Gå til innhold

Forbruksgjeld, namsmann, gjeldsordning og husbanklån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt: Har gammel forbruksgjeld, lønnstrekk, og er i ferd med å søke om gjeldsordning etter gjeldsrådgivning hos Nav. Er i fast 100% jobb, tjener rundt en 450000 i året, er aleneforsørger for 1 småbarn, og eier ikke nåla i veggen. Sendte inn en søknad til husbanken om startlån - hva er oddsen for at jeg skal få innvilget startlån til egen bolig, og hvor mye kan man få?

Anonymkode: 68666...834

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan man virkelig ta opp mer gjeld når man venter på svar på gjeldsordning?

Tviler på at du får noe som helst før gjeldsordningen ev. er ferdig. Jeg ser ikke helt hvorfor du skulle få beholde mer penger for å betale på et nytt lån, fremfor at allerede eksisterende kreditorer får mer penger.

Anonymkode: aae1b...7a7

• Liker 17
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du får noe som helst før gjeldsordningen ev. er ferdig. Jeg ser ikke helt hvorfor du skulle få beholde mer penger for å betale på et nytt lån, fremfor at allerede eksisterende kreditorer får mer penger.

Hmmm... Kanskje fordi å eie egen bolig ville frigjøre mer penger til kreditorene???

• Liker 4
Skrevet

Du får ikke lån med skattetrekk og gjeldsordning. At du eier bolig frigir ingen penger. Du beviser derimot godt hvor lite økonomisk innsikt du har med dine utsagn. 

Anonymkode: f343a...584

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm... Kanskje fordi å eie egen bolig ville frigjøre mer penger til kreditorene???

De ser nok ikke sånn på det. Det kan ikke forsvares at du skal øke gjelden din. All gjelden går under gjeldsordning. DU mener kanskje ditt nye boliglån også skulle gå innunder den da, og så slettes om fem år? Er det det du planlegger ?

Anonymkode: 1352a...014

Skrevet

Du får ikke lån med skattetrekk og gjeldsordning. At du eier bolig frigir ingen penger. Du beviser derimot godt hvor lite økonomisk innsikt du har med dine utsagn. 

Anonymkode: f343a...584

Ee ikke Startlån i Husbanken for økonomisk vanskeligstilte, som ikke får lån i vanlig bank?

Skrevet

Ee ikke Startlån i Husbanken for økonomisk vanskeligstilte, som ikke får lån i vanlig bank?

Jo, men ikke de som er hos Namsmannen og har lønnstrekk.

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan? 

Med en eid bolig er man nødt til å ha en buffer til uforutsette hendelser. 

• Liker 3
Skrevet

De ser nok ikke sånn på det. Det kan ikke forsvares at du skal øke gjelden din. All gjelden går under gjeldsordning. DU mener kanskje ditt nye boliglån også skulle gå innunder den da, og så slettes om fem år? Er det det du planlegger ?

Nei absolutt ikke. 

Skrevet

Du får ikke startlån om du har søkt gjeldsordning og har lønnstrekk via Namnsmannen. 

Ta gjeldsordningen først, så søk om startlån når du er ferdig med den.

Anonymkode: a9767...c25

• Liker 6
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det kan man selvfølgelig ikke. Og jeg kan faktisk ikke forstå at ts tenker tanken på å kjøpe seg et hus når vedkommende har lønnstrekk og søkt om gjeldsordning. 
Det går aldri i verden igjennom.

Anonymkode: 12c54...518

• Liker 6
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt: Har gammel forbruksgjeld, lønnstrekk, og er i ferd med å søke om gjeldsordning etter gjeldsrådgivning hos Nav. Er i fast 100% jobb, tjener rundt en 450000 i året, er aleneforsørger for 1 småbarn, og eier ikke nåla i veggen. Sendte inn en søknad til husbanken om startlån - hva er oddsen for at jeg skal få innvilget startlån til egen bolig, og hvor mye kan man få?

Jeg vil si oddsene dine er lik 0. Du får ikke nytt lån når du er under gjeldsordning. 

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men ikke hvis du er under gjeldsordning. Sett deg inn i hva gjeldsordning er.
Og selv de vanskeligstilte må kunne betjene lånet.

Når eller hvis du får gjeldsordning lever du på et minimum i 4 eller er det 5 år, Og alt du tjener over dette minimumet går til gamle kreditorer. Du tror vel ikke at de er interessert i å la pengene gå til en ny bank/kreditor istedet?

Dette er faktisk bare tullete å tenke på at man skal kunne få et nytt lån når man ikke klarer å betjene de gamle.

• Liker 5
Skrevet

Du har uansett ordning fått en betalingsanmerkning og så lenge den står vil du ikke få lån noe sted. 

Skrevet

Her er det mange som ikke vet hva et startlån er. Saken er at det varierer fra kommune til kommune hvordan de låner ut gjennom ordningen, så sjekk med kommunen din.

Alle må ha et sted å bo. Oftest er eid bolig rimeligere enn leid. Startlån er noe annet enn et vanlig boliglån.

Anonymkode: e8a34...53f

• Liker 4
Skrevet

Sorry meg men: hva faen? Tror du at du bare kan valse foran i køen sammen med de som har vært flinke og spart penger i flere år fremfor å ta opp forbrukslån. At du skal få samme muligheter som meg som har spinket og spart siden jeg var 16?

Det at du er "økonomisk vanskeligstilt" er pga dine dumme valg, ikke tro du er offer.

Anonymkode: 3f813...8b3

• Liker 13
Skrevet

Helt ubegripelig så mange idioter som svarer i tråden. De har virkelig NULL peiling og br slutte å skrive slikt vas.

SELVFØLGELIG kan du ta opp lån under gjeldsordning.

Sakset fra Husbankens sider:

Søknaden skal avslås dersom lånsøkers betalingsevne vurderes som klart utilstrekkelig til å betjene lånet, eller dersom han/hun ikke er i målgruppen.

Det skal gis avslag på søknad om tilskudd dersom lånsøker har betjeningsevne til et tilstrekkelig stort lån.

• Det kan gis startlån til finansiering av bolig til personer som skal søke gjeldsordning.
  • Det kan gis lån til søkere som er under en gjeldsordning, med unntak av gjeldsforhandlingsperioden, som inngår i de fire første månedene av gjeldsordningen.
  • Innvilges det startlån i gjeldsordningsperioden skal kreditorene orienteres. Boutgiftene bør ikke være høyere enn det som er satt av til dekning av boutgifter i gjeldsordningsavtalen. Startlånet skal kun rentebetjenes i gjeldsordningsperioden.

Avslag er enkeltvedtak som skal begrunnes og kan påklages, jf. Forvaltningsloven §2

Anonymkode: e8953...63a

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, men ikke hvis du er under gjeldsordning. Sett deg inn i hva gjeldsordning er.
Og selv de vanskeligstilte må kunne betjene lånet.

Når eller hvis du får gjeldsordning lever du på et minimum i 4 eller er det 5 år, Og alt du tjener over dette minimumet går til gamle kreditorer. Du tror vel ikke at de er interessert i å la pengene gå til en ny bank/kreditor istedet?

Dette er faktisk bare tullete å tenke på at man skal kunne få et nytt lån når man ikke klarer å betjene de gamle.

Tror du selv må sette deg inn i hva gjeldsordning er., før du begynner å belære andre.

• Liker 3
Skrevet

Jeg vil si oddsene dine er lik 0. Du får ikke nytt lån når du er under gjeldsordning. 

Du tapte på den oddsen iallefall.

• Liker 3
Skrevet

Nei, det kan man selvfølgelig ikke. Og jeg kan faktisk ikke forstå at ts tenker tanken på å kjøpe seg et hus når vedkommende har lønnstrekk og søkt om gjeldsordning. 
Det går aldri i verden igjennom.

Joda. Om TS har økonomi til det så.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...