Gå til innhold

Synge for maten på skolen og i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker at i barnehagen og de første årene på skolen så måtte vi alltid synge "Du som metter liten fugl". Jeg skjønte ikke helt ordenene den gangen, men når jeg ble endre skjønte jeg jo at dette er en bønn. Dette var på 90-tallet da, men jeg syntes ikke det er riktig å få barn til å be for maten når de går i en offentlig barnehage eller skole. :dry: Det føles som en indoktrinering. Det var ikke bare å synge for maten, det var mye den gang som var fokusert rundt kristendommen, men slik jeg forstår det er det mer vanlig med objektiv religionundervisning nå om dagen.

Man tvinger vel ikke barna til å be for maten nå lenger?  

Anonymkode: 79c30...235

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, eller ivertfall ikkje religiøs tekster 

Anonymkode: cdfbf...3be

• Liker 2
Skrevet

De gjør det i barnehagen men ikke på skolen.

Anonymkode: d5e96...120

Skrevet

Er det så farlig da? Du sier jo selv at du ikke forstod teksten? Da er det jo ingen skade gjort. Vi er ikke kristne, men om dattera mi skal synge den sangen i bhg gjør ikke det meg noe. Vi har samme Guden! 

Anonymkode: ba5b4...df2

• Liker 27
Skrevet

Det å synge for maten synes jeg er en fin ting.  Det skaper ofte matro, og det behøves i et klasserom.

Da jeg jobbet i skolen sang vi ofte "kua mi  jeg takker deg", "gutter og jenter, sitter og venter ", eller andre ikke-religiøse takkesanger.

Anonymkode: a3c6a...fb4

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det så farlig da? Du sier jo selv at du ikke forstod teksten? Da er det jo ingen skade gjort. Vi er ikke kristne, men om dattera mi skal synge den sangen i bhg gjør ikke det meg noe. Vi har samme Guden! 

Anonymkode: ba5b4...df2

Mange nordmenn har ikke noe Gud og vil ikke at barna skal bli opplært av voksne til å be. Jeg hadde ikke tillat at skolen skulle pushe religiøse bønner på mitt barn. 

• Liker 21
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det å synge for maten synes jeg er en fin ting.  Det skaper ofte matro, og det behøves i et klasserom.

Da jeg jobbet i skolen sang vi ofte "kua mi  jeg takker deg", "gutter og jenter, sitter og venter ", eller andre ikke-religiøse takkesanger.

Anonymkode: a3c6a...fb4

Det er helt greit, men det er ikke nødvendig med religiøse sanger.

• Liker 5
Gjest COSL Innovator
Skrevet

Det er bare noe tull å synge for å takke Gud for maten. Det er ikke Gud som brødfør ungene.

Skrevet

Til TS: Har du på noen som helst måte tatt skade av at du "måtte" synge "Du som metter liten fugl" i barnehage/skole som liten?

Anonymkode: c8127...1df

• Liker 11
Skrevet

Hvor mange her ble kristne fordi dem sang for maten på skolen?

Hvor kraftig tror dere egentlig en sang er? Det er ikke som en trolldom fra Harry Potter.

• Liker 29
Skrevet

Synger de ikke "gutter og jenter sitte og venter"??  Det ble gjort før iallefall....

Anonymkode: c1809...eb6

• Liker 1
Skrevet

I bhg her synger de for maten. Det barnet som er dagens hjelper får velge. Stort sett blir det "bæ bæ lille lam kjører lastebil " Eller"bæ bæ lille lam kjøpte seg et hus" 😂 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg husker at i barnehagen og de første årene på skolen så måtte vi alltid synge "Du som metter liten fugl". Jeg skjønte ikke helt ordenene den gangen, men når jeg ble endre skjønte jeg jo at dette er en bønn. Dette var på 90-tallet da, men jeg syntes ikke det er riktig å få barn til å be for maten når de går i en offentlig barnehage eller skole. :dry: Det føles som en indoktrinering. Det var ikke bare å synge for maten, det var mye den gang som var fokusert rundt kristendommen, men slik jeg forstår det er det mer vanlig med objektiv religionundervisning nå om dagen.

