AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #21 Skrevet 4. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si ikke det. Jeg gikk i en type traumeterapi med imaginær eksponering. Det funket som bare rakkern og etter ti timer var jeg frisk. Ble ganske forbanna over at jeg hadde gått i årevis med annen behandling uten effekt som var i nærheten av dette. Anonymkode: 133d8...2b2 Hva er imaginær eksponering? Anonymkode: e4207...856
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #22 Skrevet 4. september 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Det sies at ca 70% blir helt friske, men siden denne behandlingen er nesten helt ny (den er ikke ti år engang), så er det jo vanskelig å si noe om hvor lenge virkningen egentlig sitter i. Anonymkode: f583d...d79 Jeg har ikke noe problem med å tro på at 70% av deltagere blir mye bedre av den behandlingen, og at den kan ha god langtidsvirkning. Har man først lært takle angsten, så har man verktøyet klart dersom man opplever tilbakefall. Angsten blir nok ikke helt borte fra alle, men at man lærer takle den så bra at man fungerer igjen. Men, jeg tror ikke dette er ett opplegg for alle. Det kan nok hjelpe på mange ulike typer angst og psykiske lidelser, men jeg tror det går mer på personene som deltar hvorvidt man får suksess. For min egen del tror jeg ikke hurtig-kurs vil gi veldig god nytte, jeg trenger mer tid til å fordøye det jeg lærer. Ikke alle responderer likt på all behandling, for dem dette funker på så er det nok helt fantastisk, og jeg synes det er flott at det har kommet opp flere ulike behandlingsmetoder, selv om det ikke er noe som passer for meg. Anonymkode: f64dd...017
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #23 Skrevet 4. september 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du takker ja, vil du oppdatere oss her inne om hva du synes og om det fungerte for deg? Har unnvikende pf og angst, og det er sikkert flere her inne med samme problematikk som er interessert! Anonymkode: a664b...ac7 Har samme problematikk. Men tror like mye på at det vil funke som jeg tror Brad Pitt vil be meg med på date... Man må være ekstremt motagelig for at slikt skal virke. Anonymkode: 006f6...2a4
Gjest Autumnia Skrevet 4. september 2018 #24 Skrevet 4. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er veldig godt opplyst om hvem dette passer for, du, da jeg har blitt tilbudt dette selv, og jeg har bare sterk angst, ikke et snev av OCD. Han her f.eks har vært gjennom det og han hadde angst. https://www.nrk.no/hordaland/suksessmetoden-som-kurerer-angst-pa-fire-dagar-skal-ut-til-heile-landet-1.14003991 Anonymkode: f583d...d79 Det var jeg som skrev, mente ikke være anonym Har hørt om dette kurset, og alt hva jeg leste sto det bare ocd på. Beklager, heldigvis tok jeg feil. Og tusen takk for at du delte dette, jeg har veldig lyst å forsøke dette etter jeg har lest mye mer om det nå. Men ser at de holder på med opplæring nå, så tvilsomt at jeg finner dette tilbudet her... Ser at hovedsenteret er i Bergen, og de tilbyr bare for de som bor der Er det noen som vet hva dette kalles? Kan jeg evt dra til fastlegen å høre om det finnes lignende tilbud...? Har forsøkt behandling før, med psykolog. Bare bortkastet var det. Las noen nevnte imaginær eksponering(?) Hva er det?
Gjest Autumnia Skrevet 4. september 2018 #25 Skrevet 4. september 2018 Kan jeg forresten få spørre hvilken kommune du bor i, ettersom du har blitt tilbudt dette? Er rådvill her...
