Gå til innhold

Uppdragen 9 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde med meg niesen min ut lørdag ettermiddag. Men hun oppførte seg ikke så veldig bra og siden jeg bare er tante så var jeg ikke så komfortabel med å snakke til henne. Det begynte med at vi var en tur på kino, hun gikk velge seg en godteri og en brus men virket veldig misfornøyd og sutret etter mer men jeg sa nei. Etter kinoen skulle vi spise is. Hun fikk velge is og var ikke fornøyd da heller. Hun sutret etter en spesiell is men når jeg sa at hun måtte velge en liten en siden hun allerede hadde spist en del godteri på kinoen. Når vi hadde kjøpt is skulle vi på en annen kafé for at jeg skulle kjøpe meg en kaffe, da begynte hun å lage bråk igjen når hun ikke fikk isen med en gang. Så når vi gikk ut der i fra nappet hun isen ut av hånden min og så ikke takk. Vi satt oss på en benk og spise is. Og jeg åpnet isen for henne. Den hadde begynt å smelte litt så jeg tok en liten bit. Og da kom furteleppen igjen og hun sa jeg ikke var snill. Da så jeg til henne at da tok jeg isen siden sånn oppførsel var ikke greit. Og da sier hun at hun vil til bestemor NÅ. Jeg sa vi måtte vente, men da lagde hun en stor scene og vi måtte bare dra for jeg ble veldig ukomfortabel og det var mye folk i sentrum. Hun hadde furteleppa og gikk med armene i kors hele veien til bilen. Jeg er jo bare tante så jeg vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal takle henne når jeg passer hun. Kan legge til at hun har utfordringer med konsentrasjon og å fokusere på ting. I tillegg er hun hyper og utagerende til tider. Er ikke noe ekspert, men kan ikke si jeg syntes dette et normal oppførsel for en åtteåring. Eller tar jeg feil og må bare tenke at barn er barn?? 

Hun ga meg en klem etterpå og sa takk. Så var jo greit etterpå da men....

Anonymkode: ca050...c46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, NI år? Vanskelig å tro på.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Perle skrev:

Altså, NI år? Vanskelig å tro på.

Hvorfor er det det???

ts

Skrevet

Du skriver niåring i overskriften og åtteåring i teksten.

Anonymkode: 3d736...56f

• Liker 1
Skrevet

Det jeg reagerer mest på er at dere kjøpte is, men ventet med å spise den, is er jo kjent for å smelte om man har utenfor fryseboksen 😅😂😂

Anonymkode: 8f99f...999

• Liker 12
Skrevet

Gi beskjed til foreldrene. Jeg har en 8 år gammel jente, og vil vite det om hun oppfører seg sånn. Barn er barn, men denne oppførselen er ikke ok. 

• Liker 1
Skrevet

Har en tiåring og en tolvåring. De kan ofte oppføre seg akkurat slik. Men som jeg har forstått er der sjelden de er slik med tanter og besteforeldre. Men det har likevel skjedd. Jeg selv har store problemer med dem. Jeg ville likevel likt å visst det når de var slik med andre. Du kan gjerne si at dersom hun gjør det og det igjen så blir det lenge til en ny kinotur. Før dere går inn på kino/kafé så kan dere ha en prat. "Nå skal vi inn på kinoen. Hva har du mest lyst på der? Ok, da kjøper vi popcorn og brus, men det blir ikke noe mer. Jeg forventer at du ikke maser om flere ting." Og så gjennomfører du. 

Anonymkode: 65e87...7f6

• Liker 3
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg reagerer mest på er at dere kjøpte is, men ventet med å spise den, is er jo kjent for å smelte om man har utenfor fryseboksen 😅😂😂

Anonymkode: 8f99f...999

Og at Ts tok en bit?? Det er jo spesielt og uhøflig. 

Anonymkode: 4299d...1b3

• Liker 8
Skrevet

Hun er bortskjemt og uoppdragen. Det er ikke normal oppførsel for en ni-åring. Hvis du orker, så er det nok bra at hun er en del med tanten sin slik at hun kan lære å bli satt grenser for.

