AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #1 Skrevet 1. september 2018 Fikk avslag på ung ufør tillegget på AAP for to år siden. Nå derimot har jeg fått en diagnose som gir rett til ung ufør tillegget. Kan jeg søke om det nå og hvordan gjøres det? Anonymkode: f78a1...a68 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #2 Skrevet 1. september 2018 Er du under 25 år nå? Er du eldre så har ikke du rett til det. Hvis du er under 25 år så tar du å ringer nav å sier at du ønsker å søke på ung ufør-tillegget. Anonymkode: 247b0...19c
ajarRun Skrevet 1. september 2018 #3 Skrevet 1. september 2018 Hvorfor tror du noen som jobber på nav skulle vite det? Jeg kjenner undulater som forstår reglene bedre. Snakk med en advokat. Noen ka. hjelpe gratis. De kan belære idiotene på Nav om regelverket. 1
Duckie Skrevet 1. september 2018 #4 Skrevet 1. september 2018 37 minutter siden, AnonymBruker said: Er du under 25 år nå? Er du eldre så har ikke du rett til det. Hvis du er under 25 år så tar du å ringer nav å sier at du ønsker å søke på ung ufør-tillegget. Anonymkode: 247b0...19c Jo, om man har hatt sykdommen siden før den tid har man fortsatt rett på det. Selv om man ikke har fått diagnosen før nå kan man ha hatt sykdommen lenge. Du må snakke med saksbehandleren din om gangen videre TS. 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #5 Skrevet 2. september 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Fikk avslag på ung ufør tillegget på AAP for to år siden. Nå derimot har jeg fått en diagnose som gir rett til ung ufør tillegget. Kan jeg søke om det nå og hvordan gjøres det? Anonymkode: f78a1...a68 Det handler ikke kun om diagnose, men alvorlighetsgrad. Anonymkode: f153d...2ed 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #6 Skrevet 2. september 2018 Mjaa.. de har en sånn «liste» over sykdommer som kan gi rett på ung ufør. Blant annet alvorlig leddgikt, alvorlig ADHD, alvorlig Asperger (haha se hvordan de skriver alvorlig foran alle diagnoser😅). Har selv Asperger og har aldri vært noe tull med å få innvilget ung ufør (etter jeg fikk diagnosen). Men hvis du allerede har hatt en diagnose (uansett diagnose) som har gjort deg ufør før 26 så burde de ha gitt ung ufør. Men vet de er litt vanskelige på det. Når man søker aap står det på skjemaet «har du fått din arbeidsevne redusert med minst 50% før fylte 26?» jeg krysset ja her, men fikk ikke noe ung ufør tillegg.. visste ikke om det egentlig så tok over 3 år før jeg fant det ut. Bare sa ifra muntlig til saksbehandleren min at jeg mente jeg fylte de vilkårene og om de kunne se på det. Innvilget noen måneder etterpå og fikk etterbetalt.. det som er sykt er at før jeg fikk Aspergerdiagnosen satt de diagnosene angst, ADHD og alvorlige personlighetsforstyrrelser på meg. Var da 20 år. Da var ikke ung ufør aktuelt tydeligvis. Da jeg ble utredet mente de det heller var Asperger. Med en gang denne diagnosen kom opp ble alt bare fikset.. de sier det ikke kommer Ann på diagnose, men funksjonsevne. Dette er tull. Min funksjonsevne har alltid vært dårlig, den eneste forskjellen er navnet på diagnosen. Anonymkode: f0c81...a14 3
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #7 Skrevet 2. september 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Mjaa.. de har en sånn «liste» over sykdommer som kan gi rett på ung ufør. Blant annet alvorlig leddgikt, alvorlig ADHD, alvorlig Asperger (haha se hvordan de skriver alvorlig foran alle diagnoser😅). Har selv Asperger og har aldri vært noe tull med å få innvilget ung ufør (etter jeg fikk diagnosen). Men hvis du allerede har hatt en diagnose (uansett diagnose) som har gjort deg ufør før 26 så burde de ha gitt ung ufør. Men vet de er litt vanskelige på det. Når man søker aap står det på skjemaet «har du fått din arbeidsevne redusert med minst 50% før fylte 26?» jeg krysset ja her, men fikk ikke noe ung ufør tillegg.. visste ikke om det egentlig så tok over 3 år før jeg fant det ut. Bare sa ifra muntlig til saksbehandleren min at jeg mente jeg fylte de vilkårene og om de kunne se på det. Innvilget noen måneder etterpå og fikk etterbetalt.. det som er sykt er at før jeg fikk Aspergerdiagnosen satt de diagnosene angst, ADHD og alvorlige personlighetsforstyrrelser på meg. Var da 20 år. Da var ikke ung ufør aktuelt tydeligvis. Da jeg ble utredet mente de det heller var Asperger. Med en gang denne diagnosen kom opp ble alt bare fikset.. de sier det ikke kommer Ann på diagnose, men funksjonsevne. Dette er tull. Min funksjonsevne har alltid vært dårlig, den eneste forskjellen er navnet på diagnosen. Anonymkode: f0c81...a14 Hvor gammel var du da du fikk ung ufør og etterbetalt? Ikke alle aspergere som får det som søker. Men diagnosen viser jo at det er medfødt. Anonymkode: 74f0b...a05
AnonymBruker Skrevet 2. september 2018 #8 Skrevet 2. september 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor gammel var du da du fikk ung ufør og etterbetalt? Ikke alle aspergere som får det som søker. Men diagnosen viser jo at det er medfødt. Anonymkode: 74f0b...a05 Var 25. Vet ikke helt, men virker som om man har den diagnosen får du «kastet» alt etter deg og alt håp er ute. Da jeg «kun» hadde PF diagnosene, ADHD og angst snakket nav om tiltak, jobb osvosv. Da det ble satt Asperger var det «søk uføretrygd, hade jaa». Ung ufør hadde ikke blitt innvilget om det ikke var for den diagnosen. Så lenge man har Asperger og kan knytte sin dårlige fungeringsevne til diagnosen kan nav rett og slett ikke si nei til ung ufør tillegget. Jeg går til habiliteringstjenesten, de som jobber der har jobbet der i 20 år og de har kun snakket med én person som har fast jobb. Resten er unge uføre. Det er litt dumt at det er diagnosen det går på når nav sier det skal gå på fungeringsevne. Jeg føler virkelig ikke det stemmer, dessverre. Anonymkode: f0c81...a14 1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #9 Skrevet 3. september 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Var 25. Vet ikke helt, men virker som om man har den diagnosen får du «kastet» alt etter deg og alt håp er ute. Da jeg «kun» hadde PF diagnosene, ADHD og angst snakket nav om tiltak, jobb osvosv. Da det ble satt Asperger var det «søk uføretrygd, hade jaa». Ung ufør hadde ikke blitt innvilget om det ikke var for den diagnosen. Så lenge man har Asperger og kan knytte sin dårlige fungeringsevne til diagnosen kan nav rett og slett ikke si nei til ung ufør tillegget. Jeg går til habiliteringstjenesten, de som jobber der har jobbet der i 20 år og de har kun snakket med én person som har fast jobb. Resten er unge uføre. Det er litt dumt at det er diagnosen det går på når nav sier det skal gå på fungeringsevne. Jeg føler virkelig ikke det stemmer, dessverre. Anonymkode: f0c81...a14 Jeg leste for ikke lenge siden om en som hadde asperger som fikk avslag på ung ufør, så da er det ikke slik at man får automatisk ung ufør. Jeg leste også om en som slet med å få endene til å møtes fordi han bare greide å jobbe deltid. Saksbehandleren min sa til meg at det er forskjellige grader av det ( noe jeg vet også). Selv om hun ikke vet så mye om det brukte hun det hun visste til å avvise uføretrygd. Typisk nav eller typisk forskjellsbehandling av brukere på nav. Anonymkode: 74f0b...a05 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2018 #10 Skrevet 3. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg leste for ikke lenge siden om en som hadde asperger som fikk avslag på ung ufør, så da er det ikke slik at man får automatisk ung ufør. Jeg leste også om en som slet med å få endene til å møtes fordi han bare greide å jobbe deltid. Saksbehandleren min sa til meg at det er forskjellige grader av det ( noe jeg vet også). Selv om hun ikke vet så mye om det brukte hun det hun visste til å avvise uføretrygd. Typisk nav eller typisk forskjellsbehandling av brukere på nav. Anonymkode: 74f0b...a05 Ja akkurat. Har hørt om dette selv. Har også hørt om de som klager og får medhold. Er bare tull å si at det er forskjellige grader. Om man har en Aspergerdiagnose betyr det at man har store problemer i hverdagen. Selv om ja, noen har det verre enn andre. Saksbehandleren din høres ut som en bitch. Spør om å få bytte. På mine 4 år på aap hadde jeg sikkert 7 forskjellige saksbehandlere, men ingen av de prøvde seg på noe sånt tull. De er ikke leger/psykologer som noen av de dessverre tror om seg selv. Anonymkode: f0c81...a14
AnonymBruker Skrevet 4. september 2018 #11 Skrevet 4. september 2018 On 9/3/2018 at 1:03 AM, AnonymBruker said: Var 25. Vet ikke helt, men virker som om man har den diagnosen får du «kastet» alt etter deg og alt håp er ute. Da jeg «kun» hadde PF diagnosene, ADHD og angst snakket nav om tiltak, jobb osvosv. Da det ble satt Asperger var det «søk uføretrygd, hade jaa». Ung ufør hadde ikke blitt innvilget om det ikke var for den diagnosen. Så lenge man har Asperger og kan knytte sin dårlige fungeringsevne til diagnosen kan nav rett og slett ikke si nei til ung ufør tillegget. Jeg går til habiliteringstjenesten, de som jobber der har jobbet der i 20 år og de har kun snakket med én person som har fast jobb. Resten er unge uføre. Det er litt dumt at det er diagnosen det går på når nav sier det skal gå på fungeringsevne. Jeg føler virkelig ikke det stemmer, dessverre. Anonymkode: f0c81...a14 Dessverre er det slik. Kun 10% av aspergerene jobber sa de i programmet "Alle i arbeid" på TV2 i dag. Anonymkode: fda2d...f08 1
Snop Skrevet 4. september 2018 #12 Skrevet 4. september 2018 Jeg skjønner heller ingenting av dette. Jeg fikk ikke ung ufør, men forstår ikke helt. Jeg er riktignok bare 50% uføretrygdet, og så er den friske delen av meg ekstremt funksjonell, mens den syke er alvorlig syk. Fikk avslag på ung ufør på bakgrunn av at jeg er så ressurssterk og får til så mye. Fint nok det, men dette gjelder jo bare de dagene jeg ikke ligger på sykehus eller i senga - jeg er veldig løsningsorientert og gjør det beste utav de gode dagene jeg har, men ble likefullt kronisk syk når jeg var ung og kommer derfor aldri til å få mer enn minsteutbetaling. Faller mellom to stoler, enten for frisk eller for syk...
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #13 Skrevet 5. september 2018 4 timer siden, Snop skrev: Jeg skjønner heller ingenting av dette. Jeg fikk ikke ung ufør, men forstår ikke helt. Jeg er riktignok bare 50% uføretrygdet, og så er den friske delen av meg ekstremt funksjonell, mens den syke er alvorlig syk. Fikk avslag på ung ufør på bakgrunn av at jeg er så ressurssterk og får til så mye. Fint nok det, men dette gjelder jo bare de dagene jeg ikke ligger på sykehus eller i senga - jeg er veldig løsningsorientert og gjør det beste utav de gode dagene jeg har, men ble likefullt kronisk syk når jeg var ung og kommer derfor aldri til å få mer enn minsteutbetaling. Faller mellom to stoler, enten for frisk eller for syk... Du fikk avslag fordi du er i jobb. Er ikke så vanskelig å forstå det Anonymkode: 81c13...7c4 6
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #14 Skrevet 5. september 2018 På 1.9.2018 den 16.24, AnonymBruker skrev: Fikk avslag på ung ufør tillegget på AAP for to år siden. Nå derimot har jeg fått en diagnose som gir rett til ung ufør tillegget. Kan jeg søke om det nå og hvordan gjøres det? Anonymkode: f78a1...a68 Det er som sagt ikke så at får du den og den diagnosen så får du automatisk ung uføre. Så dette må du ta opp med din saksbehandler Anonymkode: 81c13...7c4 1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #15 Skrevet 5. september 2018 Hvis du fikk diagnosen før fylte 26 år så kan du det. Anonymkode: 3da49...72c 1
Snop Skrevet 5. september 2018 #16 Skrevet 5. september 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Du fikk avslag fordi du er i jobb. Er ikke så vanskelig å forstå det Anonymkode: 81c13...7c4 Men tillegget er ikke kun forbeholdt de som er 100%. Derfor jeg lurer.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #17 Skrevet 5. september 2018 Ikke for å kuppe tråden her, men kan noen kjapt svare på hvilke diagnoser som kvalifiserer til ung ufør-tillegget? Er det sånn at ingen får det om man sliter med kraftig invalidiserende depresjon og angst? Anonymkode: 5b9ae...63c
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #18 Skrevet 5. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden her, men kan noen kjapt svare på hvilke diagnoser som kvalifiserer til ung ufør-tillegget? Er det sånn at ingen får det om man sliter med kraftig invalidiserende depresjon og angst? Anonymkode: 5b9ae...63c Er ingen ekspert men de diagnosene der kvalifiserer ikke nødvendigvis til ufør i det hele tatt, langt mindre noe tillegg. Anonymkode: 3b94b...c77
AnonymBruker Skrevet 5. september 2018 #19 Skrevet 5. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er ingen ekspert men de diagnosene der kvalifiserer ikke nødvendigvis til ufør i det hele tatt, langt mindre noe tillegg. Anonymkode: 3b94b...c77 Tja, det finnes mange som er ufør grunnet angst og/eller depresjon, så det der stemmer ikke helt. Anonymkode: 5b9ae...63c 2
heipådegsann Skrevet 5. september 2018 #20 Skrevet 5. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke for å kuppe tråden her, men kan noen kjapt svare på hvilke diagnoser som kvalifiserer til ung ufør-tillegget? Er det sånn at ingen får det om man sliter med kraftig invalidiserende depresjon og angst? Anonymkode: 5b9ae...63c Min samboer får ung ufør. Og de største plagene hans er depresjon og angst. Av angsten så er det den sosiale angsten som sliter han mest ut til daglig, men han kan også få sammenbrudd av andre ting. Han har flerpersonlighetsforstyrrelse i tillegg. Og den gangen han fikk trygden innvilget satt han også med diagnosen sadistisk personlighetsforstyrrelse. Det siste er den nye psykiateren hans uenig i. Vet ikke hvor mye de siste diagnosene hadde å si for vurderingen, men som sagt er det de to første som hindrer han mest. Han gikk på aap i nesten 10år før han fikk innvilget ung ufør. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå