Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal i intervju for en butikksjef stilling og er veldig usikker på hva jeg kan forvente (evn kreve) av lønn. Det er snakk om en relativ stor butikk i detaljhandelen med totalt 5 ansatte. Jeg har erfaring fra butikk fra tidligere, bl.a assisterende butikksjef.

Jeg ville høre om det var noen som kunne fortelle hva de har tjent som butikksjef i timelønn (ikke fastlønn, da det fort blir vanskelig å sammenligne) og om det var med eller uten mulighet for årlig bonus. Blir veldig glad for alle svar- da jeg ikke ønsker å takke ja til jobben hvis det er dårligere betalt enn tilsvarende jobber. Jeg har brent meg på det før. 

Tusen takk for alle svar :) 

Anonymkode: f6aaa...8f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

bump :) 

Skrevet

Kommer helt an på bransje og kjede, men generelt sett virker det som butikksjefer har en tendens til å "jobbe seg ihjel". Du får betalt for 8 timer, og evt to timer overtid (igjen, kommer an på bransje og kjede), men de fleste butikksjefer virker som jobber døgnet rundt til tider.

Skrevet
39 minutter siden, Minya skrev:

Kommer helt an på bransje og kjede, men generelt sett virker det som butikksjefer har en tendens til å "jobbe seg ihjel". Du får betalt for 8 timer, og evt to timer overtid (igjen, kommer an på bransje og kjede), men de fleste butikksjefer virker som jobber døgnet rundt til tider.

Hva er den verste/beste bransjen/kjeden? 

Skrevet

Jeg tror ikke butikksjefer får timeslønn. De får kun fastlønn, der et ukjent antall overtidstimer er inkludert i fastlønna.

Usikkert hva det dermed vil tilsvare i timelønn, fordi du på forhånd ikke kan vite hvor mye overtid du kan ende opp med å måtte jobbe det neste året f.eks. Som butikksjef kan du måtte steppe inn for syke ansatte som ikke kommer på jobb og det er personalmangel etc. Med bare 5 ansatte er butikken i en sårbar posisjon og avhengig av at alle er friske og på jobb når de skal. Ellers ender det med at butikksjefen må stille i kassa eller varepåfylling.

Anonymkode: d2769...263

Skrevet

Jeg var butikksjef på en cafe, og jobba meg i hel. Hadde 160, - i timen. Fikk aldri hjelp av de yngre kveldsjentene, så måtte jobbe mye dobble vakter. Lange Dager, Mye ansvar. 

Skrevet

Min erfaring er at det ikke er spesielt godt betalt å være butikksjef. Jeg hadde fastlønn med bonusordning (som viste seg å være helt uoppnåelig for "min" butikk) da jeg var butikksjef i en kjedebutikk og lønna var ikke så veldig mye høyere enn det jeg tjente som heltidsansatt med lønnstrinn 6 og avdelingsledertillegg. I perioder måtte jeg jobbe veldig mye ekstra pga sykefravær og da tjente jeg dårligere enn om jeg hadde vært ansatt og fått betalt for timene jeg jobbet ekstra.

Siden TS skriver at butikken har "totalt 5 ansatte" antar jeg at det inkluderer butikksjefen, altså at det er fire ansatte i tillegg til sjefen. Det er ikke mye og som AB...263 påpeker er det sårbart, siden det ikke er mange å spille på ved fravær. Butikksjefen risikerer mye ekstrajobbing for å dekke opp fravær om ikke de ansatte er friske og raske og stiller på jobb når de skal.

Har selv opplevd å måtte dekke opp hele åpningstiden (10 timers dager hverdager + seks timer på lørdag) i nesten tre måneder, fikk kun sporadisk avlastning av ekstrahjelper noen timer her og der. De verste ukene jobbet jeg nærmere 60 timer fordi jeg måtte ta kontorarbeidet utenom åpningstid. Da var ikke fastlønn spesielt gunstig...

Anonymkode: b92c6...c2e

• Liker 2
Skrevet
På 3.9.2018 den 3.04, Maestro skrev:

Jeg var butikksjef på en cafe, og jobba meg i hel. Hadde 160, - i timen. Fikk aldri hjelp av de yngre kveldsjentene, så måtte jobbe mye dobble vakter. Lange Dager, Mye ansvar. 

Fy søren, 160 er jo rett og slett utnyttelse. Var dette nylig, eller mange år siden?

