reaktiv depresjon som har ført til sykemeldingsbehovet og ikke konflikten med arbeidsgiver. Deretter må du nok ta det videre opp med NAV.

Anonymkode: f3ddf...59d

• Liker 2
Skrevet

Gå til legen, og få dokumentert at det ikke er konflikten i seg selv som har ført til sykemelding, men faktiske symptomer og diagnoser, så må du klage med grunnlag i det til NAV. 

Ta også vare på alt av trusler og ufine meldinger, slik at du evt. kan ta rettslige grep videre hvis det er noe som går på trusler om liv og helse. 

Anonymkode: d9f05...0b9

• Liker 2
Skrevet

Ikke gi deg, systemet er tungrodd. ta vare på all dokumentasjon fra kontakt med arbeidsgiver. Kontakt evt advokat.

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke folk legge ut vedtakene sine i anonymisert form slik at vi slipper å gjette grunnen til at du har fått avslag? Det kan være 1000vis av grunner til at du ikke får sykepenger og hvis du vil ha hjelp må du nesten spørre skikkelig. 

Skal jeg gjette å synse, vil jeg tro at arbeidsgiver ikke har betalt sykepenger til deg i arbeidsgiverperioden på grunn av den nevnte konflikten? Du får ikke sykepenger av nav før sykepenger i arbeidsgiverperioden er avklart. Og da må du sikkert sende inn en §8-22 søknad som vi sikkert kan hjelpe deg med hvis dette faktisk er grunnen til at utbetalingen din har stoppet opp? 

Ja, jeg har jobbet i nav og det skjønner du sikkert på bakgrunn av mangelen på en hyggelig tone i dette innlegget 🙉 :babygutt:

Anonymkode: e8d76...298

• Liker 2
Skrevet

Hei, og takk for alle svar, setter stor pris på det!

Jeg skal finne fram brevet fra NAV og sykemeldingen og gi dere en tilbakemelding. 

Jeg fikk utbetalt sykepenger av arbeidsgiver de første 2 ukene, men de ville ikke sende inn inntektsopplysninger til NAV så NAV fikk ikke gjort så mye videre der. Fikk omsider tak på inntektsopplysningene selv via lønnsavdelingen. Nå har det gått nesten 3 mnd uten inntekt, og jeg har fått varsel om stans av sykepenger og det brevet som sier at konflikt på arbeidsplassen ikke er rett til sykepenger. 

Hehe, nå måtte jeg le litt Anonym som har jobbet på NAV 😂

Anonymkode: d2b18...ea2

• Liker 3
Skrevet

Opplevde nesten nøyaktig det samme som deg for noen år siden, TS.

Det endte med at legen måtte ringe for tredje gang og kjefte på NAV, da hun tydelig hadde skrevet i sykmeldingen at jeg var ute av stand til å arbeide, etter å ha jobbet der i 13 år uten en eneste sykmelding. Det er legen som må spesifisere i sykmeldingen at du ikke er sykmeldt grunnet en liten konflikt, men at du faktisk er syk. Nav-ansatte følger strenge retningslinjer, og har ikke tid eller kunnskap til å sette seg inn i enkeltsaker så tidlig i prosessen. 

Lykke til :)

Anonymkode: df716...d4c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...