Du bør si fra til foreldrene, men vær varsom. Mange foreldre takler dårlig kritikk av barna. Trå forsiktig og vær konstruktiv. 

• Liker 8
Skrevet

Barn er så forskjellige. Vetikke hvor normal oppførsel det er, men det er veldig synd at hun er så sutrete og utakknemlig. Kan muligens virke som hun er vant med at den taktikken hennes med å grine på leppa hjelper til at hun får det som hun vil? Det er jo ikke hyggelig, verken for henne eller de hun er sammen med. 

Hvis dette er sånn hun er vant å ha det, som det virker som et er, så kan et godt være at denne opplevelsen med deg opplevde hun som kjempe fin og hun var virkelig takknemlig for en fin tur med tanten sin. Synd for henne at hun ikke har lært å sette pris på det hun får i stedet for og bare ville ha noe større/noe annet osv. Mange som dessverre er sånn.

• Liker 2
Gjest BearMama
Skrevet

Jeg hadde ikke tolerert slik oppførsel. 

Tantebarn eller ei. 

Her får barnet gå på kino, spise godis, brus og is og går bare rundt og surmuler? Da hadde jeg sagt at klart i fra at om hun ikke er takknemlig for det så kan vi like godt droppe både godis, brus og is. Vil barnet heller drikke vann uten noe til filmen?

Jeg belønner ikke dårlig atferd. Selv treåringen min vet at det får konsekvenser om han ikke oppfører seg. Konsekvensen er at hva vi enn gjør avsluttes. Ferdig snakket. Alle har lov å ha en dårlig dag, men de må også innse at det ikke betyr at mam kan behandler dem rundt seg som dritt.

Jeg hadde nok også prøvd å snakke med barnet, iallefall et såpass stort barn, for å komme til bunns i hva som egentlig var problemet. Et barn er ikke sur og uhøflig uten grunn. Det ligger alltid noe mer bak. Trenger ikke å være noe stort, men for et barn kan små ting være stort i deres verden.

Men mindre du vet at moren lar henne styre på uten grenser, gir henne alt hun peker på og ikke oppdrar henne, noe jeg anser som omsorgssvikt da barn trenger faste rammer og foreldre som lærer dem ekte verdier og sette grenser(noe alle barn innerst inne ønsker da det representerer kjærlighet og trygghet), så hadde hun nok bare en dårlig dag. 

Hadde også sagt i fra til moren med mindre jeg hadde nådd igjennom til barnet og funnet grunnen til at hun var så sutrete.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde med meg niesen min ut lørdag ettermiddag. Men hun oppførte seg ikke så veldig bra og siden jeg bare er tante så var jeg ikke så komfortabel med å snakke til henne. Det begynte med at vi var en tur på kino, hun gikk velge seg en godteri og en brus men virket veldig misfornøyd og sutret etter mer men jeg sa nei. Etter kinoen skulle vi spise is. Hun fikk velge is og var ikke fornøyd da heller. Hun sutret etter en spesiell is men når jeg sa at hun måtte velge en liten en siden hun allerede hadde spist en del godteri på kinoen. Når vi hadde kjøpt is skulle vi på en annen kafé for at jeg skulle kjøpe meg en kaffe, da begynte hun å lage bråk igjen når hun ikke fikk isen med en gang. Så når vi gikk ut der i fra nappet hun isen ut av hånden min og så ikke takk. Vi satt oss på en benk og spise is. Og jeg åpnet isen for henne. Den hadde begynt å smelte litt så jeg tok en liten bit. Og da kom furteleppen igjen og hun sa jeg ikke var snill. Da så jeg til henne at da tok jeg isen siden sånn oppførsel var ikke greit. Og da sier hun at hun vil til bestemor NÅ. Jeg sa vi måtte vente, men da lagde hun en stor scene og vi måtte bare dra for jeg ble veldig ukomfortabel og det var mye folk i sentrum. Hun hadde furteleppa og gikk med armene i kors hele veien til bilen. Jeg er jo bare tante så jeg vet helt ærlig ikke hvordan jeg skal takle henne når jeg passer hun. Kan legge til at hun har utfordringer med konsentrasjon og å fokusere på ting. I tillegg er hun hyper og utagerende til tider. Er ikke noe ekspert, men kan ikke si jeg syntes dette et normal oppførsel for en åtteåring. Eller tar jeg feil og må bare tenke at barn er barn?? 

