Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Rimfrost
Skrevet

Jeg skal få sydd sommerkjole (kort, hvit, litt "alveaktig") og lurer på hva slags stoff jeg skal bruke.

Underdelen skal være ganske vid (typ svingkjole som står rett ut når man snurrer rundt) og jeg vil ha et lett og pent stoff. Det må gjerne vært litt stretch i det, men det er egentlig ikke så veldig nøye.

Får ikke helt bestemt meg om jeg skal ha underskjørt eller ikke...

Kjolen skal se sånn ca slik ut:

http://img.photobucket.com/albums/v728/Sol...sommerkjole.jpg

Vil forsøke å gjøre den litt "gammeldags", og vurderer å tegne inn overdelen som litt korsettaktig. Vil gjerne sett et litt alveaktig/middelalder-preg på den .

Forslag mottas med stooor takk :)

Det er desverre ikke tillatt med bilder i innlegg.

Jeg lot linken ligge i stedet.

Lea (moderator)

Videoannonse
Annonse
Gjest Daniella_
Skrevet

Jeg er ikke så veldig god på stoffer og sånt jeg, men hva med chiffon? 2-3 lag chiffon på skjørtet, uten underskjørt altså?

Var det jeg sa nå helt på vidda eller? :oops:

Gjest Rimfrost
Skrevet

Jeg er heller ingen ekspert på stoffer, men etter hva jeg kan huske er chiffon et litt gjennomsiktig, blankt stoff ?

Tror kanskje det kunne passet i underskjørtet ihvertfall :)

Hvis jeg skal ha underskjørt da... ? :klø: Jeg vil som sagt ha kjolen så lett og luftig som mulig... vil at den skal "blafre i vinden" (som det så dramatisk heter :ler: )

Har tenkt litt på lin også, men jeg vet ikke helt... vet ikke om det passer til denne type kjole... Kommer nok til å bruke to typer stoff... Ett til de hengende "ermene" og til det evt underskjørtet, og ett til hovedgreia.

Ingen flinke sydamer med peil på sånt her da ? :)

Skrevet

Jeg er ikke noen flink sydame, men etter hva jeg vet:

http://www.lottybunbury.com/_borders/Carni...ffon-Kaftan.gif

Jeg tror det har den lette alveaktige preget du er ute etter. Ihvertfall i skjørtet. Lin blir veldig tungt iforhold, det vil ikke blafre..

I underskjørtet kan du bruke sånn stivt lett stoff som er ibrukt i vanlige brudeslør (en annen type av chiffon?), for å få litt "løftet" effekt på skjørtet.

Gjest Rimfrost
Skrevet

God idè :)

Den kjolen du viste meg var utrolig vakker ! :o Men jeg tror ikke jeg tør å gå i noe som er SÅ gjennomsiktig :P det må liksom egne seg til hageselskap med mormor og slike ting, så jeg forsøker å holde det anstendig :ler:

Men i skjørtet kan jeg jo som dere sier ha flere lag med gjennomsiktig stoff.. det tror jeg blir vakkert :D

Jeg sliter litt med å finne ut hva jeg skal lage overdelen i da... *klø seg i hodet*

Vil ha noe som er behagelig og lett, og gjerne litt stretch.. og det må passe sammen med chiffon el..

Og enda en ting : Hvis jeg lager overdelen litt korsettaktig , vil det ødelegge det alveaktige, lette preget mon tro ?

Takk til alle :)

Gjest Anonymous
Skrevet

Har heller ikke spesielt peiling på sånt men vil gjerne hjelpe :-) .

I og med at kjolen skal være hvit så vil det kunne bli et problem at den blir gjennomsiktig. Både lin og ikke minst chiffon er gjennomsiktig.

Du kan jo ha et underskjørt under flere lag med chiffon. Det tror jeg blir kjempefint.

Jeg hadde absolutt ville satset på en korsettliknende overdel men kanskje ikke i lin.

Hva med noe sånt? Kanskje med litt mindre lag i skjørtet og litt mindre pynt?

http://www.kjolesalongen.com/prodimages/1269kort.jpg

Gjest Rimfrost
Skrevet

ja ! En litt enklere utganve av den kjolen der, litt kortere skjørt og med slike løse små stropper som hender rundt skuldrene :)

Underdelen blir nok i chiffon ja. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal lage overdelen av... hvordan blir bomull mon tro ?

Gjest gjest1
Skrevet

Lag det i samme stoff, bare med noe stoff under.

Problemet med å designe en kjole, er at stoffutvalget i norge kan være nokså stusselig.. Ta deg en tur til en stoffbutikk og se etter stoff. Siden det er en sommerkjole bør du tenke på hva slags stoff som puster. Sateng feks, anbefales ikke...

Gjest Rimfrost
Skrevet

Puster chiffon ?

Skjørtet skal være såpass vidt at det blir vel luftig nok fra før av :P Men overdelen hadde vært kjekt å hatt i noe pustende ja ...

Og hvilke kroppsdeler må jeg måle ? Bryst,hofte og midje ?

Hun som skal sy for meg for et stykke unna..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...