Gå til innhold

Spis deg fri - noen som har prøvd det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å prøve, men lurer på om det virker. Og så lurer på om det er gjennomførbart med en familie som ikke ønsker å følge kurset. Må jeg lage to måltider?

Anonymkode: 7e634...814

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prinsippet i boka består av at man som voksen kun har to store måltider per dag. Men barna må jo ha såpass mange måltider at de blir mette uansett. 

Jeg har en bekjent som er helt frelst på grunn av dette levesettet. 

Jeg prøvde å lese den boka. Kommer ikke til å skje at jeg leser den ferdig. Jeg er helt i mot at man aldri skal unne seg kaker, og jeg er helt i mot at man ikke skal kunne spise normal lunsj, eller middag. Synes det blir helt feil å droppe to av dagens sentrale måltider. Synes også det blir feil å fokusere på at de to måltidene man skal ha, skal være store. Jeg mener man må spise jevnlig for å holde blodsukkeret oppe.

Anonymkode: e7a37...20c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Prinsippet i boka består av at man som voksen kun har to store måltider per dag. Men barna må jo ha såpass mange måltider at de blir mette uansett. 

Jeg prøvde å lese den boka. Kommer ikke til å skje at jeg leser den ferdig. Jeg er helt i mot at man aldri skal unne seg kaker, og jeg er helt i mot at man ikke skal kunne spise normal lunsj, eller middag. Synes det blir helt feil å droppe to av dagens sentrale måltider. Synes også det blir feil å fokusere på at de to måltidene man skal ha, skal være store. Jeg mener man må spise jevnlig for å holde blodsukkeret oppe.

For min del stemmer ikke denne påstanden overhodet. Jeg har slitt med blodsukkerfall hele mitt liv (til tider så ille at jeg svimte av ved bevegelse osv), men nå spiser jeg kun ett eller to måltid om dagen og det er helt utrolig stabilt! Nå er jeg på andre året av dette og jeg arbeider langt mer effektivt og fokusert, mye enklere å holde vekta (eller gå ned da jeg ville det)

Jeg vet at det ikke er for alle, men samtidig vil jeg bare drepe denne myten om at man bør spise lite og ofte. For veldig mange er det absolutt ikke løsningen. 

Anonymkode: 83676...263

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest boka, bare de første kapitlene som de sender deg gratis. Samt sett de videoene som er tilgjengelige på siden deres. Og der prater de om tre måltider, ikke to. Særlig store er de heller ikke. Har de justert dietten siden du leste, kanskje?

Det presiseres også at dietten er utviklet for kvinner, ikke menn og barn. Jeg meldte meg på introkurs, så jeg har satt meg litt mer inn i stoffet og det er eksempler på hvordan man kan følge dietten samtidig som resten av familien spiser som normalt. Eksemplene gikk bla på taco. Jeg er fremdeles spent på om det er mulig med hele dietten.

3 måltider om dagen vil være en oppgradering for meg. Jeg tar meg sjelden tid til mer enn to, noen ganger ett, og har null kontroll på alt jeg putter i meg resten av dagen for å holde meg flytende 😉

Jeg er enig i at det er ekstremt å kutte ut sukker og mel for alltid. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre. Men slik det er nå holder en spagettimiddag meg våken en hel natt og et kakestykke er enda verre. Magen min tåler ingen ting lenger. Hvis mageproblemene forsvinner og jeg får andre positive effekter som mindre muskelsmerter og mer energi, så er det en grei pris å betale, tenker jeg.

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For min del stemmer ikke denne påstanden overhodet. Jeg har slitt med blodsukkerfall hele mitt liv (til tider så ille at jeg svimte av ved bevegelse osv), men nå spiser jeg kun ett eller to måltid om dagen og det er helt utrolig stabilt! Nå er jeg på andre året av dette og jeg arbeider langt mer effektivt og fokusert, mye enklere å holde vekta (eller gå ned da jeg ville det)

Jeg vet at det ikke er for alle, men samtidig vil jeg bare drepe denne myten om at man bør spise lite og ofte. For veldig mange er det absolutt ikke løsningen. 

Følger du denne dietten? Eller har du bare lagt om kostholdet selv? Spennende å høre andres erfaringer.

Skrevet

Jeg har ikke lest boka. Gikk over til å spise akuratt det jeg vil, når jeg vil. Mistet 12 kg på to mnd. Hører med til historien at jeg ikke liker kaker og godteri. Min kropp fungerer rett og slett slik at at selvregulering er det beste.

Anonymkode: a7b92...3d7

Gjest Dævendøtte
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp! Selv er jeg slank, har alltid vært det, uansett mengder jeg har spist. Trener også hard, er markert med godt synlige muskler. Og jeg spiser max to ganger daglig, noen ganger blir det ett gedigent måltid og ikke noe mer.

Men, jeg spiser sunt når jeg spiser, kanskje ikke i helgene, men det er hverdagen som teller mest. Kunne aldri klart å spise tre-fire måltider pr dag. Og jeg føler meg svært frisk og rask, uten noen problemer, verken psykisk eller fysisk. 

Tror man uansett må finne ut hva som passer seg selv, og jobbe utifra det. Ikke høre på alle andre, for det som funker for meg, funker ikke nødvendigvis for deg :)

Skrevet

Det er mulig å gå ned i vekta med 2 store måltid hver dag, ja, men da må man ikke spise noe annet innimellom (ingen snacks, kaker, godteri, osv...). Personlig synes jeg at det er litt for "nazi" å satse på det. For meg er det mye lettere med mange måltid hver dag og da kan man legge inn godteri / kaker innimellom (men da passer jeg på hvor mye jeg tar).

Forresten, før du satser på det er det kanskje lurt å se hvor mye du faktisk spiser på disse store måltidene. Jeg vet ikke hva som står i boken, men det hjelper ikke stort hvis du spiser mer enn 1000 kalorier per måltid (hvis målet er å gå ned i vekta). Og disse to store måltidene bør inneholde minst 20-30g protein hvert. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har ikke lest boka, bare de første kapitlene som de sender deg gratis. Samt sett de videoene som er tilgjengelige på siden deres. Og der prater de om tre måltider, ikke to. Særlig store er de heller ikke. Har de justert dietten siden du leste, kanskje?

Det presiseres også at dietten er utviklet for kvinner, ikke menn og barn. Jeg meldte meg på introkurs, så jeg har satt meg litt mer inn i stoffet og det er eksempler på hvordan man kan følge dietten samtidig som resten av familien spiser som normalt. Eksemplene gikk bla på taco. Jeg er fremdeles spent på om det er mulig med hele dietten.

3 måltider om dagen vil være en oppgradering for meg. Jeg tar meg sjelden tid til mer enn to, noen ganger ett, og har null kontroll på alt jeg putter i meg resten av dagen for å holde meg flytende 😉

Jeg er enig i at det er ekstremt å kutte ut sukker og mel for alltid. Jeg vet ikke om det lar seg gjøre. Men slik det er nå holder en spagettimiddag meg våken en hel natt og et kakestykke er enda verre. Magen min tåler ingen ting lenger. Hvis mageproblemene forsvinner og jeg får andre positive effekter som mindre muskelsmerter og mer energi, så er det en grei pris å betale, tenker jeg.

Følger du denne dietten? Eller har du bare lagt om kostholdet selv? Spennende å høre andres erfaringer.

Aldri hørt om denne dietten nei, jeg følger periodisk fasting prinsippene. Jeg er og har alltid vært en sjokoholiker, men nå forsøker jeg å innta minimalt med sukker. Ellers spiser jeg hva enn jeg ønsker (og innimellom spiser jeg lett 500g sjokolade på én dag) 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke lest boka. Gikk over til å spise akuratt det jeg vil, når jeg vil. Mistet 12 kg på to mnd. Hører med til historien at jeg ikke liker kaker og godteri. Min kropp fungerer rett og slett slik at at selvregulering er det beste.

Anonymkode: a7b92...3d7

Akkurat slik har jeg hatt det (nesten) hele livet. Jeg har spist det kroppen har lyst på og avsluttet måltidet når jeg var mett. Raste ned i vekt etter svangerskap, la aldri på meg i jula eller ferier. Kunne aldri forstå dette med fedme og slanking. Kroppen ordner det selv, ikke sant?

For fem år siden begynte jeg på nye medisiner og gikk opp 20 kilo på tre måneder. Trodde ikke det var mulig en gang. Jeg lyttet til kroppen og kroppen ville ha mat! Gjerne usunn mat. Hele tiden! Jeg er aldri mett. Kolesterolet ble høyt, jeg fikk muskelstivhet, begge deler er vanlige bivirkninger av medisinene, men jeg tenker at det ikke akkurat blir bedre av vektoppgang. På grunn av smerter har treningen blitt mindre og i løpet av de neste årene la jeg på meg 10 kilo til. Nå er det ikke bare musklene som er vonde, jeg har mye magesmerter også. Særlig hvis jeg har spist mye brød, pasta, eller sukker. Jeg er i midten av 40 åra og er klar over at overgangsalderen sniker seg innpå. Og medisinene hjelper ikke akkurat heller. Men nå må jeg ned i vekt! 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan arter det seg? Dersom blodsukkeret synker etter måltid, kan det høres ut som du kanskje har reaktiv hypoglykemi. Har du fått sjekket det hos lege? 

Uansett, bra at du har funnet en løsning som passer for deg :)

Anonymkode: 2c095...b0c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan arter det seg? Dersom blodsukkeret synker etter måltid, kan det høres ut som du kanskje har reaktiv hypoglykemi. Har du fått sjekket det hos lege? 

Kroppen er jo designet til å holde seg selv i likevekt, så med mindre det er noe medisinsk galt med deg så skal kroppen klare å regulere blodsukkeret selv - samme om man spiser jevnlig eller sjeldent.

Personlig så spiser jeg mer med overspising og ekstrem sultfølelse når jeg spiser "vanlige" måltider (frokost-lunsj-mellommåltid-middag-kvelds). Klarer meg fint hvis jeg spiser f.eks lunsj og middag, pluss et lite mellommåltid.

Skrevet

Har ei venninne som skal følge dette. 

Jeg har forståelse for at man ønsker å gå ned i vekt, men å følge metoder hvor man skal veie maten og ha tydelige restriksjoner er skadelig for barn.

Forskning viser at barn påvirkes veldig negativt (arver spiseforstyrrelser/problematisk forhold til kropp) når de vokser opp med foreldre som slanker seg og følger slike type dietter (neimat/lite mat/veie mat osv). 

Så jeg tenker man får leve som normalt når man har barn i hus, og heller spise sunnere/lære seg porsjonskontroll og starte med positiv aktivitet. 

Anonymkode: 65b64...4fd

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Er du litt overvektig eller har en del magefett? Om du merker blodsukkeret på å spise sjeldent og ellers får i deg nok kalorier, da betyr det at noe ikke fungerer som det skal i kroppen din, eller at kostholdet ditt er elendig. Evt begge deler. Du kan ikke ha begynnende diabetes for eks? Har du mageproblemer? De kan påvirke blodsukker etter måltid. 

Om du er overvektig og/ eller har mye magefett ville jeg sterkt vurdert endre kostholdet, for da høres det litt ut som du er i faresonen for diabetes. 

Anonymkode: d59c7...00e

• Liker 1
Skrevet

Husk at sultfølelse og blodsukker ikke nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre.

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sa aldri at det sank etter måltid, det gjlr det ikke. Men jevnt over forholder det seg mye mer stabilt enn det gjør dersom jeg spiser lite og ofte. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...