Hun ga meg en klem etterpå og sa takk. Så var jo greit etterpå da men....

Kanskje det var det du gjorde/ikke gjorde som førte til atferden?  Kanskje du ikke har så mye erfaring med barn?

å gi beskjed på forhånd, gi korte beskjeder, ta ledelse, rose og vise positiv oppmerksomhet.. alle disse tingene er veldig viktig når man er sammen med barn. 

Det slår meg at du ikke kjenner henne godt, og at du ikke vet hva som fyrer henne opp/får henne rolig. Hadde du visst mer om dette, og vært i forkant, hadde nok ikke dette skjedd.

du er kanskje veldig ung også, og barn merker det. Da prøver de ut ekstra, selv om de i utgpkt er snille barn.

det at hun ville til bestemor også, tenker jeg er et tegn på at hun ikke følte seg helt trygg med deg. Kanskje hun merket at du ble både sjokkert, sur/sint på henne og ikke likte henne. Sånn merker barn.

foreslår at du unngår sånne situasjoner om du skal passe henne igjen. Kanskje du og bestemor kan gjøre det sammen. Tenker at det ikke er noe hyggelig for noen av dere å være sammen alene. 

Du trenger nok å lære mer om henne/bli bedre kjent først og hun trenger å bli trygg på deg.

til sist: barn er IKKE slemme, men de kan reagere negativt når de er utrygge, de ikke føler seg forstått , de ikke har fått gode nok beskjeder eller de prøver ut (henger sammen med trygghet). 

Anonymkode: 47e03...6ff

• Liker 4
Skrevet

Hva sa foreldrene da? Høres ikke unormalt ut for min 8-åring, hun må spise MAT i løpet av så mange timer. Ellers går det galt. De ser en mulighet til å velge fritt på kiosken, så blir tante sur, man får is men ikke riktig is osv, tante er ukomfortabel. Snakk med foreldrene. De har sikkert noen tips. 

Anonymkode: de885...3a1

Gjest BearMama
Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa foreldrene da? Høres ikke unormalt ut for min 8-åring, hun må spise MAT i løpet av så mange timer. Ellers går det galt. De ser en mulighet til å velge fritt på kiosken, så blir tante sur, man får is men ikke riktig is osv, tante er ukomfortabel. Snakk med foreldrene. De har sikkert noen tips. 

Anonymkode: de885...3a1

Siden det var på ettermiddagen så går jeg ut ifra at 9 åringen spiste før de gikk på kino. Da burde ikke barnet være sur av sult allerede før filmen starter.

Endret av BearMama
Skrevet

Du er voksen, og du er barnets tante. Når du passer barnet som eneste voksne rundt henne, da har du full rett til å si i fra til henne om slike ting. Ikke kjefte, men en streng og bestemt stemme slik at hun forstår alvoret, dersom hun ikke forstår det ved at du bruker normalt stemmenivå. Du er voksen, og må stå rakrygget (da tenker jeg på dine meninger, at du må få sagt dem, og at du må holde deg til det du har sagt). Hvis det blir slik at den bortskjemte niesen blir sur av beskjedene dine, så sier du i fra på tomannshånd til foreldrene om det som har skjedd (før du sier ha det til dem når du har levert henne). 

Barn som lager en scene ut av det de mener er problemer, når man er ute blant folk, det er tøft for foreldre også. 

