Gå til innhold

Din lapskausoppskrift

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags kjøtt bruker du? Og hva slags grønnsaker? Hvor lenge koker den?

Anonymkode: 8032d...c39

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bruker stort sett bibringe, men har også kokt lapskaus på lammekjøtt (fårikål-kjøtt) + Poteter, gulrøtter, kålrot, purre og sellerirot. Alltid samme variant :)  

Anonymkode: 5beba...a6f

• Liker 1
Skrevet

Bruker høyrygg. Poteter, gulrøtter, løk, purre, kålrot og sellerirot. Bruner først kjøttet, koker det mørt (kan ta to til tre timer). Tar ut kjøttet, koker grønnsakene møre og har i kjøttet.  Har på mye hakket persille før servering.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Typisk:

2kg mørbrad eller ytrefilet (magert kjøtt, mye mindre fett enn høyrygg, bibringe og slikt)
3-3,5kg potet (bruker bakepoteter da de går mye fortere å skrelle/dele opp)
1,5-2kg gulrot
300-400g sellerirot
200-300g purre
200-300g persillerot
Ca. 500g pølser i biter (bruker Gilde Go'mager)
8dl vann
Masse salt og pepper

Det tar ca. 6 timer fra jeg begynner å dele opp til den er ferdig. 5 timer er ihvertfall minimum, men den blir bedre jo lengre den står. Jeg begynner alltid med kjøttet så det får koke lengst. Det blir bare mørere og mørere, til slutt begynner det å løse seg opp. 

Oppskriften er på lys lapskaus, jeg liker best brun og jevner den derfor til slutt med 4 poser kjøttkakesaus kokt opp i 8dl vann.

Kaloriinnhold ca. 68-72kcal/100g avhengig av hvor mye gulrot det er oppi.

NB: Må ha stor kjele, 12L er passe. Jeg fryser ned i porsjonspakninger på ca. 700g (500kcal) i 4L fryseposer som klemmes flate. Når jeg skal ha en varm lunsj er det bare å ta opp en pose, knekke den i 4 over en hard kant og slenge i en mikroboks. 9 minutter på 900-1000W, røre litt og deretter 3 minutter til så er den perfekt :)

Kjøttet kjøper jeg når de har tilbud pga. dato i butikken. Coop har mørbrad og ytrefilet i pakninger på 600-1100g (en bit). 

Endret av -jk-
  • Liker 2
Skrevet

Jeg gjør det egentlig veldig enkelt når jeg lager lapskaus. Bruker ingen bestemt oppskrift eller mål, bruker det jeg føler er rett mengde. Av og til blir det rester, av og til ikke. Men jeg gjør nøyaktig det mamma brukte å gjøre.

- Bruker diverse grønnsaker jeg har. Som oftest fryste og av og til potet/kålrot, men bruk det du har og liker. Også har jeg i kjøttpølse i samme kjele. Lar det koke til grønnsakene/pølsene er ferdige. Har ikke noe å si om pølsene revner, de skal jo skjæres opp likevel. Men prøver å ikke bruke alt for mye vann, siden vannet skal brukes igjen senere og jo mindre vann jo mer smak.
- Jeg bruker det samme vannet til å lage kjøttkakesaus fra pose. (Ja, kjøttkakesaus. Ikke brun saus!)
- Så blander jeg alt sammen. Har i salt/pepper/annet etter smak.
- Ønsker jeg en tykkere konsistens bruker jeg litt potetstappe-pulver oppi.

Ferdig. :fnise: 

Veldig kosemat for meg, da det er veldig enkelt og har masse minner med seg.

Anonymkode: a13fd...867

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Muskath skrev:

Bruker høyrygg. Poteter, gulrøtter, løk, purre, kålrot og sellerirot. Bruner først kjøttet, koker det mørt (kan ta to til tre timer). Tar ut kjøttet, koker grønnsakene møre og har i kjøttet.  Har på mye hakket persille før servering.

Jeg lar meg lett invitere!   :spise:

Skrevet
6 minutter siden, Jerry Lee said:

Jeg lar meg lett invitere!   :spise:

😀

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har en kjapp lapskaus jeg lager i hverdagen som funker helt fint. Ikke så god som de som man bruker lengre tid på såklart, men den duger på travle dager.

1 pose lapskausblanding fra frysedisken

1 buljongterning

Oppskåret middagspølse av ett eller annet slag

baconterninger

smør 

Grovkvernet pepper og 1-2 laurbærblad

Ca 1 liter vann

koker opp og blander i brun saus ev. 

Endret av Lalala123
Skrivefeil
Skrevet

Har ingen oppskrift....men vil gjerne si...Selvom jeg er veldig glad i pølselapskaus og grønnsaksslapskaus ønsker jeg ikke pølser i ekte brun (kjøtt)lapskaus.  Der mener jeg det skal være kun kjøttbiter av storfe. Eventuelt svin i lys lapskaus med de samme grønnsakene.

... poteter, gulrøtter, kål'abi, selleri, purre.   Kanskje løk...rød og gul. 

Flatbrød og akevitt.   :spise:

Takk for maten.   😀

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruker stort sett bibringe, men har også kokt lapskaus på lammekjøtt (fårikål-kjøtt) + Poteter, gulrøtter, kålrot, purre og sellerirot. Alltid samme variant :)  

Anonymkode: 5beba...a6f

Lammelapskaus er og veldig godt.  ☺

Skrevet

Lapskaus var opprinnelig restemat i fattigere tider.

Søndagsmiddag (eneste dagen med "skikkelig" middag) med stek/annet kjøtt, saus, poteter, grønnsakene + litt ble til middag 

de neste dagene. Smaker så godt for alt er allerede tilberedt og innkomst fra før. Og flatbrød var billig. Man lagde det sjøl.

Pokker...har lyst på det nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...