Gå til innhold

Hvordan be om bensinpenger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja huff det finnes sikkert en million andre tråder om dette.. 

Jeg har ei venninne uten bil eller lappen, hun jobber fullt og jeg er student uten deltidsjobb. Samboeren min har bil som jeg får bruke så mye jeg orker, mot at jeg så klart fyller bensin etter meg. 

Problemet med denne venninnen er at hun hele tiden foreslår å dra på senteret, IKEA, ut å spise etc. Og vi bor slik at da må man kjøre et stykke (ca 13 mil tur/retur). Jeg er jo like glad i disse tingene så jeg blir med, men hun tilbyr seg aldri å betale for det, jeg fyller bensin etter vær gang vi er ute i håp om at hun skal skjønne at det hadde vært hyggelige om hun bidro litt. Toppet seg da hun ringte meg hysterisk en morgen i sommer, de hadde glemt å ordne sjåfør til flyplassen, da var jeg på hytta så det ble en lang kjøretur.. Ikke ei krone fikk jeg for det.. 

Dette begynner å plage meg bare mer og mer, men jeg vet ikke hvordan jeg kan be om bensinpenger uten å virke frekk eller gjerrig.. Vær så snill å si at noen av dere kan ha noe erfaring med dette selv? 

Anonymkode: 7947f...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si noe sånt som «jeg har litt dårlig råd for tiden, kan du være med å spleise på bensin?» 

Anonymkode: ee17e...0d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg kan mer enn gjerne være med, men tror vi må spleise på bensin, ellers så har jeg ikke råd, desverre.»

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Marillia skrev:

Svar neste gang at du er blakk og har ikke penger til bensin.... 

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si noe sånt som «jeg har litt dårlig råd for tiden, kan du være med å spleise på bensin?» 

Anonymkode: ee17e...0d5

Har prøvd å spille på dårlig råd, men da får jeg bare tilbud om å låne penger til bensin 😂

Ts

Anonymkode: 7947f...be9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Har prøvd å spille på dårlig råd, men da får jeg bare tilbud om å låne penger til bensin 😂

Ts

Anonymkode: 7947f...be9

Seriøst? Hu tilbyr deg å LÅNE penger til bensin når dere skal ut på noe? Frekkhetens gave har denne fått. 

Da får du si det rett ut at du ikke kan være den eneste som betaler på bensin. Og at hvis dere skal dra på lange kjøreturer så må hun nesten være med å betale bensin.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Springfjær skrev:

Seriøst? Hu tilbyr deg å LÅNE penger til bensin når dere skal ut på noe? Frekkhetens gave har denne fått. 

Da får du si det rett ut at du ikke kan være den eneste som betaler på bensin. Og at hvis dere skal dra på lange kjøreturer så må hun nesten være med å betale bensin.  

Jeg ble skikkelig satt ut da hun sa at hun kunne være så grei å låne meg penger for å fylle bensin.. 

Hvor jeg er fra så er jeg vant med å betale for meg og at andre betaler uten at jeg trenger å hinte om det.. 

Anonymkode: 7947f...be9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Ja, jeg blir gjerne med. Det er din tur å betale bensinpengene"

Se da om hun fortsatt er interessert i å dra på det hun foreslo....

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å foreslå at dere skal ta bussen!
Da må dere begge betale like mye. 

Ellers må du jo bare si rett ut at dere må dele på bensinutgiftene. 
Det er jo heller ikke gratis å parkere bilen på disse tingene dere går på (antar jeg)

Må innrømme at da jeg var yngre og ikke hadde bil selv. Så tenkte jeg ikke på at bensin var dyrt. 
Jeg fikk klar beskjed av en venninne om at dette måtte vi spleise på. Ble ganske flau da jeg skjønte hva jeg hadde gjort.
Tenkte bare aldri på det.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte du hjem fra hytta for å kjøre henne til flyplassen? Du er altfor snill! Her skulle hun tatt taxi. 

Anonymkode: aa23e...c8f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Springfjær
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble skikkelig satt ut da hun sa at hun kunne være så grei å låne meg penger for å fylle bensin.. 

Hvor jeg er fra så er jeg vant med å betale for meg og at andre betaler uten at jeg trenger å hinte om det.. 

Anonymkode: 7947f...be9

Du må bare si det rett ut tror jeg, uten hinting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fysj, så frekk hun er! :sjokk: Låne penger til bensin, faktisk, den tok kaka. Si det rett ut og fortell henne hva bensin og slitasje på bil faktisk koster om hun ikke vet det. Hun får bare være med å bla opp, gidder hun ikke det får hun ta buss, taxi eller ta lappen selv! Da tenker jeg pipen får en annen lyd. Hun kunne vel tatt taxi til flyplassen vel, makan, forstyrre deg på hytta på den måten kaller jeg toppen av frekkhet. Slutt å være så altfor snill mot henne, du får tydeligvis ingenting igjen for det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det kan være vanskelig å ta opp, men du MÅ faktisk bare si det rett ut til henne.

Jeg synes det er utrolig rart og frekt å ikke tilby seg å betale bensin, men kan det hende hun rett og slett ikke skjønner hvor dyrt det faktisk er? At hun tror bensin holder i evigheter?

Du kan jo si at du setter veldig pris på at dere drar på så mye gøy sammen, men at koster en del med bensin og at du derfor hadde satt veldig pris på at hun kunne begynne å betale halvparten når dere dro sammen et sted. 

Eller bare si rett ut "du, hadde du gidder å Vippse meg litt for bensin?" Ingen normale mennesker blir sure eller synes du er gjerrig for det.

Jeg bodde sammen med ei venninna med bil. Vi dro ofte på butikken etc. sammen (jeg ble med når hun skulle). Og da vippset jeg henne en 50- eller 100-lapp nå og da, bare fordi jeg satte veldig pris på å få sitte på. 

Anonymkode: dca7f...b7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja huff det finnes sikkert en million andre tråder om dette.. 

Jeg har ei venninne uten bil eller lappen, hun jobber fullt og jeg er student uten deltidsjobb. Samboeren min har bil som jeg får bruke så mye jeg orker, mot at jeg så klart fyller bensin etter meg. 

Problemet med denne venninnen er at hun hele tiden foreslår å dra på senteret, IKEA, ut å spise etc. Og vi bor slik at da må man kjøre et stykke (ca 13 mil tur/retur). Jeg er jo like glad i disse tingene så jeg blir med, men hun tilbyr seg aldri å betale for det, jeg fyller bensin etter vær gang vi er ute i håp om at hun skal skjønne at det hadde vært hyggelige om hun bidro litt. Toppet seg da hun ringte meg hysterisk en morgen i sommer, de hadde glemt å ordne sjåfør til flyplassen, da var jeg på hytta så det ble en lang kjøretur.. Ikke ei krone fikk jeg for det.. 

Dette begynner å plage meg bare mer og mer, men jeg vet ikke hvordan jeg kan be om bensinpenger uten å virke frekk eller gjerrig.. Vær så snill å si at noen av dere kan ha noe erfaring med dette selv? 

Anonymkode: 7947f...be9

Sånne ting må du bare si nei til. De kunne tatt taxi.

Ellers får du bare si det rett ut at det er dyrt med bensin og det koster deg en del, så hun er nødt til å bidra. Neste gang hun foreslår noe kan du si noe sånt som "jeg må fylle bensin i dag, er det greit at du betaler i dag siden jeg har betalt alle de andre gangene?".

Anonymkode: 1a57b...49a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du bør forklare henne saken på en ordentlig måte. 
At hun må være med å betale bensin -hver eneste gang. 

Det handler ikke om å være gjerrig. Men at hun rett og slett ikke bare kan forvente at du betaler bensinen, spesielt siden hun ofte foreslår å finne på noe, og hun har grei økonomi. . 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som en som selv har driti på draget om akkurat det samme - du må bare si det rett ut til henne. 

Har en ikke bil selv, som jeg ikke har heller, så skjønte jeg rett og slett ikke hvor mye det kan koste i drivstoff, parkering osv. Hint ville gått rett over hodet på meg - så flaut som det enn er å innrømme.... Kan jo ikke vite åssen det er med venninna di, men kan godt være at hun rett og slett ikke har skjønt selv eller tenkt på at dette er en utgift dere burde dele på.

Heldigvis min gode og snille mamma som ymta frampå, om jeg betalte noe til venninna mi for kjøring. DA først gikk rullegardina opp....! Huff altså... I mitt tilfelle er det jeg som har dårligst råd, og venninna vil ikke ha penger til bensin - nå som jeg tilbyr meg det. Men insisterer da på å betale for mat/kaffe om vi er ute i hvert fall :)

Anonymkode: f6332...f65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun selv ikke har lappen, kan det være at hun ikke vet hvor dyrt det egentlig er? 

Anonymkode: 39458...12e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Har prøvd å spille på dårlig råd, men da får jeg bare tilbud om å låne penger til bensin 😂

Ts

Anonymkode: 7947f...be9

Om dere er gode venner er det bare si det rett ut. Neste gang vi skal dit får du spleis på bensin, det er jo sykt dyrt. 

Hun forstår det vel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si det rett ut på en vennlig måte. Fra nå av vil du at hun skal betale halvparten av bensin, da du som student ikke kan drive å spandere lenger når dere er to som drar på tur. Du vil fylle på hjemvei hver gang det dere har brukt, så får hun vite sum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...