Gå til innhold

Lavkarbo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kan noen fortelle meg om lavkarbo hvordan den fungerer? Jeg har fått barn og har gått opp mange kilo :( vil gå ned og ammer, kan jeg gå på vanlig lavkarbo og trene ? Isåfall hva er lavkarbo hva kan man spise ? Kan man spise seg mett og gå ned i vekt ? Hvordan regner man kaloriene for å gjøre det helt nøyaktig? 

Tusen takk for alt av svar :)

Anonymkode: 108da...a49

Skrevet

Når du ammer er ikke dette noe du bør gjøre alene. Snakk med jordmor og få henv til ernæringsfysiolog. Det viktigste er ikke trening, men kosthold og livsstil. Treningen er egentlig helt unødvendig om man spiser riktig. Kalorier inn og kalorier brent.

Anonymkode: f7c67...219

Skrevet

Når du ammer så skal du ikke slanke deg. Miljøgifter samler seg i fettvevet og ved slanking når denne forbrennes går det over i blodbanen og videre over til morsmelk og barnet. 

Jeg forstår godt at du gjerne vil bli kvitt kiloene og komme i gang, men anbefaler deg å vente litt. 

Jeg er lavkarbo tilhenger da kroppen min trives godt uten sukker. Det er mange definisjoner av lavkarbo, alt fra helt eksterme hvor karbohydrater utelukkes nesten helt til mere moderat hvor en holder seg mellom 50-100karbo on dagen (norske myndigheter anbefaler 250-300 karbs per dag). 

Jeg spiser moderat lavkarbo hvor mine karbs kommer fra grønnsaker, bær, nøtter, litt havregrøt, chia etc.

På lavkarbo skal du kutte ut mat som er tilsatt sukker i tillegg til korn, pasta, ris og potet da disse inneholder altfor mye karbohydrater. Det du kan spise er all slags kjøtt, fisk, alle grønnsaker bortsett fra potet og begrenset med gulrot. Bær og nøtter, egg, ost, smør. 

Jeg anbefaler deg å begynne med å kutte ut tomme kalorier i form av kjeks, kaker, sjokolade, is ++. Begynn med å inna rene matvarer med mye grønnsaker. Dersom du ønsker tips så kan du gå inn på lavkarbo.no. Mye tips å hente der 😊

Anonymkode: b8e57...1d3

• Liker 1
Skrevet

Redusert karbo er topp. Spis bare 100% fullkornsbrød, unngå sukker og pasta, spis grønnsaker og kylling, fisk, karbonadedeig og annet magert kjøtt. Spis små porsjoner, øv deg på å bli mett. Dette er ikke slanking, men et bevisst kosthold.

Skrevet

Husk at lavkarbo har mange definisjoner. Lavkarbo betyr bare at man spiser mindre karbohydrater enn "folk flest". Noen spiser et så strengt lavkarbo-kosthold at de ikke kan spise mer enn en håndfull grønnsaker om dagen. Frukt kan aldri spises da. Mens andre unner seg mye mer, og kan lett spise så mye grønnsaker de vil, og kose seg med frukt av og til. Jeg personlig ligger rundt 80 g karbohydrater om dagen, og kan få inn en del grønnsaker - men det spørs selvsagt hva jeg ellers spiser den dagen.

Hvis vi skal se bort fra "bivirkningen" som er vektnedgang, synes jeg lavkarbo får meg til å føle meg bedre. Jeg er ikke like slapp og doven, sikkert fordi jeg inntar mye mer næringsrik mat istedet for pasta, ris, potet, brød, o.l. da de matvarene er erstattet med grønnsaker og melkeprodukter.

Hadde jeg vært deg hadde jeg prøvd å kutte ned på raffinert sukker først. Godteri, kaker, sukkerholdige drikker, sjokolade, iskrem, osv. Deretter hadde jeg kuttet ned på potet, ris, pasta og hvitt brød. Spis grønnsaker istedet. Spis skikkelig grovt brød.

Men husk å øke på (sunt!) fett når du minker på karbohydratene. Kroppen må enten få energi fra karbohydrater, eller fra fett. Å kutte ned på den ene uten å øke den andre vil mest sannsynlig gjøre deg slapp og uvel. Med sunt fett kan du tenke på olivenolje, nøtter, frø, avokado, fet fisk, egg, fet yoghurt og lignende.

Fokuser på å spise mer sunt, og gjerne få inn litt fysisk aktivitet i hverdagen, så vil vekten sakte men sikkert gå ned uansett. Bare ikke la det være et fokus, nå som du ammer. Her kan du lese litt mer om det:
https://www.kk.no/mamma/kan-jeg-slanke-meg-nar-jeg-ammer-63933332

Anonymkode: f4667...ae1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...