Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 18 år som går mitt 3 år nå på videregående. Jeg har funnet ut at jeg har der veldig dårlig der jeg bor, sammen med foreldrene mine. Jeg har virkelig prøvd å få det til, men jeg miter all min fokus på skole. Har det så utrolig dårlig, hverdagene mine er full av krangler, angst og depresjon. Jeg har funnet ut at jeg trenger å flytte ut.

Jeg har ingen form for inntekt, jeg har ingen jobb nå, men jobbet litt i sommer bare. Ellers tjener jeg ikke noe penger til hverdagen. Hvis jeg skal flytte inn i en hybel/leilighet, får jeg bostøtte da? Og hvor mye? Jeg har ikke ord for å beskrive hvor mye jeg faktisk trenger å flytte ut. Jeg klarer virkelig ikke å bo der jeg bor mer. Men jeg har ingen penger.. Jeg går på skole og forsørger meg selv med noen tusen kr som jeg har i sparekonto. Det er nok til noen av regningene jeg får (tlf regning, buss osv) ellers prøver jeg virkelig å få meg jobb. 

Hvor mye i bostøtte får jeg hvis jeg ikke tjener noe som helst? Det kan hende jeg skl flytte inn med min søster som er på samme alder og som er som meg, hun har heller ikke en jobb og tjener ikke noe penger. da er vi to stk som bor sammen, men er det mulig å få dekket leiligheten? Jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre..

Anonymkode: 294d2...114

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn jeg har skjønt det så får man ikke bostøtte når man er student, det finnes unntak men det er gjerne om man har barn f.eks.! Les om det inne på husbanken I tillegg er det vel sånn at når man går på vgs så skal man forsørges av foreldrene sine. Har du ikke stipend? Det kan man jo få når man går på videregående!

Hva med å ta turen til helsesøster på skolen? Det kan jo hende hun har noen gode råde og kan hjelpe deg!:klem:

Anonymkode: 8fdce...fef

Skrevet

Bostøtte får du ikke. Men du kan kreve bidrag om du er ordentlig ræv. 

Anonymkode: 92515...d8f

Skrevet

Man kan få borteboerstipend fra lånekassen,  men de har ko sine regler.

Anonymkode: 1f9bd...c45

Skrevet

Bo borte på grunn av særlige forhold i hjemmet

Dersom særlige forhold av personlig eller sosial karakter, for eksempel alvorlige konflikter i hjemmet, gjør at du vil bli hindret i å gjennomføre utdanningen, kan du få bostipend selv om du ikke kan få det på grunn av reisetid eller avstand. Det samme gjelder dersom foreldrene dine er skilt og du ikke kan bo hos noen av dem. Konflikter og uenighet som blir sett på som vanlig mellom søsken eller mellom barn og foreldre, regnes ikke som et særlig forhold.

Du må sende inn en bekreftelse fra en eller flere av de følgende på de sosiale forholdene hjemme:

• PP-tjeneste
  • sosialkontor
  • familierådgivningskontor
  • psykolog
  • helsesøster

Anonymkode: 1f9bd...c45

Skrevet

Du har rett på borteboerstipend fra lånekassen og bidrag fra dine foreldre. Du og dine foreldre kan lage en privat bidragsavtale eller få den fastslått av nav.

Anonymkode: 06f69...c94

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett på borteboerstipend fra lånekassen og bidrag fra dine foreldre. Du og dine foreldre kan lage en privat bidragsavtale eller få den fastslått av nav.

Anonymkode: 06f69...c94

Ikke hvis det er en selv som velger å flytte ut, kun om man blir kastet ut

Anonymkode: 4576e...c8f

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke hvis det er en selv som velger å flytte ut, kun om man blir kastet ut

Anonymkode: 4576e...c8f

Kilde takk? Tviler på at du har det da

Anonymkode: 4a65c...ee1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...