Gå til innhold

Burde Norge få en innleveringsordning for barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I USA kan man stikke ungene i en kasse på brannstasjonen hvis man ikke vil ha dem lengre. I noen stater kan man levere barn opp til 18 år på legevakter. Ingen spørsmål og ingen ansvar etterpå.

Kunne dette redusert antal aborter og gitt barn bedre liv? Det er sikkert mange uegnede foreldre som vil ha en enkel løsning.

Videoannonse
Annonse
Gjest tranedatter
Skrevet

Altså, strengt tatt kan jo vi også legge fra oss ungene hvor som helst. Eller gå på legevakta, sette ungen i soffan for så gå..

Dette har jo ingenting med abort å gjøre da, handler mer om manglende offentlig nettverk i form av støtte og hjelp i vanskelige situasjoner. 

Skrevet
1 minutt siden, tranedatter skrev:

Altså, strengt tatt kan jo vi også legge fra oss ungene hvor som helst. Eller gå på legevakta, sette ungen i soffan for så gå..

Dette har jo ingenting med abort å gjøre da, handler mer om manglende offentlig nettverk i form av støtte og hjelp i vanskelige situasjoner. 

Det er straffbart.

Bokser og regler er jo gratis. Billog løsning på stort problem.

Skrevet

Vi har et system for dette; barnevernet. Om man ikke evner/ønsker å ta vare på eget barn, kan man fraskrive seg daglig omsorg til dem. 

Anonymkode: bf2d0...ee3

• Liker 11
Skrevet

Nei.  

Fordi det vil gjøre ting så mye lettere å bare dumpe barn her og der. I kina så har de slike ordninger, men allikevel blir barn plassert i skogen. I Norge har vi ikke slikt og aldri hørt om noen som har forlatt et barn i skogen. 
Det fjerner terskelen på det å dumpe barn ulovlig (skog, butikk, brannstasjon, who cares, same shit lizzm). 

Anonymkode: 4a965...f9a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har et system for dette; barnevernet. Om man ikke evner/ønsker å ta vare på eget barn, kan man fraskrive seg daglig omsorg til dem. 

Det er dette en SKAL bruke i slike konsekvenser

• Liker 2
Skrevet

Problemet med Norge er jo at det er et stort land med lite folk. Og de er jo for å forhindre at folk kaster babyer fra seg steder der de er utsatt for elementene, noe som skjer svært sjelden her. Så det vil være en dyr løsning på noe som ikke er et stort problem. 

Det er ikke noe problem å gi fra seg ansvaret for barna sine om man ønsker det. Jeg er sikker på at man kan gå til en legevakt og be dem ringe barnevernsvakta. Så lenge man ikke utsetter barnet sitt for fare, så er det ikke straffbart å gi fra seg omsorgen. 

Anonymkode: fe3b7...489

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

I USA kan man stikke ungene i en kasse på brannstasjonen hvis man ikke vil ha dem lengre. I noen stater kan man levere barn opp til 18 år på legevakter. Ingen spørsmål og ingen ansvar etterpå.

Kunne dette redusert antal aborter og gitt barn bedre liv? Det er sikkert mange uegnede foreldre som vil ha en enkel løsning.

Ja.

Det hadde vært en fordel.

Men jeg syns litt av problemet er at lukene ikke er store nok.

Det er nok mange mødre som gjerne skulle hatt en quick fix for tenåringsjentene sine.

Skrevet

Nå sliter ikke akkurat Norge med barn som blir forlatt på kirketrappa. 

Det er ikke noe problem å gi fra seg omsorgen, det er ikke straffbart. Man ringer barnevernsvakta og man kan sikkert gå på legevakten også. 

Anonymkode: fedc0...d98

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei.  

Fordi det vil gjøre ting så mye lettere å bare dumpe barn her og der. I kina så har de slike ordninger, men allikevel blir barn plassert i skogen. I Norge har vi ikke slikt og aldri hørt om noen som har forlatt et barn i skogen. 
Det fjerner terskelen på det å dumpe barn ulovlig (skog, butikk, brannstasjon, who cares, same shit lizzm). 

Anonymkode: 4a965...f9a

Altså, hallooooooooo andre land har prøvd dette for over 10 føkkings år siden. Til og med et konservativt land som Østerrike har det. Skulle tro en fant fullt av babyer i skogen der, om det virkelig resulterte i dette.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nå sliter ikke akkurat Norge med barn som blir forlatt på kirketrappa. 

Det er ikke noe problem å gi fra seg omsorgen, det er ikke straffbart. Man ringer barnevernsvakta og man kan sikkert gå på legevakten også. 

Anonymkode: fedc0...d98

Du vil jo gjøre det anonymt, for faen. Helst føde anonymt og dumpe anonymt. Slik at du må leve med samvittigheten, men ikke med skammen.

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da tar de alle framtidige barn eller dine andre barn.

Jeg sybes det burde være som våpenamnesti. Lever inn, ingen spørsmål, ingen konsekvenser.

• Liker 2
Skrevet

Det er bedre å gjøre det enklere å ta abort, og å jobbe aktivt for å normalisere abort og oppfordre til det.

• Liker 2
Skrevet

Eller stikke innom en kirke, legge fra seg ungen, og er det ingen i nærheten så stikker man? 

Anonymkode: d76aa...918

Skrevet
1 time siden, abrasiveRefraction skrev:

Jeg sybes det burde være som våpenamnesti. Lever inn, ingen spørsmål, ingen konsekvenser.

Dette er jo ikke sant. Det er fullt mulig å gi barn opp for adopsjon uten at det betyr at du blir fratatt andre barn eller fremtidige barn. 

Barn har rett til å vite hvor de kommer fra i Norge og derfor kommer det ikke til å bli sånn at folk kan gi bort barn uten å oppgi hvem de er. Det er jo også ganske vanskelig å skjule en graviditet, så de fleste må jo uansett forklare hvorfor de ikke lenger er gravide. Det er heller ikke spesielt positivt at folk føder uten assistanse og dersom man har født på et sykehus vil jo mor og barn følges opp videre og være registrert i offentlige register. Man kan ikke bare kvitte seg med et spedbarn uten at det blir oppdaget heldigvis. 

Anonymkode: fe3b7...489

• Liker 3
Skrevet

Bare å levere barnet til barnevernet, så blir det deres ansvar å finne veien videre. Eneste forskjellen er at du ikke får vært anonym.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Det er bedre å gjøre det enklere å ta abort, og å jobbe aktivt for å normalisere abort og oppfordre til det.

Det er ikke vanskelig å ta abort i Norge.

Anonymkode: 194bc...3e8

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Nei, det gjør de ikke. Jeg kjenner personlig et barn foreldrene sa fra seg ved fødsel. Foreldrenes øvrige barn bor hos foreldrene. Foreldrene valgte i det tilfellet å gi fra seg omsorgen pga store omsorgsbehov og sannsynlig tidlig død pga omfattende diagnose/misdannelser. (For min del et tilfelle der jeg forstår resonnementet, men ikke konklusjonen - sikkert fordi jeg kjenner og bryr meg om barnet.)

Skrevet

Vi trenger større åpenhet og aksept rundt det å adoptere bort barn. Det er det jeg ønsker for de som ser det som en bedre løsning enn abort. 

• Liker 2
Skrevet

Fri abort i 12 uker er mer enn nok til å bestemme seg og finne ut av om de vil eller har mulighet til ett barn.

Barn et ikke noe som bare skal prøves først, der må du være helt sikker. Jeg kjenner til ett par som aldri skulle hatt barn. De ble frarådet dette i flere instanser. De ville bare prøve først. De fikk prøve i 6 uker på spebarnsenter og vips ble barnet fratatt de og adoptert bort.

Anonymkode: 7ed7d...1a0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...