Gå til innhold

sinnsykt mye støy - hvor henvender man seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg og samboeren leier en leilighet. Vi flyttet inn for noen mnd siden. 

Helt siden vi flyttet inn har vi vært plaget med at naboene er så sinnsykt bråkete. Hver eneste hverdag fra rundt 16 til 21 spiller de høylydt musikk i mange timer, og i helgene er det fester med skriking og roping til langt på natt, og lydnivået er så høyt at det høres ut som om de er i rommet ved siden av (naboene bor rett under oss).

Det er aldri mulig for oss å ha vinduene oppe fordi det er sinnsykt høyt, i tillegg til at de røyker HELE tiden og all røyken siver rett inn til oss. 

Er det NOE man kan gjøre annet en å flytte? Er snakk om 3 voksne polakker som bor i kollektiv, så det har ikke fungert å snakke med de - de stirrer bare dumt tilbake når vi har forsøkt. Regner med at det ikke er noen lover som kan hjelpe meg her, men henvender jeg meg til styret av borettslaget eller til min utleier? og kan man forvente noen resultater? 

ER.SÅ.LEI!! 

Anonymkode: 4c33f...903

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det eneste dere kan gjøre er å flytte. Polakker gjør som de vil. 

Anonymkode: 531c9...198

Skrevet

Kjenner til problemet selv veldig godt med bråkete polakker og festkulturen deres, TS. Dette må du ta med utleier som skal ta det videre, slik at bråkmakerne får varsel om å skjerpe seg.

I tilfeller med festbråk om natta går det an å ringe politiet, det har jeg god erfaring med. Men varig løsning er å ta det via utleier/borettslagsstyre.

Anonymkode: 368c1...44b

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

i helgene er det fester med skriking og roping til langt på natt,

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Regner med at det ikke er noen lover som kan hjelpe meg her, men henvender jeg meg til styret av borettslaget eller til min utleier?

Dere kan snakke med styret og/eller utleier. Evt. politiet.

Anonymkode: 09b48...ccf

• Liker 2
Skrevet

Og ja, det finnes lover og regler. Regner med det er klare husordensregler der du bor, de skal jo følges; i tillegg er det nedfelt i norsk lov at det skal være stille etter kl. 23, og på helligdager.

Men at mange polakker gir blanke i lover og regler og gjør som de vil: ja, det har jeg sett mange, mange tilfeller av her jeg bor. Vet ikke hvor i landet du bor, men jeg vil anta at politiet kjenner til problematikken, De skal uansett stille opp når folk er så hensynsløse som naboene dine, og dere har prøvd å si fra.

Lykke til!

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner til problemet selv veldig godt med bråkete polakker og festkulturen deres, TS. Dette må du ta med utleier som skal ta det videre, slik at bråkmakerne får varsel om å skjerpe seg.

I tilfeller med festbråk om natta går det an å ringe politiet, det har jeg god erfaring med. Men varig løsning er å ta det via utleier/borettslagsstyre.

Ja herregud hva er det med dem?! De spiller i tillegg utelukkende technomusikk fra 90 og tidlig 2000-tallet, holder på å klikke! Det værste er nesten at de spiller så høyt om dagen for da kan jeg vel ikke si noe - men er så utrolig slitsomt å høre på høylydt musikk og dunking hver eneste dag..  Takk for tips😘

ts

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja herregud hva er det med dem?! De spiller i tillegg utelukkende technomusikk fra 90 og tidlig 2000-tallet, holder på å klikke! Det værste er nesten at de spiller så høyt om dagen for da kan jeg vel ikke si noe - men er så utrolig slitsomt å høre på høylydt musikk og dunking hver eneste dag..  Takk for tips😘

ts

Haha, spot on, de har helt grusom musikksmak! Ikke bare er det gammel techno, men skikkelig dårlig techno.

Hva det er med dem? Tja, en ting er at de drikker ekstremt mye, resten er vel bare sånn de er. Det er lov å klage på bråk om dagen også, når det blir så ille som det du forteller; men ta det med utleier/styre. Et hjem er et sted det skal gå an å slappe av.

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, spot on, de har helt grusom musikksmak! Ikke bare er det gammel techno, men skikkelig dårlig techno.

Hva det er med dem? Tja, en ting er at de drikker ekstremt mye, resten er vel bare sånn de er. Det er lov å klage på bråk om dagen også, når det blir så ille som det du forteller; men ta det med utleier/styre. Et hjem er et sted det skal gå an å slappe av.

haha ja, tror jeg har hørt drago sta din tei og sandstorm 40 ganger i kveld.. gråter snart😢

Skrevet

På natta kan du ringe politiet. I natt for eksempel.

Anonymkode: 4fec0...c81

• Liker 1
Skrevet

Etter kl 23 så ringer du politiet. 

Hva slags leilighet bor du i? Sameie? Borettslag? I så fall kan du klage til styret om de ikke følger ordensreglene.

Skrevet

En venninne av meg begynte å ringe huseier på ukurante tidspunkt, f.eks på natta , for å klage. Huseier ble sur fordi hun ringte på natta, men hun svarte bare at hun er også sur fordi hun ikke får sove i leiligheten hun leier. Etter noen måneder måtte den bråkete naboen flytte, men det var mye mas før det. Om dere bare har bråk på dagtid ville jeg vurdert noe annet - få hjelp av noen som snakker polsk og ta en prat med naboene - bli enig om stille-tid.. at de har lavere volum, vindu lukket etc

Anonymkode: b15e0...1ed

Gjest Blondie65
Skrevet

Klag til din husvert. Hvis det bor flere i blokken kan du jo høre forsiktig med naboene til polakk-kollektivet om de også blir plaget og om de kunne tenke seg å støtte dere ved å klage.

Det er heller ikke slik at en kan spille så høyt en vil hele dagen hvis dette plager naboen. Jeg ville klaget i prioritert rekkefølge: først nattero forstyrret grunnet festing, deretter veldig høy musikk på dagtid - og til slutt hva kan gjøres med hemningsløs røyking som siver inn til dere. Det siste vet jeg er svært vanskelig å få gjort noe med, men det kan være verdt å ta det med også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...