Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer 3 dager i uken og jobber som vikar utenom. Jeg er ringevikar to steder. Det ene stedet er på kveldstid gjennom et vikarbyrå. Det andre stedet er gjennom kommunen på dagtid. Jobber ca to dager i uken på hver jobb, altså fire dager i uken tilsammen. Jeg skal gjennom en kneoperasjon og jeg vet jeg blir sykemeldt i hvert fall i 6 uker. Hvordan blir det med sykemelding siden jeg er tilkallingsvikar?

Anonymkode: 07f37...4df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs hvor lenge du har jobbet der. Man må jobbe på en arbeidsplass så så lenge for å opparbeide seg rettigheten til sykemelding. Om du ikke har noe fast er det vel egentlig ikke noe poeng med sykemelding. Det holder med å si til arbeidsgiver at du ikke kan ta vakter på ca 6 uker pga en kne operasjon. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge du ikke har fått vakter som er oppført i turnus før operasjon, så får du heller ikke sykepenger. Så det blir vel ingen penger på 6 uker.

Anonymkode: bfd03...f1b

• Liker 1
Skrevet

De regner sykepenger ut fra hva du har tjent i gjennomsnittet tre måneder før. Så ta nå en sykemelding, men regn med at utbetalinger vil ta lenger tid pga det. 

Anonymkode: e594b...f42

• Liker 1
Skrevet

Du får ikke betalt for arbeidsgiver perioden (17 dager?) så sant du ikke er oppført på noen vakter da. De resterende ukene som NAV betaler får du betalt for . De regner ut snittet du har jobbet de tre /fire siste mnd , så får du utbetalt dette. 

Anonymkode: 30173...546

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du ikke har fått vakter som er oppført i turnus før operasjon, så får du heller ikke sykepenger. Så det blir vel ingen penger på 6 uker.

Anonymkode: bfd03...f1b

Hun skal ha sykepenger etter arb.giverperioden er utgått, dvs. etter 14 dager. Hva hun da får, er basert på hva hun har tjent.

Anonymkode: d4e4e...b6b

Skrevet

Ingen penger på 6 uker...? Det håper jeg virkelig ikke stemmer. Håper dere andre har rett her. Tjener til livets opphold selv om jeg er ringevikar. Jeg jobber de dagene jeg ønsker og de dagene jeg sier til arbeidsplass at jeg er ledig. Tjener ca. 22000 brutto per mnd, selv med studier. Har to barn som jeg forsørger, så hvis jeg ikke får sykepenger vet jeg ikke hva jeg gjør. 

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen penger på 6 uker...? Det håper jeg virkelig ikke stemmer. Håper dere andre har rett her. Tjener til livets opphold selv om jeg er ringevikar. Jeg jobber de dagene jeg ønsker og de dagene jeg sier til arbeidsplass at jeg er ledig. Tjener ca. 22000 brutto per mnd, selv med studier. Har to barn som jeg forsørger, så hvis jeg ikke får sykepenger vet jeg ikke hva jeg gjør. 

Det spiller ingen rolle om du er fast ansatt eller vikar. Retten til sykepenger opparbeider du etter å ha arbeidet sammenhengende  i 3 mnd før sykmelding. Har du det? 

- isåfall får du utbetalt sykepenger :) 

Endret av veggteppe
  • Liker 1
Skrevet

Man får sykepenger hvis man har jobbet i mer enn to måneder. Da får man utregnet lønn fra de siste tre mnd og får sykepenger utav det.

Anonymkode: f4c07...feb

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, veggteppe skrev:

Det spiller ingen rolle om du er fast ansatt eller vikar. Retten til sykepenger opparbeider du etter å ha arbeidet sammenhengende  i 3 mnd før sykmelding. Har du det? 

- isåfall får du utbetalt sykepenger :) 

Har vært ansatt siden mai 2017 hos vikarbyrået og august 2017 hos kommunen. Takk for svar :)

Skrevet

Du har krav på sykepenger ( som jeg skrev over her ) da du har opparbeidet deg det Arbeidsgiver  perioden er på 16 dager, og NAV betaler etter dette. . Jobber selv som frilans/ ringevikarer i kommunen , og har benyttet meg av dette, da jeg hadde en planlagt operasjon. Jeg fikk ikke noe i arbeidgiver perioden, da jeg følte det ble feil å sette seg opp, siden jeg viste om operasjonen i forkant. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har krav på sykepenger ( som jeg skrev over her ) da du har opparbeidet deg det Arbeidsgiver  perioden er på 16 dager, og NAV betaler etter dette. . Jobber selv som frilans/ ringevikarer i kommunen , og har benyttet meg av dette, da jeg hadde en planlagt operasjon. Jeg fikk ikke noe i arbeidgiver perioden, da jeg følte det ble feil å sette seg opp, siden jeg viste om operasjonen i forkant. 

Men da er det bare å skrive på sykemelding at arbeidsgiver ikke betaler for arbeidsgiverperioden, da får man for det alikevel, men arbeidsgivere flest betaler jo også dette utregnet etter de siste tre måneder ved sykemeldinger.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er det bare å skrive på sykemelding at arbeidsgiver ikke betaler for arbeidsgiverperioden, da får man for det alikevel, men arbeidsgivere flest betaler jo også dette utregnet etter de siste tre måneder ved sykemeldinger.

Stemmer dette?! Det var jeg ikke klar over. Dette er snart to år siden dette gjaldt meg, hm må sjekke opp om jeg har krav på noe etterbetalt da. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette?! Det var jeg ikke klar over. Dette er snart to år siden dette gjaldt meg, hm må sjekke opp om jeg har krav på noe etterbetalt da. 

Avtalt fremtidige vakter
Dersom vilkårene om 4 ukers opptjeningstid  er oppfylt og det er avtalt nye vakter innen 14 dager, har Ankenemnda tolket bestemmelsen slik at arbeidsforholdet består. Arbeidsgiver er dermed pliktig til å betale sykepenger for de avtalte fremtidige vaktene. Arbeidsgiverperioden inntrer fra første hele avtalte arbeidsdag hvor tilkallingsvikaren skulle arbeidet, jf. ftrl. § 8-19 andre ledd.

Ikke avtalt fremtidige vakter
Forutsetningen for betaling i slike tilfelle er at det er overveiende sannsynlig at arbeidstaker ville blitt spurt om å ta vakter hvis vedkommende ikke var blitt syk. Det forutsetter videre at arbeidstaker har vært regelmessig tilkalt i minst 3 måneder og at det har gått mindre enn 14 dager mellom hvert arbeidsforhold

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...