Trolltunge Skrevet 1. september 2018 #1 Skrevet 1. september 2018 (endret) Jeg la en jobb i hagen ut på Mitt anbud, og fikk ulike tilbud. Valgte er selskap, og skrev kontrakt med fastpris på jobben. Deler av jobben er å fjerne gammel belegningsstein, lage ny base, og legge ned ny stein, da det var helt tydelig at grunnarbeid var dårlig på det som lå der. Akkurat hva som lå under eksisterende visste vi jo ikke, bare at det måtte være dårlig, slik det så ut. Firmaet jeg valgte hadde beregnet at de måtte grave ned 40 cm, men det viste seg å være nødvendig å grave ned opp til 80 cm deler av plassen, og at det var en del masse under som måtte sorteres ut fra resten av avfallet. Som sagt har jeg kontrakt på fastpris på jobben, men på grunn av de uventede utfordringer har jeg nå fått antydninger om at det blir dyrere. Er det egentlig lov å fakturere meg mer enn avtalt fastpris? Legger ikke firmaer inn en feilmargin i sine beregninger, og påtar seg på en måte risikoen for slike uventede ting, når de gir en fastpris? Jeg synes på en måte at det er greit at jeg betaler for merkostnader når det gjelder materialer, men at fastpris avtalt burde gjelde uansett når det gjelder timeforbruk. Det er jo ikke slik at jeg hadde måtte betale mindre i fastpris dersom de brukte mindre tid enn de hadde beregnet da de ga meg prisen. Jeg forstår jo at det var kjedelig og uventet at det ble mer komplisert enn antatt, men er ikke det en risiko bedriften tar når de gir fastpris? Hva er det rett og rimelig at jeg godtar av ekstra kostnader, og hva skal jeg ikke godta? Endret 1. september 2018 av Trolltunge Presisering
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #2 Skrevet 1. september 2018 Jeg hadde ikke godtatt noen merutgifter dersom vi hadde avtalt fastpris på forhånd. Det er firmaet som er den profesjonelle parten, og som må vurdere om de kan gi et tilbud på fastpris, eller om de eventuelt må gi tilbud med forbehold om arbeid utover det forventede betales ekstra. Anonymkode: 2d187...006 13
Trolltunge Skrevet 1. september 2018 Forfatter #3 Skrevet 1. september 2018 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde ikke godtatt noen merutgifter dersom vi hadde avtalt fastpris på forhånd. Det er firmaet som er den profesjonelle parten, og som må vurdere om de kan gi et tilbud på fastpris, eller om de eventuelt må gi tilbud med forbehold om arbeid utover det forventede betales ekstra. Anonymkode: 2d187...006 Det er ikke gitt noen slike forbehold, og det er heller ikke presisert i kontrakten at tilbudet gjelder graving ned til kun 40 cm. Det var noe han som leder jobben sa at han hadde beregnet da han ga pris, etter at problemet med at de måtte grave dypere hadde åpenbart seg.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #4 Skrevet 1. september 2018 Hva sto det i tilbudet? Var fet oppgitt noen spesifikasjoner der? Anonymkode: f7a0a...eea
Gjest Blondie65 Skrevet 1. september 2018 #5 Skrevet 1. september 2018 Jeg tenker at på generell basis så er fastpris en fastpris. Da skal det være gitt konkrete forbehold i kontrakten som forsvarer tilleggsfakturering. Jeg foreslå at du betaler den avtalte prisen og holder igjen det omstridte beløpet. Jeg stusser litt over det du sier om merkostnader angående materialer. Jeg hadde ikke akseptert det heller.
Trolltunge Skrevet 1. september 2018 Forfatter #6 Skrevet 1. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva sto det i tilbudet? Var fet oppgitt noen spesifikasjoner der? Anonymkode: f7a0a...eea Kontrakten beskriver bare jobben som er avtalt utført, og pris. Den har ingen spesifikasjoner rundt akkurat hvordan jobben skal utføres, eller forbehold om at det blir ytterligere kostnader dersom slik eller slikt oppstå.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #7 Skrevet 1. september 2018 1 minutt siden, Trolltunge skrev: Kontrakten beskriver bare jobben som er avtalt utført, og pris. Den har ingen spesifikasjoner rundt akkurat hvordan jobben skal utføres, eller forbehold om at det blir ytterligere kostnader dersom slik eller slikt oppstå. Men sier tilbudet noe mer enn bare fastpris? Anonymkode: f7a0a...eea
Trolltunge Skrevet 1. september 2018 Forfatter #8 Skrevet 1. september 2018 1 minutt siden, Blondie65 skrev: Jeg tenker at på generell basis så er fastpris en fastpris. Da skal det være gitt konkrete forbehold i kontrakten som forsvarer tilleggsfakturering. Jeg foreslå at du betaler den avtalte prisen og holder igjen det omstridte beløpet. Jeg stusser litt over det du sier om merkostnader angående materialer. Jeg hadde ikke akseptert det heller. Det utgjør uansett ikke så mye, da det er snakk om mer pukk. Det er ikke noe dyrt. Men det er forsåvidt ikke presisert i kontrakten hvor mye pukk som var inkludert heller, så egentlig burde det også være greit.
Trolltunge Skrevet 1. september 2018 Forfatter #9 Skrevet 1. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men sier tilbudet noe mer enn bare fastpris? Anonymkode: f7a0a...eea Ja det ramser selvfølgelig opp de ulike jobber som skal utføres. Samt når jobben skal iverksettes, og siste frist for å avslutte den. Det eneste materiale som er påpekt spesifikt er hvilken type belegningsstein, i antall kvadratmeter, og at trinn og stolpehatt skal være i granitt. Ellers står det som nevnt ingenting om antall centimeter de skal grave, som er inkludert, eller materialer i mengde eller type som skal ligge under. Bare at de skal grave opp, legge stabilt grunnlag og levere sluttproduktet vi har avtalt.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #10 Skrevet 1. september 2018 17 minutter siden, Trolltunge skrev: Ja det ramser selvfølgelig opp de ulike jobber som skal utføres. Samt når jobben skal iverksettes, og siste frist for å avslutte den. Det eneste materiale som er påpekt spesifikt er hvilken type belegningsstein, i antall kvadratmeter, og at trinn og stolpehatt skal være i granitt. Ellers står det som nevnt ingenting om antall centimeter de skal grave, som er inkludert, eller materialer i mengde eller type som skal ligge under. Bare at de skal grave opp, legge stabilt grunnlag og levere sluttproduktet vi har avtalt. Da ville ikke jeg godtatt at de skulle ha tillegg for noe som ikke er spesifisert hverken med mengde eller type materiale. De vil heller ikke komme noen vei med det i en eventuell rettsak. Når det gjelder det som måtte sorteres ut fra resten av avfallet, hvorfor måtte det det? Hva er sortert ut? Anonymkode: f7a0a...eea 3
Trolltunge Skrevet 1. september 2018 Forfatter #11 Skrevet 1. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da ville ikke jeg godtatt at de skulle ha tillegg for noe som ikke er spesifisert hverken med mengde eller type materiale. De vil heller ikke komme noen vei med det i en eventuell rettsak. Når det gjelder det som måtte sorteres ut fra resten av avfallet, hvorfor måtte det det? Hva er sortert ut? Anonymkode: f7a0a...eea Det lå isopor under, av en eller annen grunn. Har jo ikke så lyst på verken krangel eller rettsak! I tilbudet jeg mottok sto det en oversikt over hvilke kostnader de hadde lagt til grunn for tilbudet, men i selve kontrakten er ikke dette presisert. Der beskrives bare jobben de skal gjøre. Altså sluttresultatet de skal levere.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2018 #12 Skrevet 1. september 2018 21 minutter siden, Trolltunge skrev: Det lå isopor under, av en eller annen grunn. Har jo ikke så lyst på verken krangel eller rettsak! I tilbudet jeg mottok sto det en oversikt over hvilke kostnader de hadde lagt til grunn for tilbudet, men i selve kontrakten er ikke dette presisert. Der beskrives bare jobben de skal gjøre. Altså sluttresultatet de skal levere. Det siste avsnittet her kan være til bedriftens fordel. Dersom de i tilbudet presiserte dybde for masseutskiftning, type masse osv så kan de muligens kreve avvik fra dette som et tillegg. Ihvertfall dersom kontraktssum og tilbudssum er den samme, for da var det, eller burde det vært felles forståelse av at tilbudet lå til grunn for kontrakt. Tillegg for isoporen er nok noe i gråsonen, soørsmålet vil da bli om de eller dere burde kjent til at det kunne være der. Selvfølgelig burde entreprenør tatt forbehold for evt annet i tilbudet. Anonymkode: f7a0a...eea 1
Gjest Blondie65 Skrevet 1. september 2018 #13 Skrevet 1. september 2018 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det siste avsnittet her kan være til bedriftens fordel. Dersom de i tilbudet presiserte dybde for masseutskiftning, type masse osv så kan de muligens kreve avvik fra dette som et tillegg. Ihvertfall dersom kontraktssum og tilbudssum er den samme, for da var det, eller burde det vært felles forståelse av at tilbudet lå til grunn for kontrakt. Tillegg for isoporen er nok noe i gråsonen, soørsmålet vil da bli om de eller dere burde kjent til at det kunne være der. Selvfølgelig burde entreprenør tatt forbehold for evt annet i tilbudet. Anonymkode: f7a0a...eea Dette er jeg enig i. Men jeg mener at når de oppdaget at de måtte ned dobbelt så dypt som de hadde beregnet skulle de sagt fra og gjort oppmerksom på at her tilkommer det kostnad kr x pr kvm - eller lignende. Da hadde de hatt mulighet til å stoppe arbeidet til enighet var oppnådd.
Trolltunge Skrevet 1. september 2018 Forfatter #14 Skrevet 1. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det siste avsnittet her kan være til bedriftens fordel. Dersom de i tilbudet presiserte dybde for masseutskiftning, type masse osv så kan de muligens kreve avvik fra dette som et tillegg. Ihvertfall dersom kontraktssum og tilbudssum er den samme, for da var det, eller burde det vært felles forståelse av at tilbudet lå til grunn for kontrakt. Tillegg for isoporen er nok noe i gråsonen, soørsmålet vil da bli om de eller dere burde kjent til at det kunne være der. Selvfølgelig burde entreprenør tatt forbehold for evt annet i tilbudet. Anonymkode: f7a0a...eea Nei det er ikke presisert noe dybde, eller forbehold om andre typer masser. Jeg er ikke fagperson, og de antatte priser og mengder de har gitt som begrunnelse for sin pris sier meg ingenting. Som kunde er det pris og sluttprodukt som teller, og når noen gir en fastpris på en jobb, så må jeg gå ut fra at de har tatt litt i, og tatt høyde for uforutsette ting/tid. Dersom bedrifter ikke tar høyde for dette når de gir pris, så er jo fastpris aldri til å stole på. Da kan jo bedrifter spekulere i at alt skal gå så billig og greit som utenkelig er, gi et svært billig tilbud, vinne anbudet på det, og så ubegrenset plusse på i etterkant. Når man velger å gi en fastpris på en jobb, så tenker jeg at bedriften tar risikoen i forhold til at de bruker litt mer tid og materialer enn det de har beregnet, og jeg tar risikoen ved at de kanskje bruker mindre tid og materialer enn beregnet. Men at de selvfølgelig forsøker å prise jobben så realistisk som mulig, med litt slingringsmonn i begge retninger. Hvorfor avtaler man ellers fastpris? 6
Gjest Blondie65 Skrevet 1. september 2018 #15 Skrevet 1. september 2018 Jeg er forsåvidt enig i at fastpris betyr fastpris. Samtidig er det slik - på generelt og ikke spesielt i din sak - at dersom det er tatt forbehold eller gitt et beregningsgrunnlag for prisen så kan det gi grunnlag for å fakturere merkostnad. Merk: KAN. I praksis betyr dette at jeg ville betalt den summen dere allerede er helt enige om. Nemlig den avtalte fastprisen. Så ville jeg klaget på tillegget og hevdet at kontrakten ikke gir grunnlag for denne tilleggsprisingen. Se hva de sier da. Alt skriftlig.
