flowerpower1 Skrevet 3. september 2018 #1 Skrevet 3. september 2018 (endret) Jeg personlig har ikke noe imot den. Argumenter for/imot? Endret 3. september 2018 av Ariana123
Gjest Vil ikke Skrevet 3. september 2018 #2 Skrevet 3. september 2018 I mot. Det er mange årsaker til fravær. Tenker at det du presterer på prøver og i timer må være god nok dokumentasjon på hva du kan. Jeg hadde snitt på 5 med mye fravær pga migrene. Med dagens regler hadde jeg brukt veldig mange år på å fullføre videregående. Jeg ble ferdig på 3 år og gikk rett på universitetet. Har i dag en jobb innenfor mitt fag.
klompi Skrevet 3. september 2018 #3 Skrevet 3. september 2018 3 minutter siden, Vil ikke skrev: I mot. Det er mange årsaker til fravær. Tenker at det du presterer på prøver og i timer må være god nok dokumentasjon på hva du kan. Jeg hadde snitt på 5 med mye fravær pga migrene. Med dagens regler hadde jeg brukt veldig mange år på å fullføre videregående. Jeg ble ferdig på 3 år og gikk rett på universitetet. Har i dag en jobb innenfor mitt fag. Om man har legeerklæring på migrene, så tror jeg det er sånn at man slipper unna fraværsgrensa når man er borte. For min del var faktisk fraværsgrensa til hjelp. Var skikkelig fæl med å skulke eller holde meg hjemme bare jeg følte meg litt groggy på morgenen. Hadde veldig mye fravær, tror det var snakk om 29 dager og 50 timer på vg1. Så kom fraværsgrensa på vg2, og jeg gikk ut av skolen med sju dager fravær, og da hadde jeg fått både influensa og hodeskade i løpet av året, som var grunnen til disse dagene. Forstår at det er et slit å dra til legen om man er borte(for eksempel om man har feber i to dager og føler seg dårlig), men jeg mener altså at det er sånn at så lenge man har dokumenterte kroniske lidelser, så går ikke dagene man er borte på fraværsgrensa. 1
Cottontail Skrevet 3. september 2018 #4 Skrevet 3. september 2018 Det var absolutt behov for en innstramming, men slik det er nå blir det mange uheldige konsekvenser. Venteværelset hos legene er fulle av ungdom med smittsomme og for dem ufarlige sykdommer, men for mange av de som sitter på venteværelset (gravide, eldre, kronisk syke) farlige sykdommer, som omgangssyke og influensa. I små fag (totimersfag) må du til legen ved første fravær, for å ikke risikere å stå uten vurderingsgrunnlag. En smidigere løsning, med bedre oppfølging mellom elev, lærer og foresatte, kunne gjort alle disse legebesøkene unødvendig. 1
flowerpower1 Skrevet 3. september 2018 Forfatter #5 Skrevet 3. september 2018 1 time siden, Cottontail skrev: Det var absolutt behov for en innstramming, men slik det er nå blir det mange uheldige konsekvenser. Venteværelset hos legene er fulle av ungdom med smittsomme og for dem ufarlige sykdommer, men for mange av de som sitter på venteværelset (gravide, eldre, kronisk syke) farlige sykdommer, som omgangssyke og influensa. I små fag (totimersfag) må du til legen ved første fravær, for å ikke risikere å stå uten vurderingsgrunnlag. En smidigere løsning, med bedre oppfølging mellom elev, lærer og foresatte, kunne gjort alle disse legebesøkene unødvendig. Man må ikke dra til legen med en gang man blir syk, det er noe man burde om man begynner å nærme seg 10%. Jeg selv fikk under 10 % da jeg var borte to totimers timer 1
Djungelvrål Skrevet 3. september 2018 #6 Skrevet 3. september 2018 25 minutter siden, Ariana123 skrev: Man må ikke dra til legen med en gang man blir syk, det er noe man burde om man begynner å nærme seg 10%. Jeg selv fikk under 10 % da jeg var borte to totimers timer Videregående opererer med noe som heter blokkdager. Da har man f.eks norsk en hel skoledag. Er man borte en slik da er man fort innenfor 10 % fravær i et fag. 1
flowerpower1 Skrevet 3. september 2018 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2018 1 time siden, klompi skrev: Om man har legeerklæring på migrene, så tror jeg det er sånn at man slipper unna fraværsgrensa når man er borte. For min del var faktisk fraværsgrensa til hjelp. Var skikkelig fæl med å skulke eller holde meg hjemme bare jeg følte meg litt groggy på morgenen. Hadde veldig mye fravær, tror det var snakk om 29 dager og 50 timer på vg1. Så kom fraværsgrensa på vg2, og jeg gikk ut av skolen med sju dager fravær, og da hadde jeg fått både influensa og hodeskade i løpet av året, som var grunnen til disse dagene. Forstår at det er et slit å dra til legen om man er borte(for eksempel om man har feber i to dager og føler seg dårlig), men jeg mener altså at det er sånn at så lenge man har dokumenterte kroniske lidelser, så går ikke dagene man er borte på fraværsgrensa. Det er sånn at så lenge man har legeerklæring, slipper man unna fraværsgrensa. Men det står fortsatt at man har fått fravær.
Example Skrevet 3. september 2018 #8 Skrevet 3. september 2018 Problemet med den er vel at den kan slå veldig skeivt ut enkelte ganger. Det er lite rom for skjønn, som kan få uheldige konsekvenser for enkelte. Spesielt i forhold til for eksempel fagdager, hvor det å være borte kan få veldig uheldige konsekvenser dersom fraværet ikke er gyldig. Et annet lite heldig problem er nettopp det at det overbelaster legevakter o.l. Det hadde vært et problem for meg da jeg gikk på videregående. JEg bodde såpass langt fra skolen, og var avhengig av buss, som bare gikk morgen og ettermiddag. Hadde jeg blitt syk og måtte komme meg til legen, så måtte jeg likevel tatt samme bussen til og fra skolen. Den har nok dog absolutt en positiv effekt på en del elever, og den kan nok bidra til å fjerne skulk. Nå er ofte undervisningsopplegget i videregående skoler ofte så dårlig at jeg er ikke sikker på at man kan måle kunnskapen elevene sitter igjen med bør bli målt i oppmøte på skolen. 2
flowerpower1 Skrevet 3. september 2018 Forfatter #9 Skrevet 3. september 2018 9 minutter siden, Peonjenta skrev: Videregående opererer med noe som heter blokkdager. Da har man f.eks norsk en hel skoledag. Er man borte en slik da er man fort innenfor 10 % fravær i et fag. Det er jeg klar over, går på vgs selv. Hvis man er borte en sånn dag må man til legen, og ja det er ganske dumt at det er sånn, men sånn ellers når man har ''vanlige'' dager er det ikke nødvendig å dra til legen og få legeerklæring med mindre man nærmer seg 10% i det faget man skal ha den dagen.
flowerpower1 Skrevet 3. september 2018 Forfatter #10 Skrevet 3. september 2018 2 minutter siden, Example skrev: Problemet med den er vel at den kan slå veldig skeivt ut enkelte ganger. Det er lite rom for skjønn, som kan få uheldige konsekvenser for enkelte. Spesielt i forhold til for eksempel fagdager, hvor det å være borte kan få veldig uheldige konsekvenser dersom fraværet ikke er gyldig. Et annet lite heldig problem er nettopp det at det overbelaster legevakter o.l. Det hadde vært et problem for meg da jeg gikk på videregående. JEg bodde såpass langt fra skolen, og var avhengig av buss, som bare gikk morgen og ettermiddag. Hadde jeg blitt syk og måtte komme meg til legen, så måtte jeg likevel tatt samme bussen til og fra skolen. Den har nok dog absolutt en positiv effekt på en del elever, og den kan nok bidra til å fjerne skulk. Nå er ofte undervisningsopplegget i videregående skoler ofte så dårlig at jeg er ikke sikker på at man kan måle kunnskapen elevene sitter igjen med bør bli målt i oppmøte på skolen. Det med at legevakter blir overbelastet er helt sant og er veldig dumt både for andre pasienter og elevene. Men jeg har fått inntrykk at mange drar til legen med en gang de er syke (utenom fagdager) for å få legeerklæring. Og det er unødvendig både i forhold til eleven og fraværsgrensa. 10% er som sagt en grense for hvor mye du kan være borte uten å ha dokumentasjon. I følge udir.no er det ikke nødvendig å dokumentere fravær før grensen er overskredet.
Chiyo Skrevet 3. september 2018 #11 Skrevet 3. september 2018 Fraværsgrensen virker på de det skal virke for. Det jeg mener med det er at den virker på de elevene som bare trenger et spark bak til å komme seg på skolen. Slikt sett er det positivt, men den har også veldig negative konsekvenser fordi den straffer de som sliter. Jeg har jobbet på skoler hvor de ikke er positiv til grensen i det hele tatt. Det var en sak som var ganske urettferdig hvor eleven ikke fikk fullføre, men jeg kan ikke forklare grunnet taushetsplikt. Det jeg kan si er at jeg hadde en førsteklasse før nyttår som vikar, og en av jentene i klassen min slet veldig og sluttet å møte opp (i alle fall i mine timer), og kontaktlærer trodde hun kom til å falle under grensen. Jeg så henne for noen dager siden midt i skoletid, og det så ut som hun hadde det helt jævlig. Det var vondt å se.
SoftKitty Skrevet 3. september 2018 #12 Skrevet 3. september 2018 Vi hadde fraværsgrense på vår skole (den fantes før også, men det var lokale lover ikke nasjonale, så det var bare noen skoler som hadde, men det var vanlig i kommunen jeg bodde i). Jeg var russ i 2003. Var ikke noe stort problem. Det var også litt rom for skjønn (noe jeg mener det er idag også, tror det er samme regel?) der den kan økes til 15% av skolen for enkelte elever. Helt ærlig brukte de fleste denne grensen som en grense på hvor mye man kunne skulke.. Gym var faget det var mest problematisk fordi det var så få timer i uken. Men mener læreren ga oss mulighet til å ta igjen tid der med teori eller egentrening om man hadde vært syk for eksempel, husker ikke helt. Jeg trengte aldri å få legeerklæring på vanlig sykdom iløpet av min vgs iallfall.. men om man allerede har skulket 10% er det jo dumt når man blir syk såklart.. Normalt skal man ikke være så himla mye forkjølet iløpet av et år at man må være så mye borte fra skolen? Kronisk syke bør jo få legeerklæring på det så blir det ikke et problem for dem. Skjønner ikke at det skal være så forferdelig å bli stilt et minimum av krav på vgs for å få karakter. 1
Cottontail Skrevet 3. september 2018 #13 Skrevet 3. september 2018 1 time siden, Ariana123 skrev: Man må ikke dra til legen med en gang man blir syk, det er noe man burde om man begynner å nærme seg 10%. Jeg selv fikk under 10 % da jeg var borte to totimers timer Det kommer an på; ett semester er det kanskje den samme ukedagen / faget som forsvinner pga fridager, idrettsdag osv, og så har man vært borte en høy prosentandel kun med én dags fravær. Da har man ingen ting å gå på hvis man får et ureglementert fravær (som feks at bussen ikke kom). Eller slik andre har forklart; at man har en hel prosjektdag med bare ett fag. Det er vanlig. Snakker du med en fastlege vil hun kunne fortelle at det er utrolig mange legebesøk for å dokumentere vanlig feber eller oppkast. Helt unødvendig helsemessig sett.
flowerpower1 Skrevet 3. september 2018 Forfatter #14 Skrevet 3. september 2018 (endret) 37 minutter siden, SoftKitty skrev: Vi hadde fraværsgrense på vår skole (den fantes før også, men det var lokale lover ikke nasjonale, så det var bare noen skoler som hadde, men det var vanlig i kommunen jeg bodde i). Jeg var russ i 2003. Var ikke noe stort problem. Det var også litt rom for skjønn (noe jeg mener det er idag også, tror det er samme regel?) der den kan økes til 15% av skolen for enkelte elever. Helt ærlig brukte de fleste denne grensen som en grense på hvor mye man kunne skulke.. Gym var faget det var mest problematisk fordi det var så få timer i uken. Men mener læreren ga oss mulighet til å ta igjen tid der med teori eller egentrening om man hadde vært syk for eksempel, husker ikke helt. Jeg trengte aldri å få legeerklæring på vanlig sykdom iløpet av min vgs iallfall.. men om man allerede har skulket 10% er det jo dumt når man blir syk såklart.. Normalt skal man ikke være så himla mye forkjølet iløpet av et år at man må være så mye borte fra skolen? Kronisk syke bør jo få legeerklæring på det så blir det ikke et problem for dem. Skjønner ikke at det skal være så forferdelig å bli stilt et minimum av krav på vgs for å få karakter. Ja det er samme regel som det var før med at man kan ha 15%, men det er i spesielle tilfeller. Det er sant som du sier at man ikke burde være så mye forkjølet i løpet av et år at man må være hjemme, da tenker jeg at man burde klare å dra på skolen. Han man feber/influensa eller liknende er det lurt å holde seg hjemme. Om man allerede har skulket 10% i fag og blir syk er det faktisk ikke noe synd på personen. Et annet argument for fraværsgrensa er at vgs faktisk er frivillig, ingen tvinger deg til å gå på videregående. Det er få jobber man kan få uten å ha fullført vgs, men uansett så må man nesten godta at det stilles krav når man selv har valgt å søke på VGs og fått en plass på videregående. I tillegg tenker jeg at om noen sliter med angst eller sliter psykisk som gjør at de ikke klarer å komme seg på skolen, kan fraværsgrensa gjøre sånn at man faktisk får hjelp med det man sliter med og i tillegg kan man få en legeerklæring man kan bruke ''hele tiden'' Endret 3. september 2018 av Ariana123
flowerpower1 Skrevet 3. september 2018 Forfatter #15 Skrevet 3. september 2018 2 minutter siden, Cottontail skrev: Det kommer an på; ett semester er det kanskje den samme ukedagen / faget som forsvinner pga fridager, idrettsdag osv, og så har man vært borte en høy prosentandel kun med én dags fravær. Da har man ingen ting å gå på hvis man får et ureglementert fravær (som feks at bussen ikke kom). Eller slik andre har forklart; at man har en hel prosjektdag med bare ett fag. Det er vanlig. Snakker du med en fastlege vil hun kunne fortelle at det er utrolig mange legebesøk for å dokumentere vanlig feber eller oppkast. Helt unødvendig helsemessig sett. Om bussen ikke kommer eller andre ting dukker opp vil de fleste lærere forstå det hvis du snakker med dem. Jeg vet om mange som for eksempel har forsovet seg uten at lærerne har skrevet det ned. Det kan hende lærerne på min skole ikke er så strenge, men man skal bruke litt skjønn når det kommer til fraværsgrensa. Om bussen ikke kommer er det faktisk ikke din feil, og det skal man ikke få ''prosent'' for. Det syns jeg blir for dumt. 1
SoftKitty Skrevet 3. september 2018 #16 Skrevet 3. september 2018 Kan legge til at vi ikke hadde "fagdag" da jeg gikk på vgs, såvidt jeg kan huske. Det var vanlig fast timeplan med maks 2 timer i samme fag på en dag.
Duckie Skrevet 3. september 2018 #17 Skrevet 3. september 2018 Det er jo snakk om 10% UDOKUMENTERT fravær, er man syk og har legeerklæring teller det ikke inn på dette. Jeg er usikker på hva jeg synes, er glad det ikke var noe sånt da jeg gikk på vgs. Jeg var mye borte, hovedsaklig på grunn av sykdom, men jeg var såpass syk at jeg ikke hadde orka å skaffe legeerklæring hver gang og hadde nok droppet ut. Jeg jobber best på egenhånd med skolerelatert arbeid, og dropper ofte forelesninger på universitetet, men har alikevel et godt snitt. Det er flere som meg, og for oss er dette en dårlig ordning. Men ut i fra hva jeg har lest ser det ut til å ha hatt en god effekt? 1
slumkim Skrevet 3. september 2018 #18 Skrevet 3. september 2018 Til dere som er så imot: Lykke til i arbeidslivet 3
SoftKitty Skrevet 3. september 2018 #19 Skrevet 3. september 2018 1 hour ago, slumkim said: Til dere som er så imot: Lykke til i arbeidslivet For å illustrere denne med tall: Om man ikke jobber i IA-bedrift er 12 dager egenmelding det vanligste. (Dette er ikke per kalenderår men innenfor 12 mnd periode, men for regnestykkets del har jeg sett bort i fra det) Vanlig arbeidsår regnes å være 230 dager. 12 av 230 dager = 5,2 % 3
Husholdning1 Skrevet 3. september 2018 #20 Skrevet 3. september 2018 For. Har måttet gjøre jobben for nok av sløve ungdommer som ikke gadd å dukke opp når de skulle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå