Gå til innhold

Bør utroskap bli straffbart?

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Jeg ville aldri skrevet under på en sånn kontrakt. Jeg kan vanskelig se for meg at jeg ville vært utro - men en slik kontrakt ville ikke gjort noen forskjell for meg. Jeg var gift, vi hadde lovet hverandre troskap. Begge visste hva det betydde. Han var utro likevel. Han ville vært utro - dog kanskje noe mer usynlig - selv med en slik kontrakt.

Ja, men da ville han jo fått en straff for det. Kanskje han aldri ville vært utro mer i fremtiden. Kanskje han ikke ville vært utro i utgangspunktet om han viste det lå en straff der. 

Anonymkode: 3f14e...444

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ved utroskap risikerer man å miste den personen man liksom skal være så glad i. Når noen tar den risken så synes jeg heller at den bedratte bør bli flinkere på å gå. Du tar ikke den risikoen viss du virkelig ikke ser for deg et liv uten vedkommende. 

Smack that ego - men straff tror jeg ikke vil kunne blitt gjennomførbart. Det må dokumenteres og for å dokumentere må man jo krysse grensen, bryte andre lover igjen, for å få tak i dokumentasjon. Alle har rett på frihet.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett til å forvente det du vil. Men å ta av å lage et helsikes styr om noen ligger med noen, er for drøyt. Det er tross alt ingenting annet enn din egen trang til å eie partner som er skadet. Noen annen påviselig skade finnes ikke.

Anonymkode: 838e6...62a

Du høres ut som en som har vært/kan være utro. Har ingenting med noen trang for å eie partner, det har med rett og galt å gjøre. Man skal være trofast. Klarer man ikke det så bør man ikke inngå noe forhold med noen. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du høres ut som en som har vært/kan være utro. Har ingenting med noen trang for å eie partner, det har med rett og galt å gjøre. Man skal være trofast. Klarer man ikke det så bør man ikke inngå noe forhold med noen. 

Der ser man hvor galt det kan gå. Hvem skal definere hva som er rett og galt?

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel mulig. Men ingen grunn til å ta av. Liker man det ikke og ikke kan leve videre med det, er det bare å ta sin hatt og gå. Uten dette enorme spetakkelet som absolutt INGEN er tjent med.

Det har ikke slått deg at det faktisk kan være ødeleggende for den personen som blir sveket? Hvordan er det, tror du, etter at du har født tre barn og kroppen dessverre bærer preg av det, å oppleve at mannen finner seg en 20 år yngre å flytte inn hos?

Du har et alt for enkelt syn på dette. Det er selvsagt fint for deg at du har et så åpent sinn at du aksepterer utroskap i fred og fordragelighet. Jeg tør til og med påstå at du IKKE aksepterer utroskap fordi utroskap for deg er noe annet enn utroskap for meg.

Jeg forholder meg til de avtalene som er inngått og det samme forventer jeg av en partner. Kan man ikke forholde seg til avtalen så er det brudd. Det må være lov å være skuffet og ha det vondt grunnet bruddet. Eventuelt kan man tilgi dersom det er rom for det, og forholdet kan reddes. Det krever noe av begge parter. Det har fungert for noen, ofte fungerer det ikke fordi den utro parten rett og slett ikke makter å være trofast (ser på forholdet som en slags bankers plassering av regelmessig sex, men trenger spenningen og jakten som sex med andre enn partner gir) eller fordi forholdet ikke kan reddes fordi det allerede er skakkjørt.

Skrevet

Er det ikke bedre og heller bare akseptere at mennesker ikke er skapt til å leve i monogami. Hadde mennesker vært ment å være bare med en partner eller holde seg til en om gangen. Men slik er det ikke det burde være tegn på at mennesker ikke er skapt for å leve i monogami men polygami. 

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, er man gift bør straffen være enda strengere. 

Og strafferammene du har nevnt i hovedinnlegget er høyere enn mange tilfeller av pedofili, voldtekt, vold, promillekjøring og andre straffesaker... Skal vi slippe ut voldstektsmenn og pedofile fra fengsel, for å gjøre plass til alle som er utro?

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Det har ikke slått deg at det faktisk kan være ødeleggende for den personen som blir sveket? Hvordan er det, tror du, etter at du har født tre barn og kroppen dessverre bærer preg av det, å oppleve at mannen finner seg en 20 år yngre å flytte inn hos?

Du har et alt for enkelt syn på dette. Det er selvsagt fint for deg at du har et så åpent sinn at du aksepterer utroskap i fred og fordragelighet. Jeg tør til og med påstå at du IKKE aksepterer utroskap fordi utroskap for deg er noe annet enn utroskap for meg.

Jeg forholder meg til de avtalene som er inngått og det samme forventer jeg av en partner. Kan man ikke forholde seg til avtalen så er det brudd. Det må være lov å være skuffet og ha det vondt grunnet bruddet. Eventuelt kan man tilgi dersom det er rom for det, og forholdet kan reddes. Det krever noe av begge parter. Det har fungert for noen, ofte fungerer det ikke fordi den utro parten rett og slett ikke makter å være trofast (ser på forholdet som en slags bankers plassering av regelmessig sex, men trenger spenningen og jakten som sex med andre enn partner gir) eller fordi forholdet ikke kan reddes fordi det allerede er skakkjørt.

Dette har da en partner ALL rett til. Du eier ham ikke på noe sett eller vis.

For meg finnes det ikke noe som heter utroskap. Jeg er tilhenger av at alle skal få gjøre det de vil, når de vil og med hvem de vil. Innen for loven ofc.

Ingen andre har rett til å båndlegge en annens vilje. Om noen er utro og partneren ikke tåler det, vel der er døren.

Men holdt dramaet unna. Det er så apekattfakter å hyle og skrike til ingen verdens nytte.

Skrevet
1 minutt siden, Eugene Onegin skrev:

Er det ikke bedre og heller bare akseptere at mennesker ikke er skapt til å leve i monogami. Hadde mennesker vært ment å være bare med en partner eller holde seg til en om gangen. Men slik er det ikke det burde være tegn på at mennesker ikke er skapt for å leve i monogami men polygami. 

Stor applaus. Dessverre er dette en utopi for eiersyke mennesker.

Skrevet
49 minutter siden, Blondie65 skrev:

Men er det noe nytt at folk er utro da? I den tiden kvinner hadde nada å si var det jo vanlig at herren i huset hadde seg med tjenerskapet og sende løsungen sin på dør sammen med moren når katastrofen inntraff. 

Nei, selvsagt skal det ikke bli straffbart å være utro.

Men man kan spørre seg om det egentlig er noe som heter å være utro i et samfunn der man har sluttet å love hverandre å være trofaste. Det er ikke slik at jeg mener at man skal gifte seg før man har sex, men jeg synes den motsatte ytterligheten - få ørten barn uten å være gift - er rar. Barn er en forpliktelse man aldri kommer ut av, mens en skilsmisse er en enkel affære. Mye enklere enn et brudd der en ikke har inngått noen formell kontrakt og må krangle om alt.

Å skille seg er langt fra enkelt som du påstår. Selv uten barn. Jeg snakker av erfaring. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
2 minutter siden, OPIgirl skrev:

Å skille seg er langt fra enkelt som du påstår. Selv uten barn. Jeg snakker av erfaring. 

1) Man blir enig om en eller begge må flytte og finner bolig(er)

2) Man deler sitt fellesbo. Vi brukte mynt/krone på ting begge ville ha ellers delte vi likt. Vi var enige om hvem som hadde tatt med seg hva inn i forholdet.

3) Fysisk flytting og eventuelt salg av eiendom. Salg av eiendom - mye arbeid. Uansett sivil status.

4) Sende inn separasjonspapirer

5) Et år senere - sende inn skilismissepapirer

Hva er vanskelig? 

Har man barn må man selvsagt gjennom avtale om samvær/foreldreansvar og man må innom familievernkontoret. Dette gjelder uansett sivilstatus.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Der ser man hvor galt det kan gå. Hvem skal definere hva som er rett og galt?

Det er jo galt å være utro. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo galt å være utro. 

Men hva er utroskap? noen mener ett kyss er utroskap, andre mener sex er utroskap, andre igjen mener at omtrent en hver kontakt med motsatte kjønn er utroskap... 

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har da en partner ALL rett til. Du eier ham ikke på noe sett eller vis.

For meg finnes det ikke noe som heter utroskap. Jeg er tilhenger av at alle skal få gjøre det de vil, når de vil og med hvem de vil. Innen for loven ofc.

Ingen andre har rett til å båndlegge en annens vilje. Om noen er utro og partneren ikke tåler det, vel der er døren.

Men holdt dramaet unna. Det er så apekattfakter å hyle og skrike til ingen verdens nytte.

Stakkar den som inngår et forhold med deg sier jeg bare. 

Skrevet
Akkurat nå, _popcorn_ skrev:

Men hva er utroskap? noen mener ett kyss er utroskap, andre mener sex er utroskap, andre igjen mener at omtrent en hver kontakt med motsatte kjønn er utroskap... 

Kyss, flørt, ting du ikke ville sagt eller gjort til vedkommende foran partneren din. Når du gjør noe du må gjemme, da er det galt. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kyss, flørt, ting du ikke ville sagt eller gjort til vedkommende foran partneren din. Når du gjør noe du må gjemme, da er det galt. 

Så om man velger kline med noen foran partner, så er det ikke utroskap? bare dersom partner ikke ser det? 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag virker det som om folk er utro over en lav sko. Folk er blitt mer egoistiske, har mindre respekt for andre og eier ikke samvittighet. Utroskap/tillitsbrudd kan ødelegge det mennesket som blir utsatt for det, bør det bli en straffbar handling? Jeg tenker at når man blir sammen så bør begge parter skrive under på en utroskapskontrakt. Den som er utro må da feks. betale 50 000,- - 100 000,- til partneren eller feks. 1 år i fengsel.

Det burde i høyeste grad blitt ulovlig, for dette beskytter samfunnet. Da snakker vi økonomisk, at den som sviker iallefall ikke stiller likt når man deler boet. Problemet blir nok bevisførselen, vi snakker ikke om bevist samleie uansett, utroskap kan bevises når en mann er sammen med en annen kvinne over tid, og holder dette hemmelig. Det bør være mer en nok grunn til at man blir dømt for det. Men i dagens samfunn? Det kommer aldri til å skje, før velferdsstaten rakner, og det blir sosial nød fordi familier rakner.

Skrevet
7 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Det må jo defineres i en lov, all samkvem med andre kvinner kyssing eller ikke, der du holder det hemmelig for din partner burde kategoriseres som utroskap. Hvorfor holder man det hemmelig da? Fordi man vet at en partner vil reagere sterkt.

Vi ser andre land har slike lover, ofte muslimske land. Det er jo fordi de vil beskytte familien, mange av de landene har ikke noe sosialt nettverk, og at man horer seg får enorme konsekvenser for barnet og moren som da blir etterlatt alene.

Skrevet

Ja utroskap bør straffes.

Utroskap er noe av det verste du kan utsette et annet menneske for. Det er de fleste enig om. Utroskap er som drap, og bør behandles deretter.

Voldtekt er også en handling som er både vanskelig å bevise og vankelig å definere. Det er ingen som foreslår å gjøre voldtekt ulovlig av den grunn. Det samme bør gjelde for utroskap.

Anonymkode: b6c04...5a6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I dag virker det som om folk er utro over en lav sko. Folk er blitt mer egoistiske, har mindre respekt for andre og eier ikke samvittighet. Utroskap/tillitsbrudd kan ødelegge det mennesket som blir utsatt for det, bør det bli en straffbar handling? Jeg tenker at når man blir sammen så bør begge parter skrive under på en utroskapskontrakt. Den som er utro må da feks. betale 50 000,- - 100 000,- til partneren eller feks. 1 år i fengsel.

Hva tenker dere? Ville folk skjerpet seg litt tror dere? 

Spørs på hva som gjelder som utroskap før hver enkelt, jeg og mannen har lavere toleranse enn mange andre vet jeg. 

Ellers må jo alt av fengsler, fengselpersonell, dommere dobles pga arbeidsmengde og antall. 

Blir for dumt 😂

Anonymkode: 0f73e...201

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...