Ariana807 Skrevet 3. september 2018 #1 Skrevet 3. september 2018 (endret) Jeg har veldig lyst til å lage krabbekaker til middag. Men alle oppskrifter jeg kommer over har ett eller annet som jeg ikke liker av «saus» i oppskriften. Tenker jo at dette skal være et bindemiddel eller noe, og da er viktig, men det ødelegger smaken! Fant en veldig fin oppskrift: https://www.godt.no/oppskrift/1159/krabbekaker-med-tartaursaus-og-nypoteter Men majones 😵 jeg virkelig hater smaken av eddiken som skinner så forferdelig godt gjennom ( i min munn)! Og skulle gjerne ønsket å erstatte akkurat disse 2 ss med noe annet. Tankene mine går til rømme, creme fraiche, kesam... Noen som har erfaring? Noen som har noe lurt jeg kunne brukt isteden for majones Kan legge til at jeg også ikke vil ha i sennep eller worchestersaus heller 😵😵 dette faller ikke i smak i min munn 😅 *Ser nå at det og skal være søt chillisaus i 😵, men kan hive på mer av samme løsning tenker jeg da 😅 kanskje legge til et ekstra egg? 🤔🤔 Endret 3. september 2018 av Ariana807
spinner Skrevet 3. september 2018 #2 Skrevet 3. september 2018 Du kan lage majones uten eddik eller erstatte eddiken med sitronsaft. Ellers bruker jeg ofte Tzatziki til fisk. Til krabbekaker ville jeg vært litt forsiktig med hvitløken. https://www.matprat.no/oppskrifter/sunn/tzatziki/?gclid=EAIaIQobChMI18DXiLue3QIVCud3Ch164ACbEAAYASAAEgKJ2vD_BwE&gclsrc=aw.ds
_popcorn_ Skrevet 3. september 2018 #3 Skrevet 3. september 2018 Det er veldig lite majones og sweet chili i den blandingen, så smakene er ikke spesielt framtredende. Jeg HATER smaken av sweet chilli, men bruker det mye i saus og wok for litt ekstra piff. Så lenge man ikke bruker mye, så vil det ikke smake sweet chilli. Det samme er med sennep, er det så lite som oppskriftene tilsier, så vil det ikke smake sennep. https://www.matprat.no/oppskrifter/kos/tartarsaus/ denne sausen er kanskje med litt mindre majones-smak?
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #4 Skrevet 3. september 2018 Jeg har ikke prøvd å lage det, men tenker at det ikke kan være "så viktig" med majonesen i den oppskriften. Den er nok der mest for å gjøre kakene saftigere med litt fett som er jevnt fordelt i kaken, samt at dette fettet trekker ut smak fra de forskjellige ingrediensene. Ellers kan man som andre nevner, lage hjemmelaget majones som er mer nøytral i smak. Jeg vil tro at dersom du dropper majonesen, vil kakene kanskje bli litt mindre saftig og mindre smakfulle fordi du mangler fettet som trekker ut smak. For konsistensens del kan du prøve å justere litt på mengdene potetmel eller egg (bare sørg for at det ikke blir omelettaktig). Ellers synes jeg sjømat er godt med litt syre (ikke for mye), enten det er i form av sitron, eddik, rømme eller hvitvin. Men det er jo smak og behag. Anonymkode: 29a0f...ef8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå