Gå til innhold

13 åring, innetider, henging rundt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en sønn som akkurat har begynt på ungdomsskolen. Plutselig har han masse nye venner, hvor vi kanskje har møtt 5-6 stykker. Disse gutta er glad i å henge rundt på skoler på kveldene. Dette har vært helt ok nå i sommer, men nå som det er mørkt er jeg litt usikker på hva jeg syns. Han forteller meg også at han har blitt tilbudt øl for en uke siden av noen de ikke kjente og at han og vennene takket nei. Hans far og jeg luer jo litt på hvorfor han ikke henger med de gamle vennene. Vi lurer også på om innetid kl 2200 er for sent? Det er så mye nytt, og føler vi ikke har helt kontroll. Han driver med sport 4 dager i uken, og gjør alltid som vi sier. Føler også han er en ærlig gutt. Hvor frie tøyler burde han få? Vi har egentlig lyst til å innskrenke både innetid, og radius på hvor han får henge....

Anonymkode: 572a2...2b8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det er for sent, en 13 åring er for ung til å reke rundt på kvelden, halv 9 maks og i seng til klokken 10.

Anonymkode: 3a8fc...455

Skrevet

12-åringen min (snart 13), henger ikke rundt slik (heldigvis). 15-åringen har innetid kl 21.

Anonymkode: bab77...e01

Skrevet

Altså kl 2200 fredag og lørdag. I ukedagene er han hjemme.

Skrevet

Helt ærlig føler jeg det er litt forskjell på hvor i landet, om det er i storby eller på landet. 

Forteller han hva de driver på med ute? Noe må de jo gjør på. Når jeg var 14 var vi ute å drakk på skolegården. Ikke mye, men vi fikk smake mye forskjellig. Kan også legge til at det var en fase, ingen av oss har komt i noe dårlig miljø og alle har gode utdannelser og jobber i dag. 

Anonymkode: 94ab3...b0a

Skrevet

Vi bor i Oslo. Henger rundt på Marienlyst og skøyen skole. De sier de bare henger og tuller. Men, ser jo at det er lett og snuse på ulovlige ting på denne måten, samt støte på skumle mennesker. På en annen side kan man jo egentlig det overalt....

Skrevet

Akkurat det samme skjedde med sønnen vår når han begynte på ungdomsskolen, men han henger med gamle og nye venner. Jeg har spurt hvorfor de henger rundt på skolene? Han sier det bare er for å møte folk, spille basket og skravle. Når jeg tenker tilbake så husker jeg jo at vi gjorde det samme, bare at det var på bussplasser og bensinstasjoner. 

Det er mulig at vi som er vokst opp med barn som har vært mer hjemme i fritiden enn vi var pga. dataspill og sosiale medier oppfatter dette med å "henge" litt mer mystisk enn hva det egentlig er.

Her er kl 21 innetid på hverdager og innen kl 23 i helgene. Han er 14 år.

Anonymkode: 43542...fa8

Gjest BearMama
Skrevet

Vi gjorde det samme da vi var unge. Hadde faste hengeplasser der vi skravlet og ikke gjorde så mye spennende. Vi startet med litt alkoholsmaking og fester også i den alderen.

Men her har du en sønn som er ærlig og forteller deg hva som skjer, han følger opp skole du må innse at han nå er i en fase der han ikke er et lite barn lenger, men heller ikke voksen.

Han må få litt frie tøyler og frihet under ansvar for å kunne ha mulighet til å innse hva som er ute i verden. Du må bare stole på at dere har gitt han gode grunnleggende verdier og oppdratt han rett.

Jeg ble tilbudt på piller og andre narkotiske stoffer av folk som ikke var i samme omgangskrets og jeg takket alltid nei selv om jeg drakk øl. 

Du er heldig som har en så åpen dialog med han. At han ikke er redd for å,si hva sl skjer og at han sikkert har la terskel om å ringe dere om noe skulle skje. Snakk med han om farene ved å ta imot ting fra fremmede eller narkotiske stoffer generelt da en aldri vet hva ting kan inneholde. 

Lan han gjerne se filmen Kids 1995. Den satt sterkt inntrykk hos meg iallefall.

Skrevet

Min 13-åring (gutt) har innetid 21:00 og må være i seng 22:00 da han trenger mye søvn for tiden. Får selvfølgelig høre at jeg er den strengeste mamma'n av alle 😂 Noen må jo være det og, svarer jeg da 😉

• Liker 2
Skrevet

Min 9.klassing må på rommet til 21.30-22 på hverdager. Får ikke lov til å henge i sentrum på kveldene hverken på hverdager eller i helger. Innetider i helgene kommer an på hva hun skal. 

Anonymkode: 2d9c5...68b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...