Forundret.. Skrevet 1. september 2018 #16 Skrevet 1. september 2018 7 timer siden, Trolltunge skrev: Det er ikke gitt noen slike forbehold, og det er heller ikke presisert i kontrakten at tilbudet gjelder graving ned til kun 40 cm. Det var noe han som leder jobben sa at han hadde beregnet da han ga pris, etter at problemet med at de måtte grave dypere hadde åpenbart seg. Hvis han beregnet det så måtte han fortalt det og fortalt at om det viste seg at det var nødvendig med noe annet så ville det komme som en ekstra kostnad. 1
T-Rex Skrevet 1. september 2018 #17 Skrevet 1. september 2018 (endret) Fastpris er fastpris (forutsatt at det ikke er forbehold i kontrakten). De som tar sjansen på å tilby et arbeid utført til fastpris, legger gjerne på litt ekstra, for å ta høyde for at det kan dukke opp noe uforutsett. Avhengig av hvordan jobben faktisk blir, taper enten kjøperen eller selgeren av tjenesten, sammenlignet med timebetaling. Over tid vil dette normalt jevne seg ut for den som tilbyr tjenester - noen jobber vil være enklere og noen mer omfattende enn det timetallet (med noe påslag) jobben estimeres til. Betal det avtalte beløpet, og si at tilbyderen eventuelt må ta saken til forliksrådet. Endret 1. september 2018 av T-Rex
Trolltunge Skrevet 1. september 2018 Forfatter #18 Skrevet 1. september 2018 1 time siden, T-Rex skrev: Fastpris er fastpris (forutsatt at det ikke er forbehold i kontrakten). De som tar sjansen på å tilby et arbeid utført til fastpris, legger gjerne på litt ekstra, for å ta høyde for at det kan dukke opp noe uforutsett. Avhengig av hvordan jobben faktisk blir, taper enten kjøperen eller selgeren av tjenesten, sammenlignet med timebetaling. Over tid vil dette normalt jevne seg ut for den som tilbyr tjenester - noen jobber vil være enklere og noen mer omfattende enn det timetallet (med noe påslag) jobben estimeres til. Betal det avtalte beløpet, og si at tilbyderen eventuelt må ta saken til forliksrådet. Det også slik jeg har ansett fastpris- jobber. Jeg har tidligere hatt jobber (innvendig i huset), som har gått både raskere enn antatt, og der det har oppstått uventede komplikasjoner /forsinkelser. I begge tilfeller har jeg betalt avtalt fastpris uansett. Det er ikke noen forbehold i kontrakten.
Trolltunge Skrevet 1. september 2018 Forfatter #19 Skrevet 1. september 2018 1 time siden, Forundret.. skrev: Hvis han beregnet det så måtte han fortalt det og fortalt at om det viste seg at det var nødvendig med noe annet så ville det komme som en ekstra kostnad. Han fortalte det etter at de hadde utført jobben at de måtte grave dypere enn han hadde beregnet. Jeg visste ingenting om hva han hadde beregnet før det.
Gjest Hei der Skrevet 1. september 2018 #20 Skrevet 1. september 2018 9 timer siden, Trolltunge skrev: Jeg la en jobb i hagen ut på Mitt anbud, og fikk ulike tilbud. Valgte er selskap, og skrev kontrakt med fastpris på jobben. Deler av jobben er å fjerne gammel belegningsstein, lage ny base, og legge ned ny stein, da det var helt tydelig at grunnarbeid var dårlig på det som lå der. Akkurat hva som lå under eksisterende visste vi jo ikke, bare at det måtte være dårlig, slik det så ut. Firmaet jeg valgte hadde beregnet at de måtte grave ned 40 cm, men det viste seg å være nødvendig å grave ned opp til 80 cm deler av plassen, og at det var en del masse under som måtte sorteres ut fra resten av avfallet. Som sagt har jeg kontrakt på fastpris på jobben, men på grunn av de uventede utfordringer har jeg nå fått antydninger om at det blir dyrere. Er det egentlig lov å fakturere meg mer enn avtalt fastpris? Legger ikke firmaer inn en feilmargin i sine beregninger, og påtar seg på en måte risikoen for slike uventede ting, når de gir en fastpris? Jeg synes på en måte at det er greit at jeg betaler for merkostnader når det gjelder materialer, men at fastpris avtalt burde gjelde uansett når det gjelder timeforbruk. Det er jo ikke slik at jeg hadde måtte betale mindre i fastpris dersom de brukte mindre tid enn de hadde beregnet da de ga meg prisen. Jeg forstår jo at det var kjedelig og uventet at det ble mer komplisert enn antatt, men er ikke det en risiko bedriften tar når de gir fastpris? Hva er det rett og rimelig at jeg godtar av ekstra kostnader, og hva skal jeg ikke godta? Sjekk her ts 😀 https://www.dinside.no/okonomi/kan-handverkeren-kreve-mer-enn-prisoverslaget/61210695
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå