Gå til innhold

Har du/noen du kjenner gjort livet surt for en som har voldtatt (men ikke er tiltalt)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører så ofte om at overgripere ikke blir dømt pga manglende bevis. Kjenner også et par som er blitt voldtatt, men ikke klarte å gå på voldtektsmottak (fordi de var så psykisk nede) og fikk derfor ikke tatt tester. En av de turte heller ikke å anmelde da hun hadde hørt om flere saker hvor han ikke ble dømt pga. manglende bevis. 

Jeg vet det ikke er lov å henge ut noen offentlig, men hva ville du gjort i et slikt tilfelle? Hvis du/noen du kjenner var blitt voldtatt. Skal disse mennene bare få gå rundt å gjøre hva de vil?

Anonymkode: 94fc6...f8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til TS. Verdt å lese seg litt opp i jussen før du, eller andre, oppfordrer til selvtekt og lignende atferd. Strafferammen er ikke lav, da det i norsk rettspraksis domstolen som skal dømme og politi og kriminalomsorg skal håndheve. Selv er jeg for at vold, uansett form, skal straffes hardt, men som samfunn er det det og ikke privatpersoner som skal ta seg av den oppgaven. KG bør veilede ditt innlegg til rett forum. Jeg håper du får svar på dine tanker. Lykke til.

Anonymkode: f3b5e...9ed

• Liker 1
Skrevet

Jeg fortalte det til alle felles venner. Jeg eier ikke skammen, han gjør. De som likevel valgte hans vennskap over mitt vil jeg nå uansett ikke ha i livet mitt, da jeg vet hvilke verdier de (ikke) har. 

Anonymkode: 6a7d8...c5e

• Liker 6
Skrevet

Har du/noen du kjenner gjort livet surt for en som har voldtatt (men ikke er tiltalt)?

Som svar på dette spørsmålet: nei; og jeg kjenner flere som har opplevd å bli voldtatt, uten at overgriper har blitt tiltalt og straffet.

Derimot vet jeg om flere overgripere som har gjort livet surt for sine ofre i etterkant av voldtekten, ved å baksnakke dem, sette ut usanne rykter, forfølge dem, true dem. Jeg tror de prøver å holde sine ofre under kontroll sånn at de ikke tør å "sladre".

Anonymkode: 4902c...041

• Liker 2
Skrevet

Det finnes voldteksforbrytere som går fri ja pga det mangler bevis som du sier. Har det vært en voldtekt, som jeg går ut i fra i de fleste tilfeller så er det veldig synd at gjerningspersonen ikke blir dømt. 

Men det finnes også saker hvor det faktisk ikke har vært noen voldtekt, der hvor offeret påstår at det har vært en voldtekt. Det kan være feks ønske om hevn fra offeret sin side pga brudd, utroskap, svik, sjalusi. I slike tilfeller blir gjerningspersonen dømt fra samfunnet rundt for en gjerning han ikke har begått. En person klarer fint å overbevise hele verden om at noen har voldtatt en, om man vil. Og vi synes jo alltid synd på offeret ikke sant, og betviler aldri om offeret har vært voldtatt selv om det ikke finnes beviser? 

La oss si det nå da at denne gjerningspersonen er uskyldig, og har blitt utsatt for rykter om at han er en voldtektsmann. Han blir jo stemplet i pannen uten grunn og det fører til langt verre konsekvenser. Blir han banket opp fordi private tar saken i sine egne hender får det enda mer konsekvenser.

Så har du på den andre siden de som faktisk voldtok, men som gikk fri. Det er såklart synd på offeret i det tilfellet, men enn får ikke gjort så mye med det. 

Enn får ikke gjort så mye anderledes her tror jeg, fordi man har et rettsvesen som er avhenging av bevis. Hvordan tror du det hadde sett ut om det var nok å si.. x voltok meg, x prøvde å drepe meg, x slo til meg.. og uansett hva offeret sa så havnet den andre i fengsel. Det hadde ført til mange flere uskyldige dømte enn det som allerede er idag.

Jeg tror en viktig ting med voldtekt er å komme seg videre i livet etterhvert på et vis. Gjerningspersonen kommer aldri til å sitte inne lenge uansett, og traumene vil ikke forsvinne bare fordi vedkommende er innelåst. Før eller siden kommer han ut. Traumene må behandles, i gjerne flere år. Det å banke opp noen vil ikke løse smertene som offeret sitter med uansett. Det beste er å ignorere han som gjorde det, og la seg selv behandle for evt traumer som er oppstått..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hører så ofte om at overgripere ikke blir dømt pga manglende bevis. Kjenner også et par som er blitt voldtatt, men ikke klarte å gå på voldtektsmottak (fordi de var så psykisk nede) og fikk derfor ikke tatt tester. En av de turte heller ikke å anmelde da hun hadde hørt om flere saker hvor han ikke ble dømt pga. manglende bevis. 

Jeg vet det ikke er lov å henge ut noen offentlig, men hva ville du gjort i et slikt tilfelle? Hvis du/noen du kjenner var blitt voldtatt. Skal disse mennene bare få gå rundt å gjøre hva de vil?

Anonymkode: 94fc6...f8f

Ja dessverre. Det er ikke noe som kan stoppe de. Det er opp til hver enkelt å sørge for å ikke bli voldtatt. Og den eneste måten å sikre det på er å holde seg unna disse mennene. Og da er man avhengig å vite hvem de er, så kvinner som har opplevd voldtekt har en moralsk plikt å fortelle andre kvinner hvem de må holde seg unna.

De prostituerte har samme system, de advarer hverandre om hvem de absolutt ikke må ta inn som kunde. Og stort sett handler det om menn fra visse kulturer. De driter om de blir kalt rasister, det viktigste er å ikke bli voldtatt.

Anonymkode: de0c8...b49

Skrevet (endret)

Jeg ble voldtatt og dro rett til legevakt og politi. Saken henlagt. Men jeg har skreket så jævla høyt om det at den andre kvinnen han har voldtatt også har anmeldt han.

Jeg håper jeg ser han i en rettsal de kommende årene. Han skal ned og vekk. 

Edit - det opprinnelige spørsmålet til TS kan jeg dessverre ikke svare på 🙃

Endret av duplexx
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for forherligelse av lovbrudd, oppfordring til lovbrudd, brukerdebatt, misbruk av Anonymbruker-funksjonen og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Skrevet

For 13 år siden hadde jeg en blogg hvor jeg skrev fullt navn på han som voldtok veninna mi og at folk burde holde seg unna ham. Et par år etterpå ble han dømt for å ha voldtatt 9 mindreårige + flere ulovlige ting i forbindelse med voldtektene. Et par år etter det igjen hadde han googlet seg selv og fant bloggen min, jeg fikk trussel om søksmål. På dette tidspunktet hadde jeg glemt ut både han og bloggen så du kan tro hjertet mitt dunka.

Tok ned bloggen, nå har han skiftet navn og går rundt som en fri mann etter forbløffende lav straff.

Anonymkode: 91f9f...e85

Skrevet

Overgripere fortjener intet hensyn, det må bli lovlig å offentliggjøre hvilke dyr disse mennene er. Så lenge det offentlige ikke gjør det som burde være en plikt, nemlig å bekjentgjøre en hver anmeldelse om seksuell kriminalitet med navn og bilde på overgriperen, må privatpersoner ha rett til å gjøre dette.

Anonymkode: 796fc...5a0

Skrevet

Jeg ble voldtatt, hengt ut på facebook, truet i full offentlighet på åpen facebookstatus, truet på bussen, anmeldte etter en tid, truet på bussen, henlagt pga manglende bevis, truet åpent på facebookstatus igjen, det ble kommentert upassende om meg over hele internett, banket opp på gaten som hevn for anmeldelse, voldtatt på nytt, banket opp i eget hjem for å ha anmeldt volden på gaten, uthengt på facebook igjen med både bilder og usanne historier, truet i mitt eget hjem flere ganger, truet når jeg har vært på butikken, flyttet, de fant meg og truet meg mer. Har hatt alarm siden første gang de var i hjemmet mitt, og har flyttet totalt 3 ganger. Kommer faen ikke unna.

Men om jeg har vurdert å henge ut han som gjorde det, eller de som banket meg? Aldri. 
Hvorfor? Fordi jeg er 99% sikker på at retten ville dømt meg for offentlig sjikane, selvom de ikke har gjort det med de som gjorde det mot meg. Ellers er ikke det at jeg har blitt voldtatt noe jeg er stolt av eller vil at alle skal vite, og heller ikke at jeg har blitt banket opp flere ganger. Ønsker heller ikke å bli utsatt for flere hevnaksjoner. 

Anonymkode: 38762...117

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...