Man tvinger vel ikke barna til å be for maten nå lenger?  

Så grusomt for deg 😱😱 Hvordan har du det i dag?? PTSD? Mye angst? depresjon? Håper du har fått hjelp da du skriver at du har blitt hjernevasket og systematisk påvirket. Dette er ikke noe man skal ta lett på. Jeg kan anbefale noen gode psykiatere til deg om du vil?  

Anonymkode: 7ce77...1e4

• Liker 19
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til TS: Har du på noen som helst måte tatt skade av at du "måtte" synge "Du som metter liten fugl" i barnehage/skole som liten?

Anonymkode: c8127...1df

Det er prinsippet. Vi lurer ikke barn med på religiøse bønner. Det er faktisk ganske respektløst ovenfor ikke-religiøse familier. Jeg vil ikke at mitt barn skal måtte synge religiøse sanger på sin skole. Den norske skole tilhører ikke kristne, og barn fra ikke-religiøse familier skal ikke indoktrineres gjennom skolen. 

• Liker 11
Skrevet

Her synger de for maten og det er bare koselig, ser ikke noe problem i det?

Anonymkode: 8371e...61c

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så grusomt for deg 😱😱 Hvordan har du det i dag?? PTSD? Mye angst? depresjon? Håper du har fått hjelp da du skriver at du har blitt hjernevasket og systematisk påvirket. Dette er ikke noe man skal ta lett på. Jeg kan anbefale noen gode psykiatere til deg om du vil?  

Svar meg på dette: 

Hvordan hadde du følt deg om alle barna plutselig skulle synge islamske bønner før maten?  

Det er samme greia. 

• Liker 15
Gjest Stella Rose
Skrevet

Ser virkelig ikke problemet her. Nei jeg er ikke religiøs.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Svar meg på dette: 

Hvordan hadde du følt deg om alle barna plutselig skulle synge islamske bønner før maten?  

Det er samme greia. 

Greit for meg. Jeg har tross alt kraften og makten som mor til å oppdra mitt barn til det livssynet jeg synes han skal ha. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Svar meg på dette: 

Det er samme greia. 

Så vidt jeg vet har Norge vært et kristent land siden fra ca 1000 tallet. Altså i rundt 1000 år.  Det er kanskje 20 år siden muslimene begynte å invadere? Ser du forskjellen? Våre tradisjoner er mye tuftet på kristendom, altså er det helt naturlig å synge så metter vi liten fugl i barnehageneg tror minimalt av de barna som synger denne sangen er blitt veldig hjernevasket. Da jeg gikk i barnehagen/barneskolen for 30 år siden var det helt naturlig å synge disse sangene. Hva har forandre seg egentlig?? VIL dere at muslimene med sin jævlig sterke tro skal få alt for mye innpass og makt i landet vårt?? 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så vidt jeg vet har Norge vært et kristent land siden fra ca 1000 tallet. Altså i rundt 1000 år.  Det er kanskje 20 år siden muslimene begynte å invadere? Ser du forskjellen? Våre tradisjoner er mye tuftet på kristendom, altså er det helt naturlig å synge så metter vi liten fugl i barnehageneg tror minimalt av de barna som synger denne sangen er blitt veldig hjernevasket. Da jeg gikk i barnehagen/barneskolen for 30 år siden var det helt naturlig å synge disse sangene. Hva har forandre seg egentlig?? VIL dere at muslimene med sin jævlig sterke tro skal få alt for mye innpass og makt i landet vårt?? 

Nei. Jeg vil at alle religiøse mennesker skal holde sin tro langt borte fra mitt barn og mitt liv. Jeg har ingenting imot personlig tro, men den skal være personlig. Jeg vil ikke ha religiøs påvirkning i barnehagen, skolen, og religionen skal holdes langt unna politikken vår. Hva dere synger hjemme eller i kirken har jeg ikke noe med. Jeg respekterer andres tro, men min ikke-tro skal også respekteres.  

Jeg er personlig veldig glad i musikk, og jeg ønsker selvfølgelig at det skal være sang og musikk i skolen. Sang før maten er sikkert en god måte å roe ned barna på, men det behøver da ikke være en kristen bønn. 

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...