Skrevet
På 3.9.2018 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at det ikke er spesielt godt betalt å være butikksjef. Jeg hadde fastlønn med bonusordning (som viste seg å være helt uoppnåelig for "min" butikk) da jeg var butikksjef i en kjedebutikk og lønna var ikke så veldig mye høyere enn det jeg tjente som heltidsansatt med lønnstrinn 6 og avdelingsledertillegg. I perioder måtte jeg jobbe veldig mye ekstra pga sykefravær og da tjente jeg dårligere enn om jeg hadde vært ansatt og fått betalt for timene jeg jobbet ekstra.

Siden TS skriver at butikken har "totalt 5 ansatte" antar jeg at det inkluderer butikksjefen, altså at det er fire ansatte i tillegg til sjefen. Det er ikke mye og som AB...263 påpeker er det sårbart, siden det ikke er mange å spille på ved fravær. Butikksjefen risikerer mye ekstrajobbing for å dekke opp fravær om ikke de ansatte er friske og raske og stiller på jobb når de skal.

Har selv opplevd å måtte dekke opp hele åpningstiden (10 timers dager hverdager + seks timer på lørdag) i nesten tre måneder, fikk kun sporadisk avlastning av ekstrahjelper noen timer her og der. De verste ukene jobbet jeg nærmere 60 timer fordi jeg måtte ta kontorarbeidet utenom åpningstid. Da var ikke fastlønn spesielt gunstig...

Anonymkode: b92c6...c2e

Jeg tror man veldig fort kan bli utnyttet mer når man har fastlønn i denne bransjen dessverre. Jeg tror faktisk jeg foretrekker timelønn, da hvert eneste kvarter skrives opp for å si det sånn (kommer ann på fastlønnen selvfølgelig..)

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fy søren, 160 er jo rett og slett utnyttelse. Var dette nylig, eller mange år siden?

Nå nylig.. 🙄 Men, jeg har jobba i restaurant og kaffebarer, der er lønna 130🙄

Skrevet

Noen andre som har noen erfaringer rundt dette? 

Skrevet

Jeg er avdelingsleder i en daglivarebutikk og har 206,- i grunnlønn, så kommer ub tillegg utenom, som er på 24,- og 48,- kroner ekstra i timen.

Anonymkode: 6643c...659

Skrevet

Vil tro butikksjefer fort har 220,- 

Skrevet
På 4.9.2018 den 19.34, AnonymBruker skrev:

Jeg tror man veldig fort kan bli utnyttet mer når man har fastlønn i denne bransjen dessverre. Jeg tror faktisk jeg foretrekker timelønn, da hvert eneste kvarter skrives opp for å si det sånn (kommer ann på fastlønnen selvfølgelig..)

Det lønner seg helt klart med timeslønn i dagligvarebransjen. Du jobber fort ekstra mye om du går på fastlønn. Jeg har timelønn, men høyere betalt og jobber mindre enn ei kollega som går på fastlønn og jobber 100%

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil tro butikksjefer fort har 220,- 

Jeg jobber i detaljhandel og har lønn på 220. Jeg er vanlig butikkmedarbeider uten full ansiennitet.

Anonymkode: 81c3d...cb3

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i detaljhandel og har lønn på 220. Jeg er vanlig butikkmedarbeider uten full ansiennitet.

Anonymkode: 81c3d...cb3

Oi det var bra betalt. Kan jeg spørre innenfor hvilken kategori innen detaljhandelen dette er?

Skrevet
På 4.9.2018 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Jobbet i en butikk deltid nylig. 160kr timen.  Jeg har ingen utdannelse men arbeidserfaring. 

33 år. Flaut 

Anonymkode: 122ca...e83

Skrevet

Jeg er medarbeider i butikk, nylig hoppet opp til høyeste lønnstrinn 6 - 199,- 

Blir jeg sjef nå, så tjener jeg mer enn det i timen. Hadde en av mine kolleger på lavere lønnstrinn blitt sjef nå, hadde de kanskje ikke hatt så mye i timen :) vanskelig å si 

Anonymkode: 814fa...b1c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er medarbeider i butikk, nylig hoppet opp til høyeste lønnstrinn 6 - 199,- 

Blir jeg sjef nå, så tjener jeg mer enn det i timen. Hadde en av mine kolleger på lavere lønnstrinn blitt sjef nå, hadde de kanskje ikke hatt så mye i timen :) vanskelig å si 

Hva er det som avgjør at du får lønn etter lønnstrinn og ansennitet? 

Får man automatisk høyere lønn om man har tatt en bachelor ? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det som avgjør at du får lønn etter lønnstrinn og ansennitet? 

Får man automatisk høyere lønn om man har tatt en bachelor ? 

Antall timer jeg jobber på et år + antall år jeg har jobbet. 

Det er ingen automatikk i det, nei

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...