Gå til innhold

når man jobber turnus gjelder ikke helligdagsgodtgjørelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man jobber turnus da gjelder ikke helligdagsgodtgjørelse?

Stemmer det, dere som jobber turnus. 

Jeg fikk kun vanlig lønn pluss natt tillegg fra kl.24 til 06. 

Anonymkode: a63a0...868

Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man jobber turnus da gjelder ikke helligdagsgodtgjørelse?

Stemmer det, dere som jobber turnus. 

Jeg fikk kun vanlig lønn pluss natt tillegg fra kl.24 til 06. 

https://delta.no/dine-rettigheter/ferie/rode-dager-i-mai-ekstra-lonn-eller-ekstra-fri

http://www.arbeidslivet.no/Arbeid1/Arbeidstid/Fakta-Regler-for-arbeidstid-i-Norge/

Kanskje du blir litt klokere av dette. Tror ikke vanlige søndager regnes som helligdag i turnus. 

Skrevet

Søndager er ikke ''helligdager'' i turnus, det er helgedager. Du skal få helgetillegg, men ikke helligdagstillegg. 

Anonymkode: eea33...c36

• Liker 7
Skrevet

Du skal ha helgetillegg og natt/kveldstillegg dersom du jobber lørdag eller søndag kveld/natt.

Anonymkode: 0dc17...540

• Liker 1
Skrevet

Hellidagsgodtgjørelse er ikke lovfestet. 
Hvilken tariffavtale har du, hvilken stilling, hvilken bransje? 
Jeg jobbet natt turnus på hotell, jeg fikk helligdagsgodgjørelse grunnet tariffavtalen vi hadde. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søndager er ikke ''helligdager'' i turnus, det er helgedager. Du skal få helgetillegg, men ikke helligdagstillegg. 

Takk, da ser jeg at jeg ikke har fått det. Jeg har kun fått natt tillegg når jeg jobbet fra 00.00 til 06.00. 7 dager. 

Der er ikke noe som definerer som helgetillegg. Fra klokken starter helgetillegg?

Skrevet
Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

Hellidagsgodtgjørelse er ikke lovfestet. 
Hvilken tariffavtale har du, hvilken stilling, hvilken bransje? 
Jeg jobbet natt turnus på hotell, jeg fikk helligdagsgodgjørelse grunnet tariffavtalen vi hadde. 

jeg tror jeg er utenom tariffavtale dermed er det fra kl. 00.00 til 06.00

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha helgetillegg og natt/kveldstillegg dersom du jobber lørdag eller søndag kveld/natt.

Anonymkode: 0dc17...540

Jeg har jobbet sju dager dermed berørte jeg helger også. Jeg har fått natt tillegg for alle dager. Men ikke noe mer enn det. 

Klokka starter helg? da jeg er utenfor tariffavtale.

Skrevet

Jeg tror ikke at man får begge deler, men det til enhver tid høyeste UB-tillegget. 

Helligdagstillegg er på røddager i kalenderen.

Anonymkode: e4a9c...315

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, da ser jeg at jeg ikke har fått det. Jeg har kun fått natt tillegg når jeg jobbet fra 00.00 til 06.00. 7 dager. 

Der er ikke noe som definerer som helgetillegg. Fra klokken starter helgetillegg?

Dette er ulikt fra arbeidssted til arbeidssted tror jeg. Når jeg stod i butikk startet helgetillegget kl 15 på lørdag. I helsevesenet der jeg jobber nå starter det 00.00 natt til lørdag. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke at man får begge deler, men det til enhver tid høyeste UB-tillegget. 

Helligdagstillegg er på røddager i kalenderen.

Anonymkode: e4a9c...315

trodde det kunne være mer definerbart. Men tydeligvis ikke. Det vil si når jeg jobber fra 00.00 til 06.00 alle dager så er det i grunn også helgedagstillegg? Dermed vil heller ikke helgedagstillegg utløses på noen måter?

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk ikke begge deler. Vi fikk det som var høyest. Så om man jobbet kveld eller natt (likt tillegg - helt på trynet) og det var lørdag eller søndag så fikk man kun ett av tilleggene, det høyeste. Hos oss var det kveldstillegget. 

Anonymkode: b45b3...28c

Skrevet
35 minutter siden, Dævendøtte skrev:

ja, jeg ble noe klokere. Men jeg har også kanskje vært noe utydelig med min overskrift, fordi jeg ville også ha frem budskapet når man jobber helger. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi fikk ikke begge deler. Vi fikk det som var høyest. Så om man jobbet kveld eller natt (likt tillegg - helt på trynet) og det var lørdag eller søndag så fikk man kun ett av tilleggene, det høyeste. Hos oss var det kveldstillegget. 

Anonymkode: b45b3...28c

Skjønner, dermed uteblir helligdagstillegg i tillegg? fordi ut i fra det jeg har lest meg frem til, utgjør det 133 prosent av det som du har som fastlønn. 

Skrevet

Det er som regel tariffavtaler som regulerer diverse tillegg når man jobber turnus, man er ikke nødvendigvis dekket av bestemmelser i AML, eller frivillige avtaler som de med "vanlig" kontortid til tider gjør. Du bør derfor ta kontakt med din fagforening, og er du ikke organisert så er dette en fin anledning til å bli det. 

Og nei, for flere yrkesgrupper har ikke helligdag noen spesiell betydning utover at man får tillegg for natt/kveld, siden virksomheten drives 24/7/365. 

Anonymkode: 21821...1b9

Skrevet

Det jeg jobber er helg fra kl 17 fredag til 00.00 natt til mandag. Vi får både helge og natt tillegg. 

Når det er helligdag, altså røde dager får vi 150% (pga årsturnus). Da får vi ikke helg i tillegg. Men vi får natt.

Anonymkode: 03367...6ab

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner, dermed uteblir helligdagstillegg i tillegg? fordi ut i fra det jeg har lest meg frem til, utgjør det 133 prosent av det som du har som fastlønn. 

Det gjelder helligdager, altså røde dager utenom søndager.

Jeg har ikke opplevd at både nattillegg og helgetillegg utbetales for samme tidsrom.

Anonymkode: 3e80d...4dc

Skrevet

Dersom du ikke er under en tariffavtale, så er det avtalen mellom deg og arbeidsgiver som bestemmer tillegg. Du har ikke lovmessig krav på tillegg, hverken for helg, helligdag, natt, kveld eller noe. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du refererer til med 133% er jobbing for eksempel på 17. Mai, 1. Pinsedag og første juledag. Ellers får du søn-, og/eller nattillegg, alt etter hva som gjelder i ditt tariffområdet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...