Gå til innhold

Adoptere kattunge!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sambo og jeg skal snart adoptere en liten pus! Jeg gleder meg sånn! <3 Jeg har vokst opp med katter i huset og er godt vant med katter. Men det er lenge siden jeg har hatt kattunge og lurer på om noen har tips til hva som må forbredes og kjøpes inn før kattungen kommer i hus. Katteseng, klorestativ, toalett, leker og mat har jeg selvfølgelig tenkt på. Noe annet som kan være lurt? Er det lurt å "sikre" leiligheten på noe vis på forhånd? Hva slags rutiner har dere hatt i heimen når pusen flytter inn? Jeg har googlet og lest meg opp fra troverdige kilder, men vil gjerne høre om deres erfaringer også :) Fyr løs!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er innekatt må du sikre vinduer. Altså har du et vindu som kan være åpent på et hakk uten at katten smetter ut, er jo det greit. Viktig at pus ikke faller ut fra feks 4 etasje uansett. Om du ikke har vindu ''med hakk'' bør du skaffe barnesikring. Du må være obs på ledninger at pus ikke spiser på de og kanskje sette det knuselige du er redd for, på øverste hylle. Det første du bør gjøre er å ta med pus til dyrlege. Ta en sjekk. Skaff den helsebok og vaksine og snakk om kastrering. Katten din bør også chippes.

Om katten er usikker de første dagene kan det være lurt å skaffe feliway. Det er kattehormoner i enten sprayformt, eller i en stikkontakt difuser. Når det gjelder mat bør den få den maten den hele tiden har spist, så den ikke blir dårlig i magen. Deretter kan du gå over til et annet tørrfor.

Mange tenker ikke på hvilken skåler katter spiser fra og mange kjøper skåler av plast. Mange katter får sår i munnen når de spiser fra plastskåler. Litt usikker på hvorfor, men ser det igjen på mange katter som gjør det. Vannfontene er også høyst anbefalt. Tilgang på friskt vann hele tiden, bra for pus og lettvint for deg.

Har du klorestativ eller andre kattemøbler med en liten hengende ball på, må du være obs på at katten kan sette seg fast i strikket ballen henger i. Det kan i værste fall føre til kveling. På alle møbler jeg selger til dyr (jobber i dyrebutikk) og har til mine egne katter, klipper jeg av den strikken og ballen. :)

Du bør også tenke på å ha to kattetoaletter om du har mulighet. Det er sterkt anbefalt og ha ett ekstra do per katt. Altså en katt -to doer. To katter, tre doer osv.

Om katten skal gå ute alene ville jeg skaffet katteluke i døra. Mange har forresten halsbånd på katt, jeg ville ikke hatt det, men om du skal ha en innekatt som du av og til tar ut, kan det være bra å venne katten til å gå med sele allerede som kattunge. Da anbefaler jeg de harnessa som er til hunder, ikke de som er til katt.

Det var det jeg kom på med det første. Lykke til med kattunge ❤️

• Liker 3
Skrevet (endret)

Mange katter, kanskje ekstra spesielt kattunger, liker å tygge på ledninger. Kan være en ide å sikre dem som evt. ligger veldig lett tilgjengelig, har slike selv til de mest utsatte ledningene:

https://m.clasohlson.com/no/Kabelsamler/Pr365203001

Og ver obs på at ikke alle katter liker de samme lekene. Jeg kjøpte selv litt div. av leker i ulike fasonger og tøy, og fant fort ut av hva de likte og ikke likte :) så ver forberett på «avslag» på noen av lekene. 

Jeg personlig synes en vannfontene er himmelsk å ha! Slippe å vaske og fylle opp skålene hver dag! En gang i uken holder med en fontene. 

Om du bor i et stort hus, er det anbefalt å kun introdusere kattungen for 1/2 rom om gangen. De trenger litt tid på å bli kjent med stedet, og for stort område kan være litt «overload» for dem. Men en liten leilighet blir litt annerledes.. så du må nesten vurdere selv.

Sikring ellers, kattunger liker å utforske, om det er under sofaen, under kommoder... alt, så om du ikke ønsker det, kan det være en ide å sperre av slike områder til pusen blir litt større :) og tro meg, de klarer å trenge seg inn over alt, spesielt steder de ikke skal være, som bak kjøleskap.

Seng til dem var oppskrytt her i huset, de ligger mye heller på teppe ved siden av stuebordet enn på sengen, den ble heller  brukt til å tisse i 😬 det er et annet tips, sakkosekk, dyner, puter, alt mykt kan være en veldig fin plass for kattunger å sette seg ned å tisse 😬 dette og vil ikke gjelde alle, men noe å være obs på.

Et tips og er å konstant plassere kattungen inn i sandkasse, dra leker bort til den, og virkelig være «på» med å få kattungne til å bruke den! Veldig viktig! Har hatt venner som har slitt med kattunger som bæsjer og tisser i sofaen 😬 være «på» konstant!

Om du skal ha på halsbånd så er det sterkt anbefalt å begynne med en gang, da er det mindre sannsynlig at de river det av seg senere. NB: kattunger har ikke ferdig utvikler rettnibgssans og burde holdes inne til de er 8-9 mnd. 

Mine elsker og å spise på alt av alt, inkl. planter. Planter har jeg nesten ikke lengre, og de jeg har står høyt plassert! Siden mange av dem er gifitge for katter

Er vil de tipsene jeg kommer på, som jeg gjerne skulle ønske å ha hatt selv da jeg fikk mine 😸😸 de er nå 3,5 år 😸😸

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Sphynx skrev:

Hvis det er innekatt må du sikre vinduer. Altså har du et vindu som kan være åpent på et hakk uten at katten smetter ut, er jo det greit. Viktig at pus ikke faller ut fra feks 4 etasje uansett. Om du ikke har vindu ''med hakk'' bør du skaffe barnesikring. Du må være obs på ledninger at pus ikke spiser på de og kanskje sette det knuselige du er redd for, på øverste hylle. Det første du bør gjøre er å ta med pus til dyrlege. Ta en sjekk. Skaff den helsebok og vaksine og snakk om kastrering. Katten din bør også chippes.

Om katten er usikker de første dagene kan det være lurt å skaffe feliway. Det er kattehormoner i enten sprayformt, eller i en stikkontakt difuser. Når det gjelder mat bør den få den maten den hele tiden har spist, så den ikke blir dårlig i magen. Deretter kan du gå over til et annet tørrfor.

Mange tenker ikke på hvilken skåler katter spiser fra og mange kjøper skåler av plast. Mange katter får sår i munnen når de spiser fra plastskåler. Litt usikker på hvorfor, men ser det igjen på mange katter som gjør det. Vannfontene er også høyst anbefalt. Tilgang på friskt vann hele tiden, bra for pus og lettvint for deg.

Har du klorestativ eller andre kattemøbler med en liten hengende ball på, må du være obs på at katten kan sette seg fast i strikket ballen henger i. Det kan i værste fall føre til kveling. På alle møbler jeg selger til dyr (jobber i dyrebutikk) og har til mine egne katter, klipper jeg av den strikken og ballen. :)

Du bør også tenke på å ha to kattetoaletter om du har mulighet. Det er sterkt anbefalt og ha ett ekstra do per katt. Altså en katt -to doer. To katter, tre doer osv.

Om katten skal gå ute alene ville jeg skaffet katteluke i døra. Mange har forresten halsbånd på katt, jeg ville ikke hatt det, men om du skal ha en innekatt som du av og til tar ut, kan det være bra å venne katten til å gå med sele allerede som kattunge. Da anbefaler jeg de harnessa som er til hunder, ikke de som er til katt.

Det var det jeg kom på med det første. Lykke til med kattunge ❤️

Tusen takk for svar, her var det mye nyttig :) Vi bor i 1 etg med verandadør, alt i bakkeplan så er heldigvis ingen risiko for at den faller langt ned fra åpne vinduer. Men det er vel greit å passe på at den ikke sniker seg ut av åpne vinduer eller dører før det er gammel nok til å være ute alene heller. Når den er gammel nok til det tenker vi å installere kattedør i verandadøren. Vi tenker å adoptere fra Kattens Vern, så katten vil være vaksinert, veterinærsjekket og chippet om jeg ikke tar feil, men om den ikke allerede er chippet når vi henter den tenker vi å få det gjort når vi får den kastrert ved 6 mnd alder :) Hvorfor anbefales det å ha to toalett til en katt? Og kan du fortelle litt mer om Feliway? Vannfontene høres jo genialt ut, det skal jeg sjekke opp!

Skrevet
6 minutter siden, Sofus89 skrev:

Tusen takk for svar, her var det mye nyttig :) Vi bor i 1 etg med verandadør, alt i bakkeplan så er heldigvis ingen risiko for at den faller langt ned fra åpne vinduer. Men det er vel greit å passe på at den ikke sniker seg ut av åpne vinduer eller dører før det er gammel nok til å være ute alene heller. Når den er gammel nok til det tenker vi å installere kattedør i verandadøren. Vi tenker å adoptere fra Kattens Vern, så katten vil være vaksinert, veterinærsjekket og chippet om jeg ikke tar feil, men om den ikke allerede er chippet når vi henter den tenker vi å få det gjort når vi får den kastrert ved 6 mnd alder :) Hvorfor anbefales det å ha to toalett til en katt? Og kan du fortelle litt mer om Feliway? Vannfontene høres jo genialt ut, det skal jeg sjekke opp!

Sniker meg inn å svarer her :) 

Dette er en generell tommelfinger regel. Katter er merkelige vesner. En liten ting kan «ødelegge» sandkassen for dem. Og de kan begynne å ikke bruke den. De kan synes den ikke er ren nok.. (de kan være litt kresne på renheten i kassen 😋) de kan ha mange grunner for å misslike kassen. Om katten får en urinveisinnfeksjon/nyrestein, noe som gjør det vont å gå på do, da kan det hende detes hjerne kobler smerte med boksen, og de kan starte å finne andre steder å gå på do (greit da å ha en kasse ekstra :) ). 

Vet og om mange katter som liker å tisse i en og bæsje i den andre. 

Generelt er denne regelen for å prøve å forhindre problemer som kan oppstå i fremtiden, men er kanskje ekstra viktig om man har flere katter (ikke alle liker å dele).

Personlig har jeg to katter i en liten leilighet og har kun 2 kasser, enn om regelen sier at jeg burde ha 3 stk. Hadde jeg hatt et stort hjem hadde jeg nok hatt enda en, men det er ikke plass til flere her 😅😂

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, Ariana807 skrev:

Sniker meg inn å svarer her :) 

Dette er en generell tommelfinger regel. Katter er merkelige vesner. En liten ting kan «ødelegge» sandkassen for dem. Og de kan begynne å ikke bruke den. De kan synes den ikke er ren nok.. (de kan være litt kresne på renheten i kassen 😋) de kan ha mange grunner for å misslike kassen. Om katten får en urinveisinnfeksjon/nyrestein, noe som gjør det vont å gå på do, da kan det hende detes hjerne kobler smerte med boksen, og de kan starte å finne andre steder å gå på do (greit da å ha en kasse ekstra :) ). 

Vet og om mange katter som liker å tisse i en og bæsje i den andre. 

Generelt er denne regelen for å prøve å forhindre problemer som kan oppstå i fremtiden, men er kanskje ekstra viktig om man har flere katter (ikke alle liker å dele).

Personlig har jeg to katter i en liten leilighet og har kun 2 kasser, enn om regelen sier at jeg burde ha 3 stk. Hadde jeg hatt et stort hjem hadde jeg nok hatt enda en, men det er ikke plass til flere her 😅😂

Godt svart :)

Feliway.com har nok all info :) Vi flytta nettopp i en ny leilighet og den ene katten min er en sart sjel. Skal ikke mye til før han blir stressa og av og til bæsjer utenfor kassa. Han har vel litt seperasjonsangst og er ikke helt trygg i nytt hjem. Når vi er borte på jobb, har han det ikke bra. Med feliway difuser i veggen er han mye roligere. Og han skriker ikke etter oss når vi bare går på do (det gjorde han i ny leilighet uten feliway).

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for tips og råd 😊 Jeg har vært på besøk hos Kattens Vern i dag, og falt helt for en 7 år gammel guttepus😍 Han ble adoptert derfra for en stund siden, men eieren hans ble syk og kan ikke ha han lenger. Jeg skal ha ham hos meg i noen uker som fosterhjem så jeg kan se hvordan det går, men tror og håper han vil få det fint hos oss og kan bo her resten av livet sitt❤️

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Sofus89 skrev:

Tusen takk for tips og råd 😊 Jeg har vært på besøk hos Kattens Vern i dag, og falt helt for en 7 år gammel guttepus😍 Han ble adoptert derfra for en stund siden, men eieren hans ble syk og kan ikke ha han lenger. Jeg skal ha ham hos meg i noen uker som fosterhjem så jeg kan se hvordan det går, men tror og håper han vil få det fint hos oss og kan bo her resten av livet sitt❤️

Så fantastisk at du vil ha en voksen katt! Kattunger er lette å finne nye hjem til, det er verre med de voksne. Gratulerer!

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, Svigermor skrev:

Så fantastisk at du vil ha en voksen katt! Kattunger er lette å finne nye hjem til, det er verre med de voksne. Gratulerer!

Ja det var det jeg også tenkte, han setter sikkert veldig pris på å bli adoptert. Vi gleder oss veldig til å få han i hus i allefall 😃

Skrevet

Hvis du tenker å ha noen faste som kan passe katten når dere er borte kan det være fint å venne katten til å være der og å gå i bånd. Har gjort det med mine utrolig praktisk også senere ved dyrlegebesøk og lignende. Bare å send PM hvis du lurer på noe mer

• Liker 1
Skrevet

Angående kattedo så kan du godt se hvordan ting fungerer før du skaffer flere. Jeg har 2 katter og kjøpte 3 doer, kun 1 blir brukt 😜

Anonymkode: 37411...f0e

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Angående kattedo så kan du godt se hvordan ting fungerer før du skaffer flere. Jeg har 2 katter og kjøpte 3 doer, kun 1 blir brukt 😜

Henger meg på den. Hadde to katter, en do til hver, kun en ble brukt. Nå har jeg en katt og han får lære seg til å bruke en do, gidder ikke å plassere flere doer i et alllerede trangt hus 😛 

Anonymkode: 17b4c...821

• Liker 2
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg begynner med en og ser hvordan det går. Det har gått bra her også med bare en do tidligere hvertfall😊

Skrevet
På 4.9.2018 den 16.44, Diamant20 skrev:

Hvis du tenker å ha noen faste som kan passe katten når dere er borte kan det være fint å venne katten til å være der og å gå i bånd. Har gjort det med mine utrolig praktisk også senere ved dyrlegebesøk og lignende. Bare å send PM hvis du lurer på noe mer

Takk for tips!😊 Det høres ut som en god idé, men katten er nesten 7 år gammel. Kan man lære dem å gå i bånd når de er såpass?

Skrevet
15 timer siden, Sofus89 skrev:

Takk for tips!😊 Det høres ut som en god idé, men katten er nesten 7 år gammel. Kan man lære dem å gå i bånd når de er såpass?

Ja det går an, nå bare regne med at det tar litt lengre tid. Jeg ville startet med en klatresele fra Biltema fordi at siden den ikke dekker så mye vil ikke katten merke så mye😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...