Gå til innhold

Bør utroskap bli straffbart?

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du høres veldig bitter ut. 

Anonymkode: f884a...3b6

Er overhode ikke bitter. Bare synes en slik uting ikke bør være ustraffet. 

Anonymkode: 3f14e...444

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har aldri vært utro. Jeg kan ikke se for meg at jeg kommer til å være utro heller.

Det er flere grunner til at jeg mener at det ikke skal være straffbart.

For det første må man bevise utroskapen dersom den skal være straffbar. Hvordan har TS tenkt det skal skje? Så må det jo en anmeldelse til og en politietterforskning. Har ikke politiet nok å drive på med?

Så kommer det jeg nevnte i forrige innlegg: hva om det ikke kan bevises at det er lovet at man ikke skal være utro? Folk som ikke ønsker å inngå ekteskap fordi de ikke vil forplikte seg på den måten ønsker vel heller ikke signere på en avtale om troskap? Da har du jo ingen sak?

Ja, man må jo såklart ha bevis/tilståelse. Er du sammen med noen så er du jo forplikta uansett om du er gift eller ikke, man skal jo være trofast. 

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en titt på de samfunn og kulturer der man er besatt på å kontrollere seksualitet? Ønsker vi dette? I et saamfunn som vårt, kan utroskap (i den grad det er et problem), håndteres gjennom andre sosiale mekanismer. I ytterste konsekvens, går man bare fra hverandre. I tillegg er det risiko for sosial fordømmelse. Jeg ønsker heller ikke at mine skattepenger skal brukes til å finansiere moraldomstoler.

Anonymkode: 3af07...0c5

Jeg tror det ville blitt mindre utroskap med en form for straff. 

Skrevet

Haha 😀😂. Fengselsstraff eller bøter for å være utro? Har vi ikke nok regler og lover i dette landet? 🤣

Nei jeg har aldri vært utro, og tviler på at jeg noen gang kommer til å være det. 

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag virker det som om folk er utro over en lav sko. Folk er blitt mer egoistiske, har mindre respekt for andre og eier ikke samvittighet. Utroskap/tillitsbrudd kan ødelegge det mennesket som blir utsatt for det, bør det bli en straffbar handling? Jeg tenker at når man blir sammen så bør begge parter skrive under på en utroskapskontrakt. Den som er utro må da feks. betale 50 000,- - 100 000,- til partneren eller feks. 1 år i fengsel.

Hva tenker dere? Ville folk skjerpet seg litt tror dere? 

Overhodet ikke. Det man imidlertid burde gjort, var at hver enkelt burde holde muligheten for at partner ligger med en annen åpen. Så må man gå i seg selv å prøve å finne en eneste god reell grunn for at dette skal være så forferdelig.

Det er ikke forferdelig i det hele tatt, men vi har latt oss forlede til å lage et helvetes drama av slike ting. Som egentlig ikke betyr en dritt.

Anonymkode: 838e6...62a

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, man må jo såklart ha bevis/tilståelse. Er du sammen med noen så er du jo forplikta uansett om du er gift eller ikke, man skal jo være trofast. 

Så når to som har kjent hverandre i tre måneder flytter sammen i hans leilighet så har de ALLTID inngått samboerkontrakt, avklart hva som er utroskap og på annen måte avklart hva som kan skje ved et eventuelt brudd i fremtiden? Mange tråder her inne tyder på det motsatte.

Men jeg spør igjen jeg: hvordan skal du få folk som ikke er villig til å inngå ekteskap til å forplikte seg ved kontrakt å unngå utroskap?

Gjest Blondie65
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. Det man imidlertid burde gjort, var at hver enkelt burde holde muligheten for at partner ligger med en annen åpen. Så må man gå i seg selv å prøve å finne en eneste god reell grunn for at dette skal være så forferdelig.

Det er ikke forferdelig i det hele tatt, men vi har latt oss forlede til å lage et helvetes drama av slike ting. Som egentlig ikke betyr en dritt.

Her er jeg uenig. Jeg forbeholder meg retten til å bestemme selv hva jeg forventer av en partner i et forhold. Jeg vil verken ha utroskapsdiktat eller åpent forholds diktat fra andre enn meg selv og min partner.

Skrevet
Akkurat nå, Blondie65 skrev:

Her er jeg uenig. Jeg forbeholder meg retten til å bestemme selv hva jeg forventer av en partner i et forhold. Jeg vil verken ha utroskapsdiktat eller åpent forholds diktat fra andre enn meg selv og min partner.

Du har rett til å forvente det du vil. Men å ta av å lage et helsikes styr om noen ligger med noen, er for drøyt. Det er tross alt ingenting annet enn din egen trang til å eie partner som er skadet. Noen annen påviselig skade finnes ikke.

• Liker 2
Skrevet

Hvis man inngår ekteskap, så burde utroskap være straffbart ja, fordi man har inngått en avtale på papiret. Utroskap er jo brudd på det. 

Skrevet
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Så når to som har kjent hverandre i tre måneder flytter sammen i hans leilighet så har de ALLTID inngått samboerkontrakt, avklart hva som er utroskap og på annen måte avklart hva som kan skje ved et eventuelt brudd i fremtiden? Mange tråder her inne tyder på det motsatte.

Men jeg spør igjen jeg: hvordan skal du få folk som ikke er villig til å inngå ekteskap til å forplikte seg ved kontrakt å unngå utroskap?

Ja, altså om du på død og liv føler at du trenger å harve over noen andre enn kjæresten din så kan du vel bare gjøre det slutt med den du er sammen med først. Da er jo kontrakten over. Om en person ikke er villig til å skrive under på en slik kontrakt så er det ugler i mosen. Da vet du jo at dette er et uærlig menneske som kan finne på hva som helst. Og hvem ønsker en slik kjæreste. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Du har rett til å forvente det du vil. Men å ta av å lage et helsikes styr om noen ligger med noen, er for drøyt. Det er tross alt ingenting annet enn din egen trang til å eie partner som er skadet. Noen annen påviselig skade finnes ikke.

Eie partner?

Nei, det ville vært et avtale brudd. Da min eks (vi var gift) var utro var dette et avtalebrudd og det ødela forholdet. Uten at jeg skal gå i detaljer var utroskapen et resultat av lengre tids kamp i et dødsdømt forhold - utroskapen ble bare fenghetten i dynamitthaugen.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det dummeste jeg har lest. Selvfølgelig er det en forferdelig ting å gjøre mot partner. Det er et stort svik som går utover psyken. 

• Liker 1
Skrevet

Da bør all form for svik og løgn bli straffbart ,og det hadde blitt et farlig samfunn.

Anonymkode: fdbe9...9d6

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Uglems skrev:

Hvis man inngår ekteskap, så burde utroskap være straffbart ja, fordi man har inngått en avtale på papiret. Utroskap er jo brudd på det. 

Ja, er man gift bør straffen være enda strengere. 

Skrevet
8 minutter siden, Frøken_fjong1 skrev:

Haha 😀😂. Fengselsstraff eller bøter for å være utro? Har vi ikke nok regler og lover i dette landet? 🤣

Nei jeg har aldri vært utro, og tviler på at jeg noen gang kommer til å være det. 

Ja, tror folk ville tenkt seg to gang om før dem var utro da. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe av det dummeste jeg har lest. Selvfølgelig er det en forferdelig ting å gjøre mot partner. Det er et stort svik som går utover psyken. 

Nei, det er ikke det. Som vi alle vet reageres det svært individuelt på slike ting. At det går utover psyken er bare pga det at personen det gjelder har hatt altfor urealistiske forventninger til partneren. Slikt er bare svada.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, altså om du på død og liv føler at du trenger å harve over noen andre enn kjæresten din så kan du vel bare gjøre det slutt med den du er sammen med først. Da er jo kontrakten over. Om en person ikke er villig til å skrive under på en slik kontrakt så er det ugler i mosen. Da vet du jo at dette er et uærlig menneske som kan finne på hva som helst. Og hvem ønsker en slik kjæreste. 

Jeg ville aldri skrevet under på en sånn kontrakt. Jeg kan vanskelig se for meg at jeg ville vært utro - men en slik kontrakt ville ikke gjort noen forskjell for meg. Jeg var gift, vi hadde lovet hverandre troskap. Begge visste hva det betydde. Han var utro likevel. Han ville vært utro - dog kanskje noe mer usynlig - selv med en slik kontrakt.

Skrevet
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Eie partner?

Nei, det ville vært et avtale brudd. Da min eks (vi var gift) var utro var dette et avtalebrudd og det ødela forholdet. Uten at jeg skal gå i detaljer var utroskapen et resultat av lengre tids kamp i et dødsdømt forhold - utroskapen ble bare fenghetten i dynamitthaugen.

Vel mulig. Men ingen grunn til å ta av. Liker man det ikke og ikke kan leve videre med det, er det bare å ta sin hatt og gå. Uten dette enorme spetakkelet som absolutt INGEN er tjent med.

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke det. Som vi alle vet reageres det svært individuelt på slike ting. At det går utover psyken er bare pga det at personen det gjelder har hatt altfor urealistiske forventninger til partneren. Slikt er bare svada.

Så man bør forvente at den man er sammen med ikke eier impulskotroll og dermed kan være utro? Det blir for dumt. 

Skrevet

Så man bør forvente at den man er sammen med ikke eier impulskotroll og dermed kan være utro? Det blir for dumt. 

Det blir for dumt at du begrenser dette til impulskontroll.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...