AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #1 Skrevet 2. september 2018 Hei, jeg har fundert litt på hva jeg skal gjøre med en sak, så jeg legger ut et (langt) innlegg her for å høre om dere har innspill. Min eldste datter har akkurat begynt i første klasse. I bhg hun gikk i var det en del mobbeproblematikk, så her i familien er vi veldig opptatt av å snakke åpent om mobbing. På fredag sa hun plutselig at en gutt i klassen hennes blir mobbet. Jeg syns det er veldig fint at hun forteller meg dette. Videre sier hun at han blir mobbet fordi han bruker body. Altså i stedet for T-skjorte/genser. jeg kjenner ikke gutten eller familien hans noe særlg (han har ikke gått i bhg og foreldrene er omtrent 15 år eldre enn meg), men vet moren syr og selger klær, at hun strikker til messer/julemarked osv. er veldig usikker på hva jeg skal gjøre? Jeg sa selvsagt til min datter at man skal få gå med de klærne man vil uten at noen skal plage en. Men samtidig tenker jeg at det er rart å kle en så stor gutt i body. Han er helt normal/funksjonsfrisk og bruker ikke bleie e.l. Datteren min sier han går med body hver dag, men for alt jeg vet kan det ha vært en litt lang t-skjorte som har blitt brettet inn i buksen èn dag, liksom.. skal jeg nevne det for skolen? Eller hva gjør jeg? Er det egentlig noe galt å kle en førsteklassing i body? Kanskje det er vanlig? Hun kan jo ha sydd han body fordi han liker å gå med det/det er praktisk at genseren ikke sklir opp. Men hvis han blir mobbet pga det føler jeg at det ikke er greit. takk for svar og innspill. Anonymkode: aa0ca...993
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #2 Skrevet 2. september 2018 At gutten går med body, er ikke vår sak å diskutere. Kan være mange grunner til det. Hvis gutten din ble mobbet, hadde du ikke likt å bli informert om dette? Syntes du bør ta en prat med moren, slik at hun er klar over mobbingen Anonymkode: db913...a1a 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #3 Skrevet 2. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: At gutten går med body, er ikke vår sak å diskutere. Kan være mange grunner til det. Hvis gutten din ble mobbet, hadde du ikke likt å bli informert om dette? Syntes du bør ta en prat med moren, slik at hun er klar over mobbingen Anonymkode: db913...a1a Selvsagt! Jeg uttrykte meg kanskje litt klønete, men jeg er veldig usikker på om det i det hele tatt stemmer. Og jeg kjenner ikke foreldrene og tenker det blir veldig rart og ta kontakt med dem og liksom «videreformidle et rykte». Men det er kanskje måten å gjøre det på. Var bare så usikker på om jeg skulle kontakte skolen først og si i fra om hva min jente har fortalt hjemme, eller om jeg skal gå rett til foreldrene til gutten. TS Anonymkode: aa0ca...993 3
ViljaH Skrevet 2. september 2018 #4 Skrevet 2. september 2018 Du kan evt nevne det for lærer, som så får ta tak i det og velge om foreldreskal informeres. Ikke si til moren hun må slutte å ta på barnet. Enig i at body er rart på 6-åring som skal komme seg på do selv i løpet av skoledagen. Men foreldrenes valg. 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #5 Skrevet 2. september 2018 Selvfølgelig bør du si ifra til lærer. Jeg tenker at i den alderen bør det være enkelt å få slutt på slikt. Men jeg skal innrømme at body på en seksåring er merkelig. 😕Mobbing er aldri greit, men barn er ikke særlig tilgivende mot de som ser annerledes ut, og jeg har aldri sett et så stort barn med body. Jeg husker jeg gjorde narr av en gutt som var et år eldre (etter han mobba meg først!) fordi han hadde sånn baby lue som dekket hode og hals i tredjeklasse. Enkelte klær er baby eller småbarnsklær, og de andre elevene ligger merke til slikt. Jeg forsvarer ikke mobbing på noen som helst måte, men barn erter hverandre, og foreldre må bruke hodet litt når de kler barna. Hvis alle andre barna får i buske og genser, og det kommer en gutt i body, da blir han ertet for det. Det kunne jeg forutsett før det skjedde. Anonymkode: 4dac3...ab6 8
Gjest Stella Rose Skrevet 2. september 2018 #6 Skrevet 2. september 2018 Mobbing er aldri greit, men jeg syns det er noe merkelig at en 6 åring forsatt bruker body, trodde de sluttet med det rundt den tiden de sluttet med bleie...
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #7 Skrevet 2. september 2018 Si i fra til kontaktlæreren! Anonymkode: afefc...f8e
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #8 Skrevet 2. september 2018 Takk for innspill. Jeg syns også det er merkelig og uheldig hvis det er sånn.. tenker mye på gutten som kanskje har hatt en veldig utrivelig start på skolegangen sin. Han har jo ikke gått i bhg heller, så det har sikkert blitt en brå overgang fra å være hjemme med mor til å oppleve « livets bakside». skal ta kontakt med kontaktlærer i morgen. Det føles mer rett å gå via henne enn å gå rett til mor (så kan hun undersøke både om det i det hele tatt stemmer at gutten blir plaget, og om bekledningen er upraktisk så kan hun ta det med mor). TS Anonymkode: aa0ca...993 1
Sushi Skrevet 2. september 2018 #9 Skrevet 2. september 2018 Du skal selvfølgelig si fra til læreren. Har selv opplevd at datteren min har fortalt om andre som har blitt plaga på skolen, og jeg skriver alltid melding til læreren hennes. Selv noe som kan høres ut som en filleting kan være en del av et større bilde, og all informasjon kan være nyttig. I tillegg er det jo en god anledning til å snakke med mitt eget barn om det å passivt delta i mobbing kontra å si fra at noe ikke er greit.
♥Missy♥ Skrevet 2. september 2018 #10 Skrevet 2. september 2018 Så hvis en gutt trives med body og ønsker å gå med det, så skal skolen varsles? Hva i alle dager... !?? Man har da vel ærlig talt ikke noe med hvorfor enkelte går i klærne de gjør. Heller ikke trenger man å stikke nesa si i det. Fortell barna at det er helt Ok og at man ikke skal plage andre fordi de liker noe annet. Og som sagt kan de være flere grunner til det. La gutten være.
Kitcat Skrevet 2. september 2018 #11 Skrevet 2. september 2018 Synes du kan nevne det helt kort for kontaktlærer, at barnet ditt har fortalt at nn blir ertet på skolen. På grunn av taushetsplikten kan selvsagt ikke kontaktlærer diskutere andres barn med deg, men h*n kan ta informasjonen med seg videre. Ellers så er jo dette en gyllen mulighet til å snakke sammen om vennskap, inkludering, rom for ulikheter osv. med datteren deres. En liten heads-up på at noen barn i tidlig skolealder kan utbrodere og "fantasere" litt mye hjemme, særlig hvis foreldrene spør og graver en del. Sier ikke at det gjelder deres barn, og ganske sikkert ikke i dette tilfellet - da episoden høres konkret ut. Likevel, som foreldre med nybakt skolebarn er det vanlig at man kjenner på usikkerhet og nysgjerrighet. Mange har behov for å undersøke hva som foregår i skolegården, i friminuttene og på SFO. Barn kan framstille ting på en måte som gjør foreldre engstelige, uten at det er grunnlag for det. Snakk med kontaktlærer og be dem observere om man er i tvil.
Pompeline Skrevet 3. september 2018 #12 Skrevet 3. september 2018 Fortell det helt saklig til kontaktlærer, legg vekt på at du ikke vet om det stemmer og at du gjerne ville at noen skulle sagt fra dersom ditt barn ble ertet. Og for all del ikke si noe om at du synes det er merkelig med body. Det ER jo det, men det vet kontaktlærer selv, og trenger ikke understrekes. så fint at du bryr deg om klassemiljøet😊
Gjest BearMama Skrevet 3. september 2018 #13 Skrevet 3. september 2018 6 timer siden, ♥Missy♥ skrev: Så hvis en gutt trives med body og ønsker å gå med det, så skal skolen varsles? Hva i alle dager... !?? Man har da vel ærlig talt ikke noe med hvorfor enkelte går i klærne de gjør. Heller ikke trenger man å stikke nesa si i det. Fortell barna at det er helt Ok og at man ikke skal plage andre fordi de liker noe annet. Og som sagt kan de være flere grunner til det. La gutten være. Så det du sier er at Ts ikke skal si ifra om mobbingen fordi gutten må få gå i det han vil, så derfor skal en ikke si noe for å forklare og hjelpe foreldrene til å forstå at barnet har det vanskelig på skolen.... Din konklusjon er å ikke si noe om at et lite barn bli mobbet og overlate han til seg selv?
exictence Skrevet 3. september 2018 #14 Skrevet 3. september 2018 Ville først kontaktet foreldrene, tror jeg: Hei. Dette er mor til .... som går i kasse med din sønn ....... Spennende med første klasse. virker som fine elever, flink lærer......bla.... Jeg ringer egentlig fordi min datter kom hjem og sa at noen i klassen påpeker og mobber din sønn fordi han går i body. Førsteklassinger kan gjerne ha et annet inntrykk av ting enn det vi voksne, men tenkte jeg ville opplyse deg om det. Muligens din sønn har tatt seg nær av det. Sikkert godt for ham at du/dere snakker litt med ham, og hører om han sier noe om det. Håper du synes det var greit at jeg kontaktet deg som mor. Fikk vondt i mammahjertet mitt da min datter fortalte det. ....... Mor blir sikkert glad og takknemlig for at du ringte henne. Hadde ikke du blitt det selv, dersom du var i hennes situasjon? Jeg hadde 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #15 Skrevet 3. september 2018 Synes du skal ringe skolen, og informere de, om at din datter sier at denne gutten blir ertet. For ingen skal bli mobbet, samme hva grunnen er. Anonymkode: a21ad...14d 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #16 Skrevet 3. september 2018 Hvorfor blir barn mobbere? Hvorfor syns barn at alt "uvanlig" er ting man kan mobbe for? Mye bunner jo i VÅRE syn, som overføres på barna uansett om man vil eller ei. Jeg ser mange her reagerer på at gutten har på seg body, men er alle 100 % sikre på det? Hvorfor skal det i utgangspunktet ha noe å si? En gutt blir mobbet for det, fordi foreldrene har overført syn på barna som barna plukker opp som svamper trekker til seg vann. Barn blir ikke født mobbere. De er ikke født fordomsfulle heller. Jeg ville også sett litt på barn(a) som mobber, rett og slett fordi det er et varseltegn så tidlig. Det er kanskje rart å tro det, men barn som mobber har det kanskje ikke så greit selv. Man kan jo se at barn som ikke får nok oppmerksomhet og kjærlighet hjemme, ofte tyr til mobbing for å få utløp for følelsene sine... Men, dette var min mening da. Håper det ordner seg, TS! Godt du tar tak i det. Anonymkode: f5b78...47b 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #17 Skrevet 3. september 2018 Dette må tas tak i umiddelbart. Får ungene inntrykk av at det er greit å mobbe, kommer det til å dannes en mobbekultur i klassen. Ønsker ungen å gå i body, er det hans sak. Anonymkode: 949a5...9cf
♥Missy♥ Skrevet 3. september 2018 #18 Skrevet 3. september 2018 8 timer siden, BearMama skrev: Så det du sier er at Ts ikke skal si ifra om mobbingen fordi gutten må få gå i det han vil, så derfor skal en ikke si noe for å forklare og hjelpe foreldrene til å forstå at barnet har det vanskelig på skolen.... Din konklusjon er å ikke si noe om at et lite barn bli mobbet og overlate han til seg selv? Nei, absolutt ikke. Men det med bodyen er urelevant. Mobbing er en ting og bør varsles. Men å begynne å spekulere hva andre kler seg i, er vel ærlig talt ikke andres sak.
Sirah Skrevet 3. september 2018 #19 Skrevet 3. september 2018 15 timer siden, ♥Missy♥ skrev: Så hvis en gutt trives med body og ønsker å gå med det, så skal skolen varsles? Hva i alle dager... !?? Man har da vel ærlig talt ikke noe med hvorfor enkelte går i klærne de gjør. Heller ikke trenger man å stikke nesa si i det. Fortell barna at det er helt Ok og at man ikke skal plage andre fordi de liker noe annet. Og som sagt kan de være flere grunner til det. La gutten være. Det er jo ikke pga bodyer skolen skal kontaktes, men pga mobbingen. 2
♥Missy♥ Skrevet 3. september 2018 #20 Skrevet 3. september 2018 2 timer siden, Sirah skrev: Det er jo ikke pga bodyer skolen skal kontaktes, men pga mobbingen. LIKEVEL er bodyen et stort tema i denne tråden😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå