Gå til innhold

Fotvorte - hva hjelper?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har de siste månedene utviklet en fotvorte, den har jeg latt være i fred for å unngå selvsmitte og spredning. Men nå er den stor og vond, jeg går mye på jobb og det er ubehagelig. 

Hva hjelper for å bli kvitt denne? 

Anonymkode: fb517...cc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min hadde fotvorte da han var ung, prøvde alt av frysing, syrebehanding og jeg husker ikke alt. Vondt var det i alle fall.

Så da han fikk ei ny, brukte vi bananskall, to netter og vorta var død. Kan ikke si det fungerer for alle da, men verdt å prøve kanskje? Taper fast en bit bananskall på vorta, med innsiden av skallet inn mot huden, og lar det sitte på over natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er frysing (det du kjøper på apoteket ) mere effektivt enn Vortefri? Barnet mitt har nå ti vorter og vi blir ikke kvitt de med Vortefri. Noen som har hatt samme problemet og fått dem vekk? 

Anonymkode: 85410...c42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fotvorte som jeg tok eddikessens (35%) på hver morgen og kveld (dyppet bare en q-tip) pg den forsvant etter noen uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frysing. Hos lege eller med fryseutstyr kjøpt på apotek.

Anonymkode: 582b4...29c

Hva er grunnen til at man gjør det hos lege dersom man bare kan kjøpe det på apoteket? Er det smertefullt? Og må behandlingene gjentas slik som med Vortefri der man bruker det hver uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er grunnen til at man gjør det hos lege dersom man bare kan kjøpe det på apoteket? Er det smertefullt? Og må behandlingene gjentas slik som med Vortefri der man bruker det hver uke?

Den som kjøpes på apotek er mildere frysing, den frysingen som utføres på hud-poliklinikk (eller hos lege?) er mye sterkere og krever kyndige til å håndtere for å unngå skade. Tilfeldig at jeg vet dette.

Takk for tips, skal forsøke banan først. Gode råd er dyre... Prøver enkle grep først :) 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frysegreiene hjelp ikke på meg, jeg kjøpte noe annet som jeg ikke husker hva heter, men det var på apoteket og jeg mener esken var gul el noe, og det var ihvertfall en sånn dråpetellersak til å påføre det med. Det topk lang tid, men jeg hadde hatt fotvorten i 15 år, og endelig ble jeg kvitt den! Må være tålmodig!

Anonymkode: 2e434...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en som satt dypt nedi under hælen og fikk skåret den bort hos legen.

Anonymkode: e9a88...5ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt vorteplaster, og det har fungert fint for meg. 

Anonymkode: c2f74...19e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmefrysing og vortefri fra apotek er som regel ikke nok. Gå til en hudlege som tilbyr behandling med syrepensling kombinert med nedskjæring. Det er den mest effektive behandlingen. Må regne med 2-3 behandlinger med 4 ukers mellomrom og så bruker du vortefri hjemme mellom behandlingene.

nb! Husk at det er forskjell på forvorte og liktorn. Er det liktorn blir det annen behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde fotvorter 2-3 ganger i tenårene, men ingen av de satt sånn at de var vonde å gå på. Jeg gjorde ingenting, og de ble borte etterhvert.  Har aldri hatt det siden i livet.

Anonymkode: 577c3...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde fotvorter 2-3 ganger i tenårene, men ingen av de satt sånn at de var vonde å gå på. Jeg gjorde ingenting, og de ble borte etterhvert.  Har aldri hatt det siden i livet.

Anonymkode: 577c3...960

Riktig det! Fotvorter er virus, og viruset kan "brenne ut" og forsvinne av seg selv etter noen år. Dessverre er det vanligere at det sprer seg. Har sett endel tilfeller hvor fotsålen en TOTALT dekket av vorter, og da er det ikke så lett å komme til livs 😱. Du var heldig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har sønnen en klynge fotvorter på hælen. Vi har prøvd både hjemmefrysing og vortefri, det fungerer ikke. Ikke antydning til bedring engang. 

Siden det er et virus så skal egentlig kroppen klare å fjerne det selv, kan ta opptil et par år sa legen. Men han har nok hatt det lenger enn det. Har veldig liten lyst til å fryse dem hos hudlege, da dette er smertefullt. 

Skal virkelig prøve bananskall. 

Anonymkode: e0dfa...890

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke å fryse en hos legen som noen sier, men om den er under fotbladet slik at du trør på den så har det gjerne ikke så veldig mye effekt siden den sitter såpass langt inn. Du kan også prøve hjemmefrysing, det få du reseptfritt på apotek. Hos meg så var det eneste som hjalp å kjøpe sånn etsende væske(får det på apoteket reseptfritt), og compeed. Så må du bare påføre dette jevnlig til den går bort.

Anonymkode: abc84...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan forsøke å fryse en hos legen som noen sier, men om den er under fotbladet slik at du trør på den så har det gjerne ikke så veldig mye effekt siden den sitter såpass langt inn. Du kan også prøve hjemmefrysing, det få du reseptfritt på apotek. Hos meg så var det eneste som hjalp å kjøpe sånn etsende væske(får det på apoteket reseptfritt), og compeed. Så må du bare påføre dette jevnlig til den går bort.

Anonymkode: abc84...85a

Compeed plaster du tenker på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler også bananskall! Eneste som hjalp meg når jeg slet med vorter i militæret 👍🍌 

legg på en bit, teip godt over og gjør dette et par netter. Jeg brukte en skalpell/knivblad kjøpt på apoteket og skar vekk de døde delene (svarte) av vorta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fotvorte i ungdommen, og elsket å plukke i den. En dag fikk jeg tak i en "tråd" og det var skikkelig vondt! Da forsvant den etterpå, så mest sannsynlig fikk jeg "rota".

Alle ungene mine har hatt vanlige vorter, og uansett hva vi har prøvd, så har det ikke hjulpet. Men for alle har alle vortene plutselig bare blitt forte av seg selv :) 

Anonymkode: 363e7...4f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også bananskall på min fotvorte. Tror jeg sov med det 5 netter og borte ble den. Teip godt og ha på en sokk, for det kan bli litt klinete I løpet av natta. Aldri hatt det siden. 

Anonymkode: 04298...eca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...