Gå til innhold

Jobb i psykiatri - har selv slitt med rus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med rus i flere år, men er helt ferdig med det nå. 

Jeg kjenner godt til hvordan det er å være rusmisbruker på alle mulige måter, bred erfaring med faktorene innen dette helvetet.

Jeg har selv fått god hjelp fra psykologer, fastlege og dps.

Jeg er i full jobb nå, men kunne virkelig tenkt meg å jobbe med psykiatri uten å måtte gå skole.

Da jeg var innlagt på dps hadde jeg en kontaktperson som var utdannet frisør, men hun jobbet kun med psykiatri nå, uten skolering.

Trur dere jeg kan sende generelle søknader og spørre om ekstravakter? Så det store spørsmålet, skal jeg oppgi at jeg har slitt selv eller la det være totalt?

Anonymkode: 6a7c1...c88

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør for all del ikke oppgi at du selv hat slitt. 

Anonymkode: f8ea7...d68

Skrevet

En del steder krever de at du har minimum to års utdanning for å få ekstratjobb. Men det finnes nok unntak. Søk i vei hvis du er interessert i å jobbe der, men ikke fortell at du selv har slitt. 

Anonymkode: 81eab...564

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har slitt med rus i flere år, men er helt ferdig med det nå. 

Jeg kjenner godt til hvordan det er å være rusmisbruker på alle mulige måter, bred erfaring med faktorene innen dette helvetet.

Jeg har selv fått god hjelp fra psykologer, fastlege og dps.

Jeg er i full jobb nå, men kunne virkelig tenkt meg å jobbe med psykiatri uten å måtte gå skole.

Da jeg var innlagt på dps hadde jeg en kontaktperson som var utdannet frisør, men hun jobbet kun med psykiatri nå, uten skolering.

Trur dere jeg kan sende generelle søknader og spørre om ekstravakter? Så det store spørsmålet, skal jeg oppgi at jeg har slitt selv eller la det være totalt?

Alle på psykiatrisk avdeling der jeg har jobbet før har helsefaglig utdanning utenom en person som har lang erfaring fra psykiatrien. Det skader ikke å prøve seg. men trenden nå for tiden er at man nesten må ha en helsefaglig bakgrunn for å få jobb i psykiatrien. Selv var jeg den som ble utvalgt av  over 60 søkere til en ledig stilling som ringevikar fordi jeg på den tiden var siste års sykepleierstudent, fikk inntrykk av at  de andre søkerne var for det meste hjelpepleiere eller ufaglærte. 

Skrevet

Jeg synes det er en uting at du ønsker å jobbe i psykiatrien uten å måtte utdanne deg til noe. Hvorfor ønsker du ikke å heve din faglige kompetanse innenfor det du ønsker å arbeide med? Pasientene har absolutt best nytte av å ha et personale som har faglige forkunnskaper. 

Anonymkode: 60599...61a

• Liker 12
Skrevet

Ts, stadig flere innen helsevesenet innser at kunnskapen til de som har slitt selv er en kunnskap ingen skolegang kan kompensere for. Derfor ansettes bl.a. erfaringskonsulenter i stadig større grad rundt i kommuner etc. 

Forhør deg litt rundt :)

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er en uting at du ønsker å jobbe i psykiatrien uten å måtte utdanne deg til noe. Hvorfor ønsker du ikke å heve din faglige kompetanse innenfor det du ønsker å arbeide med? Pasientene har absolutt best nytte av å ha et personale som har faglige forkunnskaper. 

Trur du en som har lest seg til hvordan det er å være rusavhengig kan mer om det enn en som virkelig har slitt med det? Det trur nemlig ikke jeg.

En faglært har ikke kjent på suget, hvor deilig det er når du endelig får en rus igjen, abstinenser og hvordan den er å avvenne seg den dritten.

De er nok sterkere på andre omeråder, men det å kunne vite 100% hva en rusmisbruker går igjennom trur jeg er like mye til hjelp.

