AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #1 Skrevet 3. september 2018 Min mann har ei ex-dame som gjør alt i sin makt for å trykke han ned. Det bestemte i fellesskap at de skulle skilles pga kommunikasjonsvansker og forskjellig syn på barneoppdragelse. Og hun valgte å finne seg en annen å ha sex med før hun flyttet ut. Men nå, etter han "fant meg, snart 3 år etter bruddet deres så har det bare vært bråk fra henne. Og jeg får helt vondt av å være hans "pårørende". Med det samme vi valgte å bli et par, kalte hun inn til møte på familievernkontoret, der de skulle bli enig om utvidet samvær, da mannen fikk arbeid nærmere hjemmet for barnas skyld. Men det hun kom med på kontoret var flere A4-sider med "regler" om hvordan JEG skulle oppføre meg mot deres barn. Han skrev såklart ikke under, da det meste bare var urimelig. Og da startet helvete på jord. Hun meldte oss til barnevernet med falske beskyldninger, der de kom på hjemmebesøk. Og såklart hadde de ikke noe å "ta oss" på eller gå videre med. Så det ble henlagt samme dag. (Jeg har selv barn, og alle trives utrolig godt sammen - men vi bor ikke sammen). Så prøvde hun å lure NAV for å få mer barnebidrag, noe som heller ikke gikk igjennom. Og så går hun rundt og forteller falske rykter for at ingen liksom skal like oss. Og så låste hun seg inn her og røsket med seg ulik inventar. Men siden mannen ikke bryr seg om materielle ting, så lot han det fare. Så ordnet hun seg advokat, og prøvde å ta fra mannen noe eiendom. Men siden de var på mekling og tok ut separasjon før han kjøpe huset sitt, så gikk ikke det gjennom heller. Så ba hun inn til familieråd via barnevernet og familievernkontoret, fordi hun føler at hun ikke får nok hjelp med barna. Der var det overrepresentert med medlemmer fra mannens familie, og ikke hennes, da det er kun mannens familie hun får noe særlig hjelp ifra. De fortsetter å stille opp som før, men hun er ikke fornøyd likevel. Etter alt dette er hun bare ufin mot mannen over tlf og tekstmeldinger. Sender hyggelige forespørsler i starten, for å få han til å tro at de kan ha en god dialog. Og så vrir hun det bare over til hvor udugelig han er, at han ikke egner seg som pappa, at han ikke kler på de riktig, sikrer de ikke riktig i bil, gir de ikke riktig mat, er ikke med de på noen ting, gjør ikke leksene på riktig måte, rakker ned på familien hans, truer han med at han ikke får ha barna mer - men plutselig trenger hun "barnevakt" og hjelp med ett eller annet likevel - og da er han god nok, osv osv. Når ting ikke blir gjort på hennes måte og kun etter hennes vilje, så klikker hun. Jeg får se alt hun lirer av seg, men føler jeg ikke bør blande meg for mye i tilfelle jeg gjør vondt verre. Men det jeg ser er at mannen bare blir mer og mer nedtrykt. Han tør knapt si ett ord feil framfor barna, i tilfelle hun lager mer bråk. Og alt jeg ser, objektivt sett, er en pappa som gjør sitt beste for barna. Vasker og fikser klær, er med de på forskjellige fritidsaktiviteter, lager varm middag hver dag, følger opp lekser og andre ting som trengs, har faste leggerutiner, tar vare på kontakt med nær familie, osv osv. Men ingenting han gjør er "riktig" for henne, og hun truer med nye møter på b.v og fam.v.kontoret hele tiden. Hva i alle dager bør han gjøre? Og hva kan jeg som "pårørende" bidra med? Anonymkode: 8e7aa...7cd
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #2 Skrevet 3. september 2018 Du kan fortelle ham at han gjør en god jobb med ungene og at eksen hans prøver å finne problemer som ikke er der. Ellers er det ikke så mye du kan gjøre. Anonymkode: 478f0...7c9 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #3 Skrevet 3. september 2018 Dessverre er det lite å gjøre med slike mennesker. Han bør begrense kontakten med henne til det nødvendige, ikke svare på «tull» og holde kommunikasjonen skriftlig så har han dokumentasjon på hva hun driver med om det skulle være nødvendig. Støtt han og vær der for han, forsøk å heve dere over den slags oppførsel hun driver med. Og skjerm ungene. Anonymkode: 599a0...1bd 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #4 Skrevet 3. september 2018 Bern there, done that. Gleder meg til barna blir myndig. De er heldigvis ganske store og forstår at deres mor gjør mye faenskap. Men det er et helvette å leve i! Ikke flytt inn før det roer seg sier jeg bare! Plutselig står hun i stua di mens du sitter å ser på TV før senvakt (selvopplevd) Men se til helvette å ta fra henne nøkkelen, Evt. Hvis hun bruker en utlagt nøkkel, Finn et nytt gjemmested! Det kommer aldri til å gå over. Disse damene lever for drama og å gjøre andres liv vanskelig! Ikke la det gå innpå deg. Ta deg av mannen og alle barna og ikke la deg påvirkes av hennes oppførsel. Det er reaksjoner hun ønsker. Hun vil ha drama. Anonymkode: 3d9c2...f6e 5
AnonymBruker Skrevet 6. september 2018 #5 Skrevet 6. september 2018 Ja, vi/han begrenser kontakten med henne mye nå, da ting har eskalert enda mer gjennom sommeren. Men da ender det opp med at hun truer med barnevern/fam.v.kont. Og det er greit med de møtene som hun kaller inn til, da han ikke har noe å skjule. Men det blir bla. tapt arbeidsinntekt på han da han må søke om ulønnet permisjon fra jobben til hvert møte f.eks. Samt at han blir jo veldig usikker på seg selv og sin farsrolle når hun driver slik. Men jeg prøver å betrygge han med at han er god nok. Han er tilogmed flinkere med MINE barn enn det mine barns far er... er jo JEG som skulle vært en slik bitter ex mot min forrige mann 🤪 Anonymkode: 8e7aa...7cd
Surreal Skrevet 6. september 2018 #6 Skrevet 6. september 2018 Hva med å oppmuntre kjæresten din til å gå til samtaler på feks. familievernkontoret? En sånn eks er en enorm byrde! Det kan være godt for ham å ha noen å snakke med om det utenom deg. Gjerne noen som er proffe samtalepartnere, og som kan hjelpe dere å dokumentere det som skjer Er man i samtaler og viser frem feks. dialog på sms, snakker om konkrete episoder og hvordan man kan takle det anderledes, så slår dere to fluer i et smekk. Han/ dere får vist at dere er samarbeidsvillige, han får hjelp til å dokumantere hva eksen holder på med og viktigst av alt, han får hjelp til å "takle" hvordan alt dette påvirker ham og relasjonen hans til barna. Her må dere bare bli litt kyniske og strategiske, så kanskje dere slipper å ha henne i livet så mye som nå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå