Gå til innhold

Lånekassen - 8118,77 kr per måned - hjelp !

Anbefalte innlegg

Skrevet

alle må vel jobbe ved siden av studier, når SIFO mener man overlever på 8000kr i måneden ? 

Så hva mener de egentlig ? 100% studier + 50% jobb ? 

I tillegg er det et tak på hvor mye man kan tjene i tillegg til stipend og lån? Det står man ikke kan tjene mer enn 182 575 kr per år for å ikke miste fullt stipend. 

Jeg har lite faste utgifter - men forsikring , bolig og tlf samt mat/husholdning er det jeg må dekke. Har ikke barn eller lån bortsett fra Lånekassen. 

Synspunkter ? 

Anonymkode: 5a986...d53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjent sak at det er trangt om man bare skal leve på studielån. Men får du ikke én stor sum i begynnelsen av hvert semester også?

• Liker 2
Gjest COSL Innovator
Skrevet

Du må jo ha en jobb ved siden av studiene. De fleste har det idag.

Skrevet

Så man kan da evt tjene opptil 300.000kr m fullt lån/stipend og inntekt ved siden av. 

Hva skatter man da evt ? Skatter man av stipend/ lån? Eller skatter man kun av inntekten fra deltidsjobb ? 

Beklager tåpelige spørsmål , er veldig ny på dette. 

Skrevet

De aller fleste må ha jobb ved siden av. 
Jobber du det maksimale ved siden av, slik at du tjener akkurat under grensen for å få begrenset stipend, så vil du ha nesten 300 000 pr år med lønn og studiestøtte. 
Hvor mye man må jobbe ved siden av varierer etter hvor høy lønn du får. Jeg klarte meg helt fint med å kun jobbe sommer. 

Og SIFO mener ikke man kan overleve på 8000,-, tall fra SIFO sier det motsatte, studiestøtten strekker ikke til. 

Anonymkode: 693ad...b2c

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Blueblizz skrev:

Kjent sak at det er trangt om man bare skal leve på studielån. Men får du ikke én stor sum i begynnelsen av hvert semester også?

Jo på ca 21000kr. 

Kan man se noen oversikt over utregningen til SIFO på dette ? Altså, står inntektene fra Lånekassen i relasjon til feks husleie ? 

Vil bare påpeke jeg er glad vi har mulighet til lån og stipend og at utdannelse stort sett er gratis i Norge :) 

• Liker 2
Skrevet

I studietiden bodde jeg i bofelleskap, og hadde en liten jobb ved siden av. Da klarte jeg meg helt fint. Det er jo ikke snakk om mange årene, man lever sånn.

Anonymkode: 158a0...355

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De aller fleste må ha jobb ved siden av. 
Jobber du det maksimale ved siden av, slik at du tjener akkurat under grensen for å få begrenset stipend, så vil du ha nesten 300 000 pr år med lønn og studiestøtte. 
Hvor mye man må jobbe ved siden av varierer etter hvor høy lønn du får. Jeg klarte meg helt fint med å kun jobbe sommer. 

Og SIFO mener ikke man kan overleve på 8000,-, tall fra SIFO sier det motsatte, studiestøtten strekker ikke til. 

Anonymkode: 693ad...b2c

Takk for svar. Ok hvem er det da som regulerer studiestøtten ? Det står jo at Lånekassen henviser til tall fra SIFO. 

Skrevet

Jobber du annenhver helg tjener du lett 6000 i mnd. Man skal klare seg fint på 14000 i mnd. 

Anonymkode: 65f0b...2b9

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo på ca 21000kr. 

Kan man se noen oversikt over utregningen til SIFO på dette ? Altså, står inntektene fra Lånekassen i relasjon til feks husleie ? 

Vil bare påpeke jeg er glad vi har mulighet til lån og stipend og at utdannelse stort sett er gratis i Norge :) 

Tror du de på AAP, laveste sats ufør, sosialstønad osv, får leve etter SIFO sine satser? Nei, og de som er ufør, må leve sånn resten av livet, og har ingen mulighet til å tjene noe ekstra.

• Liker 14
Skrevet

Da jeg var student var det på 6500kr. Du må spare det store stipendet til å spe på utover året! En liten jobb hjelper også veldig mye. En tusenlapp eller to ekstra betyr mye mer enn hva man tror som student.

Anonymkode: 336c6...4ea

• Liker 5
Skrevet

Men man mister vel kun rett på stipend og ikke rett på lån om man jobber over grensen? Vil det si at om man har mulighet kan man kun søke fullt lån og jobbe så mye man vil ved siden av ? 

• Liker 2
Skrevet

Jobber du annenhver helg tjener du lett 6000 i mnd. Man skal klare seg fint på 14000 i mnd. 

Hei hvilken jobb tjener man 3000kr på ila en helg ? På min siste butikk-jobb tjente jeg kr 160 per time. 

• Liker 10
Skrevet

Selv greier jeg meg faktisk ganske så greit med bare studielånet, men trenger en sommerjobb for å "overleve" om sommeren, også er det jo alltids greit å prøve å få spart opp litt. 

Husleien min er på 4850kr i mnd, inkl strøm og internett. Innbo har jeg gjennom foreldrene mine. Prøver ellers å leve så "smart" som mulig, men jeg er definitivt ikke den som sparer mest. Kunne nok spart mye ved å leve litt mer sparsommelig og ikke så "lukrativt". 

Anonymkode: 7b591...ae7

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du de på AAP, laveste sats ufør, sosialstønad osv, får leve etter SIFO sine satser? Nei, og de som er ufør, må leve sånn resten av livet, og har ingen mulighet til å tjene noe ekstra.

Får de mer enn 8000kr i måneden til bolig og livsopphold ? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei hvilken jobb tjener man 3000kr på ila en helg ? På min siste butikk-jobb tjente jeg kr 160 per time. 

Jeg jobbet annenhver helg som student og tjente 6000 i mnd i helsevesenet. Med kveld og helgetillegg får man fort 100 kroner mer i timen over grunnlønn. 

• Liker 4
Skrevet

Selv greier jeg meg faktisk ganske så greit med bare studielånet, men trenger en sommerjobb for å "overleve" om sommeren, også er det jo alltids greit å prøve å få spart opp litt. 

Husleien min er på 4850kr i mnd, inkl strøm og internett. Innbo har jeg gjennom foreldrene mine. Prøver ellers å leve så "smart" som mulig, men jeg er definitivt ikke den som sparer mest. Kunne nok spart mye ved å leve litt mer sparsommelig og ikke så "lukrativt". 

Takk for tips :) ang forsikring på innbo kan man få den dekket gjennom å være folkeregistrert hos foreldre ? 

Skrevet

Jeg jobbet annenhver helg som student og tjente 6000 i mnd i helsevesenet. Med kveld og helgetillegg får man fort 100 kroner mer i timen over grunnlønn. 

Ok supert takk for tips :)

Skrevet

Takk for tips :) ang forsikring på innbo kan man få den dekket gjennom å være folkeregistrert hos foreldre ? 

Ja, det kan du. Foreldrene mine må selvsagt sjekke hva som står i forsikringspapirene, men de fleste forsikringer dekker barn som studerer et annet sted, men har folkeregistrert adresse hos foreldrene. 

Skrevet

Her var det mange gode råd og tips for en student :) tusen takk  håper flere enn meg får nytte av disse. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...