AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #1 Skrevet 2. september 2018 Jeg har lagt merke til at de dyre boligene legges ut igjen og igjen, med stadig redusert takst. Det er en lovende utvikling, og regner med den forsterkes når renta går opp i oktober. Dessverre syns jeg ikke den samme trenden er like synlig i prisklassen 5-6 millioner (enkelte unntak da, typisk 4-600 000 under takst, men de har vært for små for vårt behov). Vi har mulighet til å betale mer, men ønsker ikke å være med på denne karusellen, vil ikke sette alt vi har i boligen. Men for å bo relativt sentralt (være uavhenging av bil) med barn i Trondheim, minimum 120 m2, med gode lysforhold/gjennomlys, takhøyde, stor veranda eller hage, og ikke rett ved trafikkert vei, så er det jammen ikke lett å finne noe i denne prisklassen. Drømmen måtte da være å finne en tomt og bygge noe selv, men det er allerede veldig boligfortetting og frister ikke å skvise seg inn i en eplehage. Er det noen som er i samme situasjon? Hva tenker dere om boligmarkedet i Trondheim framover 2018-19-2020? Er det områder utenfor Trondheim som kan være verdt å se på? Grunnen til at vi ønsker primært å bo sentralt, er for å slippe å ha bil og for at barna skal ha flere vg skoler å velge mellom når den tid kommer. Anonymkode: ffb5c...250
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #2 Skrevet 2. september 2018 Vi lette etter bolig fra sist desember til juli i år. Vi er noen prisklasser under dere da, 3 - 3,5 mill. Jeg så jo at de dyreste boligene tar lang tid å selge, men da snakker vi jo om dem over 10 millioner. Opp til 10 mill ble de solgt etter en ok tid. De som kjøper boliger i prisklassen over har ofte store fine hus fra før, og det skal mye til for at de gidder å flytte. I deres prisklasse ser jeg at de små husene og rekkehusene blir solgt fort (har en venninne med samme budsjett som er frustrert over budrunder). Har dere tittet på Dalen hageby? Det er supersentralt! Tomt får man kjøpt mest av utenfor byen, og i området Bergheim - Angeltrøa - Fortunalia er det sykkelavstand til både Charlottenlund, Strinda og alle sentrumsskolene. Det kan jo ikke kalles sentralt, men man får grei plass for pengene og bor ikke klin oppi naboen. Prisutvikling i vår klasse skjedde foran øynene på oss, jeg så hvordan både prisantydning og bud steg utover året. Jeg tror at prisene vil peke oppover for alle boliger opp til 7/8 millioner i noen år. De som har tjent på tidligere oppgang fortsetter å kjøpe seg oppover, og i Trondheim er det press på små til mellomstore familieboliger. Det bygges jo nesten bare leiligheter. Eneboliger mangler det også i sentrale strøk. Så ja, jeg tror ikke presset forsvinner med det første, og prisene vil reflektere det. Anonymkode: 0c455...f47
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #3 Skrevet 2. september 2018 Spør du eksperter og her på KG så går det alltid mot boligkrakk. Jeg sluttet å høre på såkalte eksperter og deres spådom om sanrlig boligkrakk, og har tjent meget godt på det. Ved siden av jobb har jeg kjøpt og solgt boliger og sitter igjen med verdier som overstiger det jeg vil tjene i lønn gjennom hele livet...flere ganger. Mitt råd er: Kjøp bolig. Så mange som mulig. Boligprisene skal bare oppover. Det kan komme små kortvarige justeringer nå og da, men i det lange løp skal boligprisene opp. Skal du være med på prisoppgangen må du komme deg inn så fort som mulig. Anonymkode: ee668...952
T-Rex Skrevet 2. september 2018 #4 Skrevet 2. september 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har lagt merke til at de dyre boligene legges ut igjen og igjen, med stadig redusert takst. Det er en lovende utvikling, og regner med den forsterkes når renta går opp i oktober. Dessverre syns jeg ikke den samme trenden er like synlig i prisklassen 5-6 millioner (enkelte unntak da, typisk 4-600 000 under takst, men de har vært for små for vårt behov). Vi har mulighet til å betale mer, men ønsker ikke å være med på denne karusellen, vil ikke sette alt vi har i boligen. Men for å bo relativt sentralt (være uavhenging av bil) med barn i Trondheim, minimum 120 m2, med gode lysforhold/gjennomlys, takhøyde, stor veranda eller hage, og ikke rett ved trafikkert vei, så er det jammen ikke lett å finne noe i denne prisklassen. Drømmen måtte da være å finne en tomt og bygge noe selv, men det er allerede veldig boligfortetting og frister ikke å skvise seg inn i en eplehage. Er det noen som er i samme situasjon? Hva tenker dere om boligmarkedet i Trondheim framover 2018-19-2020? Er det områder utenfor Trondheim som kan være verdt å se på? Grunnen til at vi ønsker primært å bo sentralt, er for å slippe å ha bil og for at barna skal ha flere vg skoler å velge mellom når den tid kommer. Anonymkode: ffb5c...250 Jeg for min del vil ha en enebolig med strandlinje på Bygdøy, men jeg er ikke villig til å betale mer enn 3 millioner for den. 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #5 Skrevet 2. september 2018 45 minutter siden, T-Rex skrev: Jeg for min del vil ha en enebolig med strandlinje på Bygdøy, men jeg er ikke villig til å betale mer enn 3 millioner for den. Det er ikke sammenlignbart. I Trondheim har man mulighet for å bo urbant med alle muligheter byen gir, og med sykkelavstander til skole og NTNU, og likevel ha kort vei til natur/friluftsliv. Spørsmålet er om alle de nye leilighetene som bygges der er tilpasset behovet til familier. Familier ønsker fleksible leiligheter som kan tilpasses barna etterhvert som de vokser opp. Mørke små leiligheter på gateplan inntil farlige veier er ikke attraktivt. Bygdøy er for oldiser med mye gryn og mye tid. Anonymkode: ffb5c...250