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #26 Skrevet 4. september 2018 25 minutter siden, Autumnia skrev: Kan jeg forresten få spørre hvilken kommune du bor i, ettersom du har blitt tilbudt dette? Er rådvill her... Tilbudet skal være tilgjengelig på alle DPSer etter hvert, og jeg bor i en forholdsvis liten kommune på Vestlandet, og her har kurset holdt på i minst rundt et år ca. Hvis du er i kontakt med DPS så er det bare å spørre om de snart skal i gang med det der du bor Anonymkode: f583d...d79
Gjest Autumnia Skrevet 4. september 2018 #27 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Tilbudet skal være tilgjengelig på alle DPSer etter hvert, og jeg bor i en forholdsvis liten kommune på Vestlandet, og her har kurset holdt på i minst rundt et år ca. Hvis du er i kontakt med DPS så er det bare å spørre om de snart skal i gang med det der du bor Anonymkode: f583d...d79 Tusen takk! Jeg bor selv i en liten kommune på vestlandet, faktisk. Kanskje det finnes et lite håp da. Er ikke i kontakt med DPS, men har en psykolog. Hvem burde jeg kontakte for å få henvisning til dette?
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #28 Skrevet 4. september 2018 4 minutter siden, Autumnia skrev: Tusen takk! Jeg bor selv i en liten kommune på vestlandet, faktisk. Kanskje det finnes et lite håp da. Er ikke i kontakt med DPS, men har en psykolog. Hvem burde jeg kontakte for å få henvisning til dette? Jeg er bare kjent med at DPS tilbyr dette, så jeg ville skaffet meg en henvisning dit gjennom legen. Kanskje legen kan nevne i henvisningen at det er dette kurset du er spesielt interessert i? Anonymkode: f583d...d79
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #29 Skrevet 4. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er imaginær eksponering? Anonymkode: e4207...856 Ved traumer er det innlysende at man ikke kan oppsøke situasjonene som var traumatiserende (voldtekt, drapsforsøk osv). Ved edderkopp- eller bakteriefobi utsetter man seg konkret for det man frykter ved å holde edderkopp eller ta på doskåla. Jeg valgte ut ting som var spesielt plagsomme for meg, gikk inn i det med en terapeut og avsluttet ikke seansen før ubehaget ved å eksponere meg for det traumatiske var gått ned fra en ubehagsskala på 9-10 til 1-3. Angst opprettholdes av unngåelse, men eksponeringen må også gjøre på riktig måte av kompetent terapeut for å ha effekt. Anonymkode: 133d8...2b2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #30 Skrevet 4. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan fastlegen henvise til et slikt opplegg når man er plaget med angst? Har hatt angst / depresjon i mange år. Ber man bare fastlegen henvise til hva? Anonymkode: f82ed...7eb Du begynner med å ta problemet opp med fastlegen for så å bli vurdert om du passer til opplegget. Nåløyet er trangt fordi behandlingsplassene er få, men behandlingen er under utbygging. Mange har også gåd hjelp av å reise til Modum bad. Se; Helene sjekker inn på Modum, på nrk sine sider. https://www.nrk.no/livsstil/xl/nar-angsten-tar-over-livet-1.13946024 Anonymkode: 89ec0...7d5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #31 Skrevet 4. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du begynner med å ta problemet opp med fastlegen for så å bli vurdert om du passer til opplegget. Nåløyet er trangt fordi behandlingsplassene er få, men behandlingen er under utbygging. Mange har også gåd hjelp av å reise til Modum bad. Se; Helene sjekker inn på Modum, på nrk sine sider. https://www.nrk.no/livsstil/xl/nar-angsten-tar-over-livet-1.13946024 Anonymkode: 89ec0...7d5 Dette stemmer ikke. Man jobber i grupper på 5-7 stk om jeg husker riktig. Men jeg tror ikke de har disse "kursene" hver uke, tror det er mer annenhver. Men de får uansett behandlet mange på kort tid. Anonymkode: f583d...d79
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #32 Skrevet 4. september 2018 Har vært utenfor arbeidslivet i 10 år grunnet ekstrem OCD. Etter å ha gjennomført kurset, er jeg frisk! Det er helt utrolig, men behandlingen er virkelig revolusjonær! Fikk henvisning via fastlegen min. Anonymkode: 49526...67e 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #33 Skrevet 4. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vært utenfor arbeidslivet i 10 år grunnet ekstrem OCD. Etter å ha gjennomført kurset, er jeg frisk! Det er helt utrolig, men behandlingen er virkelig revolusjonær! Fikk henvisning via fastlegen min. Anonymkode: 49526...67e Fantastisk! Gratulerer!!! Anonymkode: 133d8...2b2
AnonymBruker Skrevet 8. september 2018 #34 Skrevet 8. september 2018 NRK i dag: https://www.nrk.no/hordaland/norsk-ekspressbehandling-mot-angst-inspirerer-amerikanske-psykologer-1.14191153 Anonymkode: 0f369...b84 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai #35 Skrevet 24. mai Noen flere med erfaring? Gjerne nylig. Anonymkode: 75eb8...d66
AnonymBruker Skrevet 16. november #36 Skrevet 16. november Jeg gikk igjennom B4DT i 2024. Jeg tror at mange kan bli friske hvis angsten ikke har rot i virkeligheten. Min angst kommer fra IBS og konstant dårlig mage. Dette resulterte i sosial angst for situasjoner der jeg opplevde å bli "fanget" av mennesker, situasjonen og min egen frykt for å tiltrekke meg oppmerksomhet og bli dømt. For eksempel har jeg unngått å spise ute, spise middag hos andre, dra på kino, møterom/klasserom, bilkjøring som passasjer o.l. Frykten for å reagere på maten jeg spiser i kombinasjon med angst for å lukte vondt/bli sett på som ekkel, har gitt meg unnvikende og isolerende atferd, samt angstanfall som kom på toppen av IBS-reaksjon. Eksponeringsterapien var brutal, det er ikke til å stikke under en stol. Du skal møte dine største frykter head on i to lange dager i strekk. Hadde det ikke vært for at angsten min er ett sekundær symptom på IBS og matintoleranser, så hadde nok denne behandlingen gjort meg tilnærmet frisk. Men det funker dårlig å "skremme" bort IBS. Jeg har fått til utredning i helsesystemet i 20 år, uten å få svar på hvorfor jeg plages. Det har bare blitt antatt av leger at det er "psykisk", derfor angst terapi. Jeg kan si at jeg har fått bittelitt bedring ift. antall angstanfall etter terapien, men frykten er der fortsatt. Jeg har nå endret kosthold på eget initiativ og endelig funnet synderne, og når jeg holder meg helt unna allergener jeg reagerer på, og når magen er normal, så forsvinner nesten all angsten av seg selv. Som sagt innledningsvis, så vil denne behandlingen trolig ha god effekt hvis det ikke er faktiske fysiske tilstander som skaper angst. Hvis du har fått tilbudet, så ville jeg ha prøvd. Hva har du å tape? Lykke til! Anonymkode: 7b32b...c07 1
AnonymBruker Skrevet 16. november #37 Skrevet 16. november Noen flere her som har erfaring med firedagers behandlingen mot angst? Altså generalisert angslidelse (GAD) og ikke OCD. Anonymkode: 54757...bde
AnonymBruker Skrevet 16. november #38 Skrevet 16. november Denne behandlingen hjalp meg ikke Anonymkode: 01905...e38
AnonymBruker Skrevet 16. november #39 Skrevet 16. november AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Denne behandlingen hjalp meg ikke Anonymkode: 01905...e38 Hvilken diagnose hadde du da? Anonymkode: 54757...bde
AnonymBruker Skrevet 17. november #40 Skrevet 17. november Jeg har hørt om et par som har gått på det uten veldig gode erfaringer. Virker som et opplegg hvor de siler ut de som har veldig alvorlig, behandlingsresistent angst, og dersom man ikke opplever bedring skylder man på pasienten. Jeg var også veldig interessert i denne behandlingen før jeg hørte fra tidligere pasienter. Anonymkode: d724d...6a1 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå