AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #1 Skrevet 1. september 2018 Dette er noe jeg har tenkt på mye. Det at jenter går i klær til menn blir knapt kommentert, mens når en mann har på seg kjole eller skjørt så er stemplet der med en gang. Hvorfor er det slik? En skulle tro det var ok så lenge det ser pent ut. Jeg forstår godt at folk reagerer på at en menn som har mage går med skjørt og kjole...jeg reagerer på det selv også. Men dersom mannfolka hadde fått kyndig hjelp fra dere jenter om hvordan de skal kle seg slik som dere jenter får, så burde det ha vært mulig å kle seg slik at det ikke hadde blitt stygt... Er det flere som har tenkt på dette? Og hvorfor skal menn bli dømt til å være noe annet enn det de er siden vi lever i et samfunn som skal være åpent og fritt? Jeg trenger litt hjelp her til å tenkt litt rundt dette her. Anonymkode: 147f7...100
waco Skrevet 1. september 2018 #2 Skrevet 1. september 2018 Selvsagt er dette her et paradoks. Vi får jo høre hele tiden hvordan kvinner blir begrenset av samfunnet og hvordan kvinner hele tiden har færre muligheter enn menn. Men dersom vi analyserer virkeligheten og hvordan den egentlig er, - så ser vi at det bestandig har vært mannen som har vært mest begrenset av samfunnsnormene og kvinner som har den største friheten til å være hvem hun vil og kle seg selv som hun vil. Å forklare kvinner dette her blir jo altfor avansert, - de lever jo i en illusjon om at det er synd på kvinner som har det så fælt i kraft av å være kvinne. Akkurat som er det mer uflaks å bli født i denne verden som kvinne!
Knjaginja Skrevet 1. september 2018 #3 Skrevet 1. september 2018 (endret) 15 minutter siden, waco skrev: Men dersom vi analyserer virkeligheten og hvordan den egentlig er, - så ser vi at det bestandig har vært mannen som har vært mest begrenset av samfunnsnormene og kvinner som har den største friheten til å være hvem hun vil og kle seg selv som hun vil. Dette er en sannhet med store modifikasjoner før moderne likestilling. Men i dag er det utvilsomt sannt. Ingen tvil om at det handler mye om kjønnsmarkedet: Mange menn vil uten tvil mobbe andre menn som går i kvinneklær, først og fremst ved å ikke akseptere dem som jevnbyrdige menn, men som en type "freaks" / utstøtte. Kvinner vil ikke mobbe disse transvestittene, men vil, med noen få unntak, ikke være seksuelt tiltrukket av dem og ikke velge dem som partnere, mens menn har mange færre problemer med å velge kvinnelige partnere som kler seg tilnærmet mannlig. Endret 1. september 2018 av Knjaginja 1
Knjaginja Skrevet 1. september 2018 #4 Skrevet 1. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår godt at folk reagerer på at en menn som har mage går med skjørt og kjole...jeg reagerer på det selv også. Anonymkode: 147f7...100 Det er jo disse mannhaftige madammene som er de herligste! Forutsatt at de kler seg som bestemødre fra Sovjetunionen i blomstrete kjoler, og ikke som småjenter.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #5 Skrevet 1. september 2018 Min mening: Det ser ikke fint ut uansett hva. Det er FOR feminint og lite attraktivt på en mann, og langt fra flatterende. Og det er noe feil/forstyrrende med synet av en mann i kjole/skjørt. Trolig fordi det bare er noe fremmed, men likevel forstyrrende. Hadde dumpet en mann på flekken hadde han møtt på date i kjole/skjørt. Men nå er jeg også blant de som fnyser når jenter/kvinner sier de putter på seg 15 lag med sminke "kun for seg selv". Så dere trenger ikke komme med disse "nå kler de vel ikke seg slik for at DU skal synes de er fin"-kommentarene. Anonymkode: e922e...56a 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #6 Skrevet 1. september 2018 Grunnen til at det er slik som du beskriver, TS, er at i lange, lange tider har egenskapene som forbindes med kvinnelighet, blitt rangert som svakere(og ofte mindreverdige) i forhold til egenskapene som forbindes med mannlighet. I lange tider, og fortsatt i store deler av dagens samfunn, blir kvinner rangert som mindre verd en menn. Så når en kvinne kler seg i mannsklær, "tar hun på seg" mannlighet; noe som blir oppfattet som en oppgradering av hennes "svakere" kvinnelighet. Og om en mann kler seg i kvinneklær og "tar på seg " kvinnelighet, blir det oppfattet som en svekkelse av hans "sterkere" mannlighet. Hva som benevnes som kvinnelig og mannlig er i mange sammenhenger kulturelt betinget, og så innlært at det neppe handles særlig bevisst, det bare blir sånn, fordi det "bare er sånn". Ofte handler det om at det mannlige blir oppfattet som nøytralt, mens det kvinnelige er spesifikt kvinnelig, noe annet enn det nøytrale. Personlig synes jeg det er synd at spesielt menn skal bli nektet å uttrykke alle sine menneskelige egenskaper, bare fordi at noen av disse uttrykkene betegnes som utelukkende kvinnelige. Sånn som å gå i skjørt eller kjole. Ser gjerne menn i skjørt, jeg. ☺️ Anonymkode: f6e7f...505 4
Knjaginja Skrevet 1. september 2018 #7 Skrevet 1. september 2018 En del av mennene som kler seg i kvinneklær (og særlig kvinneundertøy) har dette som en fetisj de tenner på. Dette er noe veldig freudiansk: Fordi de som barn ble nektet å være "jentete" / var redd for å være "jentete", tenner de enormt på å nå som voksne gjøre dette "forbudte", sprade rundt i rosa strutteskjørt uten at jorden åpner seg under dem og alle peker og ler av dem. Det er vel tilnærmet null kvinner som har det på samme måte mht. manneklær.
Thyra Skrevet 1. september 2018 #8 Skrevet 1. september 2018 Det er jo ikke så mange klær som er rene "manneklær". I stedet for å si at vi har "manneklær" og "kvinne klær", kan vi vel heller si at vi har "manneklær" og "unisexklær". Jeg ser ikke negativt på menn i kvinne klær. Men jeg tiltrekkes ikke av det.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #9 Skrevet 1. september 2018 Hva mener du med at kvinner får kyndig hjelp til å kle seg? Jeg har ikke fått hjelp til å kle på meg siden jeg var 6 år.. Det skal ikke så mye til å finne ut hva man kler, hvis man kikker rundt på nettet. De fleste catwalkmodeller har kroppsfasongen til en tynn mann. Det er også MYE dameklær rettet mot de som er større. Det finnes også mainstream tv-program som er laget om dette. De har flest kvinnelige seere, btw.. Jeg tror hovedsaklig at menn som kler seg som kvinner sitt største problem er andre menn. Kvinner er gjerne litt rundere i kantene og er mindre feige når det kommer til prinsipper. Jeg kan jo ta et eksempel fra mitt liv: da en mannlig kollega av meg fortalte alle at han ønsket å bli kvinne så var jeg den eneste som roste han for å kle seg som han ville og å fortelle det. Stemningen var dyster i flere uker, og de mannlige lederne bestemte til slutt at han ikke fikk kle seg som en kvinne på jobb. Da ble jeg skuffa over dem, da jeg hadde et svært godt inntrykk av dem fra før. Jeg vil også legge til at jenter som kler seg og klipper seg som en gutt ikke får særlig mye oppmerksomhet de heller. Menn kaller dem lesper bak ryggen deres nettopp fordi de ikke aksepterer noen som går utenfor "rammene". Så ikke gjør det her og til en kjønnskamp, rett søkelyset mot deres eget kjønn før dere igjen skylder på kvinner for alt jævli mellom himmel og jord. Anonymkode: 6ea67...32a 2
bobler Skrevet 4. september 2018 #10 Skrevet 4. september 2018 Fordi når menn skal kle seg som damer bruker de anime og seksuelle fantasier som insiprasjon, ikke vanlig kvinnemote. Det er sjelden jeg ser en mann i dameklær som faktisk har på seg vanlige klær som ikke er over-the-top eller seksualiserte. Når kvinner kler seg "mannlig" (unisex egentlig) er det veldig sjeldent med seksuell motivasjon men det kan lett oppleves sånn med feminint kledde menn da kvinnerollen er 100% seksualisert fra før av. Gir dette mening? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå