Gå til innhold

Hvorfor tror folk at det ikke er noen sak å bli gravid etter 35?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forundrer meg til stadighet over dette. Folk som utsetter barn til tross for at jobb og partner er på plass for lengst. For så å bli overrasket når det ikke går med en gang eller de må ha prøverør. 

Ved 35 års alder er det kun 50% sjanse for å bli gravid i løpet av et år!!  Det vil si at halvparten mislyktes, det er jo et enormt høyt tall. Og etter det synker det kjapt.. Har også flere i bekjentskapskretsen som ikke lykkes med nr 2.

https://forskning.no/royking-overvekt-samfunnsmedisin/overvurderer-evne-til-a-fa-barn-i-hoy-alder/567565

https://www.babyverden.no/prover/forberedelser/fruktbarhet-og-alder/

Min mor er gynekolog, og hun har ser samme tendenser.  Prøverør eksploderer, kapasiteten hos de offentlige er sprengt..Hun forteller at folk blir regelrett overrasket når de er 38, og det viser seg å være for sent. 

Hvorfor vente lengst mulig? MÅ "alt" være på plass?

Anonymkode: 26493...e86

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi unger ødelegger flere liv enn bilulykker. 

Å ofre dåsa, ungdommen og livet er meningsløst.

• Liker 7
Skrevet

I følge kalkulatoren på countdowntopregnancy.com siden så vil 71% av de som er 35 år bli gravid innen 1 år, i motsetning til en 28 åring hvor 93% vil lykkes innen 1 år, så ja det er klart fruktbarheten går ned men det er jo ikke slik at man ikke kan bli gravid ved den alderen. Ofte ønsker man jo gjerne å være ferdig med utdanning, få seg fast stilling, eie egen bolig og være i et stabilt forhold før man får barn og da er man jo plutselig i 30 årene. Flere av mine kollegaer har ikke turt å få barn før de har fått fast stilling på grunn av at de er redd de ikke skal få videre vikariater hvis de blir gravide, i mitt yrke så er det vanskelig å få fast stilling og dermed er det endel som venter med barn. 

Anonymkode: 572aa...469

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Fordi unger ødelegger flere liv enn bilulykker. 

Å ofre dåsa, ungdommen og livet er meningsløst.

😂😂😂😂😂😂

Du har ikke barn forstår jeg.. hverken dåsa eller livet blir ødelagt. Og livet blir bare bedre.😊 Jeg har 3.

Anonymkode: 4359d...e1e

• Liker 10
Skrevet

Hvorfor folk tror det ikke er noen sak å bli gravid etter 35? Kanskje fordi de hele tiden ser at andre blir gravide ved den alderen? 

• Liker 6
Skrevet

Ikke alle treffer noen å bli gravid med før de er over 35. Selv fikk jeg 3 barn etter 38 uten videre problemer.  Ikke tok prøvingen lang tid heller så det er ikke umulig. 

Anonymkode: 9e5c6...90b

• Liker 9
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

😂😂😂😂😂😂

Du har ikke barn forstår jeg.. hverken dåsa eller livet blir ødelagt. Og livet blir bare bedre.😊 Jeg har 3.

Anonymkode: 4359d...e1e

De koster like mye som en porsche. Tenk du kunne hatt en g63 amg, en porche og en mercedes gtr i garasjen isteden for tre bråkere.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle treffer noen å bli gravid med før de er over 35. Selv fikk jeg 3 barn etter 38 uten videre problemer.  Ikke tok prøvingen lang tid heller så det er ikke umulig. 

Anonymkode: 9e5c6...90b

Hvor gammel var du da du fikk den siste? 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forundrer meg til stadighet over dette. Folk som utsetter barn til tross for at jobb og partner er på plass for lengst. For så å bli overrasket når det ikke går med en gang eller de må ha prøverør. 

Ved 35 års alder er det kun 50% sjanse for å bli gravid i løpet av et år!!  Det vil si at halvparten mislyktes, det er jo et enormt høyt tall. Og etter det synker det kjapt.. Har også flere i bekjentskapskretsen som ikke lykkes med nr 2.

https://forskning.no/royking-overvekt-samfunnsmedisin/overvurderer-evne-til-a-fa-barn-i-hoy-alder/567565

https://www.babyverden.no/prover/forberedelser/fruktbarhet-og-alder/

Min mor er gynekolog, og hun har ser samme tendenser.  Prøverør eksploderer, kapasiteten hos de offentlige er sprengt..Hun forteller at folk blir regelrett overrasket når de er 38, og det viser seg å være for sent. 

Hvorfor vente lengst mulig? MÅ "alt" være på plass?

Anonymkode: 26493...e86

Fordi at for noen går det veldig lett. Gjorde det for meg iallefall og flere jeg kjenner. Hørt om mange i 20 åra som og sliter. Hva om de som ventet så lenge egentlig alltid har hatt problemer med å bli gravid? De finner jo ikke ut det gjerne før de aktivt begynner å prøve.

• Liker 3
Skrevet
19 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

De koster like mye som en porsche. Tenk du kunne hatt en g63 amg, en porche og en mercedes gtr i garasjen isteden for tre bråkere.

Det hadde vært kjedelig. 

Anonymkode: 7959f...7ad

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde vært kjedelig. 

Anonymkode: 7959f...7ad

Mer kjedelig enn å se på nasse nøff?

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Ja

• Liker 3
Skrevet

Alle venter. Venter på den store kjærligheten, den perfekte partner, økonomi på stell, hus, bil og jobb. 

Er ekstremt mange jeg kjenner hvor langtidsforholdet har ryki, så står man der, 30-35 år gammel, ingen barn og med halvparten av alle eiendeler. Iløpet av et år har de funnet seg en partner, året etter første barnet. Plutselig er det ikke så viktig med kjærlighet og alt på stell.

Anonymkode: bd4fd...581

• Liker 4
Skrevet

Jeg lurer heller på;  hvorfor skal enkelte mennesker ødelegge håpet/ hele tiden minne de på at fruktbarheten ikke er som den en gang var, bare fordi de over 35? klart at de kan bli gravid, kanskje fruktbarheten går litt ned men det er mye god hjelp å få. 

• Liker 18
Skrevet
10 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg ser ikke på Nasse Nøff. Jeg ser på Peppa Gris. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror de venter fordi de vet at muligheten for prøverør fins, hvis det ikke lykkes naturlig. Min greie er at jeg ikke skjønner at de ikke tar høyde for at det kan bli noe galt med barnet når de venter så lenge med å forsøke å bli gravide.

• Liker 1
Skrevet

Prøverør er et dyrt alternativ hvis man venter til 35. Først skal det prøves naturlig et års tid, da er man 36. Så skal det utredes, 37. Alternativ utforskes, 38. Gjett hva grensa for offentlig prøverør er....

Anonymkode: bd4fd...581

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ikke sikkert de over 35 tror det er så enkelt heller. Vet også om flere som har slitt med å  bli gravid i 20 årene, mens andre i 30 årene ikke har noe problem å bli gravid. Mye som skal klaffe og ofte er det menn som det er noe feil med også. Jeg ble gravid på 1-2 forsøk i 20 årene og har blitt gravid på 1 og 2 forsøk 3 ganger etter 37 år også. Nå er jeg 38 år og ble gravid på første forsøk, men den mistet jeg i tidlig SA. Nå ser det ut som jeg er blitt gravid igjen etter SA’n i juni.. Uansett ikke alltid man kan planlegge alt og man bør være i et stabilt forhold en stund før man får barn sammen. Jeg anbefaler helt klart å starte før om man har funnet den man ønsker dele livet med og jeg selv har tatt sjangsen på å bli gravid tross alt ikke hatt fast jobb.😊

Endret av frk.Sanna
  • Liker 1
Skrevet

Fordi de er naive og fordi menn gjør en god jobb når det kommer til manipulering og hjernevasking av kvinner og presser på for at unger skal utsettes lengst mulig. 

Anonymkode: 1b7b9...8c2

• Liker 3
Skrevet

jeg og mannen har kjempe lyst på et barn til! jeg er 34,5 år og står uten jobb... 

jeg søker og søker...men ingen napp.  Da må jeg evt blir gravid nå uten jobb, og få et ENDA større hull på cven. 

Er en vanskelig situasjon.. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...