Gå til innhold

Får man dekket husleie av nav mens man er i fengsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bekjent som er dømt til 11 måneder i fengsel. hun går på nav, Litt usikker på om hun får Aap eller uføretrygd. hun har mange dommer på seg for blandet annet narkotika, stjeling, med mere. 

spørsmålet mitt: får hun dekket husleie mens hun er inne? 

og ja, det er så surt. Jeg jobber og sliter og betaler for leiligheten min helt selv, mens vedkommende bor i en helt lik leilighet som meh i samme etasje uten og løfte en finger samtidig som hun begår lovbrudd på lovbrudd. endelig har det fått en liten reaksjon. Men tror dere hun får beholde leiligheten sin? 

Anonymkode: e57aa...39b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner jeg Norge rett, så får hun helt sikkert det....

Anonymkode: 44a60...245

• Liker 3
Skrevet

når jeg tenker meg om så kan det godt hende hun får sosialstøtte og ikke verken aap eller uføre. Har det uansett noe og si? 

Skrevet

Nei, nav dekker ikke husleie når hun soner. Mulig de dekker kostnader til lagring av eiendeler. 

Anonymkode: 9a2fc...637

• Liker 2
Skrevet

De fleste jobber og betaler skatt med glede fremfor å være avhengig av dop. En ok leilighet betalt av nav veier ikke opp for tragediene rusmisbruk fører med seg og det beste er om hun har et sted å komme til når hun slipper ut. 

Anonymkode: 7d54a...fe2

• Liker 11
Skrevet

For uføretrygd, så bli utbetalingen stanset mens en sitter i fengsel i hvert fall - reglene for de andre ordningene vet jeg ikke. Men regner med det er et prinsipp om at en ikke skal ha dobbelt betalt av staten for livsopphold - ser uføretrygd også kan stanses ved lengre innleggelse på institusjon.

https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/uføretrygd-ved-opphold-på-behandlingsinstitusjon-eller-i-fengsel

Anonymkode: 31c38...ca6

Skrevet

Nekter å tro at nav betaler for henne mens hun er i fengsel. 

Skrevet

Når jeg satt inne sist så betalte NAV husleie + strøm mens jeg satt inne, men de stoppet livsoppholdet, så hadde ikke noe ekstra penger å komme ut til, ikke at jeg egentlig hadde regnet med det heller..

Anonymkode: 85d2b...71d

• Liker 1
Skrevet

Les dette som er "tatt" fra Økonomi- Fangers pårørende http://ffp.no/okonomi/

Innsatte har ikke rett på noen form for økonomisk støtte for å klare å opprettholde sine forpliktelser mens de soner.

Skrevet

Nope.

Anonymkode: d36c4...28e

Skrevet

Jo det gjør de. De fleste leier ut leilighetene sine svart uten at NAV vet det og får dermed dobbelt opp mens de sitter inne.

Anonymkode: 268b4...332

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en bekjent som er dømt til 11 måneder i fengsel. hun går på nav, Litt usikker på om hun får Aap eller uføretrygd. hun har mange dommer på seg for blandet annet narkotika, stjeling, med mere. 

spørsmålet mitt: får hun dekket husleie mens hun er inne? 

og ja, det er så surt. Jeg jobber og sliter og betaler for leiligheten min helt selv, mens vedkommende bor i en helt lik leilighet som meh i samme etasje uten og løfte en finger samtidig som hun begår lovbrudd på lovbrudd. endelig har det fått en liten reaksjon. Men tror dere hun får beholde leiligheten sin? 

Hvis du synes du det er surt at hun får ha et tak over hodet når hun er alvorlig syk, så kunne du hatt behov for å gå på en smell, bare for lære litt av den.

Anonymkode: 8590b...ddd

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo det gjør de. De fleste leier ut leilighetene sine svart uten at NAV vet det og får dermed dobbelt opp mens de sitter inne.

Anonymkode: 268b4...332

Regner med du har drøssevis med kilder på dette.

• Liker 1
Skrevet

Nei, man får normalt ikke dekket det, selv om det er åpnet for at enkelte kan søke. Og det er ikke noe å trakte etter et liv med rus og kriminalitet, for selv om det kan virke som en fristende livsstil når man er ung, så blir man eldre. Og såpass lange fengselsstraffer (Nesten et år inne i norsk strafferett er jo faktisk en del, man får ikke så lang fengselsstraff for noen gram hasj til eget bruk for å si det sånn, sannsynligvis snakk om store kvanta/distribusjon og salg/kombinert med annen kriminalitet) fører jo til en del begrensninger senere i livet. Vanskeligheter med å få jobb, får ikke sikkerhetsklarering på en del jobber, en del land blir off-limits for reiseformål etc. 

Anonymkode: d1009...4a6

Skrevet

Man mister aap/uføre og får ikke dekket husleien. Staten betaler ikke for deg to ganget, når du sitter i fengsel får du mat og tak over hodet der. Du får noen kr i arbeidspenger til personlige ting, men det er ikke mye. Det gis ikke sosialstønad.

Anonymkode: 0c204...453

Skrevet

Man får utbetalt uføretrygd måneden man skal inn for å sone samt den påfølgende måneden samtidig som man mottar «dagpenger». Så hvis man er heldig og har kort tid innenfor murene så vil man få full uttelling. Kjenner en som satt inne 120 dager, fikk uføre utbetalt måned 1 og to og så var det ut på fotlenke i 40 dager. Denne personen mottok full uføretrygd i hele sin soning frem til prøveløslatelse etter å ha sonet 2/3 av straffen.

Anonymkode: 31fdf...a7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...