Måten du beskriver henne på i de siste setningene, gjør at jeg lurer på om hun har ADHD? 

Jeg har et tips: Uansett om hun er 8 eller 9 år nå, så vil jeg anbefale deg å lese boka "Forstå barnet ditt 8-12 år". Selv om du ikke er hennes mor, kommer du jo garantert til å ha mer med henne å gjøre siden du er hennes tante. Du er en rollemodell for henne, og alderen hun er i, er det som omtales som stadiet før selve puberteten. 

Til neste gang: Bestem deg enten for antall kroner dere skal bruke (f.eks. gi henne 100 kr), ev. si "nå skal vi kjøpe chips og cola til oss begge som vi må dele på kinoen". Jeg har barn i den alderen, og her må vi gi flere beskjeder (gjerne både 15-10 og 5 minutt før noe skal skje) for at barnet ikke skal føle at det har gått glipp av beskjeder. Øyekontakt er også viktig når beskjeder blir gitt. Sett deg gjerne ned på huk for å prate med henne.

Dette ordner seg! Husk at foreldrene heller ikke fikk en brukermanual ut ved fødselen da hun ble født heller! ;) 

Anonymkode: 38f68...eef

Skrevet

Jeg er enig i det @BearMama sier. Når man skal ut med barn, er det en god regel å la de spise seg mette før man går ut/ta med noe brød som niste. Drikkeflaske med vann er også alltid lurt å ha med seg. 

Hvis du gir barnet noe, og det ikke sier takk etterpå, så kan har du to muligheter:

1) Standard-metoden ved å spørre barnet: "Hva må du huske på å si nå?" eventuelt

2) Si "takk, tante!" selv, klart og tydelig, som et hint til barnet, siden det er jo kun du som er tante da. Så det bør barnet forstå. 

Anonymkode: 38f68...eef

Skrevet

Jeg tenker at noe av dette nok kunne vært avverget ved å avklare forventninger på forhånd ved å si at «Du kan velge slik og sånn på kiosken» og «du kan velge en is av den eller den typen», og så bare gjenta avtalen dersom det blir mas om noe mer.

Ellers tenker jeg hele den ishendelsen var en amatørtabbe. Jenta vet jo at is smelter, men så får hun den ikke selv om hun ber om den. Og når hun endelig får den, er den ikke bare ganske riktig smeltet, men tante tar en jafs av den før hun gir den fra seg. Altså, fra barnets side, ser det ut som du er slem med vilje.

Klart en niåring skal oppføre seg, men som voksen kan man også gjøre noen grep for å gjøre det lettere for dem å oppføre seg modent. 

• Liker 4
Skrevet

Akkurat når det gjelder isen så får du ta det på din kappe. Hvorfor skulle hun ikke få den med en gang? Og når du tok en bit av den, da er det klart hun blir sur. Min sønn hadde nektet å spise den etterpå. Forstår at det ble oppfattet som slemt fra en niårings side.

Ellers så virker det som om hun er litt bortskjemt. Vant til å få mer/så mye hun vil. Sånn er det. Som voksen så må du lage dine regler. Sånn gjør vi det når jeg er "sjefen". Men det må sies på en ordentlig måte, og veldig lurt å være i forkant. 

Jeg hadde ikke laget noe mer ut av dette, men lært av det. Du må være tøffere og klarere. 

Anonymkode: 35ec2...a95

Skrevet

"Kan legge til at hun har utfordringer med konsentrasjon og å fokusere på ting. I tillegg er hun hyper og utagerende til tider."

Der har du årsaken. Kanskje hun er under utredning for adhd?

Anonymkode: e2280...25a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hun virker egentlig ganske normal, men er vant til å få spise mer godteri enn du ville gi henne. 

Hun sutret fordi du ga ikke henne hva hun er vant til, og ble forbannet når du nektet å gi henne isen med en gang, isen smeltet og du tok en bit av den. Da ville hun til bestemor, ikke vente på at du skal bli ferdig med kaffen din.

Endret av Camlon
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...