Dessuten så er jeg såpass i årene at å gå skole i flere år har jeg ikke tid til. Det er dessuten flere som er ufaglærte i den bransjen. Jeg nevnte hun ene som hadde ansvar for meg som var frisør og ikke noe annet.

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette.

Hvorfor skal du ikke utdanne deg? En ting til jeg ikke syns noe om, er at så mange som sliter eller har slitt selv vil hjelpe andre. Du er ikke kvalifisert til å hjelpe andre bare fordi du har slitt selv. Syns det er skikkelig usunt. Burde ikke vært mulig å få jobb i psykiatrien uten kompetanse.

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, Vinky skrev:

Dette.

Hvorfor skal du ikke utdanne deg? En ting til jeg ikke syns noe om, er at så mange som sliter eller har slitt selv vil hjelpe andre. Du er ikke kvalifisert til å hjelpe andre bare fordi du har slitt selv. Syns det er skikkelig usunt. Burde ikke vært mulig å få jobb i psykiatrien uten kompetanse.

Hva kommer du til å gjøre hvis du en dag trenger hjelp for psyken din og du får en som er ufaglært, men som samtidig er en som du føler at er til stor hjelp likevel? Kommer du til å be om en annen kontaktperson?

Noen ganger hjelper det bare å ha noen utenfor familie og vennekrets å snakke med. Det er veldig mye stigmatisering av rusmisbrukere, så å gi de som har klart seg en mulighet til å bruke sin erfaring ser iallfall jeg postitivt på.

• Liker 1
Skrevet

Har du mulighet til å utdanne deg da? Er jo supert med en som er utdannet og har erfaring fra hvordan det er å slite med rus og psykiatri. 

Man burde ihvertfall kurses, synes nå jeg. Ja, man har personlig erfaring og vet hvor jævlig det er, for en selv. Men det er ikke derimot sagt at man vet hvordan prate med mennesker og gi riktig råd. 

De stedene jeg har jobbet i helsevesenet så må man være student i helsefag eller være helsepersonell. Det er litt rart at man kan komme inn "fra gata" når det gjelder å jobbe med mennesker. Prøv det hvilken som helst annet sted, det fungerer ikke. 

Anonymkode: 0dd70...142

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du mulighet til å utdanne deg da? Er jo supert med en som er utdannet og har erfaring fra hvordan det er å slite med rus og psykiatri. 

Man burde ihvertfall kurses, synes nå jeg. Ja, man har personlig erfaring og vet hvor jævlig det er, for en selv. Men det er ikke derimot sagt at man vet hvordan prate med mennesker og gi riktig råd. 

De stedene jeg har jobbet i helsevesenet så må man være student i helsefag eller være helsepersonell. Det er litt rart at man kan komme inn "fra gata" når det gjelder å jobbe med mennesker. Prøv det hvilken som helst annet sted, det fungerer ikke. 

Anonymkode: 0dd70...142

Jeg har en utdannelse innen helse, farmasøyt. Jeg kan gjerne ta noen kurs, men 2-3 år på skole vil jeg ikke. 

Jeg har snakket med mange rusavhengige og vi kjenner hverandre igjen uavhengig av hva vi ruset oss på.

Jeg har aldri gått på gata, har jobbet fullt i alle år.

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en utdannelse innen helse, farmasøyt. Jeg kan gjerne ta noen kurs, men 2-3 år på skole vil jeg ikke. 

Jeg har snakket med mange rusavhengige og vi kjenner hverandre igjen uavhengig av hva vi ruset oss på.

Jeg har aldri gått på gata, har jobbet fullt i alle år.

Er du farmasøyt? I så fall er du jo høyt utdannet!

Anonymkode: ea92f...208

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du farmasøyt? I så fall er du jo høyt utdannet!

Anonymkode: ea92f...208

Ja, jeg kan også mye om medisin. Like utlært innen medisin som en lege.

Nå vil jeg ikke jobbe som farmasøyt lenger, er rett og slett lei.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kan også mye om medisin. Like utlært innen medisin som en lege.

Nå vil jeg ikke jobbe som farmasøyt lenger, er rett og slett lei.

Innen faget medisin eller om medisiner? 

Hvis det er det første du mener, hvilket grunnlag har du for å påstå det? 

Anonymkode: 43fd7...ca0

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innen faget medisin eller om medisiner? 

Hvis det er det første du mener, hvilket grunnlag har du for å påstå det? 

Vedkommende mente selvsagt sistnevnte, det er jo innlysende.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vedkommende mente selvsagt sistnevnte, det er jo innlysende.

Hva er poenget med å påpeke det da, når vedkommende allerede har sagt at h*n er farmasøyt? 

Alle vet jo at farmasøyter er de som kan mest om legemidler. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville levert åpne søknader på steder hvor du er interessert i å jobbe. Jeg ville vurdert å nevne egenerfaringen i søknaden også, om du selv mener den er med på å gjøre deg bedre egnet til jobben. Da er det samtidig viktig at du viser at du er reflektert, og har et helt avklart forhold til de tidligere rusproblemene.

Jeg har hatt alvorlige spiseforstyrrelser, og jobber i psykiatrien i dag. Men jeg har en relevant utdanning. Da jeg søkte jobb første gang, nevnte jeg det i intervju og i et par av søknadene jeg sendte. Jeg fikk jobb. Men det er klart at en del arbeidsgivere vil nok bli skeptiske og luke bort disse søknadene, og det er lettere å gi et godt inntrykk når man møtes personlig.

Anonymkode: fafd6...23a

Skrevet

Mange arbeidssteder innen rus og psykiatri ansetter noe som kalles erfaringskonsulenter! Det er personer som selv har slitt med rus og/eller psykiske problemer - som har blitt frisk. Mange steder som ansetter erfaringskonsulenter har hatt veldig god erfaring med det, og mitt inntrykk er at det blir mer og mer populært å bruke. Ta kontakt med en institusjon og hør om de har noe lignende opplegg? 

Hvis du vil søke ''vanlig'' stilling som assistent, bør du være ærlig om problemene du har hatt. Blir du tatt i å holde skjult/lyve om noe slikt, er det et ganske stort overtramp og tillitsbrudd ovenfor arbeidsgiver. I tillegg kreves det politiattest av alle som ansettes i helsevesenet - så du må jo tenke over hva som evt. vil dukke opp der også :) 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, boblevann skrev:

Mange arbeidssteder innen rus og psykiatri ansetter noe som kalles erfaringskonsulenter! Det er personer som selv har slitt med rus og/eller psykiske problemer - som har blitt frisk. Mange steder som ansetter erfaringskonsulenter har hatt veldig god erfaring med det, og mitt inntrykk er at det blir mer og mer populært å bruke. Ta kontakt med en institusjon og hør om de har noe lignende opplegg? 

Hvis du vil søke ''vanlig'' stilling som assistent, bør du være ærlig om problemene du har hatt. Blir du tatt i å holde skjult/lyve om noe slikt, er det et ganske stort overtramp og tillitsbrudd ovenfor arbeidsgiver. I tillegg kreves det politiattest av alle som ansettes i helsevesenet - så du må jo tenke over hva som evt. vil dukke opp der også :) 

Arbeidsgiver har ingen rett på å vite om sykdom/tidligere sykdom. Å holde det skjult er lovlig i aller høyeste grad. En kompis har diabetes, mener du at han skal fortelle dette til sjefen sin, for å så risikere å ikke bli ansatt grunnet det? Han har ingen problemer med dette på jobb. Sykdommer/tidligere sykdommer har arbeidsgiver ingenting med, gitt at man ikke ønsker det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...