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #6 Skrevet 2. september 2018 Hvem vil bo i Trondheim? 🤔 Anonymkode: 16c68...550
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #7 Skrevet 2. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvem vil bo i Trondheim? 🤔 Anonymkode: 16c68...550 Studenter. Akademikere. Forskere. Musikere. Jazzentusiaster. Prester. Fjellklatrere. Skuespillere. Barn og ungdom. Pensjonister. Anonymkode: ffb5c...250 5
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #8 Skrevet 2. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lagt merke til at de dyre boligene legges ut igjen og igjen, med stadig redusert takst. Det er en lovende utvikling, og regner med den forsterkes når renta går opp i oktober. Anonymkode: ffb5c...250 Og kilden din er? Anonymkode: 3ae8a...ef1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #9 Skrevet 2. september 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og kilden din er? Anonymkode: 3ae8a...ef1 https://www.nettavisen.no/na24/norges-bank-spar-kraftig-kning-i-boliglansrenten/3423504843.html Anonymkode: ffb5c...250
T-Rex Skrevet 2. september 2018 #10 Skrevet 2. september 2018 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er ikke sammenlignbart. Anonymkode: ffb5c...250 Jo, absolutt. Det handler om å ikke være villig til å gi markedspris for noe. Da får man heller ikke kjøpt det.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #11 Skrevet 2. september 2018 1 minutt siden, T-Rex skrev: Jo, absolutt. Det handler om å ikke være villig til å gi markedspris for noe. Da får man heller ikke kjøpt det. Markedspris er en oppkonstruert kulturelt betinget sak. Nordmenn tror at det er smart å sette alle sine midler og attpåtil ta opp stor gjeld pga bolig. Den utviklingen kommer til å snu når stadig flere går ut av spiralen. Anonymkode: ffb5c...250
T-Rex Skrevet 2. september 2018 #12 Skrevet 2. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Markedspris er en oppkonstruert kulturelt betinget sak. Nordmenn tror at det er smart å sette alle sine midler og attpåtil ta opp stor gjeld pga bolig. Den utviklingen kommer til å snu når stadig flere går ut av spiralen. Anonymkode: ffb5c...250 Du får starte spiraltrenden, da. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #13 Skrevet 2. september 2018 2 minutter siden, T-Rex skrev: Du får starte spiraltrenden, da. Lykke til! Takk for det ! Min plan: Selge huset, kjøpe noe mindre og billigere, sette mellomlegget i fond med en god porsjon også i barna sine fond. Samlet sett så vil halvparten av familiens sparing da være i verdipapirer og halvparten i bolig, og med en generøs buffer på høyrentekonto. Null gjeld. Det er det gode liv. Trang leilighet, ok, men mulighet for å jobbe mindre, reise mer, leve mer. Og jeg er fortsatt optimistisk mtp leilighet eller lite hus med grønn flekk... Anonymkode: ffb5c...250
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #14 Skrevet 2. september 2018 Hei 😊 Jeg sitter på den andre siden av bordet og er også veldig spent på boligutviklingen i Trondheim! Vi skal selge en totalrenovert halvpart på over 180 kvm med godkjent utleiedel på Tyholt, og tidligere har boligene i vårt område blitt revet fra markedet. Men nå... Nå er det ganske mye roligere virker det som. Iallefall i prisklassen på over 8 mill. Taksten vår er lavere enn den prisklassen da, så det blir ulidelig spennende å se om megleren vår (i samråd med oss) finner «riktig» markedspris. Anbefaler blant annet Nardo, Stubban og Havstein på Byåsen jeg. Trivelige og barnevennlige områder, og der virker det som det faktisk er mulig å finne seg boliger til normale priser. Utrolig vanskelig dette med boligmarkedet! Håper vi begge får det som vi vil TS 😃👏🏼 Lykke til videre i jakten på bolig! Anonymkode: c35c2...aa1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #15 Skrevet 3. september 2018 Jeg bor på Nardo i halvpart. Vi får ca 5 mill igjen for den ifølge takstmann, hvis vi skulle solgt nå. Ønsker oss enebolig i samme skolekrets, men da blir det veldig dyrt. Må opp til 7 mill. Det er vanskelig (umulig) å få til på to statlige lønninger uten å ofre alt av ferie og kos. Mitt råd til alle er å tenke nøye over hvor(dan) dere vil bo FØR barna begynner på skolen. Det er mange fine områder som er rimeligere å bo på, der vi lett kunne fått råd til enebolig. Men da må vi ta barna ut av skolen, flytte fra venner og nærmiljø. Og det kan vi rett og slett ikke gjøre, føler jeg. Anonymkode: ebca1...cc7 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #16 Skrevet 3. september 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Studenter. Akademikere. Forskere. Musikere. Jazzentusiaster. Prester. Fjellklatrere. Skuespillere. Barn og ungdom. Pensjonister. Anonymkode: ffb5c...250 Men disse kjøper normalt sett ikke. Anonymkode: 16c68...550
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #17 Skrevet 3. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Men disse kjøper normalt sett ikke. Anonymkode: 16c68...550 Ha ha ha, godt poeng ! 😃 unntatt akademikere da, de kjøper jo når de kan Anonymkode: ffb5c...250
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå