Gå til innhold

Iq test

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic
Skrevet

Hvilken iq test holder mål? 

Har lyst til å ta en test som ikke bare er vås. Finnes det en god gratis test? Prøvde mensa sin hjemmetest og fikk 115. Det er jo en gjennomsnittlig score, og jeg har en gjennomsnittlig hjerne så det kan passe, men lurer jo på om det har noe å si eller om testene er for uspesifikke. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde 100 var gjennomsnittet, med en normalfordeling på 15.

Så ca 80 % av befolkningen har en lavere IQ enn 115.

IQ tester sier egentlig mest om hvor god man er til å løse IQ tester, og lite annet. Men gøy er det. 

Skrevet (endret)

Det finnes en gratis lettere versjon av mensa-testen. Og nærmere kommer man vel ikke. De orginale er litt vanskligere og ikke på nett.

Endret av Senil
Skrevet
5 minutter siden, stan skrev:

Jeg trodde 100 var gjennomsnittet, med en normalfordeling på 15.

Så ca 80 % av befolkningen har en lavere IQ enn 115.

IQ tester sier egentlig mest om hvor god man er til å løse IQ tester, og lite annet. Men gøy er det. 

Går ikke fordelingen begge veier, slik at 80% av befolkningen har 85> IQ <115?

Mensa sin offisielle test er den beste har jeg hørt. Den man tar når man søker om medlemskap. Ellers har de beste jeg har tatt vært tester som også inkluderer språklige og tallmessige logiske sammenhenger, men de har jeg bare tatt i rekrutteringssammenheng. Vet ikke om de er tilgjengelige for hobbytesting 🤔

Det er flere tester tilgjengelig på engelsk da, men man mister poeng bare pga. språket. 

Anonymkode: e9a0c...ec2

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Går ikke fordelingen begge veier, slik at 80% av befolkningen har 85> IQ <115?

IQ oppgir vanligvis som en score på en normalfordelt skala som har snitt og median på 100 og standardavvik på 15. Det innebærer at om lag 68 prosent av en normalbefolkning scorer mellom 85 og 115 og at om lag 96 prosent av en normalbefolkning scorer mellom 70 og 130.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...