Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du om å bli invitert på 1 times besøk med hjemmelaget deilig kake?

Jeg tenker at det hadde vært så koselig å invitere på kakebesøk og at gjesten/e var bare en time. Synes det er så hyggelig en time, men så synes jeg det er så godt å ha resten av kvelden for meg selv.

Anonymkode: a1151...d47

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da hadde jeg heller foreslått å møtes på cafe, og sagt fra at du bare blir en times tid fordi du ikke er helt i form.

Anonymkode: 9d5ae...f16

• Liker 33
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det hadde vært så koselig å invitere på kakebesøk og at gjesten/e var bare en time. Synes det er så hyggelig en time, men så synes jeg det er så godt å ha resten av kvelden for meg selv.

Uten å vite mer om omstendighetene rundt, så høres det litt sært ut å sette en slik tidsfrist. Men det kan jo finnes gode grunner som besøket er kjent med.

• Liker 18
Skrevet

Med mindre du er naboen min, høres det mest ut som stress, og som at du egentlig ikke har lyst på og/eller tid til besøk. 

• Liker 34
Skrevet

Jeg hadde syntes det var helt Ok. Men nå er jeg småbarnsmor og har ikke all verdens tid til besøk lenger.

Anonymkode: 08902...c6b

Skrevet

Jeg skulle ønske den type besøk og invitasjoner var mye mer vanlig! At gjester dro etter en times tid liksom, sånn som de gjorde før i tiden når de droppet tilfeldig innom for en kaffe. Nå har man mobiltelefoner og alt skal være avtalt, og når man lager en avtale lages den liksom for hele ettemiddagen/kvelden. Jeg føler meg så dum av å si "Du, nå vil jeg ikke ha besøk lenger jeg, dette var nok dose for nå så nå må du gå", så selvom jeg har invitert på "en liten visitt" så blir de i timesvis, og hvis jeg sier til andre at jeg kan komme på en liten visitt, så tør jeg heller ikke si fra etter en time at jeg vil gå....
Til og med når jeg møter venninder på cafe, med mindre det er i lunsj i arbeidstiden, føler jeg de forventer å henge med videre. De går ikke , men følger etter når vi er ferdig å drikke kaffe eller ta en matbit, de følger etter meg hjem og vil slapp av noen timer hos meg, eller spør om jeg vil bli med å ta en drink et annet sted, og jeg har tatt meg selv mange ganger de siste årene å unngå å møte venninder i det hele tatt med mindre jeg orker en helaften ut av det, fordi jeg føler det er så uakseptabelt , at de blir støtt av at jeg ikke vil være sammen lenger enn en times tid .....

Jeg er helt enig, det er så hyggelig å heller kunne møtes litt oftere, men kortere av gangen, så det ikke ble så tappende å hygge seg sosialt, jeg trenger også min alenetid og resten av kvelden alene

Anonymkode: ed5c7...eec

• Liker 14
Skrevet

Kommer helt an på hvem du inviterer og hvor de bor. 

Er det noen som bor litt unna (mer en 5 min med bil), eller noen du ikkje ser så ofte (mindre en 1 gang i uken) så høres det ut som at du egentlig ikke orker eller har lyst på besøk. 

Er litt kjipt å se på klokken under hele besøket og føle at nå må du nok snart hjem. 

Anonymkode: e8e1b...9db

• Liker 2
Skrevet

Er det vanlig at folk blir sittende hele ettermiddagen/kvelden om en inviterer?

Hos meg sitter familie ca 2 - 2,5 time, venner sitter 1,5 til 4 timer

Anonymkode: 48fa4...bae

• Liker 2
Gjest Stella Rose
Skrevet
5 minutter siden, Daria skrev:

Med mindre du er naboen min, høres det mest ut som stress, og som at du egentlig ikke har lyst på og/eller tid til besøk. 

Signerer dette.

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjør på,når gjestene har satt seg setter du frem vekkerklokka på bordet. Gjerne en sånn type klokke som tikker. Husk å sett på alarmen forresten slik at dere ikke går over tiden. 

519am1lXzSL._SL500_AC_SS350_.jpg.383d29bb9a9e28ee2a9ba6fa17a830fb.jpg

Anonymkode: 31d0d...8c2

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hvem du inviterer og hvor de bor. 

Er det noen som bor litt unna (mer en 5 min med bil), eller noen du ikkje ser så ofte (mindre en 1 gang i uken) så høres det ut som at du egentlig ikke orker eller har lyst på besøk. 

Er litt kjipt å se på klokken under hele besøket og føle at nå må du nok snart hjem. 

Oi, er jeg en sær venn jeg da? Ingen av mine venner bor nærmere enn 5 min med bil, og jeg treffer alle sjeldnere enn en gang i uken, de fleste mindre enn en gang i måneden, har kun ei jeg treffer oftere, men det er nettopp fordi hun er mer allright på sånt. Vi kan møtes å ta en smoothie og si hadet igjen. Hadde nok møtt de andre mye oftere om de ikke blei så lenge og det blei så krevende å møte de. Det betyr ikke at jeg ikke hygger meg av å være med de noen timer men besøket skal føles godt når de har gått også, og ikke noe man blir letta for at de endelig gikk.

Skrevet

Ta med deg kake når du blir invitert isteden. Hadde noen sagt til meg at jeg var velkommen en times tid, så hadde jeg tenkt at mitt selskap ikke ble satt pris på. Dessuten hadde jeg lurt på om det hadde rabla litt. Sette tidspunkt sånn virker bare utrolig sært.

Du kan jo ta med deg kaker når du selv er invitert da. Så kan du avslutte besøket når du vil.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig at folk blir sittende hele ettermiddagen/kvelden om en inviterer?

Hos meg sitter familie ca 2 - 2,5 time, venner sitter 1,5 til 4 timer

Anonymkode: 48fa4...bae

Minst 3-4 timer ja, noe som oppleves som en helaften når man har jobbet hele dagen , og klokka blir for mye for egentid når de først går for da må man snart hoppe i dusjen , lage mat, flere plikter, og legge seg.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ta med deg kake når du blir invitert isteden. Hadde noen sagt til meg at jeg var velkommen en times tid, så hadde jeg tenkt at mitt selskap ikke ble satt pris på. Dessuten hadde jeg lurt på om det hadde rabla litt. Sette tidspunkt sånn virker bare utrolig sært.

Du kan jo ta med deg kaker når du selv er invitert da. Så kan du avslutte besøket når du vil.

Hvorfor kan ikke "kaffe og kake" være BARE kaffe og kake lenger? hvorfor er det sært å sette av ca en time? Dette var jo helt vanlig før. Da betydde kaffe og kake nettopp kaffe og kake også runda man av. Føler det var mye lettere å pleie sosiale forhold før i tiden enn nå.

• Liker 8
Skrevet

Det er ganske vanlig mange steder i utlandet at man har et "cocktailparty", og da er det forutsatt at man går hjem og spiser middag etter å ha minglet 1-2 timer med drinken. Å servere kake på ettermiddagen blir kanskje litt rart (litt 60-talls med ettermiddagskaffe) , da ville jeg heller invitert til lunsj, eventuelt søndagsbrunch, eller spørre om noen vil komme innom og ta et glass vin i 20-30-tiden. Forøvrig er jeg helt enig med deg at det er synd vi i Norge har en sånn all-or-nothing -kultur på samvær. Det geniale med engelske puber/danske kroer er nettopp at man kan gå innom og ta en øl uten å tilbringe hele kvelden sammen. Det er med andre ord vanskelig å kaste ut noen hjemmefra, det hadde vært mye bedre hvis man unne treffes på kafe til lunsj. 

Anonymkode: 7d473...7fc

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan ikke "kaffe og kake" være BARE kaffe og kake lenger? hvorfor er det sært å sette av ca en time? Dette var jo helt vanlig før. Da betydde kaffe og kake nettopp kaffe og kake også runda man av. Føler det var mye lettere å pleie sosiale forhold før i tiden enn nå.

Var det vanlig før? Når før? 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, er jeg en sær venn jeg da? Ingen av mine venner bor nærmere enn 5 min med bil, og jeg treffer alle sjeldnere enn en gang i uken, de fleste mindre enn en gang i måneden, har kun ei jeg treffer oftere, men det er nettopp fordi hun er mer allright på sånt. Vi kan møtes å ta en smoothie og si hadet igjen. Hadde nok møtt de andre mye oftere om de ikke blei så lenge og det blei så krevende å møte de. Det betyr ikke at jeg ikke hygger meg av å være med de noen timer men besøket skal føles godt når de har gått også, og ikke noe man blir letta for at de endelig gikk.

I min omgangskrets er vi ikke sammen i flere timer i strekk hele tiden vi heller. Men vi inviterer ikke hverandre 1 time for så å ønske at de skal gå igjen. Da blir jo alt bare stress, en god samtale må brytes for nå må du hjem liksom. 

Når vi ikke har lyst/tid/ork til å være sammen i mer en 1 time så finner vi heller på noe sammen. Vi går tur, tar en kaffe på café, kan ta en lunsj osv.. :)

Men vi kan godt ta initiativ selv til å dra bort til hverandre for så å gå om en time. Da er det gjesten som må gå og ingen føler seg "uvelkomne". Det er veldig koselig blir en helt annen stemning en hvis verten inviterer. 

• Liker 3
Skrevet

Det høres litt sært ut for meg, men hva om du inviterer i 18-tiden, men «må noe annet kl. 19»? 

Da hadde jeg forresten kun giddet å komme dersom jeg bodde rett i nærheten. Jeg giddet ikke kjøre i 20+ minutter hver vei for kun en time. 

Anonymkode: 17442...86f

• Liker 3
Skrevet

Det er nå sånn i dag at jeg har laget en kjempe god kake. Jeg er alene i kveld. Hadde vært kjempe koselig om en eller noen få hadde kommet og ville spise kake med meg. Jeg hadde virkelig kost meg og satt pris på det. 

Men jeg lurer på om jeg bare skal la det være. For jeg har ikke lyst til at de skal være så lenge.

Selvfølgelig er det ikke veldig nøye med klokken at det akkurat er innenfor presis 1 time, som noen har påpekt. 

Hva med noe sånt:

Hei ...... Jeg har laget en kake i dag som jeg har lyst til å kose meg med. Det hadde vært kjempe koselig om du ville komme og spise kake med meg. Bare rundt 1 time, da jeg har noe annet jeg må få gjort. Men 1 times tid hadde jeg virkelig satt pris på. Alltid så koselig å være sammen med deg. Klem...........

• Liker 1
Skrevet

Om man skal invitere noen og ikke ønsker mange timers besøk, så er det greit å "advare" om det. 
"hei, har du lyst å komme å ta en kopp kaffe? har en times tid ledig i ettermiddag, og hadde vært koselig med en liten kaffekopp da :)" 
Jeg synes det er koselig med besøk mange timer, men noen ganger er jeg sliten og orker ikke det. Da pleier jeg si at jeg har litt å gjøre, men dem kan komme innom en liten tur. Når jeg føler meg ferdig med besøket sier jeg bare "nå må jeg nesten komme meg i gang med det jeg skulle fått gjort i dag" 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...