AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #1 Skrevet 1. september 2018 Er desperat etter å få meg en jobb og har meldt meg på nav. Det er mulig å få arbeidstrening, men da får man bare en lønn på 375 DAGEN. Noen som har erfaring med dette, på den måten at dersom man klarer seg bra og sjefen er fornøyd, er det mulig med ansettelse etter en stund? Anonymkode: c0aac...634
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #2 Skrevet 1. september 2018 I teorien er det sånn det skal funke ja, at en får vist seg fram for arbeidsgiver og får sjanse på fast jobb etter endt periode. Dessverre så viser vel NAV sine egne tall at virkeligheten ikke er helt slik. Det ender sjelden i fast ansettelse, enkelte arbeidsgivere spekulerer i å ha folk på arbeidstrening for billig arbeidskraft, og tar heller inn en ny person enn å ansette den som var der alt Ikke nok med det - men i etterkant, så kan det å ha arbeidstrening på CV'en din gjøre det vanskeligere å få jobb siden Forskning viser at arbeidsgivere heller ansetter folk som har vært ledige, enn de som har hatt arbeidstreninghttps://www.nrk.no/norge/forskningsrapport_-arbeidsgivere-skyr-folk-som-har-hatt-arbeidstrening-via-nav-1.13822398 Anonymkode: 98eb2...cd4 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #3 Skrevet 2. september 2018 Selvfølgelig hvis du skriver i CV at du har hatt praksisplass på sykehuset istedet for å ha bare skrive at du har jobbet der så er det negativt. Men hvem skriver på CV'en at de har praksisplass istedet for jobb? - Bare biased forskere som vil skape overskrifter. Anonymkode: b7961...fba 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #4 Skrevet 2. september 2018 https://www.tv2.no/a/9541237/ Lykke til. Anonymkode: eefc8...1c4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #5 Skrevet 2. september 2018 Min venninne kunne ikke utføre sin gamle jobb etter en skade og ville bytte bransje. Det er en bransje som er vanskelig å komme inn i uten utdanning. NAV var så greie at de satte en jobbspesialist som har kontakter inn bransjen på jobben, og hun fikk praksisplass. Hun fikk ikke jobb på samme sted, men fikk jobb i en nystartet avdeling et annet sted. Nå tenker hun med større sikkerhet at hun virkelig vil være i dette yrket og tør derfor å satse på utdanning 😊 Anonymkode: 7a12f...146
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #6 Skrevet 2. september 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: I teorien er det sånn det skal funke ja, at en får vist seg fram for arbeidsgiver og får sjanse på fast jobb etter endt periode. Dessverre så viser vel NAV sine egne tall at virkeligheten ikke er helt slik. Det ender sjelden i fast ansettelse, enkelte arbeidsgivere spekulerer i å ha folk på arbeidstrening for billig arbeidskraft, og tar heller inn en ny person enn å ansette den som var der alt Ikke nok med det - men i etterkant, så kan det å ha arbeidstrening på CV'en din gjøre det vanskeligere å få jobb siden Forskning viser at arbeidsgivere heller ansetter folk som har vært ledige, enn de som har hatt arbeidstreninghttps://www.nrk.no/norge/forskningsrapport_-arbeidsgivere-skyr-folk-som-har-hatt-arbeidstrening-via-nav-1.13822398 Anonymkode: 98eb2...cd4 Wow veldig glad jeg faktisk spurte innpå her angående dette... må si jeg er skeptisk nå ts Anonymkode: c0aac...634 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #7 Skrevet 2. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Wow veldig glad jeg faktisk spurte innpå her angående dette... må si jeg er skeptisk nå ts Anonymkode: c0aac...634 Bare lei for at ikke hadde mer oppløftende opplysninger å komme med. Dette omkring praksisplasser og om de tiltakene NAV har virkelig får folk i arbeid har vært endel diskutert. Om du googler litt omkring dette så finner du mer info og tall Anonymkode: 98eb2...cd4
Husholdning1 Skrevet 2. september 2018 #8 Skrevet 2. september 2018 Har både positive og negative erfaringer med det. Har to ganger fått fast jobb i firmaet jeg var i arbeidstrening i.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #9 Skrevet 2. september 2018 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Er desperat etter å få meg en jobb og har meldt meg på nav. Det er mulig å få arbeidstrening, men da får man bare en lønn på 375 DAGEN. Noen som har erfaring med dette, på den måten at dersom man klarer seg bra og sjefen er fornøyd, er det mulig med ansettelse etter en stund? Anonymkode: c0aac...634 Arbeidstrening, utplassering og praksisplass er kynisk misbruk av de svakeste i samfunnet, hvor mennesker som sliter med å forsvare eller stå opp for seg selv blir statistiske tall og inntektskilder for paraplybedrifter og eksterne konsulenter som hover inn penger på menneskers funksjonsnedsettelser, og dermed selger inn et innbilt behov for denne typen «sysselsetting», slik at NAV og velferdsforvalterne i politikken faktisk tror det er viktig med slike tiltak, selv om all statistikk tyder på at veien blir lengre til arbeidslivet jo mer man benytter seg av dem. Til slutt blir mange uføre og ender opp som bindersbøyere eller tekstilslaver på møbelavdelingen til Fretex. Anonymkode: 60b95...1f5 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #10 Skrevet 2. september 2018 Jeg har vært på arbeidsutplassering gjennom flere år og er veldig fornøyd. Men det kan hende at det kommer av at jeg var på en helt fantastisk arbeidsplass. Men det jo selvfølgelig veldig forskjellig. Har vært samme sted i to perioder over tre og et halvt år. To år nå i september. Har fått bli i praksis da jeg er i prosessen og skal søke uføretrygd og arbeidsplassen er fantastiske på å tilrettelegge. Så jeg har god erfaring Anonymkode: c8466...bdd
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #11 Skrevet 2. september 2018 Jeg kjenner to som er i praksis nå, vært det siden sommerferien startet siden de ikke fikk sommerjobb. Begge fikk avtale om helgejobb/tilkallingsjobb etter sommeren. Den ene begynne på skole samtidig, han andre vil fortsette i praksis fordi han liker seg og vil helst ha noe fast der. Ingen av de er norske eller snakker kjempebra norsk, vet ikke om det er enklere å få fast om du er norsk. Anonymkode: 7049e...b35
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #12 Skrevet 2. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig hvis du skriver i CV at du har hatt praksisplass på sykehuset istedet for å ha bare skrive at du har jobbet der så er det negativt. Men hvem skriver på CV'en at de har praksisplass istedet for jobb? - Bare biased forskere som vil skape overskrifter. Anonymkode: b7961...fba Problemet er at referansen - gjerne sjefen - vil potensielt kunne opplyse om at det var en praksisplass, og ikke et ordinært arbeidsforhold. Og setter man opp ting i CV som man ikke kan gjøre rede for, så kan det slå negativt ut på en selv som arbeidssøker. Det er faktisk mange ledere som er pinlige korrekte når det gjelder referanser, fordi vet at en feil referanse kan slå negativt ut på dem. Er du f. eks. klar over at en leder som gir uriktige opplysninger når man stiller som referanse, kan bli strafferettslig ansvarlig? Det er det mange som ikke er klar over, men en del sjefer er det, og gir derfor nøyaktige referanser. Anonymkode: 49c6b...c42 3
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #13 Skrevet 3. september 2018 Skikkelig trist at det skal være negativt for CVen. Burde jo vært andre veien. Gjennom arbeidstrening viser man at man tår på og ønsker å jobbe uansett, man vil noe, selvom man bare får en ekstremt lav lønn. Anonymkode: c0aac...634
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #14 Skrevet 3. september 2018 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skikkelig trist at det skal være negativt for CVen. Burde jo vært andre veien. Gjennom arbeidstrening viser man at man tår på og ønsker å jobbe uansett, man vil noe, selvom man bare får en ekstremt lav lønn. Anonymkode: c0aac...634 Joda, men husk nå at dette er rent statistisk. Selv om det viser en tendens til at arbeidsgivere ser negativt på det, så er det ingen grunn til å gi opp og sette seg på bakbeina. Og vil man unngå det, så kan man kanskje få til en ordning der man heller jobber frivillig. Anonymkode: 49c6b...c42
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #15 Skrevet 3. september 2018 Min erfaring er at slik arbeidstrening er utelukket rettet mot lavkompetanse-jobber, dvs. jobber du ikke trenger utdanning for å utføre. Slik at dersom du har høyere utdanning, så hjelper disse veldig lite. Unntak er jo om du selv greier å finne en bedrift, der bedriften og NAV inngår en avtale. Da betaler f.eks enten NAV full lønn (veldig lite), eller så betaler også arbeidsgiver litt. Dette var mitt tilfelle for ca. 10 år siden...da oppsøkte jeg en arbeidsplass om de trengte folk, og eier ville at jeg skulle kontakte NAV for å få satt opp en slik avtale om arbeidstrening. NAV betalte noe, og arbeidsgiver betalte resten. Du trenger selvfølgelig ikke oppføre på CV "Arbeidstrening i regi av NAV ved bedrift X", da dette rett og slett ser verre ut på CV enn "Fast stilling - bedrift X". Og om sjefen på jobben er forståelsesfull, så kan han fungere som referanse, og bare nevne hva du gjorde på jobb, ikke hvordan du havnet der. Dersom NAV betaler 100% av sin del (7000-8000 i mnd?), du får en arbeidsgiver til å betale det samme, så overlever du jo fint. Etter f.eks 6-12 mnd i slik stilling, så har du opparbeidet deg erfaring nok til å søke på mer relevante stillinger. Anonymkode: e3064...e4e
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #16 Skrevet 3. september 2018 Jeg var i arbeidspraksis via nav, endte med å få bli vikar etter endt praksis. Er nå 100% ansatt. Anonymkode: e1c58...9f7
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #17 Skrevet 3. september 2018 På 2.9.2018 den 19.29, AnonymBruker skrev: Problemet er at referansen - gjerne sjefen - vil potensielt kunne opplyse om at det var en praksisplass, og ikke et ordinært arbeidsforhold. Og setter man opp ting i CV som man ikke kan gjøre rede for, så kan det slå negativt ut på en selv som arbeidssøker. Det er faktisk mange ledere som er pinlige korrekte når det gjelder referanser, fordi vet at en feil referanse kan slå negativt ut på dem. Er du f. eks. klar over at en leder som gir uriktige opplysninger når man stiller som referanse, kan bli strafferettslig ansvarlig? Det er det mange som ikke er klar over, men en del sjefer er det, og gir derfor nøyaktige referanser. Anonymkode: 49c6b...c42 En velger selv hvem en vil bruke som referanse. Når det er sagt så er det ikke vanlig praksis å spørre tidligere arbeidsgiver om arbeidstaker har vært på praksisplass. Jeg har lest mange referanseintervju sjekklister uten at det noen gang har kommet frem. Det er heller ingen sjefer som blir straffet for å være unøyaktig eller for å unnlate å gi informasjon til referansesjekkere. Det kan bære straffeansvar å forsettelig lyge. Her er det en stor forskjell. Skulle mot all formodning den potensielle arbeidsgiveren ha en politikk som innebærer å aktivt undersøke med tidligere sjefer om jobbsøkeren har vært på praksisplass eller ei og så diskriminere utfra den informasjonen så ville jeg nok trolig ikke ha trivdes med å jobbe på den aktuelle arbeidsplassen. Problemet med praksisplasser gjennom NAV er at de blir innvilget til de aller svakeste brukerne(de som trenger det mest). Det er ikke attraktivt for arbeidsgivere å vite at du er blant nav sine svakeste brukere all den tid arbeidsformidlingen er slått sammen med sosialhjelpsutbetalere og trygdegivere. Tror det var mer akseptert når AETAT var en egen etat for seg selv og virkelig kunne fokusere på markedsarbeid. Anonymkode: b7961...fba
Jolene Skrevet 3. september 2018 #18 Skrevet 3. september 2018 Fikset meg en praksisplass selv, endte opp med et vikariat i en annen sektor når praksisperioden gikk ut. Har bare gode ting å si om praksisplass. Kunne også bruke kontaktpersonen min som referanse, og vi avtalte hva jeg skulle kalle praksisplassen min Man vet ikke før man har prøvd, og det kommer an på veileder i NAV samt bedriften man er innenfor
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #19 Skrevet 5. september 2018 Hadde aldri nevnt arbeidstrening i en CV. Har man f.eks jobbet i en matbutikk og har gjort de samme oppgavene som de ansatte så har man vært butikkmedarbeider. Man trenger ikke oppgi grunner for at man har jobbet i butikken, men det er selvsagt viktig å gjøre en så god jobb at sjefen i butikken vil være referanse og kan gå god for personen selv om det ikke blir noe mer jobb i akkurat den butikken. Anonymkode: 3eeb9...062
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #20 Skrevet 5. september 2018 Jeg har god erfaring med praksisplass. Jeg fikk praksis innen et yrke jeg hadde interesse for, og bedriften ga meg lærlingplass etter endt praksis. Da jeg besto læreprøven fikk jeg fast ansettelse, og bedriften sponset delvis noe høyere utdanning. I dag er jeg over i en mer krevende og bedre betalt jobb hos samme arbeidsgiver Anonymkode: f8744...0ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå