Gå til innhold

Boligsone Bergen, parkering forbudt i hele byen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på om de har lov å bare innføre masse gebyrer på så kort varsel?

Jeg flyttet til en leilighet rett utenfor sentrum, og nå er det planlagt at det skal koste flere tusen å parkere. Det sto ingenting om når jeg flyttet hit for et halvt år siden. Skal man bare plutselig kunne bli pålagt sånne gebyrer på så kort varsel? Er jo akkurat som at man skulle kjøpe en el-bil, og 6 mnd senere ble det 50kr i bompenger for elbiler. Akkurat slik det gjorde med dieselbiler. Det ble anbefalt for noen år siden, og nå skal de som kjøpte det straffes med masse gebyr.

Er  det meningen det skal bli gebyr for å parkere i hele Bergen Kommune? Eller bare det som er nært nok sentrum? Det står de planlegger soneparkering i 

• Solheimsviken (sone 12), Solheim (sone 24) og Minde vest (sone 30) er planlagt etablert senhøsten 2018.
  • Sonene 13-15 og 31-31 planlegges etablert i løpet av første halvår 2019

Hvor står det hvor de sonene er? Hva er sone 13-15 og 31-31? Finner ingen sonekart utenom de som allerede har blitt innført.

Tenkte å flytte, men vil ikke kjøpe leilighet for så at et halvt år senere blir det innført avgift der også helt ut av det blå. Til nå er det kun dette som står på bergen kommune sine sider. Skal de bare innføre flere soner på så kort varsel? Rekker jo ikke å flytte engang på grunn av oppsigelse ikke kan gjøre før 1 år.

Anonymkode: 994f7...fef

Skrevet

Kort varsel? 

Men ja. Dette er vel andre eller tredje utvidelse av boligsonene. Og en fordel for beboerne. 

Anonymkode: b0693...ad6

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke kort varsel, det har vært snakket om boligsoneparkering i sentrumsnære områder i flere år, inkl. områder i nærheten av høyskolen, stadion og sykehusene. Jeg bor i en av disse sonene og har visst i årevis at det en gang kommer til å komme, og det gjorde det i vår. Ingen overraskelse der altså, hveken for meg eller naboene, det er nok heller du som ikke har fulgt med. Det koster 1800 kr pr halvår for boligsonekort, er det skrekkelig mye penger for deg vil jeg påstå du ikke har råd til bil (midt i sentrum er dyrere, men der har også sonene vært i flere år, så antar du ikke bor der). Alternativt kan du se etter bolig med egen parkering/garasje, da trenger du ikke betale. Eller kjøpe el-bil.

Bare for å bevise at dette ikke er så nytt som du tror, her er byrådsvedtaket fra 2015 med soner inndelt på kart ca midt i dokumentet http://www.bergenberedskap.no/BKSAK_filer/bksak/2015/BR1/2015479950-5580338.pdf der kan du se at sone 13 er Gyldenpris, 14 er Kirkebukten, 15 er Kringsjå, 31 er Langhaugen og 32 er Fridalen. Her er kart over de sonene som allerede er innført https://bergen.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=fbedaf17bb1b4fae8f1eb00339e4c04d

Anonymkode: 7d81e...317

• Liker 2
Skrevet
På 2.9.2018 den 9.52, AnonymBruker skrev:

Kort varsel? 

Men ja. Dette er vel andre eller tredje utvidelse av boligsonene. Og en fordel for beboerne. 

en fordel for beboerene? Når alle plassene blir okkupert av elbiler så vil jeg nå ikke si det. 

Anonymkode: 994f7...fef

Skrevet

Bergen har vært en akseptabel by å ha bil i, helt frem til denne perioden når AP har styrt. De gjør all faenskap de kan for å gjøre livet surt for bileiere. Økte takster på bompenger, miljødifferensiering, femdobling når folk fyrer med ved, ny ytre bomring, elbiler må betale fra våren, innføring av meningsløse kollektivfelt, fungerende busstopp erstattes med "kantstopp" for dårligere trafikkflyt, fjerning av parkeringsplasser i sentrum, nye soner med boligsoneparkering, og i takt med at bøtesatsene for feilparkering har økt fra 300 til 600/900 så har kommunen hyppigere kontroller. Vedtatt bybane som vil stjele av bilenes eksisterende areal. Nekter utbyggere å bygge utenfor tiltenkt trasé for bybanen. 

Alt i en og samme periode.

Jeg håper AP går i total oppløsning.

Anonymkode: 44d75...f99

• Liker 1
Skrevet
På 2.9.2018 den 9.52, AnonymBruker skrev:

Kort varsel? 

Vel, her jeg bor er det ingen fordel for beboerne. Det er lite såkalt «fremmedparkering», unntatt på søndagene, og da parkerer jo alle sisse «gjestene» gratis.

Anonymkode: a4060...cce

Skrevet

Helt enig med AB...f99 at øking a bompenger, ytre bomring, kantstopp på bussholdeplassene og fjerning av p-plasser i sentrum er tullete, i samme slengen øker de kollektivprisene og reduserer tilbudet der. Men boligsoneparkeringen er jeg enig med. Bor selv slik at fremmedparkeringen er massiv, og den har blitt kraftig redusert etter at sonen her jeg bor ble innført i vår. 

Anonymkode: 7d81e...317

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...